본 연구의 목적은 충남 당진, 서산, 홍성 등 지역에서 노인종합복지관을 이용하는 노인들을 대상으로 노인교육 참여집단과 비참여집단의 특성을 분석하고, 그들의 생성감과 자아통합감 등 노년기의 중요한 발달과업 지표를 비교하며, 노인교육 참여여부가 중년기에서 노년기로 이어지는 발달과업인 생성감과 최종적인 노년기 발달과업인 자아통합감에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 데 있다. 본 연구의 목적을 보다 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 노인교육 참여집단과 비참여집단의 일반적 특성은 어떠한지를 알아보고자 한다. 둘째, 노인교육 참여집단의 교육 참여 이유와 비참여집단의 교육 비참여 이유는 무엇인지를 알아보고자 한다. 셋째, 사회인구학적 특성에 따라 개인적 생성감, 공동체적 생성감, 자아통합감에 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 넷째, 노인교육 참여여부에 따라 생성감과 자아통합감에 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 다섯째, 생성감과 자아통합감에 영향을 미치는 요인은 무엇인지를 알아보고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 충남 당진, 서산, 홍성에 거주하는 60세 이상 노인들 중 노인복지관에서 운영하는 노인교육 참여집단 212명, 비참여집단 209명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 노인교육 참여집단을 살펴보았더니, 여성노인이 남성노인보다 월등히 많은 반면에, 비참여집단은 남성이 여성보다 많았다. 연령에서 노인교육 참여집단은 평균 73.17세로 70대가 거의 절반을 차지하고, 비참여집단은 연령 평균 70.63세로 60대가 가장 많았다. 학력에서는 전반적으로 비참여집단이 대졸이상의 학력자가 많아서 참여집단에 비해 더 높은 학력수준을 보였다. 생활수준은 어렵다고 응답한 비율이 비슷하고, 비참여집단이 참여집단보다 근소하게 더 넉넉한 것으로 나타났다. 둘째, 노인교육 참여와 비참여 이유를 조사한 결과, 노인교육 참여자들은 ‘건강관리를 위해’를 가장 중요한 이유로 꼽았으며, 반면 ‘직업능력을 개발하기 위해’와 ‘자원봉사를 하기 위해’는 매우 낮은 응답을 보였다. 비참여집단의 이유로 ‘시간이 없어서’, ‘경제적으로 어려워서’인 상황적 장해를 가장 중요한 장해요인으로 들었고, 반면에 ‘교육의 필요성을 못 느껴서’, ‘배우는 것을 좋아하지 않아서’ 등 성향적 장해요인이나 ‘노인교육에 참여하는 방법을 잘 몰라서’, ‘교육기관이 어디에 있는지 잘 몰라서’와 같은 정보적 장해요인에 대한 응답은 매우 낮게 나타났다. 즉 노인 자신의 능력이나 성향 때문에 노인교육에 참여하지 않는다는 것이기보다는 상황이나 제도적인 장해요인 혹은 정보의 부족 등으로 인해 노인교육에 접근하기 힘든 것으로 나타났다. 셋째, 전체 조사대상자의 사회인구학적 특성에 따른 개인적 생성감과 공동체적 생성감의 차이를 분석하였다. 먼저 개인적 생성감에서 남성일수록, 종교가 있을수록, 학력이 높을수록, 배우자나 자녀와 함께 살수록, 연령이 낮을수록, 건강수준이 양호하고, 생활수준이 넉넉할수록 개인적 생성감이 높았다. 다음으로 사회인구학적 특성에 따른 공동체적 생성감은 남성일수록, 종교가 있을수록, 배우자가 있을수록, 학력이 높을수록, 배우자나 자녀와 함께 살수록, 연령이 낮을수록, 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 공동체적 생성감이 높았다. 넷째, 전체 대상자의 사회인구학적 특성에 따른 자아통합감의 차이를 분석하였더니, 학력이 높을수록, 기혼자녀와 함께 살수록, 건강수준이 좋을수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았다. 노인교육 참여집단의 경우 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았고 비참여집단의 경우 남성일수록, 학력이 높을수록, 종교가 있을수록, 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았다. 다섯째, 노인교육 참여여부에 따른 생성감과 자아통합감의 차이를 비교하였더니, 참여집단의 개인적 생성감이 비참여집단의 개인적 생성감보다 높았으며, 공동체적 생성감에서도 참여집단이 높게 나타났으며, 자아통합감도 높게 나타났다. 한편 학력과 연령의 영향력을 공변수로 통제하여 중다공분산분석(MANOVA)을 한 결과, 개인적 생성감, 공동체적 생성감, 자아통합감 모두 유의한 차이가 있는 것으로 확인 되었고, 특히 그 중에서도 자아통합감이 중요한 영향변인으로 나타났다. 여섯째, 생성감과 자아통합감에 영향을 미치는 요인은 무엇인지를 알아보기 위하여 ...
