수학 선행학습의 실태와 선행학습에 대한 학생의 인식, 선행학습의 여러 변인과 수학 학습 태도와의 관계 An Epistemological Inquiry on Pre-learning and Relation of Variance of Pre-learning and Mathematical Attitude원문보기
본 학위논문에서는 사교육비 증가와 공교육의 붕괴를 초래하는 과외수업의 새로운 한 형태인 선행학습의 실태와 수학 선행학습에 대한 학생들의 인식, 수학 선행학습의 여러 변인들과 수학 학습 태도와의 관계를 분석하여 수학 선행학습의 영향과 가치를 알아보았다. 본 연구를 위하여 학생들에게 수학 선행학습과 관련된 설문을 작성하도록 하였고, 이 설문을 통하여 우리는 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 학생들의 수학 선행학습 실태조사 결과를 보면 80%에 해당하는 학생이 최근 1년간 수학 선행학습을 받은 경험이 있고, 학원에서 가장 많은 학생들이 선행학습을 받았으며, 처음 선행학습 시작 시기는 초등학교 고학년 때 , 학교 진도와 선행학습의 ...
본 학위논문에서는 사교육비 증가와 공교육의 붕괴를 초래하는 과외수업의 새로운 한 형태인 선행학습의 실태와 수학 선행학습에 대한 학생들의 인식, 수학 선행학습의 여러 변인들과 수학 학습 태도와의 관계를 분석하여 수학 선행학습의 영향과 가치를 알아보았다. 본 연구를 위하여 학생들에게 수학 선행학습과 관련된 설문을 작성하도록 하였고, 이 설문을 통하여 우리는 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 학생들의 수학 선행학습 실태조사 결과를 보면 80%에 해당하는 학생이 최근 1년간 수학 선행학습을 받은 경험이 있고, 학원에서 가장 많은 학생들이 선행학습을 받았으며, 처음 선행학습 시작 시기는 초등학교 고학년 때 , 학교 진도와 선행학습의 진도차이는 학교보다 3개월 빠르게 나간다고 응답했다. 또 선행학습 시 선수학습은 잠깐 언급만 하고 넘어 가고, 이해되지 않는 부분은 학교 학습 시 생각나면 해결한다고 하였다. 둘째, 처음 수학 선행학습을 하게 된 동기는 부모님의 권유였고, 최근 1년간 수학 선행학습을 받는 이유는 학교 성적향상을 위해서였다. 선행 학습 시 모르는 부분 해결방법으로는 다음에 또 배울 것이니까 그때 가서 다시 배우면 된다고 한 학생이 다수였다. 선행학습 시 가장 도움이 되는 선행학습 방법은 자신의 노력, 선행학습 시 가장 중요한 요인은 선행학습에 대한 예습과 복습을 하는 것이라고 하였다. 또 대부분의 학생이 다음 학년에도 선행학습을 계속 할 것이라 했다. 수학 선행 학습이 학교 공부에 주는 긍정적 요인은 전반적인 수학 공부의 이해를 돕기 때문에, 학교 공부에 주는 부정적 요인으로는 학교공부에 소홀하게 되는 것이라 했다. 셋째, 선행학습에서 이해를 많이 한 학생일수록 자신감, 흥미도 및 성취동기·목적의식은 높았고 , 집중도와 이해도는 크게 상관이 없었으며, 능동적 학습태도는 전체적으로 낮게 나왔다. 내가 원해서 선행학습을 시작한 경우는 무엇을 이루고자 하는 동기, 집중도, 능동적·능률적 학습태도가 가장 좋으며, 불안감에 선행학습을 시작한 학생들은 수학에 대한 자신감·성취동기·학습 흥미도·수업시간의 집중도가 모두 낮게 나왔음을 알 수 있었다. 또 선행학습의 진도는 많은 내용의 진도보다 1~3단원의 진도를 학교보다 빠르게 나가는 것이 효율적이었다. 결론적으로 대다수의 학생들이 선행학습을 하지만 타인 주도적 학습을 하고 있으며, 선행학습 시 충분한 선수학습이 이루어 지지 않은 채 단지 학교 성적 향상만을 위해 선행학습을 하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 스스로, 많지 않은 양을, 복습을 하면서 선행학습을 하면 긍정적 효과도 볼 수 있음을 알 수 있었다.
