초등학교 미술과에서 안동지역을 중심으로 한 전통 미술 감상 지도 방안 연구 : 불교 미술 문화재를 중심으로 Study on teaching method of traditional art appreciation in Andong area of art-education in elementary school원문보기
현대 사회는 과학 기술의 발달로 인하여 정보화, 세계화의 시대로 일컬어지고 있다. 다원화된 문화의 범람 속에 살고 있는 현대인들은 정체성의 혼란을 겪게 되고 이것은 우리 전통 문화가 변질, 소외되는 현상을 불러왔다. 이에 우리의 자긍심과 정체성을 확립해야 한다는 사회적 요구로 인하여 제 7차 교육과정에서 전통 미술 문화를 더욱 강조하게 되었다. 전통 미술 문화 속에는 우리 민족의 사상·철학 ·종교가 담겨 있고 미의식과 다양한 삶의 모습이 반영되어 있다. 따라서 전통 미술 문화를 바르게 감상할 수 있는 능력을 길러주는 것이 필요하며 이는 미술 교과의 중요한 역할이라 하겠다. 이에 본 연구는 우리의 전통 미술을 이해하고 그 속에 담긴 미의식과 정신성을 찾아 새롭게 발전, 계승시키기 위해 안동지역 불교미술 문화재를 통한 전통 미술 감상 지도 방안을 모색해 보고자 한다. 학생들의 생활공간에 있어 쉽게 접할 수 있는 안동지역의 불교 미술 문화재를 활용하여 역사적, 조형적, 통합적으로 접근할 수 있는 전통 미술 감상 지도 방안을 구안하는 것을 목적으로 한다. 지도 방안 연구를 위한 이론적 토대로 Ⅱ장에서는 전통 미술 문화의 개념과 특징을 알아보고 전통 미술 감상 지도의 필요성과 의의에 대하여 고찰해 보았다. Ⅲ장에서는 안동지역의 불교 미술 문화재에 대한 이해를 돕기 위해 문화재 현황과 자료를 조사하여 정리하였다. 안동의 국가 지정 문화재 중 4학년 학생들에게 적용하기에 무리가 없는 불교 미술 문화재를 선정하여 그 역사성과 조형성에 대해 자세한 설명을 다루었다. Ⅳ장에서는 현재 전통 미술 감상 지도의 현황과 문제점을 진단해 본 후 이를 바탕으로 개선 방향을 모색하고 안동지역 전통 미술 감상 교수-학습 모형을 제시하였다. Ⅴ장에서는 안동의 불교 미술 문화재를 활용한 다양한 전통 미술 감상 지도의 방법과 교수-학습 과정안을 제시하고 그에 따른 학습 결과를 분석하였다. 교수-학습 과정안은 세 개의 소단원으로 구성하여 총 11차시 수업으로 진행하였다. 소단원 1 『봉정사에서 만난 전통 미술』은 안동의 유명한 사찰건축인 봉정사를 제재로 하였다. 현장학습을 통한 감상으로 봉정사의 가람배치와 사찰 건축에 대한 전반적인 이해를 높이고자 하였다. 소단원 2 『생각하는 불상과 나』는 안동의 대표적인 불상인 안기동 석불좌상과 이천동 석불상을 통해 불상에 대한 이해의 폭을 넓히고 조형미를 발견할 수 있도록 하였다. 또한 미적 체험, 표현, 감상의 통합 활동을 통해 학생들의 시각에서 불상을 재해석하고 나만의 불상으로 표현해 봄으로써 감상의 깊이를 더하였다. 소단원 3 『소원을 담은 탑』에서는 신세동 7층 전탑을 통해 탑에 대한 기초적인 이해를 도모하고 퀴즈, 탑 쌓기, 탑돌이 등의 놀이 활동을 통하여 미적체험, 표현, 감상을 통합적으로 지도하였다. 안동지역 불교 미술 문화재를 활용한 전통 미술 감상 지도를 통해 학생들의 전통 미술에 대한 흥미와 관심도가 커졌다. 지루하고 어렵다고 느껴지던 전통 미술에 대한 생각이 재미있고 흥미있는 것으로 바뀌었다. 전통 미술 문화재를 바라보는 관점이 다양해지고 넓어지게 되었으며 전통 미술 감상 활동의 주체가 학생 자신이 되었다. 결과적으로 학생들은 안동에 대한 자부심과 애향심, 우리의 전통 미술 문화에 대한 자긍심을 갖게 되었다. 전통 미술 감상 지도가 효율적으로 이루어지기 위해서는 지역 자치 단체, 학교, 문화재 담당처가 연계하여 ...