본 연구의 목적은 충남 당진, 서산, 홍성 등 지역에서 노인종합복지관을 이용하는 노인들을 대상으로 노인교육 참여집단과 비참여집단의 특성을 분석하고, 그들의 생성감과 자아통합감 등 노년기의 중요한 발달과업 지표를 비교하며, 노인교육 참여여부가 중년기에서 노년기로 이어지는 발달과업인 생성감과 최종적인 노년기 발달과업인 자아통합감에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 데 있다. 본 연구의 목적을 보다 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 노인교육 참여집단과 비참여집단의 일반적 특성은 어떠한지를 알아보고자 한다. 둘째, 노인교육 참여집단의 교육 참여 이유와 비참여집단의 교육 비참여 이유는 무엇인지를 알아보고자 한다. 셋째, 사회인구학적 특성에 따라 개인적 생성감, 공동체적 생성감, 자아통합감에 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 넷째, 노인교육 참여여부에 따라 생성감과 자아통합감에 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 다섯째, 생성감과 자아통합감에 영향을 미치는 요인은 무엇인지를 알아보고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 충남 당진, 서산, 홍성에 거주하는 60세 이상 노인들 중 노인복지관에서 운영하는 노인교육 참여집단 212명, 비참여집단 209명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 노인교육 참여집단을 살펴보았더니, 여성노인이 남성노인보다 월등히 많은 반면에, 비참여집단은 남성이 여성보다 많았다. 연령에서 노인교육 참여집단은 평균 73.17세로 70대가 거의 절반을 차지하고, 비참여집단은 연령 평균 70.63세로 60대가 가장 많았다. 학력에서는 전반적으로 비참여집단이 대졸이상의 학력자가 많아서 참여집단에 비해 더 높은 학력수준을 보였다. 생활수준은 어렵다고 응답한 비율이 비슷하고, 비참여집단이 참여집단보다 근소하게 더 넉넉한 것으로 나타났다. 둘째, 노인교육 참여와 비참여 이유를 조사한 결과, 노인교육 참여자들은 ‘건강관리를 위해’를 가장 중요한 이유로 꼽았으며, 반면 ‘직업능력을 개발하기 위해’와 ‘자원봉사를 하기 위해’는 매우 낮은 응답을 보였다. 비참여집단의 이유로 ‘시간이 없어서’, ‘경제적으로 어려워서’인 상황적 장해를 가장 중요한 장해요인으로 들었고, 반면에 ‘교육의 필요성을 못 느껴서’, ‘배우는 것을 좋아하지 않아서’ 등 성향적 장해요인이나 ‘노인교육에 참여하는 방법을 잘 몰라서’, ‘교육기관이 어디에 있는지 잘 몰라서’와 같은 정보적 장해요인에 대한 응답은 매우 낮게 나타났다. 즉 노인 자신의 능력이나 성향 때문에 노인교육에 참여하지 않는다는 것이기보다는 상황이나 제도적인 장해요인 혹은 정보의 부족 등으로 인해 노인교육에 접근하기 힘든 것으로 나타났다. 셋째, 전체 조사대상자의 사회인구학적 특성에 따른 개인적 생성감과 공동체적 생성감의 차이를 분석하였다. 먼저 개인적 생성감에서 남성일수록, 종교가 있을수록, 학력이 높을수록, 배우자나 자녀와 함께 살수록, 연령이 낮을수록, 건강수준이 양호하고, 생활수준이 넉넉할수록 개인적 생성감이 높았다. 다음으로 사회인구학적 특성에 따른 공동체적 생성감은 남성일수록, 종교가 있을수록, 배우자가 있을수록, 학력이 높을수록, 배우자나 자녀와 함께 살수록, 연령이 낮을수록, 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 공동체적 생성감이 높았다. 넷째, 전체 대상자의 사회인구학적 특성에 따른 자아통합감의 차이를 분석하였더니, 학력이 높을수록, 기혼자녀와 함께 살수록, 건강수준이 좋을수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았다. 노인교육 참여집단의 경우 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았고 비참여집단의 경우 남성일수록, 학력이 높을수록, 종교가 있을수록, 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았다. 다섯째, 노인교육 참여여부에 따른 생성감과 자아통합감의 차이를 비교하였더니, 참여집단의 개인적 생성감이 비참여집단의 개인적 생성감보다 높았으며, 공동체적 생성감에서도 참여집단이 높게 나타났으며, 자아통합감도 높게 나타났다. 한편 학력과 연령의 영향력을 공변수로 통제하여 중다공분산분석(MANOVA)을 한 결과, 개인적 생성감, 공동체적 생성감, 자아통합감 모두 유의한 차이가 있는 것으로 확인 되었고, 특히 그 중에서도 자아통합감이 중요한 영향변인으로 나타났다. 여섯째, 생성감과 자아통합감에 영향을 미치는 요인은 무엇인지를 알아보기 위하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 먼저 개인적 생성감에 미치는 영향요인은 사회인구학적 변인만 투입한 모델 1에서는 25.1%의 설명력을 보였고, 노인교육 참여 여부의 변인을 추가한 모델 2에서는 설명력이 7.9% 더 증가하여 33.0%였다. 공동체적 생성감에서는 사회인구학적 변인만 투입한 모델 1에서는 30.9%의 설명력을 보였으며, 노인교육 참여 여부의 변인을 추가한 모델 2에서는 설명력이 6.4% 더 증가하여 37.3%로 증가하였다. 끝으로 노년기의 최종적 발달과업인 자아통
본 연구의 목적은 충남 당진, 서산, 홍성 등 지역에서 노인종합복지관을 이용하는 노인들을 대상으로 노인교육 참여집단과 비참여집단의 특성을 분석하고, 그들의 생성감과 자아통합감 등 노년기의 중요한 발달과업 지표를 비교하며, 노인교육 참여여부가 중년기에서 노년기로 이어지는 발달과업인 생성감과 최종적인 노년기 발달과업인 자아통합감에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 데 있다. 본 연구의 목적을 보다 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 노인교육 참여집단과 비참여집단의 일반적 특성은 어떠한지를 알아보고자 한다. 둘째, 노인교육 참여집단의 교육 참여 이유와 비참여집단의 교육 비참여 이유는 무엇인지를 알아보고자 한다. 셋째, 사회인구학적 특성에 따라 개인적 생성감, 공동체적 생성감, 자아통합감에 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 넷째, 노인교육 참여여부에 따라 생성감과 자아통합감에 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 다섯째, 생성감과 자아통합감에 영향을 미치는 요인은 무엇인지를 알아보고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 충남 당진, 서산, 홍성에 거주하는 60세 이상 노인들 중 노인복지관에서 운영하는 노인교육 참여집단 212명, 비참여집단 209명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 노인교육 참여집단을 살펴보았더니, 여성노인이 남성노인보다 월등히 많은 반면에, 비참여집단은 남성이 여성보다 많았다. 