본 학위논문에서는 사교육비 증가와 공교육의 붕괴를 초래하는 과외수업의 새로운 한 형태인 선행학습의 실태와 수학 선행학습에 대한 학생들의 인식, 수학 선행학습의 여러 변인들과 수학 학습 태도와의 관계를 분석하여 수학 선행학습의 영향과 가치를 알아보았다. 본 연구를 위하여 학생들에게 수학 선행학습과 관련된 설문을 작성하도록 하였고, 이 설문을 통하여 우리는 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 학생들의 수학 선행학습 실태조사 결과를 보면 80%에 해당하는 학생이 최근 1년간 수학 선행학습을 받은 경험이 있고, 학원에서 가장 많은 학생들이 선행학습을 받았으며, 처음 선행학습 시작 시기는 초등학교 고학년 때 , 학교 진도와 선행학습의 진도차이는 학교보다 3개월 빠르게 나간다고 응답했다. 또 선행학습 시 선수학습은 잠깐 언급만 하고 넘어 가고, 이해되지 않는 부분은 학교 학습 시 생각나면 해결한다고 하였다. 둘째, 처음 수학 선행학습을 하게 된 동기는 부모님의 권유였고, 최근 1년간 수학 선행학습을 받는 이유는 학교 성적향상을 위해서였다. 선행 학습 시 모르는 부분 해결방법으로는 다음에 또 배울 것이니까 그때 가서 다시 배우면 된다고 한 학생이 다수였다. 선행학습 시 가장 도움이 되는 선행학습 방법은 자신의 노력, 선행학습 시 가장 중요한 요인은 선행학습에 대한 예습과 복습을 하는 것이라고 하였다. 또 대부분의 학생이 다음 학년에도 선행학습을 계속 할 것이라 했다. 수학 선행 학습이 학교 공부에 주는 긍정적 요인은 전반적인 수학 공부의 이해를 돕기 때문에, 학교 공부에 주는 부정적 요인으로는 학교공부에 소홀하게 되는 것이라 했다. 셋째, 선행학습에서 이해를 많이 한 학생일수록 자신감, 흥미도 및 성취동기·목적의식은 높았고 , 집중도와 이해도는 크게 상관이 없었으며, 능동적 학습태도는 전체적으로 낮게 나왔다. 내가 원해서 선행학습을 시작한 경우는 무엇을 이루고자 하는 동기, 집중도, 능동적·능률적 학습태도가 가장 좋으며, 불안감에 선행학습을 시작한 학생들은 수학에 대한 자신감·성취동기·학습 흥미도·수업시간의 집중도가 모두 낮게 나왔음을 알 수 있었다. 또 선행학습의 진도는 많은 내용의 진도보다 1~3단원의 진도를 학교보다 빠르게 나가는 것이 효율적이었다. 결론적으로 대다수의 학생들이 선행학습을 하지만 타인 주도적 학습을 하고 있으며, 선행학습 시 충분한 선수학습이 이루어 지지 않은 채 단지 학교 성적 향상만을 위해 선행학습을 하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 스스로, 많지 않은 양을, 복습을 하면서 선행학습을 하면 긍정적 효과도 볼 수 있음을 알 수 있었다.
In this thesis, I analyzed students' opinions about pre-learning in mathematics. Pre-learning is a new form of extra-curricular learning in which students pre-study materials before they come to their public school classes. This is currently causing to increase private educational expenses and furth...
