고령화의 진전과 노인문제의 심각성 그리고 노년교육의 중요성에도 불구하고, 아직까지 우리나라의 노년교육 정책이나 노년교육 연구의 수준은 매우 미진한 형편이다. 노년교육을 총괄하는 주무부처나 관련법제가 확립되어 있지 못한 실정이며, 노년교육 기관에 대한 정확한 조사조차 이루어지지 못하고 있어 시설의 정비와 체계적인 교육 실시에 문제가 많다. 따라서 향후 노년교육의 방향을 정립하고 정책을 개발하기 위해서는 노년교육 현황을 정확히 파악할 수 있도록 노년교육 시설의 운영 실태와 프로그램 현황에 관한 조사 연구가 요구된다. 이에 본 연구에서는 충청남도를 중심으로 노인교육 시설 실태와 노인교육 프로그램 현황을 조사하였다. 본 연구의 목적은 향후 노년교육의 방향을 정립하고 정책을 개발하기 위한 기초 작업으로서 전국에서 두 번째로 고령화 비율이 높은 충청남도 지역의 노인교육기관 운영 현황을 파악하고 그 문제점을 분석하고자 하는 데 있다. 보다 구체적으로는, 첫째, 문헌분석 및 선행연구 고찰을 통하여 고령화 사회에서 노년교육의 중요성과 바람직한 노년교육의 역할에 관하여 고찰하였다. 둘째, 각종 통계 분석을 통하여 고령화 및 고령인구와 관련된 충청남도의 ...
고령화의 진전과 노인문제의 심각성 그리고 노년교육의 중요성에도 불구하고, 아직까지 우리나라의 노년교육 정책이나 노년교육 연구의 수준은 매우 미진한 형편이다. 노년교육을 총괄하는 주무부처나 관련법제가 확립되어 있지 못한 실정이며, 노년교육 기관에 대한 정확한 조사조차 이루어지지 못하고 있어 시설의 정비와 체계적인 교육 실시에 문제가 많다. 따라서 향후 노년교육의 방향을 정립하고 정책을 개발하기 위해서는 노년교육 현황을 정확히 파악할 수 있도록 노년교육 시설의 운영 실태와 프로그램 현황에 관한 조사 연구가 요구된다. 이에 본 연구에서는 충청남도를 중심으로 노인교육 시설 실태와 노인교육 프로그램 현황을 조사하였다. 본 연구의 목적은 향후 노년교육의 방향을 정립하고 정책을 개발하기 위한 기초 작업으로서 전국에서 두 번째로 고령화 비율이 높은 충청남도 지역의 노인교육기관 운영 현황을 파악하고 그 문제점을 분석하고자 하는 데 있다. 보다 구체적으로는, 첫째, 문헌분석 및 선행연구 고찰을 통하여 고령화 사회에서 노년교육의 중요성과 바람직한 노년교육의 역할에 관하여 고찰하였다. 둘째, 각종 통계 분석을 통하여 고령화 및 고령인구와 관련된 충청남도의 지역사회 특성을 파악하였다. 셋째, 기관 방문 및 전화 방문, 담당자 면담 등을 통하여 충청남도 지역 노인교육기관의 유형별 실태, 즉 기관의 수와 운영주체별 종류, 프로그램 현황 등을 파악하였다. 넷째, 충청남도의 노인교육 기관 실태 파악에서 나타난 문제점을 분석하고, 향후 노인교육 활성화 방안을 제안하였다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 충청남도 내 파악 가능한 전체 노인교육 관련 기관을 대상으로 한 현황 조사와 그 중 주요 기관의 담당자 면담 등 두 가지 방법을 사용하였다. 먼저 현황 조사를 위하여 충청남도에 소재한 노인교육 프로그램 운영시설들로, 각 지자체에 등록된 노인교실, 대한노인회 산하의 노인대학, 사회복지관과 노인복지관, 평생학습관, 종교기관의 노인대학, 지역 농협 및 농업기술센터에서 운영하는 노인교육 프로그램, 시군 생활체육협의회에서 운영하는 노인전담생활체육지도자 프로그램 등을 대상으로 기관장 및 담당자와 전화통화, 직접 방문, 이메일 등을 통하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 내용분석을 이용한 질적 분석과 기술통계를 활용한 양적 분석을 동시에 활용하여 분석하였다. 또 담당자 심층면담은 연구자와 훈련된 보조자 1명이 함께 기관을 직접 방문하여 실시하였으며, 면담 내용은 소형 녹음기를 통하여 녹취하여 전사(轉寫)후 정리하였다. 그 결과 먼저 노인교육기관 운영 현황은 다음과 같았다. 첫째, 충청남도에 등록된 노인교실은 총 58개소로, 지역별로는 당진군이 10개소로 가장 많았고, 다음은 서산시로 9개소였으며, 논산시 8개소 등이었다. 운영주체별로는 개인이나 민간에서 운영하는 노인교실이 30개소로 가장 많았고, 대한노인회 지회 혹은 분회에서 운영하는 노인교실이 16개소였으며, 교회 등 종교기관에서 운영하는 노인교실이 12개소였다. 둘째, 충청남도 내 대한노인회에서 운영하는 노인대학은 모두 22개소로 이중에는 지방자치단체에 노인교실로 등록이 안된 곳도 6개소가 있었다. 대한노인회 지회 산하 노인대학은 천안에 3개소로 가장 많았으며, 서산시, 논산시, 부여군, 태안군에 각각 2개소씩이 있었고, 다른 시군에는 1개소씩 분포해 있는 것으로 나타났다. 셋째, 충청남도에 운영중인 사회복지관은 모두 17개소로, 지역별로는 아산시에 5개소로 가장 많았고, 공주시 3개소, 천안시와 보령시, 서산시에 각 2개소, 그리고 논산시, 홍성군, 연기군에 각 1개소씩이었다. 노인복지관은 충청남도에 총 11개소가 있는 것으로 나타났는데, 보령시에 2곳, 천안시에 2곳이 있었고, 금산군, 당진군, 서산시, 아산시, 예산군, 태안군, 홍성군 등 7개 시군에 각 1개소씩이 있었다. 넷째, 충청남도에서 2008년 현재 평생학습도시로 선정된 시군은 서산시, 아산시, 천안시, 금산군, 서천군, 부여군, 태안군 등 모두 7개 시군이었다. 그러나 평생학습과를 별도로 설치하여 평생교육업무를 추진하는 시군은 천안시 단 한 곳에 불과했다. 다섯째, 종교기관에서 운영하는 노인대학은 정확한 수를 파악하기가 어려웠는데, 우선 개신교 각 교단의 충청남도 지역 지방회 명단 등을 파악하여 직접 전화를 걸어 파악한 결과, 총 1,586개 교회 중 노인대학 프로그램을 운영하고 있는 곳은 25곳 뿐인 것으로 나타났다. 또 충청남도 내 천주교회 중 노인대학을 운영하고 있는 것으로 파악된 곳은 서산시, 예산군, 천안시 등에 소재한 3개 교회뿐이었다. 그리고 불교에서는 그나마 파악조차 어려운 형편이었다. 여섯째, 현재 충청남도 지역 농협에서 노인대학을 운영하고 있는 경우는 당진군과 천안시, 홍성군, 연기군 등 4개 시군뿐이었다. 한편, 농촌진흥청에서도 건강장수마을사업을 통하여 농촌 노인들의 활기찬 노년생활 및 건강한 장수문화 보급을 추진하고 있었고, 충청남도 농업기술원과 계룡시를 제외한 15개 시군에 설치된
