본 연구는 국내 LCD모듈 생산업체를 대상으로 공급 사슬 관리에 있어서 부품 조달 상의 어려움으로 인해 생산지연 및 인도기간에 영향을 주어 고객 이탈이 발생하는 문제점을 해결하는 것을 목적으로 하면서 한편으로는 새로운 대안 방식의 장단점을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 사례기업의 생산공정 및 부품조달정책을 대상으로 주문생산방식(MTO)과 예측생산방식(...
본 연구는 국내 LCD모듈 생산업체를 대상으로 공급 사슬 관리에 있어서 부품 조달 상의 어려움으로 인해 생산지연 및 인도기간에 영향을 주어 고객 이탈이 발생하는 문제점을 해결하는 것을 목적으로 하면서 한편으로는 새로운 대안 방식의 장단점을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 사례기업의 생산공정 및 부품조달정책을 대상으로 주문생산방식(MTO)과 예측생산방식(MTS)시뮬레이션 시스템을 개발하였다. 2가지 방식의 시스템을 시뮬레이션 모델로 활용하였으며, 그 결과를 비교·평가하여 향후 사례기업이 개선해야할 점과 고려해야할 점을 제시하였다. MTO와 MTS의 재고정책에 따른 결과치를 보면 MTO방식의 연간수주 건수는 52건, MTS의 연간 수주건수는 53건으로 거의 비슷했으나, 연간 수주량에서는 약 13,000개의 물량 차이를 보였다. 특히 연간 생산량에서는 MTO 방식은 168,000개, MTS는 225,106개로서 약 57,000개의 차이를 보이는 반면, 조달기간에서는 MTO는 100일, MTS는16일로 84일의 차이를 보였다. 이는 MTS 재고관리 모델의 특성상 항시 주문에 대비한 자재재고의 보유에서 오는 생산성 향상과 조달기간 단축으로 보여진다. 리드타임의 측면에서는 MTS의 방식이 월등히 단축되었지만, 재고수준의 유지 측면에서는 상당한 재고비용을 부담해야하는 상황에 직면하게 된다. MTS 방식의 부품별 연간 총재고비용은 각 각 POL 1,807($), LDI 2,166($), Panel 7,281($)로 나타났으며, 총 재고유지비용은 11,254($)로 나타났다. 본 연구를 통해 다음과 같은 시사점을 발견할 수 있다. 기업은 항상 대안을 선택해야하는 의사결정에 직면하게 된다. 따라서 고객서비스를 훼손하면서 까지 재고비용을 줄일 것인가 아니면 재고비용을 부담해서라도 고객서비스를 올릴 것인가라는 선택문제에 놓여있다. 본 연구는 사례기업이 시행하고 있는 현재의 공급사슬과정상의 재고정책을 평가하고 새로운 대안으로서의 MTS 방식을 평가함으로써 기업의 재고정책시행에 지침을 줄 수 있을 것으로 판단된다.