현대 사회는 과학 기술의 발달로 인하여 정보화, 세계화의 시대로 일컬어지고 있다. 다원화된 문화의 범람 속에 살고 있는 현대인들은 정체성의 혼란을 겪게 되고 이것은 우리 전통 문화가 변질, 소외되는 현상을 불러왔다. 이에 우리의 자긍심과 정체성을 확립해야 한다는 사회적 요구로 인하여 제 7차 교육과정에서 전통 미술 문화를 더욱 강조하게 되었다. 전통 미술 문화 속에는 우리 민족의 사상·철학 ·종교가 담겨 있고 미의식과 다양한 삶의 모습이 반영되어 있다. 따라서 전통 미술 문화를 바르게 감상할 수 있는 능력을 길러주는 것이 필요하며 이는 미술 교과의 중요한 역할이라 하겠다. 이에 본 연구는 우리의 전통 미술을 이해하고 그 속에 담긴 미의식과 정신성을 찾아 새롭게 발전, 계승시키기 위해 안동지역 불교미술 문화재를 통한 전통 미술 감상 지도 방안을 모색해 보고자 한다. 학생들의 생활공간에 있어 쉽게 접할 수 있는 안동지역의 불교 미술 문화재를 활용하여 역사적, 조형적, 통합적으로 접근할 수 있는 전통 미술 감상 지도 방안을 구안하는 것을 목적으로 한다. 지도 방안 연구를 위한 이론적 토대로 Ⅱ장에서는 전통 미술 문화의 개념과 특징을 알아보고 전통 미술 감상 지도의 필요성과 의의에 대하여 고찰해 보았다. Ⅲ장에서는 안동지역의 불교 미술 문화재에 대한 이해를 돕기 위해 문화재 현황과 자료를 조사하여 정리하였다. 안동의 국가 지정 문화재 중 4학년 학생들에게 적용하기에 무리가 없는 불교 미술 문화재를 선정하여 그 역사성과 조형성에 대해 자세한 설명을 다루었다. Ⅳ장에서는 현재 전통 미술 감상 지도의 현황과 문제점을 진단해 본 후 이를 바탕으로 개선 방향을 모색하고 안동지역 전통 미술 감상 교수-학습 모형을 제시하였다. Ⅴ장에서는 안동의 불교 미술 문화재를 활용한 다양한 전통 미술 감상 지도의 방법과 교수-학습 과정안을 제시하고 그에 따른 학습 결과를 분석하였다. 교수-학습 과정안은 세 개의 소단원으로 구성하여 총 11차시 수업으로 진행하였다. 소단원 1 『봉정사에서 만난 전통 미술』은 안동의 유명한 사찰건축인 봉정사를 제재로 하였다. 현장학습을 통한 감상으로 봉정사의 가람배치와 사찰 건축에 대한 전반적인 이해를 높이고자 하였다. 소단원 2 『생각하는 불상과 나』는 안동의 대표적인 불상인 안기동 석불좌상과 이천동 석불상을 통해 불상에 대한 이해의 폭을 넓히고 조형미를 발견할 수 있도록 하였다. 또한 미적 체험, 표현, 감상의 통합 활동을 통해 학생들의 시각에서 불상을 재해석하고 나만의 불상으로 표현해 봄으로써 감상의 깊이를 더하였다. 소단원 3 『소원을 담은 탑』에서는 신세동 7층 전탑을 통해 탑에 대한 기초적인 이해를 도모하고 퀴즈, 탑 쌓기, 탑돌이 등의 놀이 활동을 통하여 미적체험, 표현, 감상을 통합적으로 지도하였다. 안동지역 불교 미술 문화재를 활용한 전통 미술 감상 지도를 통해 학생들의 전통 미술에 대한 흥미와 관심도가 커졌다. 지루하고 어렵다고 느껴지던 전통 미술에 대한 생각이 재미있고 흥미있는 것으로 바뀌었다. 전통 미술 문화재를 바라보는 관점이 다양해지고 넓어지게 되었으며 전통 미술 감상 활동의 주체가 학생 자신이 되었다. 결과적으로 학생들은 안동에 대한 자부심과 애향심, 우리의 전통 미술 문화에 대한 자긍심을 갖게 되었다. 전통 미술 감상 지도가 효율적으로 이루어지기 위해서는 지역 자치 단체, 학교, 문화재 담당처가 연계하여 지역사회 프로그램을 구축하여야 한다. 또한 정보를 공유하고 개발할 수 있는 여건이 마련되어야 하고 전문성 신장을 위한 교사 연수가 활성화되어야 할 것이다.