연령에서 노인교육 참여집단은 평균 73.17세로 70대가 거의 절반을 차지하고, 비참여집단은 연령 평균 70.63세로 60대가 가장 많았다. 학력에서는 전반적으로 비참여집단이 대졸이상의 학력자가 많아서 참여집단에 비해 더 높은 학력수준을 보였다. 생활수준은 어렵다고 응답한 비율이 비슷하고, 비참여집단이 참여집단보다 근소하게 더 넉넉한 것으로 나타났다. 둘째, 노인교육 참여와 비참여 이유를 조사한 결과, 노인교육 참여자들은 ‘건강관리를 위해’를 가장 중요한 이유로 꼽았으며, 반면 ‘직업능력을 개발하기 위해’와 ‘자원봉사를 하기 위해’는 매우 낮은 응답을 보였다. 비참여집단의 이유로 ‘시간이 없어서’, ‘경제적으로 어려워서’인 상황적 장해를 가장 중요한 장해요인으로 들었고, 반면에 ‘교육의 필요성을 못 느껴서’, ‘배우는 것을 좋아하지 않아서’ 등 성향적 장해요인이나 ‘노인교육에 참여하는 방법을 잘 몰라서’, ‘교육기관이 어디에 있는지 잘 몰라서’와 같은 정보적 장해요인에 대한 응답은 매우 낮게 나타났다. 즉 노인 자신의 능력이나 성향 때문에 노인교육에 참여하지 않는다는 것이기보다는 상황이나 제도적인 장해요인 혹은 정보의 부족 등으로 인해 노인교육에 접근하기 힘든 것으로 나타났다. 셋째, 전체 조사대상자의 사회인구학적 특성에 따른 개인적 생성감과 공동체적 생성감의 차이를 분석하였다. 먼저 개인적 생성감에서 남성일수록, 종교가 있을수록, 학력이 높을수록, 배우자나 자녀와 함께 살수록, 연령이 낮을수록, 건강수준이 양호하고, 생활수준이 넉넉할수록 개인적 생성감이 높았다. 다음으로 사회인구학적 특성에 따른 공동체적 생성감은 남성일수록, 종교가 있을수록, 배우자가 있을수록, 학력이 높을수록, 배우자나 자녀와 함께 살수록, 연령이 낮을수록, 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 공동체적 생성감이 높았다. 넷째, 전체 대상자의 사회인구학적 특성에 따른 자아통합감의 차이를 분석하였더니, 학력이 높을수록, 기혼자녀와 함께 살수록, 건강수준이 좋을수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았다. 노인교육 참여집단의 경우 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았고 비참여집단의 경우 남성일수록, 학력이 높을수록, 종교가 있을수록, 건강수준이 양호할수록, 생활수준이 넉넉할수록 자아통합감이 높았다. 다섯째, 노인교육 참여여부에 따른 생성감과 자아통합감의 차이를 비교하였더니, 참여집단의 개인적 생성감이 비참여집단의 개인적 생성감보다 높았으며, 공동체적 생성감에서도 참여집단이 높게 나타났으며, 자아통합감도 높게 나타났다. 한편 학력과 연령의 영향력을 공변수로 통제하여 중다공분산분석(MANOVA)을 한 결과, 개인적 생성감, 공동체적 생성감, 자아통합감 모두 유의한 차이가 있는 것으로 확인 되었고, 특히 그 중에서도 자아통합감이 중요한 영향변인으로 나타났다. 여섯째, 생성감과 자아통합감에 영향을 미치는 요인은 무엇인지를 알아보기 위하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 먼저 개인적 생성감에 미치는 영향요인은 사회인구학적 변인만 투입한 모델 1에서는 25.1%의 설명력을 보였고, 노인교육 참여 여부의 변인을 추가한 모델 2에서는 설명력이 7.9% 더 증가하여 33.0%였다. 공동체적 생성감에서는 사회인구학적 변인만 투입한 모델 1에서는 30.9%의 설명력을 보였으며, 노인교육 참여 여부의 변인을 추가한 모델 2에서는 설명력이 6.4% 더 증가하여 37.3%로 증가하였다. 끝으로 노년기의 최종적 발달과업인 자아통
The purpose of this study was to compare generativity and ego-integrity between the senior education participation group and the non-participation group in the population of senior welfare center users in Dangjin, Seosan, and Hongseong, South Chungcheong Province and determine how senior education p...
The purpose of this study was to compare generativity and ego-integrity between the senior education participation group and the non-participation group in the population of senior welfare center users in Dangjin, Seosan, and Hongseong, South Chungcheong Province and determine how senior education participation affected generativity and ego-integrity. For this study, a survey was conducted in 212 senior education participants and 209 non-participants at senior welfare centers in the population aged 60 or older in Dangjin, Seosan, and Hongseong, South Chungcheong Province. The main results of this study are as follows: First, there were significantly more females than males in the senior education participation group and there were more males than females in the non-participation group. The mean age was 73.17 and 70.63 years in the senior education participation group and in the non-participation group, respectively, and the latter group was more educated than the former group. Second, as for the reasons for senior education participation, the senior education participants indicated health management as the most important reason and were least likely to indicate vocational competence development and volunteer service. The non-participants failed to participate in senior education mainly due to situational or institutional obstacles rather