고령화의 진전과 노인문제의 심각성 그리고 노년교육의 중요성에도 불구하고, 아직까지 우리나라의 노년교육 정책이나 노년교육 연구의 수준은 매우 미진한 형편이다. 노년교육을 총괄하는 주무부처나 관련법제가 확립되어 있지 못한 실정이며, 노년교육 기관에 대한 정확한 조사조차 이루어지지 못하고 있어 시설의 정비와 체계적인 교육 실시에 문제가 많다. 따라서 향후 노년교육의 방향을 정립하고 정책을 개발하기 위해서는 노년교육 현황을 정확히 파악할 수 있도록 노년교육 시설의 운영 실태와 프로그램 현황에 관한 조사 연구가 요구된다. 이에 본 연구에서는 충청남도를 중심으로 노인교육 시설 실태와 노인교육 프로그램 현황을 조사하였다. 본 연구의 목적은 향후 노년교육의 방향을 정립하고 정책을 개발하기 위한 기초 작업으로서 전국에서 두 번째로 고령화 비율이 높은 충청남도 지역의 노인교육기관 운영 현황을 파악하고 그 문제점을 분석하고자 하는 데 있다. 보다 구체적으로는, 첫째, 문헌분석 및 선행연구 고찰을 통하여 고령화 사회에서 노년교육의 중요성과 바람직한 노년교육의 역할에 관하여 고찰하였다. 둘째, 각종 통계 분석을 통하여 고령화 및 고령인구와 관련된 충청남도의 지역사회 특성을 파악하였다. 셋째, 기관 방문 및 전화 방문, 담당자 면담 등을 통하여 충청남도 지역 노인교육기관의 유형별 실태, 즉 기관의 수와 운영주체별 종류, 프로그램 현황 등을 파악하였다. 넷째, 충청남도의 노인교육 기관 실태 파악에서 나타난 문제점을 분석하고, 향후 노인교육 활성화 방안을 제안하였다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 충청남도 내 파악 가능한 전체 노인교육 관련 기관을 대상으로 한 현황 조사와 그 중 주요 기관의 담당자 면담 등 두 가지 방법을 사용하였다. 먼저 현황 조사를 위하여 충청남도에 소재한 노인교육 프로그램 운영시설들로, 각 지자체에 등록된 노인교실, 대한노인회 산하의 노인대학, 사회복지관과 노인복지관, 평생학습관, 종교기관의 노인대학, 지역 농협 및 농업기술센터에서 운영하는 노인교육 프로그램, 시군 생활체육협의회에서 운영하는 노인전담생활체육지도자 프로그램 등을 대상으로 기관장 및 담당자와 전화통화, 직접 방문, 이메일 등을 통하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 내용분석을 이용한 질적 분석과 기술통계를 활용한 양적 분석을 동시에 활용하여 분석하였다. 또 담당자 심층면담은 연구자와 훈련된 보조자 1명이 함께 기관을 직접 방문하여 실시하였으며, 면담 내용은 소형 녹음기를 통하여 녹취하여 전사(轉寫)후 정리하였다. 그 결과 먼저 노인교육기관 운영 현황은 다음과 같았다. 첫째, 충청남도에 등록된 노인교실은 총 58개소로, 지역별로는 당진군이 10개소로 가장 많았고, 다음은 서산시로 9개소였으며, 논산시 8개소 등이었다. 운영주체별로는 개인이나 민간에서 운영하는 노인교실이 30개소로 가장 많았고, 대한노인회 지회 혹은 분회에서 운영하는 노인교실이 16개소였으며, 교회 등 종교기관에서 운영하는 노인교실이 12개소였다. 둘째, 충청남도 내 대한노인회에서 운영하는 노인대학은 모두 22개소로 이중에는 지방자치단체에 노인교실로 등록이 안된 곳도 6개소가 있었다. 대한노인회 지회 산하 노인대학은 천안에 3개소로 가장 많았으며, 서산시, 논산시, 부여군, 태안군에 각각 2개소씩이 있었고, 다른 시군에는 1개소씩 분포해 있는 것으로 나타났다. 셋째, 충청남도에 운영중인 사회복지관은 모두 17개소로, 지역별로는 아산시에 5개소로 가장 많았고, 공주시 3개소, 천안시와 보령시, 서산시에 각 2개소, 그리고 논산시, 홍성군, 연기군에 각 1개소씩이었다. 노인복지관은 충청남도에 총 11개소가 있는 것으로 나타났는데, 보령시에 2곳, 천안시에 2곳이 있었고, 금산군, 당진군, 서산시, 아산시, 예산군, 태안군, 홍성군 등 7개 시군에 각 1개소씩이 있었다. 넷째, 충청남도에서 2008년 현재 평생학습도시로 선정된 시군은 서산시, 아산시, 천안시, 금산군, 서천군, 부여군, 태안군 등 모두 7개 시군이었다. 그러나 평생학습과를 별도로 설치하여 평생교육업무를 추진하는 시군은 천안시 단 한 곳에 불과했다. 다섯째, 종교기관에서 운영하는 노인대학은 정확한 수를 파악하기가 어려웠는데, 우선 개신교 각 교단의 충청남도 지역 지방회 명단 등을 파악하여 직접 전화를 걸어 파악한 결과, 총 1,586개 교회 중 노인대학 프로그램을 운영하고 있는 곳은 25곳 뿐인 것으로 나타났다. 또 충청남도 내 천주교회 중 노인대학을 운영하고 있는 것으로 파악된 곳은 서산시, 예산군, 천안시 등에 소재한 3개 교회뿐이었다. 그리고 불교에서는 그나마 파악조차 어려운 형편이었다. 여섯째, 현재 충청남도 지역 농협에서 노인대학을 운영하고 있는 경우는 당진군과 천안시, 홍성군, 연기군 등 4개 시군뿐이었다. 한편, 농촌진흥청에서도 건강장수마을사업을 통하여 농촌 노인들의 활기찬 노년생활 및 건강한 장수문화 보급을 추진하고 있었고, 충청남도 농업기술원과 계룡시를 제외한 15개 시군에 설치된
The education policy for the elderly or study on elderly education is very insufficient in Korea despite of the emerging severity of the elderly problem and importance of education for the elderly. There is not currently any ministry or law related to education for elderly, accurate investigation fo...
