인접도로의 유형에 따른 공동주택 주거단지의 도로교통소음 예측 및 평가에 관한 연구 A Study on Prediction and Evaluation of Traffic Noises at Apartment Houses Complex according to the Types of Adjacent Roads원문보기
도로는 도시의 기능을 원활하게 하고 인간생활을 편리하게 하는 중요한 역할을 하는데 반해, 매연, 먼지, 소음진동을 발생시키는 환경오염의 주요 발생원으로 작용한다. 따라서 해마다 증가하는 차량과 도로확충, 고가도로의 건설은 도로교통소음을 보다 증가시키고 있으며 그로 인한 주민의 소음노출은 점차 확대되는 추세여서, 이에 대한 대책마련이 시급한 실정이다. 도시계획 및 주거단지계획의 기본설계단계에서부터 적극적인 방안을 고려한다면 매우 효율적인 소음저감대책이 가능하다. 다시 말하면, 소음도를 고려한 건물배치방안, 자연환경을 이용한 효율적인 대책 방안 등을 설계 초기단계부터 고려한다면 매우 큰 저감효과를 나타낼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 도시의 고밀화로 인해 다양화되고 있는 도로의 유형이 주거단지의 소음전달에 어떤 영향을 미치는지 컴퓨터 ...
도로는 도시의 기능을 원활하게 하고 인간생활을 편리하게 하는 중요한 역할을 하는데 반해, 매연, 먼지, 소음진동을 발생시키는 환경오염의 주요 발생원으로 작용한다. 따라서 해마다 증가하는 차량과 도로확충, 고가도로의 건설은 도로교통소음을 보다 증가시키고 있으며 그로 인한 주민의 소음노출은 점차 확대되는 추세여서, 이에 대한 대책마련이 시급한 실정이다. 도시계획 및 주거단지계획의 기본설계단계에서부터 적극적인 방안을 고려한다면 매우 효율적인 소음저감대책이 가능하다. 다시 말하면, 소음도를 고려한 건물배치방안, 자연환경을 이용한 효율적인 대책 방안 등을 설계 초기단계부터 고려한다면 매우 큰 저감효과를 나타낼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 도시의 고밀화로 인해 다양화되고 있는 도로의 유형이 주거단지의 소음전달에 어떤 영향을 미치는지 컴퓨터 시뮬레이션 기법을 이용하여 비교 하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 소음예측식의 적합성 평가를 위해 광주광역시 도로교통소음 규제지역을 중심으로 예측식 CRTN, RLS-90, XPS31-133 의 실측값과 예측값의 적합성 실험을 하였다. 그 결과, 광주광역시 도로교통소음 규제지역의 실측값과 예측값의 오차가 가장 적은 예측식은 RLS-90이며, CRTN은 상대적으로 가장 큰 오차를 나타냈다. 또한 평균오차가 3dB(A) 범위내에 있다는 점에서 검토한 예측식이 광주광역시 도로교통소음을 예측하는데 적합하다고 판단하였다. 둘째, 도로유형에 따른 공동주택 단지의 교통소음전달정도를 예측하고자 하였다. 이를 위해 7개의 도로유형(R1:level-road, R2:raised-road, R3:elevated-ro ad, R4:depressed-road, R5:raised-housing estate, R6:tunnel-road, R7:crossed-road)으로 구분 하였으며 그 예측결과는 주거단지에 가장 높은 레벨을 나타내는 도로유형은 R1, R2, R3, R7이며 가장 낮은 소음도를 보이는 도로유형은 R6, 나머지 도로유형 R4, R5도 전달소음도를 크게 줄이는 효과를 나타냈다. 도로면이 주택단지보다 낮은 도로유형 R4, R5는 측면부분이 회절효과를 일으켜 큰 소음도를 감쇠를 가져왔으나, 도로유형 R4는 반대측 도로면의 반사효과로 인해 수직이격거리의 증가가 둔화되는 현상을 나타냈다. 도로유형별 거리감쇠 효과를 보이지만 가장 큰 거림감쇠를 보이는 도로 유형은 터널형태인 R6이며, R2, R3는 일반적인 도로유형 R1에 비해 저감량이 (-)값을 보여 저감효과를 기대하기는 어렵다는 것을 알 수 있었다. 수직 이격거리별 소음도 저감량에 대해 터널형태인 R6이 가장 큰 저감량을 나타내며 고가도로 유형의 R3가 가장 작은 저감량을 나타냈다. 셋째, 도로유형별 소음노출인구를 산정하기 위해 시뮬레이션 프로그램 Cada-A의 활용법을 검토하였으며, 그 결과 소음규제값 지정된 토지용도지역의 전체 주민수를 설정한 경우 소음노출인구 산정이 가능함을 확인하였다. 또한 도로유형 R1>R2>R7의 순으로 나타났으며 설정한 소음기준에 대한 소음노출인구비율은 R6은 가장 낮게 평가되었다.
