본 연구는 기존의 코칭 특성, 기술, 과정 등 코치의 역량이나 행동 특성을 다룬 국내·외 연구들을 종합하고, 이를 바탕으로 다양한 코칭 상황에 적용할 수 있는 코칭 역량 모델안을 제안하고 코칭 역량 진단도구를 개발하는데 목적을 둔다. 구체적으로, 전문성 역량군, 대인관계 역량군, 의사소통 역량군, 인성 역량군, 결과지향 역량군, 인지 역량군인 6개의 역량군과 전문지식, 자기개발, 자신감, 대인민감성, 고객 이해 및 평가, 효과적 의사전달, 통찰질문, 분석력, 정직성, 단호성, 적극적 경청, 긍정적 에너지, 직관력, 목표지향성, 책임관리, 합리적 피드백, 수용성, 자원활용의 18개 역량과 각 역량을 측정하는 92개의 행동기술문을 도출하였고, 4명의 전문코치에게 ...
본 연구는 기존의 코칭 특성, 기술, 과정 등 코치의 역량이나 행동 특성을 다룬 국내·외 연구들을 종합하고, 이를 바탕으로 다양한 코칭 상황에 적용할 수 있는 코칭 역량 모델안을 제안하고 코칭 역량 진단도구를 개발하는데 목적을 둔다. 구체적으로, 전문성 역량군, 대인관계 역량군, 의사소통 역량군, 인성 역량군, 결과지향 역량군, 인지 역량군인 6개의 역량군과 전문지식, 자기개발, 자신감, 대인민감성, 고객 이해 및 평가, 효과적 의사전달, 통찰질문, 분석력, 정직성, 단호성, 적극적 경청, 긍정적 에너지, 직관력, 목표지향성, 책임관리, 합리적 피드백, 수용성, 자원활용의 18개 역량과 각 역량을 측정하는 92개의 행동기술문을 도출하였고, 4명의 전문코치에게 내용 타당도 를 검증받았다. 그 후, 전문코치 89명과 국내 A 대학에서 코칭 관련 수업을 수강하며 동료코치로 활동하고 있는 131명의 대학생을 대상으로 92개 행동기술문의 코칭역량 관련성(즉, 중요도)을 확인하고, 자기평가에 대한 요인분석을 통해 18개의 역량이 도출되는지 경험적으로 탐색하였다. 요인분석 결과, 18개가 아닌 15개의 역량이 도출 되었는데 내용적인 측면에서는 앞서 제시한 18개 요인이 모두 포함되었다. 구체적으로 결과지향 역량군에서의 책임관리, 합리적 피드백, 목표지향성이 하나의 역량으로 도출되었으며, 인지 역량군의 분석력과 직관력이 동일한 역량으로 통합되어 요인의 수가 15개로 축소되었다. 또한, 본 연구에서 개발된 역량 진단도구의 타당도를 확인하기 위해서 전문 코치, 스포츠 코치, 동료 코치 집단으로 나누어 코칭 분야별 및 코칭 경력별 수준 차이를 검증하였다. 그 결과, 대부분 전문코치가 가장 높은 수준의 역량을 갖춘 반면에 학생들로 구성된 동료 코치의 경우 가장 낮은 역량수준을 보였다. 경력별로도 자원활용 역량을 제외하고는 모든 역량에서 집단 간 유의미한 차이를 보여, 경력이 높을수록 역량의 수준도 높았다. 그 외에도, 15개 역량들이 전반적인 코칭수준을 어느 정도 예측하는지를 알아보기 위하여 다중회귀분석 한 결과, 통찰질문, 자원활용, 수용성, 전문지식, 효과적 의사전달, 정직성, 자기개발 역량순으로 전반적인 코칭수준을 잘 예측하는 것으로 나타났다. 위의 결과들을 종합해보면, 본 진단도구가 코칭 역량을 적절하게 측정하고 있다는 것을 지지해준다. 마지막으로, 본 연구의 의의 및 제한점과 함께 앞으로의 추후 연구과제에 대해 논의하였다.
