본 연구의 목적은 유아교육기관에서 음악 감상활동의 언어적 표현을 통한 가치를 인식하고, 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 언어능력, 어휘력과 언어창의성에 미치는 영향을 밝히고자 한다. 본 연구를 위해 인천시에 위치한 J유치원, R유치원에 재원중인 7세반(만5세) 유아 각각 30명씩을 선정하였다. 음악 감상에 기초한 이야기꾸미기 활동을 실험집단에 실시하였고, 이야기꾸미기 활동만을 비교집단에 실시하였다. 양 집단 모두 주 2회씩 총 7주에 걸쳐 소그룹(6-7명)으로 이야기 꾸미기 활동을 진행하였다. 언어능력을 측정하기 위해서는 김영태, 성태제, 이윤경(2003)이 제작한 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도를 사용하였다. 어휘력 검사를 측정하기 위해 김영태, 장혜성, 안선숙, 백현정(1995)이 Peabody Picture ...
본 연구의 목적은 유아교육기관에서 음악 감상활동의 언어적 표현을 통한 가치를 인식하고, 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 언어능력, 어휘력과 언어창의성에 미치는 영향을 밝히고자 한다. 본 연구를 위해 인천시에 위치한 J유치원, R유치원에 재원중인 7세반(만5세) 유아 각각 30명씩을 선정하였다. 음악 감상에 기초한 이야기꾸미기 활동을 실험집단에 실시하였고, 이야기꾸미기 활동만을 비교집단에 실시하였다. 양 집단 모두 주 2회씩 총 7주에 걸쳐 소그룹(6-7명)으로 이야기 꾸미기 활동을 진행하였다. 언어능력을 측정하기 위해서는 김영태, 성태제, 이윤경(2003)이 제작한 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도를 사용하였다. 어휘력 검사를 측정하기 위해 김영태, 장혜성, 안선숙, 백현정(1995)이 Peabody Picture Vocabulary Test -Revised (PPVT-R, Dunn & Dunn)를 토대로 우리나라의 실정에 맞게 표준화한 그림 어휘력 검사 도구를 사용하였다. 또한 유아의 창의성 검사를 위해 전경원(2000)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC)중 빨간색 연상하기 검사 도구를 사용하여 검사를 실시하였다. 자료 분석 방법은 집단별 사전, 사후, 그리고 수정된 사후검사의 평균과 표준오차를 산출하였고, 두 집단 간의 의미 있는 차이를 알아보기 위하여 사전검사를 공변인으로 하는 공분산 분석을 실시하였다. 그 결과 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단과 이야기 꾸미기 활동에만 참가한 유아집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보여 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아의 언어능력 즉, 수용언어와 표현언어 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 어휘력에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단과 이야기 꾸미기 활동에만 참가한 유아집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보여 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동은 유아의 어휘력에 효과가 있는 것으로 나타났다. 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 언어창의성에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단과 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보여, 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동은 유아의 언어창의성, 즉 언어유창성, 언어융통성, 언어독창성에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동은 유아의 언어능력, 어휘력, 언어창의성을 증진시키는 교육활동임을 보여주었다. 그러므로 유아교육기관에서는 음악 감상에 기초하여 다양한 매체 등을 활용할 수 있는 기회를 제공해 주도록 해야 할 것이다. 이를 기초로 음악 감상과 연계한 통합 활동, 유아의 종합창의성에 미치는 효과, 영유아에게 적합한 음악 감상 프로그램 개발 등에 관한 후속연구가 필요하다.
본 연구의 목적은 유아교육기관에서 음악 감상활동의 언어적 표현을 통한 가치를 인식하고, 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 언어능력, 어휘력과 언어창의성에 미치는 영향을 밝히고자 한다. 본 연구를 위해 인천시에 위치한 J유치원, R유치원에 재원중인 7세반(만5세) 유아 각각 30명씩을 선정하였다. 음악 감상에 기초한 이야기꾸미기 활동을 실험집단에 실시하였고, 이야기꾸미기 활동만을 비교집단에 실시하였다. 양 집단 모두 주 2회씩 총 7주에 걸쳐 소그룹(6-7명)으로 이야기 꾸미기 활동을 진행하였다. 언어능력을 측정하기 위해서는 김영태, 성태제, 이윤경(2003)이 제작한 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도를 사용하였다. 어휘력 검사를 측정하기 위해 김영태, 장혜성, 안선숙, 백현정(1995)이 Peabody Picture Vocabulary Test -Revised (PPVT-R, Dunn & Dunn)를 토대로 우리나라의 실정에 맞게 표준화한 그림 어휘력 검사 도구를 사용하였다. 또한 유아의 창의성 검사를 위해 전경원(2000)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC)중 빨간색 연상하기 검사 도구를 사용하여 검사를 실시하였다. 자료 분석 방법은 집단별 사전, 사후, 그리고 수정된 사후검사의 평균과 표준오차를 산출하였고, 두 집단 간의 의미 있는 차이를 알아보기 위하여 사전검사를 공변인으로 하는 공분산 분석을 실시하였다. 그 결과 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단과 이야기 꾸미기 활동에만 참가한 유아집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보여 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아의 언어능력 즉, 수용언어와 표현언어 증진에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 어휘력에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단과 이야기 꾸미기 활동에만 참가한 유아집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보여 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동은 유아의 어휘력에 효과가 있는 것으로 나타났다. 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 언어창의성에 미치는 영향을 분석하였다. 그 결과 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단과 이야기 꾸미기 활동에 참가한 유아집단 간에 통계적으로 유의한 차이를 보여, 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동은 유아의 언어창의성, 즉 언어유창성, 언어융통성, 언어독창성에서 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 음악 감상에 기초한 이야기 꾸미기 활동은 유아의 언어능력, 어휘력, 언어창의성을 증진시키는 교육활동임을 보여주었다. 그러므로 유아교육기관에서는 음악 감상에 기초하여 다양한 매체 등을 활용할 수 있는 기회를 제공해 주도록 해야 할 것이다. 이를 기초로 음악 감상과 연계한 통합 활동, 유아의 종합창의성에 미치는 효과, 영유아에게 적합한 음악 감상 프로그램 개발 등에 관한 후속연구가 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the effects of story-making activities based on music appreciation on young children's Language Ability and Creativity. To achieve this purpose, sixty five-year-old children, attending J kindergarten and R kindergarten located in Incheon City, were partic...