현대 사회는 과학 기술의 발달로 인하여 정보화, 세계화의 시대로 일컬어지고 있다. 다원화된 문화의 범람 속에 살고 있는 현대인들은 정체성의 혼란을 겪게 되고 이것은 우리 전통 문화가 변질, 소외되는 현상을 불러왔다. 이에 우리의 자긍심과 정체성을 확립해야 한다는 사회적 요구로 인하여 제 7차 교육과정에서 전통 미술 문화를 더욱 강조하게 되었다. 전통 미술 문화 속에는 우리 민족의 사상·철학 ·종교가 담겨 있고 미의식과 다양한 삶의 모습이 반영되어 있다. 따라서 전통 미술 문화를 바르게 감상할 수 있는 능력을 길러주는 것이 필요하며 이는 미술 교과의 중요한 역할이라 하겠다. 이에 본 연구는 우리의 전통 미술을 이해하고 그 속에 담긴 미의식과 정신성을 찾아 새롭게 발전, 계승시키기 위해 안동지역 불교미술 문화재를 통한 전통 미술 감상 지도 방안을 모색해 보고자 한다. 학생들의 생활공간에 있어 쉽게 접할 수 있는 안동지역의 불교 미술 문화재를 활용하여 역사적, 조형적, 통합적으로 접근할 수 있는 전통 미술 감상 지도 방안을 구안하는 것을 목적으로 한다. 지도 방안 연구를 위한 이론적 토대로 Ⅱ장에서는 전통 미술 문화의 개념과 특징을 알아보고 전통 미술 감상 지도의 필요성과 의의에 대하여 고찰해 보았다. Ⅲ장에서는 안동지역의 불교 미술 문화재에 대한 이해를 돕기 위해 문화재 현황과 자료를 조사하여 정리하였다. 안동의 국가 지정 문화재 중 4학년 학생들에게 적용하기에 무리가 없는 불교 미술 문화재를 선정하여 그 역사성과 조형성에 대해 자세한 설명을 다루었다. Ⅳ장에서는 현재 전통 미술 감상 지도의 현황과 문제점을 진단해 본 후 이를 바탕으로 개선 방향을 모색하고 안동지역 전통 미술 감상 교수-학습 모형을 제시하였다. Ⅴ장에서는 안동의 불교 미술 문화재를 활용한 다양한 전통 미술 감상 지도의 방법과 교수-학습 과정안을 제시하고 그에 따른 학습 결과를 분석하였다. 교수-학습 과정안은 세 개의 소단원으로 구성하여 총 11차시 수업으로 진행하였다. 소단원 1 『봉정사에서 만난 전통 미술』은 안동의 유명한 사찰건축인 봉정사를 제재로 하였다. 현장학습을 통한 감상으로 봉정사의 가람배치와 사찰 건축에 대한 전반적인 이해를 높이고자 하였다. 소단원 2 『생각하는 불상과 나』는 안동의 대표적인 불상인 안기동 석불좌상과 이천동 석불상을 통해 불상에 대한 이해의 폭을 넓히고 조형미를 발견할 수 있도록 하였다. 또한 미적 체험, 표현, 감상의 통합 활동을 통해 학생들의 시각에서 불상을 재해석하고 나만의 불상으로 표현해 봄으로써 감상의 깊이를 더하였다. 소단원 3 『소원을 담은 탑』에서는 신세동 7층 전탑을 통해 탑에 대한 기초적인 이해를 도모하고 퀴즈, 탑 쌓기, 탑돌이 등의 놀이 활동을 통하여 미적체험, 표현, 감상을 통합적으로 지도하였다. 안동지역 불교 미술 문화재를 활용한 전통 미술 감상 지도를 통해 학생들의 전통 미술에 대한 흥미와 관심도가 커졌다. 지루하고 어렵다고 느껴지던 전통 미술에 대한 생각이 재미있고 흥미있는 것으로 바뀌었다. 전통 미술 문화재를 바라보는 관점이 다양해지고 넓어지게 되었으며 전통 미술 감상 활동의 주체가 학생 자신이 되었다. 결과적으로 학생들은 안동에 대한 자부심과 애향심, 우리의 전통 미술 문화에 대한 자긍심을 갖게 되었다. 전통 미술 감상 지도가 효율적으로 이루어지기 위해서는 지역 자치 단체, 학교, 문화재 담당처가 연계하여 지역사회 프로그램을 구축하여야 한다. 또한 정보를 공유하고 개발할 수 있는 여건이 마련되어야 하고 전문성 신장을 위한 교사 연수가 활성화되어야 할 것이다.
Contemporary society is referred to as an information-oriented and internationalized age on account of the development of science technology. Contemporaries living in the overflow of diversified cultures suffer from confusion in their identity, which has led to our traditional culture deteriorated a...
Contemporary society is referred to as an information-oriented and internationalized age on account of the development of science technology. Contemporaries living in the overflow of diversified cultures suffer from confusion in their identity, which has led to our traditional culture deteriorated and alienated. Hereupon, the seventh national curriculum emphasizes traditional art culture more strongly due to the social demand that we should establish our pride and identity. Traditional art culture contains our nation’s ideology, philosophy, and religion and reflects our aesthetic sense and various aspects of our lives. Therefore, students should raise their ability to appreciate traditional art culture properly, and this is an essential role of the art subject. Thus, this study intends to find teaching methods for traditional art appreciation through Buddhist art cultural properties in Andong in order to understand our traditional art and newly develop and succeed to our aesthetic sense and spirituality found in them. Using Buddhist art cultural properties in Andong which students can easily come in