than dispositional ones. Third, as for the differences in generativity by the socio-demographic characteristics of the respondents, those who were male, who had a religion, who were more educated, who lived with their spouse or child, who were younger, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of generativity. Those who were male, who had a religion, who had a spouse, who were more educated, who lived with their spouse or child, who were younger, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of community generativity. Fourth, as for the differences in ego-integrity by the socio-demographic characteristics, those who were more educated, who lived with their married child, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of ego-integrity. The respondents who were in better health status and who had a higher standard of living showed higher levels of ego-integrity in the senior education participation group and those who were male, who were more educated, who had a religion, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of ego-integrity in the non-participation group. Fifth, as for the differences in generativity and ego-integrity by senior education participation status, the participation group showed higher levels of personal and community generativity and ego-integrity than the non-participation group. Sixth, hierarchical regression analysis was carried out to identify the factors affecting generativity and ego-integrity. As for the factors affecting personal generativity, Model 1 containing the socio-demographic variables alone accounted for 25.1% and Model 2 with the variable of senior education participation status added accounted for 33.0%, a 7.9% increase. As for the factors affecting community generativity, Model 1 containing the socio-demographic variables alone accounted for 30.9% and Model 2 with the variable of senior education participation status added accounted for 37.3%, a 6.4% increase. Lastly, as for the factors affecting ego-integrity, Model 1 containing the socio-demographic variables alone accounted for 16.0%, Model 2 with the variable of senior education participation status added accounted for 30.0%, a 14.0% increase, and Model 3 with another variable of generativity added accounted for 50.9%, an additional 20.9% increase. On the basis of these results, the following suggestions were made: First, since this study involved convenience sampling with some elders residing in some regions in South Chungcheong Province, it is difficult to generalize the results. It is therefore necessary to conduct further research in a larger sample at the national level. Second, senior education participation contributed to achievement of generativity, which is the developmental task from middle age through old age, and generativity affected achievement of ego-integrity. Since this result was from regression analysis, however, it is necessary to get a more accurate understanding of the affecting relations through path analysis. Third, both senior education participants and non-participants remarkably agreed to the need of senior education. While one of the most important reasons for senior education participation was health management, the current programs at senior welfare centers are for pastimes and leisure and are actually far from content specialization. It is necessary to provide more multilateral education programs for generativity and ego-integrity to the elderly who visit senior welfare centers to maintain health status and promote their health.