The education policy for the elderly or study on elderly education is very insufficient in Korea despite of the emerging severity of the elderly problem and importance of education for the elderly. There is not currently any ministry or law related to education for elderly, accurate investigation for educational institution for the elderly cannot be performed yet as a consequence maintenance of facilities and execution of systematic education have a lot of problems. In this regards, it is necessary to investigate on management state of facility for the elderly education and statue of program to grasp statues of elderly education correctly that enable to establish the direction of elderly education in future and develop policy. Thus this study investigates on state of facility for the elderly education and statue of program for elderly education around Chungcheongnam-do. The purpose of this study is to understand and analyses the management statue of institution for elderly education in Chungcheongnam-do as a basement work for developing policy of educational policy for the elderly in future. To view with more detail; First, it considers the role and importance of elderly education in ageing society through literature analysis and previous study. Second, it grasps local feature related to aging through analysis and statistics. Third, it finds out state of institution for elderly education and statue of program in Chungcheongnam-do through organization or telephone visit and interview with organizer. Fourth, it analyses problem that appeared in grasping state of local institution for elderly education suggests and suggest for activation of elderly education in future. In order to achieve the purpose of study, this paper used two research methods that surveyed on organization associated with elderly education in Chungcheongnam-do and interviewed a person who is charge of institution. The data were collected through telephone conversation, visit, e-mail with the head of organization or representative of program for elderly education run by elderly class, elder's college under Korean Association for elderly, social welfare center and elderly welfare center, lifelong study hall, elder's college of religious organization, local national agricultural cooperation federation and agricultural technical center and program for the leader to dedicate elder's health run by district sport council. Collected data was analyzed by qualitative analysis and quantitative analysis with utilization of descriptive statistic. The in-depth interview with representative was carried out by researcher and trained assistant visited the institutions directly, and content of interview was recorded after transcript through small tape recorder. The result of state of management elder's education institution are followed as; First, the number of registered elder's class is total 58 in Chungcheongnam-do, regionally Dangjin-gun has the most classes of 10, Seosan-si has 9, and Nonsan-si has 8. In terms of management ownership, the