contact with in their living space, this article aims to frame teaching methods for traditional art appreciation which can approach in historic, formative, and integrative ways. To lay theoretical foundation for studying teaching methods, chapter Ⅱ examines the concept and characteristics of traditional art culture and considers the necessity and significance of traditional art appreciation teaching. Chapter Ⅲ researches and summarizes the present status of cultural properties and related data to help understand the Buddhist art cultural properties in Andong. Among the cultural properties of Andong designated by nation, it selects the Buddhist art cultural properties that can be reasonably applied to fourth graders and deals with their historicity and formative feature in detail. Chapter Ⅳ diagnoses the present status of traditional art appreciation teaching and its problems, figures out directions for resolving them, and suggests a teaching-learning model for Andong’s traditional art appreciation accordingly. Finally, chapter Ⅴ proposes various teaching methods for traditional art appreciation and a teaching-learning guidance plan using Buddhist art cultural properties in Andong and analyzes the results of learning gained thereby. The teaching-learning plan consists of three units and is organized total 11 classes. Unit 1 『Traditional Art at Bongjeong Temple』 has as its subject matter a famous temple architecture of Andong, Bongjeong Temple. It aims to improve understanding on the temple’s arrangement and temple architecture in general by appreciating it through field trip. Unit 2 『Thinking Buddha and Me』 intends to widen the width of understanding on Buddhist statues through Andong’s typical Buddhist statues, the Seated Stone Buddha of Angi-dong and the Stone Buddha of Icheon-dong and discover formative sense. It also has students reinterpret Buddhist statues and create new forms in their points of view through integrative activities of aesthetic experience, expression, and appreciation. Unit 3 『The Tower with Wishes』 fosters basic understanding on towers through the Seven-storied Brick Pagoda at Shinse-dong and teaches aesthetic experience, expression, and appreciation integratively through plays such as quiz, building a tower, and Tapdori. The traditional art appreciation teaching using Andong’s Buddhist art cultural properties increases students’ interest in traditional art. They felt traditional art was boring and difficult but later thought it is interesting and exciting. Their points of view to look at traditional art cultural properties get more diversified and broadened, and the subject of appreciating traditional art becomes the students themselves. As a result, they come to have pride in Andong and local patriotism and be proud of our traditional art culture. For effective traditional art appreciation teaching, local autonomous entities, schools, and sectors in charge of cultural properties should be associated and design local community programs. Furthermore, we should form an environment in which we can share and develop information and activate training programs for teachers for their professional development.