In this thesis, I analyzed students' opinions about pre-learning in mathematics. Pre-learning is a new form of extra-curricular learning in which students pre-study materials before they come to their public school classes. This is currently causing to increase private educational expenses and further the decay of the public education system. Via my survey, I analyzed student's opinions about pre-learning, the actual condition of pre-learning and the relation between variables caused in pre-learning in mathematics and attitudes regarding the study of mathematics. I also investigated the effects and values of pre-learning in mathematics. On the basis of my survey, l made the following observations. First, according to the research on the actual conditions of students' pre-learning in mathematics, 80% of the students had used pre-learning in mathematics in the last year, and most students have been educated in private academies. Also, most students answered that they began pre-learning for mathematics in high grad of elementary school, and generally the period of pre-learning precedes the public school's education system by about 3 months. During pre-learning, only the most common theories are taught without giving the students a clear and systematic understanding of the subject. And students thought that the part that they do not understand during pre-learning can be solved in regular school system if they remember it. Second, it appeared that the motivation behind pre-learning came from the parents' requests, and the most common reason for pre-learning was concerned with worries about grade evaluations. Many students answered that whatever they did not learn during pre-learning could be restudied later, which helped them understand things in more detail. The most helpful pre-learning method is that students themselves make an effort and the primary factor aiding learning is to prepare and review the materials presented during pre-learning. This shows that students recognize the fact that was of no use without investing personal effort. Moreover, most students replied that they will continue to do pre-learning because students thought that mathematics pre-learning is generally the most helpful thing in maximizing their learning in the public school system. And students thought that mathematics pre-learning has a negative factor that they neglect their public education. Third, as students understand mathematics deeply in pre-learning, they have more confidence and interest in the study of mathematics, and they are also imbued with a sense of purpose and achievement. But, this was not much related to the degree of understanding of pre-learning and interest, concentration, and efficient mind for the subject. When they began pre-learning with their interest, efficient and active mind was the best. Otherwise, a sense of purpose, interest, confidence and achievement motive in mathematics study are shown worse when they do pre-learning with worry. This survey has shown that it's most effective when they study pre-learning chapters faster than public education. In conclusion, lots of students do pre-learning, but it is unself-directed pre-learning. Also, they study pre-learning for only raising score without enough prerequisite learning. However, this survey shows that it could be possible for students to get positive effect if they study pre-learning by themselves with review and not too much pre-learning.
In this thesis, I analyzed students' opinions about pre-learning in mathematics. Pre-learning is a new form of extra-curricular learning in which students pre-study materials before they come to their public school classes. This is currently causing to increase private educational expenses and further the decay of the public education system. Via my survey, I analyzed student's opinions about pre-learning, the actual condition of pre-learning and the relation between variables caused in pre-learning in mathematics and attitudes regarding the study of mathematics. I also investigated the effects and values of pre-learning in mathematics. On the basis of my survey, l made the following observations. First, according to the research on the actual conditions of students' pre-learning in mathematics, 80% of the students had used pre-learning in mathematics in the last year, and most students have been educated in private academies. Also, most students answered that they began pre-learning for mathematics in high grad of elementary school, and generally the period of pre-learning precedes the public school's education system by about 3 months. During pre-learning, only the most common theories are taught without giving the students a clear and systematic understanding of the subject. And students thought that the part that they do not understand during pre-learning can be solved in regular school system if they remember it. Second, it appeared that the motivation behind pre-learning came from the parents' requests, and the most common reason for pre-learning was concerned with worries about grade evaluations. Many students answered that whatever they did not learn during pre-learning could be restudied later, which helped them understand things in more detail. The most helpful pre-learning method is that students themselves make an effort and the primary factor aiding learning is to prepare and review the materials presented during pre-learning. This shows that students recognize the fact that was of no use without investing personal effort. Moreover, most students replied that they will continue to do pre-learning because students thought that mathematics pre-learning is generally the most helpful thing in maximizing their learning in the public school system. And students thought that mathematics pre-learning has a negative factor that they neglect their public education. Third, as students understand mathematics deeply in pre-learning, they have more confidence and interest in the study of mathematics, and they are also imbued with a sense of purpose and achievement. But, this was not much related to the degree of understanding of pre-learning and interest, concentration, and efficient mind for the subject. When they began pre-learning with their interest, efficient and active mind was the best. Otherwise, a sense of purpose, interest, confidence and achievement motive in mathematics study are shown worse when they do pre-learning with worry. This survey has shown that it's most effective when they study pre-learning chapters faster than public education. In conclusion, lots of students do pre-learning, but it is unself-directed pre-learning. Also, they study pre-learning for only raising score without enough prerequisite learning. However, this survey shows that it could be possible for students to get positive effect if they study pre-learning by themselves with review and not too much pre-learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.