number of elder's class run by individual or private is 30, elder's class run by Korean Association for elderly or branch is 16, there are 12 of elder's class run by religious organization such as church. Second, there are 22 of elder's colleges run by Korean Association for elderly in Chungcheongnam-do, 6 of them are not registered in local government. Cheonan has the most number of elder's college of 3 run by branch of Korean Association for elderly, there are 2 for each in Seosan-si, Nonsan-si, Buyeo-gun, and Taean-gun, other area have one of elder's college. Third, there are 17 of social welfare centers in Chungcheongnam-do, regionally Asan-sihas the most number of 5, Gongju-si has 3, Cheonan-si, Boryeong-si, and Seosan-si have 2 respectively, and there are one in Nonsan-si, Hongseong-gun, and Yeongi-gun. There are total 11 lf elder's welfare center in Chungcheongnam-do, two of them are in Boryeong-si and Cheonan-si each, 7 districts like Keumsan-gun, Dangjin-gun, Seosan-si, Asan-si, Yesan-gun, Taean-gun, and Hongseong-gun have one for each. Fourth, 7 districts selected as the lifelong learning city in 2008 in Chungcheongnam-do, there are Seosan-si, Asan-si, Cheonan-si, Keumsan-gun, Seocheon-gun, Buyeo-gun and Taean-gun. Cheonan-siis, however, the only place to run lifelong education with lifelong learning class. Fifth, it is difficult to recognize exact number of elder's college run by religious organization, as a result of telephone research based on each preferential Protestant within Chungcheongnam-do, only 25 of out of total 1586 churches are founded that run elder's college program. 3 Catholic Churches in Chungcheongnam-do run elder's college and it places in Seosan-si, Yesan-gun, and Cheonan-si, In Buddhism, it was even difficult to recognize. Sixth, 4 districts, Dangjin-gun, Cheonan-si, Hongseong-gun, and Yeongi-gun run elder's college in Chungcheongnam-do National Agricultural Cooperative Federation. Rural Development Administration is promoting active elder's life and diffusion of healthy longevity culture through health- longevity local business; it is also known that similar program is progressed by Agricultural technical center placed in 15 districts. Seventh, National sport council executes dispatch business of a life health leader for elderly in order to promote healthy and active life of the elderly, there are currently 23 of a life health leader for elderly posted in 16 districts in Chungcheongnam-do. The result of interview with person in charge in organization is followed as: First, uniform policy that ignored local government characteristic related to current policy for elderly education and system, it is dealt as welfare not as lifelong education, lack of practical supervision or inspection apart from financial assistance, indolence and short of expertise from a person in charge of managing organization, facilities jumbling, deviation of financial