도로는 도시의 기능을 원활하게 하고 인간생활을 편리하게 하는 중요한 역할을 하는데 반해, 매연, 먼지, 소음진동을 발생시키는 환경오염의 주요 발생원으로 작용한다. 따라서 해마다 증가하는 차량과 도로확충, 고가도로의 건설은 도로교통소음을 보다 증가시키고 있으며 그로 인한 주민의 소음노출은 점차 확대되는 추세여서, 이에 대한 대책마련이 시급한 실정이다. 도시계획 및 주거단지계획의 기본설계단계에서부터 적극적인 방안을 고려한다면 매우 효율적인 소음저감대책이 가능하다. 다시 말하면, 소음도를 고려한 건물배치방안, 자연환경을 이용한 효율적인 대책 방안 등을 설계 초기단계부터 고려한다면 매우 큰 저감효과를 나타낼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 도시의 고밀화로 인해 다양화되고 있는 도로의 유형이 주거단지의 소음전달에 어떤 영향을 미치는지 컴퓨터 시뮬레이션 기법을 이용하여 비교 하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 소음예측식의 적합성 평가를 위해 광주광역시 도로교통소음 규제지역을 중심으로 예측식 CRTN, RLS-90, XPS31-133 의 실측값과 예측값의 적합성 실험을 하였다. 그 결과, 광주광역시 도로교통소음 규제지역의 실측값과 예측값의 오차가 가장 적은 예측식은 RLS-90이며, CRTN은 상대적으로 가장 큰 오차를 나타냈다. 또한 평균오차가 3dB(A) 범위내에 있다는 점에서 검토한 예측식이 광주광역시 도로교통소음을 예측하는데 적합하다고 판단하였다. 둘째, 도로유형에 따른 공동주택 단지의 교통소음전달정도를 예측하고자 하였다. 이를 위해 7개의 도로유형(R1:level-road, R2:raised-road, R3:elevated-ro ad, R4:depressed-road, R5:raised-housing estate, R6:tunnel-road, R7:crossed-road)으로 구분 하였으며 그 예측결과는 주거단지에 가장 높은 레벨을 나타내는 도로유형은 R1, R2, R3, R7이며 가장 낮은 소음도를 보이는 도로유형은 R6, 나머지 도로유형 R4, R5도 전달소음도를 크게 줄이는 효과를 나타냈다. 도로면이 주택단지보다 낮은 도로유형 R4, R5는 측면부분이 회절효과를 일으켜 큰 소음도를 감쇠를 가져왔으나, 도로유형 R4는 반대측 도로면의 반사효과로 인해 수직이격거리의 증가가 둔화되는 현상을 나타냈다. 도로유형별 거리감쇠 효과를 보이지만 가장 큰 거림감쇠를 보이는 도로 유형은 터널형태인 R6이며, R2, R3는 일반적인 도로유형 R1에 비해 저감량이 (-)값을 보여 저감효과를 기대하기는 어렵다는 것을 알 수 있었다. 수직 이격거리별 소음도 저감량에 대해 터널형태인 R6이 가장 큰 저감량을 나타내며 고가도로 유형의 R3가 가장 작은 저감량을 나타냈다. 셋째, 도로유형별 소음노출인구를 산정하기 위해 시뮬레이션 프로그램 Cada-A의 활용법을 검토하였으며, 그 결과 소음규제값 지정된 토지용도지역의 전체 주민수를 설정한 경우 소음노출인구 산정이 가능함을 확인하였다. 또한 도로유형 R1>R2>R7의 순으로 나타났으며 설정한 소음기준에 대한 소음노출인구비율은 R6은 가장 낮게 평가되었다.
The road has an important role to make a city's function smooth and to the living of human being convenient, whereas it is a major origin to cause environmental pollution such as smoke, dust, noise and shaking. Accordingly, vehicles, road expansion and the construction of overhead road, which increa...