The purpose of this study was to investigate the effects of story-making activities based on music appreciation on young children's Language Ability and Creativity. To achieve this purpose, sixty five-year-old children, attending J kindergarten and R kindergarten located in Incheon City, were participated in this study . Among them, thirty children were selected as an experimental group and another thirty children were selected as a comparison group. The children of the experimental group were provided story-making activities based on music appreciation, and the children of the comparison group were provided only story-making activities without music appreciation for seven weeks (two times per week). For the language ability, Preschool Receptive-expressive language scale developed by Young-tae Kim, Tae-jae Seong and Yun-Kyoung Lee(2003) and Peabody Picture Vocabulary Test-Revised translated and revised by Young-tae Kim, Hyae-sung Jang, sun-sook An, and Hyun-Joung Paek(1995) were used, and for the Language Creativity, the Language Creativity of associating red color and used the 『Korean Comprehensive Creative Test for Young Children』develop by Kyeong-won Chon(2000) were used as measuring tools in this study. The collected data were coded and analysed with M, SD, and t-test using SPSS/PC+programs. The result in this study showed that the story-making activities based on music appreciation had an positive effect for improving the children' language ability, especially in sub-categorized items such as receptive and expressive language, because it made a significant difference between the experimental group and the comparative group all over the language expression. The result showed that the story-making activities based on music appreciation had an positive effect for improving the children's vocabulary, because it made a significant difference between the experimental group and the comparative group all over the language expression. The result showed that the story-making activities based on music appreciation had an effect for improving the children's language creativity, including fluency, flexibility, and originality, because it made a significant difference between the experimental group and the comparative group all over the language expression. As a conclusion, the results in this study showed that the story-making activities based on music appreciation have positive effects on the development on young children's language ability and creativity. Therefore, it is necessary to provide abundant environment and opportunities using multiple materials during the children conduct story-making activities based on music appreciation in kindergarten. In the future, research needs to focus on the effects of integrated activities including physical, painting, and dramatic play based on music appreciation on children's language ability and language creativity and the effects of story-making activities based on music appreciation on creativity. And then, it is necessary also to develop the music appreciation programs for infants and toddlers.
The purpose of this study was to investigate the effects of story-making activities based on music appreciation on young children's Language Ability and Creativity. To achieve this purpose, sixty five-year-old children, attending J kindergarten and R kindergarten located in Incheon City, were participated in this study . Among them, thirty children were selected as an experimental group and another thirty children were selected as a comparison group. The children of the experimental group were provided story-making activities based on music appreciation, and the children of the comparison group were provided only story-making activities without music appreciation for seven weeks (two times per week). For the language ability, Preschool Receptive-expressive language scale developed by Young-tae Kim, Tae-jae Seong and Yun-Kyoung Lee(2003) and Peabody Picture Vocabulary Test-Revised translated and revised by Young-tae Kim, Hyae-sung Jang, sun-sook An, and Hyun-Joung Paek(1995) were used, and for the Language Creativity, the Language Creativity of associating red color and used the 『Korean Comprehensive Creative Test for Young Children』develop by Kyeong-won Chon(2000) were used as measuring tools in this study. The collected data were coded and analysed with M, SD, and t-test using SPSS/PC+programs. The result in this study showed that the story-making activities based on music appreciation had an positive effect for improving the children' language ability, especially in sub-categorized items such as receptive and expressive language, because it made a significant difference between the experimental group and the comparative group all over the language expression. The result showed that the story-making activities based on music appreciation had an positive effect for improving the children's vocabulary, because it made a significant difference between the experimental group and the comparative group all over the language expression. The result showed that the story-making activities based on music appreciation had an effect for improving the children's language creativity, including fluency, flexibility, and originality, because it made a significant difference between the experimental group and the comparative group all over the language expression. As a conclusion, the results in this study showed that the story-making activities based on music appreciation have positive effects on the development on young children's language ability and creativity. Therefore, it is necessary to provide abundant environment and opportunities using multiple materials during the children conduct story-making activities based on music appreciation in kindergarten. In the future, research needs to focus on the effects of integrated activities including physical, painting, and dramatic play based on music appreciation on children's language ability and language creativity and the effects of story-making activities based on music appreciation on creativity. And then, it is necessary also to develop the music appreciation programs for infants and toddlers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.