The education policy for the elderly or study on elderly education is very insufficient in Korea despite of the emerging severity of the elderly problem and importance of education for the elderly. There is not currently any ministry or law related to education for elderly, accurate investigation for educational institution for the elderly cannot be performed yet as a consequence maintenance of facilities and execution of systematic education have a lot of problems. In this regards, it is necessary to investigate on management state of facility for the elderly education and statue of program to grasp statues of elderly education correctly that enable to establish the direction of elderly education in future and develop policy. Thus this study investigates on state of facility for the elderly education and statue of program for elderly education around Chungcheongnam-do. The purpose of this study is to understand and analyses the management statue of institution for elderly education in Chungcheongnam-do as a basement work for developing policy of educational policy for the elderly in future. To view with more detail; First, it considers the role and importance of elderly education in ageing society through literature analysis and previous study. Second, it grasps local feature related to aging through analysis and statistics. Third, it finds out state of institution for elderly education and statue of program in Chungcheongnam-do through organization or telephone visit and interview with organizer. Fourth, it analyses problem that appeared in grasping state of local institution for elderly education suggests and suggest for activation of elderly education in future. In order to achieve the purpose of study, this paper used two research methods that surveyed on organization associated with elderly education in Chungcheongnam-do and interviewed a person who is charge of institution. The data were collected through telephone conversation, visit, e-mail with the head of organization or representative of program for elderly education run by elderly class, elder's college under Korean Association for elderly, social welfare center and elderly welfare center, lifelong study hall, elder's college of religious organization, local national agricultural cooperation federation and agricultural technical center and program for the leader to dedicate elder's health run by district sport council. Collected data was analyzed by qualitative analysis and quantitative analysis with utilization of descriptive statistic. The in-depth interview with representative was carried out by researcher and trained assistant visited the institutions directly, and content of interview was recorded after transcript through small tape recorder. The result of state of management elder's education institution are followed as; First, the number of registered elder's class is total 58 in Chungcheongnam-do, regionally Dangjin-gun has the most classes of 10, Seosan-si has 9, and Nonsan-si has 8. In terms of management ownership, the