The road has an important role to make a city's function smooth and to the living of human being convenient, whereas it is a major origin to cause environmental pollution such as smoke, dust, noise and shaking. Accordingly, vehicles, road expansion and the construction of overhead road, which increase every year, add to the traffic noises, subsequently the residents are more and more under the tendency to be exposed to the noises. So it is urgent to arrange a measure about that. If an active plan was considered from a basic plan stage regarding the plan of city and residence complex, it could be possible to plan a very efficient measure for the noise reduction. In other word, if a building arrangement plan considering the noise level and an efficient measure using natural environment were considered from the beginning of planning, it would be possible to have a huge effect for the noise reduction. Accordingly, using a computer simulation technique, this study compared what influence the road types, which are being various due to the high-density of city, gave to the noise delivery of residential complex. The result of this study is as follows. First, for a suitability evaluation of noise prediction-formula, It tested the suitability of actual value and prediction one of prediction-formulas - CRTN, RLS-90, XPS31-133 - centering on the regulated area of traffic noise in Gwangju Metropolitan. In result, the aberration between actual value and prediction one was least in the prediction-formula RLS-90, whereas the biggest, in CRTN. Given that the average aberration was within the boundary of 3dB(A), it was judged that the prediction-formula was suitable to predict the traffic noise in Gwangju city. Second, the traffic noise level at the apartment houses complex according to the road types were predicted. So, the roads were divided into 7 types R1 (level-road), R2 (raised-road), R3 (elevated-road), R4 (depressed-road), R5 (raised-housing estate), R6 (tunnel-road) and R7 (crossed -road) and, according to the prediction result, the road types to show the highest level were R1, R2, R3 and R7, and the lowest, R6, and the rest types of R4 and R5 also showed the effect to reduce greatly the delivery noise level. Operating a diffraction effect at side part, the types of R4 and R5, which were lower than the residential complex, showed the reduction of noise level, but R4 showed that the increase of vertical segregation distance was reduced, due to a reflection effect of a road side across R4. Though we could see the distance decrease effect by road types, R6 of a tunnel type showed the biggest decrease, and it was found that R2 and R3 were difficult to expect the reduction effect because the reduction amount was minus compared to R1 of normal road type. As for the reduction amount of noise level by segregation distances, R6 of tunnel type showed the largest reduction amount and R3 of overhead road type, the least. Third, the usage of a simulation program were reviewed , Cadna-A, in order to calculate the population exposed to noise by road types. In result, it was confirmed to calculate the population exposed to noise in the event to set the whole population of area regulated with noise control value. In addition, according to R1, R2 and R7 in order, it was showed and the ratio of the noise-exposure population about the set noise standard was evaluated to be lowest in R6.
The road has an important role to make a city's function smooth and to the living of human being convenient, whereas it is a major origin to cause environmental pollution such as smoke, dust, noise and shaking. Accordingly, vehicles, road expansion and the construction of overhead road, which increase every year, add to the traffic noises, subsequently the residents are more and more under the tendency to be exposed to the noises. So it is urgent to arrange a measure about that. If an active plan was considered from a basic plan stage regarding the plan of city and residence complex, it could be possible to plan a very efficient measure for the noise reduction. In other word, if a building arrangement plan considering the noise level and an efficient measure using natural environment were considered from the beginning of planning, it would be possible to have a huge effect for the noise reduction. Accordingly, using a computer simulation technique, this study compared what influence the road types, which are being various due to the high-density of city, gave to the noise delivery of residential complex. The result of this study is as follows. First, for a suitability evaluation of noise prediction-formula, It tested the suitability of actual value and prediction one of prediction-formulas - CRTN, RLS-90, XPS31-133 - centering on the regulated area of traffic noise in Gwangju Metropolitan. In result, the aberration between actual value and prediction one was least in the prediction-formula RLS-90, whereas the biggest, in CRTN. Given that the average aberration was within the boundary of 3dB(A), it was judged that the prediction-formula was suitable to predict the traffic noise in Gwangju city. Second, the traffic noise level at the apartment houses complex according to the road types were predicted. So, the roads were divided into 7 types R1 (level-road), R2 (raised-road), R3 (elevated-road), R4 (depressed-road), R5 (raised-housing estate), R6 (tunnel-road) and R7 (crossed -road) and, according to the prediction result, the road types to show the highest level were R1, R2, R3 and R7, and the lowest, R6, and the rest types of R4 and R5 also showed the effect to reduce greatly the delivery noise level. Operating a diffraction effect at side part, the types of R4 and R5, which were lower than the residential complex, showed the reduction of noise level, but R4 showed that the increase of vertical segregation distance was reduced, due to a reflection effect of a road side across R4. Though we could see the distance decrease effect by road types, R6 of a tunnel type showed the biggest decrease, and it was found that R2 and R3 were difficult to expect the reduction effect because the reduction amount was minus compared to R1 of normal road type. As for the reduction amount of noise level by segregation distances, R6 of tunnel type showed the largest reduction amount and R3 of overhead road type, the least. Third, the usage of a simulation program were reviewed , Cadna-A, in order to calculate the population exposed to noise by road types. In result, it was confirmed to calculate the population exposed to noise in the event to set the whole population of area regulated with noise control value. In addition, according to R1, R2 and R7 in order, it was showed and the ratio of the noise-exposure population about the set noise standard was evaluated to be lowest in R6.
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