본 연구는 기존의 코칭 특성, 기술, 과정 등 코치의 역량이나 행동 특성을 다룬 국내·외 연구들을 종합하고, 이를 바탕으로 다양한 코칭 상황에 적용할 수 있는 코칭 역량 모델안을 제안하고 코칭 역량 진단도구를 개발하는데 목적을 둔다. 구체적으로, 전문성 역량군, 대인관계 역량군, 의사소통 역량군, 인성 역량군, 결과지향 역량군, 인지 역량군인 6개의 역량군과 전문지식, 자기개발, 자신감, 대인민감성, 고객 이해 및 평가, 효과적 의사전달, 통찰질문, 분석력, 정직성, 단호성, 적극적 경청, 긍정적 에너지, 직관력, 목표지향성, 책임관리, 합리적 피드백, 수용성, 자원활용의 18개 역량과 각 역량을 측정하는 92개의 행동기술문을 도출하였고, 4명의 전문코치에게 내용 타당도 를 검증받았다. 그 후, 전문코치 89명과 국내 A 대학에서 코칭 관련 수업을 수강하며 동료코치로 활동하고 있는 131명의 대학생을 대상으로 92개 행동기술문의 코칭역량 관련성(즉, 중요도)을 확인하고, 자기평가에 대한 요인분석을 통해 18개의 역량이 도출되는지 경험적으로 탐색하였다. 요인분석 결과, 18개가 아닌 15개의 역량이 도출 되었는데 내용적인 측면에서는 앞서 제시한 18개 요인이 모두 포함되었다. 구체적으로 결과지향 역량군에서의 책임관리, 합리적 피드백, 목표지향성이 하나의 역량으로 도출되었으며, 인지 역량군의 분석력과 직관력이 동일한 역량으로 통합되어 요인의 수가 15개로 축소되었다. 또한, 본 연구에서 개발된 역량 진단도구의 타당도를 확인하기 위해서 전문 코치, 스포츠 코치, 동료 코치 집단으로 나누어 코칭 분야별 및 코칭 경력별 수준 차이를 검증하였다. 그 결과, 대부분 전문코치가 가장 높은 수준의 역량을 갖춘 반면에 학생들로 구성된 동료 코치의 경우 가장 낮은 역량수준을 보였다. 경력별로도 자원활용 역량을 제외하고는 모든 역량에서 집단 간 유의미한 차이를 보여, 경력이 높을수록 역량의 수준도 높았다. 그 외에도, 15개 역량들이 전반적인 코칭수준을 어느 정도 예측하는지를 알아보기 위하여 다중회귀분석 한 결과, 통찰질문, 자원활용, 수용성, 전문지식, 효과적 의사전달, 정직성, 자기개발 역량순으로 전반적인 코칭수준을 잘 예측하는 것으로 나타났다. 위의 결과들을 종합해보면, 본 진단도구가 코칭 역량을 적절하게 측정하고 있다는 것을 지지해준다. 마지막으로, 본 연구의 의의 및 제한점과 함께 앞으로의 추후 연구과제에 대해 논의하였다.
The purpose of the present study was to (1) propose a general coaching competency model based on the literature reviews on coaching competency and behaviors including coaching attribute, skill, knowledge, process, (2) develop a coaching competency scale to appraise the competency level of coaches wo...
The purpose of the present study was to (1) propose a general coaching competency model based on the literature reviews on coaching competency and behaviors including coaching attribute, skill, knowledge, process, (2) develop a coaching competency scale to appraise the competency level of coaches working in various fields, and (3) examine the construct validity of the scale. The 6 competency clusters(professional, interpersonal relations, communication, personality, result orientation, and cognitive characteristics), 18 competencies(expert knowledge, self-development, confidence, interpersonal sensitivity, interpersonal understanding and assessment, effective communication, insight question, analytic ability, integrity, assertiveness, positiveness active listening, positive energy, intuition, object orientation, responsibility management, rational feedback, openess, resourcefulness), and 92 behavioral descriptions assessing each competency were extracted. The content validity of this competency model was examined and supported by 4 professional coaches. The competency scale of 92 behavioral descriptions was administered to a sample of 89 professional coaches and 131 peer coaches to appraise the importance of each behavioral description for coaching as well as their own level of each competency behaviors. All of the behaviors included in the scale was found important for coaching. The results of exploratory factor analysis indicated that the competency model of coaching consists of 15 rather than 18 competencies. although the content of 18 competencies were all included in this solution. Specifically, object orientation, rational feedback and responsibility management that represented the competency cluster of result orientation were grouped into one factor. Analytic ability and intuition competency were also grouped into one single factor. The results of ANOVA demonstrated that professional coaches showed higher level of competencies than peer coaches who are college students, while coaches with more experiences were higher in their level of competencies than those with less experiences. Furthermore, the results of multiple regression analysis showed that insight question, resourcefulness, openness, expert knowledge, effective communication, integrity, and self-development competency predicted the general coaching level. These findings supported the construct validity of the coaching competency scale. Finally, the limitations and future direction of the present study were discussed.
The purpose of the present study was to (1) propose a general coaching competency model based on the literature reviews on coaching competency and behaviors including coaching attribute, skill, knowledge, process, (2) develop a coaching competency scale to appraise the competency level of coaches working in various fields, and (3) examine the construct validity of the scale. The 6 competency clusters(professional, interpersonal relations, communication, personality, result orientation, and cognitive characteristics), 18 competencies(expert knowledge, self-development, confidence, interpersonal sensitivity, interpersonal understanding and assessment, effective communication, insight question, analytic ability, integrity, assertiveness, positiveness active listening, positive energy, intuition, object orientation, responsibility management, rational feedback, openess, resourcefulness), and 92 behavioral descriptions assessing each competency were extracted. The content validity of this competency model was examined and supported by 4 professional coaches. The competency scale of 92 behavioral descriptions was administered to a sample of 89 professional coaches and 131 peer coaches to appraise the importance of each behavioral description for coaching as well as their own level of each competency behaviors. All of the behaviors included in the scale was found important for coaching. The results of exploratory factor analysis indicated that the competency model of coaching consists of 15 rather than 18 competencies. although the content of 18 competencies were all included in this solution. Specifically, object orientation, rational feedback and responsibility management that represented the competency cluster of result orientation were grouped into one factor. Analytic ability and intuition competency were also grouped into one single factor. The results of ANOVA demonstrated that professional coaches showed higher level of competencies than peer coaches who are college students, while coaches with more experiences were higher in their level of competencies than those with less experiences. Furthermore, the results of multiple regression analysis showed that insight question, resourcefulness, openness, expert knowledge, effective communication, integrity, and self-development competency predicted the general coaching level. These findings supported the construct validity of the coaching competency scale. Finally, the limitations and future direction of the present study were discussed.
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