본 연구는 국내 LCD 모듈 생산업체를 대상으로 공급 사슬 관리에 있어서 부품 조달 상의 어려움으로 인해 생산지연 및 인도기간에 영향을 주어 고객 이탈이 발생하는 문제점을 해결하는 것을 목적으로 하면서 한편으로는 새로운 대안 방식의 장단점을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 사례기업의 생산공정 및 부품조달정책을 대상으로 주문생산방식(MTO)과 예측생산방식(MTS)시뮬레이션 시스템을 개발하였다. 2가지 방식의 시스템을 시뮬레이션 모델로 활용하였으며, 그 결과를 비교·평가하여 향후 사례기업이 개선해야할 점과 고려해야할 점을 제시하였다. MTO와 MTS의 재고정책에 따른 결과치를 보면 MTO방식의 연간수주 건수는 52건, MTS의 연간 수주건수는 53건으로 거의 비슷했으나, 연간 수주량에서는 약 13,000개의 물량 차이를 보였다. 특히 연간 생산량에서는 MTO 방식은 168,000개, MTS는 225,106개로서 약 57,000개의 차이를 보이는 반면, 조달기간에서는 MTO는 100일, MTS는16일로 84일의 차이를 보였다. 이는 MTS 재고관리 모델의 특성상 항시 주문에 대비한 자재재고의 보유에서 오는 생산성 향상과 조달기간 단축으로 보여진다. 리드타임의 측면에서는 MTS의 방식이 월등히 단축되었지만, 재고수준의 유지 측면에서는 상당한 재고비용을 부담해야하는 상황에 직면하게 된다. MTS 방식의 부품별 연간 총재고비용은 각 각 POL 1,807($), LDI 2,166($), Panel 7,281($)로 나타났으며, 총 재고유지비용은 11,254($)로 나타났다. 본 연구를 통해 다음과 같은 시사점을 발견할 수 있다. 기업은 항상 대안을 선택해야하는 의사결정에 직면하게 된다. 따라서 고객서비스를 훼손하면서 까지 재고비용을 줄일 것인가 아니면 재고비용을 부담해서라도 고객서비스를 올릴 것인가라는 선택문제에 놓여있다. 본 연구는 사례기업이 시행하고 있는 현재의 공급사슬과정상의 재고정책을 평가하고 새로운 대안으로서의 MTS 방식을 평가함으로써 기업의 재고정책시행에 지침을 줄 수 있을 것으로 판단된다.
The aim of the paper is to solve the problem of customer reduction due to the difficulty of parts sourcing which impacts production delay and delivery delay in SC networks. Furthermore, this paper is to suggest the new inventory policy of MTS in order to solve the problem of current inventory policy...
The aim of the paper is to solve the problem of customer reduction due to the difficulty of parts sourcing which impacts production delay and delivery delay in SC networks. Furthermore, this paper is to suggest the new inventory policy of MTS in order to solve the problem of current inventory policy. In order to compare two policies, a LCD maker is selected as a case study and the real data for 2007 years is used for simulation input. The maker uses MTO policy for parts sourcing which has the problem of lead time even if it has some advantage of inventory cost. Based on current process, the simulation program of AS-IS model and TO-BE model using ARENA 12.0 version is developed for evaluation. In a result, the order number of two policies shows that MTO is 52 and MTS is 53. However the quantity of order shows big difference such that MTO is 168,000 and MTS is 225,106. Particularly, the lead time of new inventory policy shows much shorter that that of MTO such that MTO 100 is days and MTS is 16 days. In spite of short lead time by MTS policy, new policy has to take burden of inventory cost per year. Total inventory cost per year by MTS policy is US $ 11,254 and each part inventory cost is that POL is US$ 1807, LDI is US$ 2,166 and Panel is US$ 7281. The implication of the research is that the company has to consider the cost and the service simultaneously in deciding the inventory policy. In the paper, even if the optimal point of deciding is put into tactical area, the ground of decision is suggested in order to improve the problem in SC networks.
The aim of the paper is to solve the problem of customer reduction due to the difficulty of parts sourcing which impacts production delay and delivery delay in SC networks. Furthermore, this paper is to suggest the new inventory policy of MTS in order to solve the problem of current inventory policy. In order to compare two policies, a LCD maker is selected as a case study and the real data for 2007 years is used for simulation input. The maker uses MTO policy for parts sourcing which has the problem of lead time even if it has some advantage of inventory cost. Based on current process, the simulation program of AS-IS model and TO-BE model using ARENA 12.0 version is developed for evaluation. In a result, the order number of two policies shows that MTO is 52 and MTS is 53. However the quantity of order shows big difference such that MTO is 168,000 and MTS is 225,106. Particularly, the lead time of new inventory policy shows much shorter that that of MTO such that MTO 100 is days and MTS is 16 days. In spite of short lead time by MTS policy, new policy has to take burden of inventory cost per year. Total inventory cost per year by MTS policy is US $ 11,254 and each part inventory cost is that POL is US$ 1807, LDI is US$ 2,166 and Panel is US$ 7281. The implication of the research is that the company has to consider the cost and the service simultaneously in deciding the inventory policy. In the paper, even if the optimal point of deciding is put into tactical area, the ground of decision is suggested in order to improve the problem in SC networks.
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