The purpose of this study was to compare generativity and ego-integrity between the senior education participation group and the non-participation group in the population of senior welfare center users in Dangjin, Seosan, and Hongseong, South Chungcheong Province and determine how senior education participation affected generativity and ego-integrity. For this study, a survey was conducted in 212 senior education participants and 209 non-participants at senior welfare centers in the population aged 60 or older in Dangjin, Seosan, and Hongseong, South Chungcheong Province. The main results of this study are as follows: First, there were significantly more females than males in the senior education participation group and there were more males than females in the non-participation group. The mean age was 73.17 and 70.63 years in the senior education participation group and in the non-participation group, respectively, and the latter group was more educated than the former group. Second, as for the reasons for senior education participation, the senior education participants indicated health management as the most important reason and were least likely to indicate vocational competence development and volunteer service. The non-participants failed to participate in senior education mainly due to situational or institutional obstacles rather than dispositional ones. Third, as for the differences in generativity by the socio-demographic characteristics of the respondents, those who were male, who had a religion, who were more educated, who lived with their spouse or child, who were younger, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of generativity. Those who were male, who had a religion, who had a spouse, who were more educated, who lived with their spouse or child, who were younger, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of community generativity. Fourth, as for the differences in ego-integrity by the socio-demographic characteristics, those who were more educated, who lived with their married child, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of ego-integrity. The respondents who were in better health status and who had a higher standard of living showed higher levels of ego-integrity in the senior education participation group and those who were male, who were more educated, who had a religion, who were in better health status, and who had a higher standard of living showed higher levels of ego-integrity in the non-participation group. Fifth, as for the differences in generativity and ego-integrity by senior education participation status, the participation group showed higher levels of personal and community generativity and ego-integrity than the non-participation group. Sixth, hierarchical regression analysis was carried out to identify the factors affecting generativity and ego-integrity. As for the factors affecting personal generativity, Model 1 containing the socio-demographic variables alone accounted for 25.1% and Model 2 with the variable of senior education participation status added accounted for 33.0%, a 7.9% increase. As for the factors affecting community generativity, Model 1 containing the socio-demographic variables alone accounted for 30.9% and Model 2 with the variable of senior education participation status added accounted for 37.3%, a 6.4% increase. Lastly, as for the factors affecting ego-integrity, Model 1 containing the socio-demographic variables alone accounted for 16.0%, Model 2 with the variable of senior education participation status added accounted for 30.0%, a 14.0% increase, and Model 3 with another variable of generativity added accounted for 50.9%, an additional 20.9% increase. On the basis of these results, the following suggestions were made: First, since this study involved convenience sampling with some elders residing in some regions in South Chungcheong Province, it is difficult to generalize the results. It is therefore necessary to conduct further research in a larger sample at the national level. Second, senior education participation contributed to achievement of generativity, which is the developmental task from middle age through old age, and generativity affected achievement of ego-integrity. Since this result was from regression analysis, however, it is necessary to get a more accurate understanding of the affecting relations through path analysis. Third, both senior education participants and non-participants remarkably agreed to the need of senior education. While one of the most important reasons for senior education participation was health management, the current programs at senior welfare centers are for pastimes and leisure and are actually far from content specialization. It is necessary to provide more multilateral education programs for generativity and ego-integrity to the elderly who visit senior welfare centers to maintain health status and promote their health.
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