number of elder's class run by individual or private is 30, elder's class run by Korean Association for elderly or branch is 16, there are 12 of elder's class run by religious organization such as church. Second, there are 22 of elder's colleges run by Korean Association for elderly in Chungcheongnam-do, 6 of them are not registered in local government. Cheonan has the most number of elder's college of 3 run by branch of Korean Association for elderly, there are 2 for each in Seosan-si, Nonsan-si, Buyeo-gun, and Taean-gun, other area have one of elder's college. Third, there are 17 of social welfare centers in Chungcheongnam-do, regionally Asan-sihas the most number of 5, Gongju-si has 3, Cheonan-si, Boryeong-si, and Seosan-si have 2 respectively, and there are one in Nonsan-si, Hongseong-gun, and Yeongi-gun. There are total 11 lf elder's welfare center in Chungcheongnam-do, two of them are in Boryeong-si and Cheonan-si each, 7 districts like Keumsan-gun, Dangjin-gun, Seosan-si, Asan-si, Yesan-gun, Taean-gun, and Hongseong-gun have one for each. Fourth, 7 districts selected as the lifelong learning city in 2008 in Chungcheongnam-do, there are Seosan-si, Asan-si, Cheonan-si, Keumsan-gun, Seocheon-gun, Buyeo-gun and Taean-gun. Cheonan-siis, however, the only place to run lifelong education with lifelong learning class. Fifth, it is difficult to recognize exact number of elder's college run by religious organization, as a result of telephone research based on each preferential Protestant within Chungcheongnam-do, only 25 of out of total 1586 churches are founded that run elder's college program. 3 Catholic Churches in Chungcheongnam-do run elder's college and it places in Seosan-si, Yesan-gun, and Cheonan-si, In Buddhism, it was even difficult to recognize. Sixth, 4 districts, Dangjin-gun, Cheonan-si, Hongseong-gun, and Yeongi-gun run elder's college in Chungcheongnam-do National Agricultural Cooperative Federation. Rural Development Administration is promoting active elder's life and diffusion of healthy longevity culture through health- longevity local business; it is also known that similar program is progressed by Agricultural technical center placed in 15 districts. Seventh, National sport council executes dispatch business of a life health leader for elderly in order to promote healthy and active life of the elderly, there are currently 23 of a life health leader for elderly posted in 16 districts in Chungcheongnam-do. The result of interview with person in charge in organization is followed as: First, uniform policy that ignored local government characteristic related to current policy for elderly education and system, it is dealt as welfare not as lifelong education, lack of practical supervision or inspection apart from financial assistance, indolence and short of expertise from a person in charge of managing organization, facilities jumbling, deviation of financial
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