Contemporary society is referred to as an information-oriented and internationalized age on account of the development of science technology. Contemporaries living in the overflow of diversified cultures suffer from confusion in their identity, which has led to our traditional culture deteriorated and alienated. Hereupon, the seventh national curriculum emphasizes traditional art culture more strongly due to the social demand that we should establish our pride and identity. Traditional art culture contains our nation’s ideology, philosophy, and religion and reflects our aesthetic sense and various aspects of our lives. Therefore, students should raise their ability to appreciate traditional art culture properly, and this is an essential role of the art subject. Thus, this study intends to find teaching methods for traditional art appreciation through Buddhist art cultural properties in Andong in order to understand our traditional art and newly develop and succeed to our aesthetic sense and spirituality found in them. Using Buddhist art cultural properties in Andong which students can easily come in contact with in their living space, this article aims to frame teaching methods for traditional art appreciation which can approach in historic, formative, and integrative ways. To lay theoretical foundation for studying teaching methods, chapter Ⅱ examines the concept and characteristics of traditional art culture and considers the necessity and significance of traditional art appreciation teaching. Chapter Ⅲ researches and summarizes the present status of cultural properties and related data to help understand the Buddhist art cultural properties in Andong. Among the cultural properties of Andong designated by nation, it selects the Buddhist art cultural properties that can be reasonably applied to fourth graders and deals with their historicity and formative feature in detail. Chapter Ⅳ diagnoses the present status of traditional art appreciation teaching and its problems, figures out directions for resolving them, and suggests a teaching-learning model for Andong’s traditional art appreciation accordingly. Finally, chapter Ⅴ proposes various teaching methods for traditional art appreciation and a teaching-learning guidance plan using Buddhist art cultural properties in Andong and analyzes the results of learning gained thereby. The teaching-learning plan consists of three units and is organized total 11 classes. Unit 1 『Traditional Art at Bongjeong Temple』 has as its subject matter a famous temple architecture of Andong, Bongjeong Temple. It aims to improve understanding on the temple’s arrangement and temple architecture in general by appreciating it through field trip. Unit 2 『Thinking Buddha and Me』 intends to widen the width of understanding on Buddhist statues through Andong’s typical Buddhist statues, the Seated Stone Buddha of Angi-dong and the Stone Buddha of Icheon-dong and discover formative sense. It also has students reinterpret Buddhist statues and create new forms in their points of view through integrative activities of aesthetic experience, expression, and appreciation. Unit 3 『The Tower with Wishes』 fosters basic understanding on towers through the Seven-storied Brick Pagoda at Shinse-dong and teaches aesthetic experience, expression, and appreciation integratively through plays such as quiz, building a tower, and Tapdori. The traditional art appreciation teaching using Andong’s Buddhist art cultural properties increases students’ interest in traditional art. They felt traditional art was boring and difficult but later thought it is interesting and exciting. Their points of view to look at traditional art cultural properties get more diversified and broadened, and the subject of appreciating traditional art becomes the students themselves. As a result, they come to have pride in Andong and local patriotism and be proud of our traditional art culture. For effective traditional art appreciation teaching, local autonomous entities, schools, and sectors in charge of cultural properties should be associated and design local community programs. Furthermore, we should form an environment in which we can share and develop information and activate training programs for teachers for their professional development.
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