본 연구는 청소년 자원봉사활동 실태와 자원봉사활동의 교육적 효과성에 미치는 영향을 파악한 후, 청소년 자원봉사활동의 활성화에 도움을 줄 수 있는 방안을 탐색해 보고자 했다. 본 연구를 통해서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
참여동기의 경우 대부분의 청소년들이 어려운 이웃을 도우며, 타인을 돕는 것을 보람으로 생각하고, 다양한 체험을 통해 새로운 것을 배운다는 것에 긍정적인 응답이 높게 나타났다. 참여태도의 경우 대부분 문항에서 긍정적인 응답이 높게 나타났으나, 보상을 바라는 마음으로 자원봉사를 수행했다에서는 부정적인 응답이 높게 나타나 청소년들이 어떤 보상을 바라지 않고 순수한 마음으로 자원봉사를 하는 것으로 분석되었다. 최근 1년 동안 자원봉사 참여시간의 경우 조사대상자의 연 평균 자원봉사활동 시간은 9.84시간으로 나타나 청소년들의 자원봉사 참여시간이 매우 적음을 알 수 있었다. 가정요인의 경우 부모들은 대체적으로 자녀들이 자원봉사를 하는 것에 대해서는 칭찬과 협력을 해 주시는 등 적극적으로 지원해 주는 것으로 나타났으나 부모들의 자원봉사 참여율은 매우 낮게 나타났다.
학교요인의 경우 전반적인 부분에서 학교에서의 자원봉사 교육이 많이 부족한 것으로 나타났으며 특히 담임선생님의 지지정도와 교장선생님의 권장정도는 매우 부정적인 것으로 나타났다. 기관요인의 경우 봉사활동을 하기 전에 수행해야 할 내용을 명확히 제시해줌에서와 봉사활동량이 나의 능력에 적당했음에서는 긍정적인 응답이 많았지만, 봉사활동 내용에 대한 사전교육과 내가 했던 봉사활동 내용이 나의 적성에 맞음에서는 부정적인 응답도 높게 나타났다.
사회적 책임성 영향요인 분석결과 참여동기, 참여태도, 가정요인, 학교요인 기관요인이 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 ...
본 연구는 청소년 자원봉사활동 실태와 자원봉사활동의 교육적 효과성에 미치는 영향을 파악한 후, 청소년 자원봉사활동의 활성화에 도움을 줄 수 있는 방안을 탐색해 보고자 했다. 본 연구를 통해서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
참여동기의 경우 대부분의 청소년들이 어려운 이웃을 도우며, 타인을 돕는 것을 보람으로 생각하고, 다양한 체험을 통해 새로운 것을 배운다는 것에 긍정적인 응답이 높게 나타났다. 참여태도의 경우 대부분 문항에서 긍정적인 응답이 높게 나타났으나, 보상을 바라는 마음으로 자원봉사를 수행했다에서는 부정적인 응답이 높게 나타나 청소년들이 어떤 보상을 바라지 않고 순수한 마음으로 자원봉사를 하는 것으로 분석되었다. 최근 1년 동안 자원봉사 참여시간의 경우 조사대상자의 연 평균 자원봉사활동 시간은 9.84시간으로 나타나 청소년들의 자원봉사 참여시간이 매우 적음을 알 수 있었다. 가정요인의 경우 부모들은 대체적으로 자녀들이 자원봉사를 하는 것에 대해서는 칭찬과 협력을 해 주시는 등 적극적으로 지원해 주는 것으로 나타났으나 부모들의 자원봉사 참여율은 매우 낮게 나타났다.
학교요인의 경우 전반적인 부분에서 학교에서의 자원봉사 교육이 많이 부족한 것으로 나타났으며 특히 담임선생님의 지지정도와 교장선생님의 권장정도는 매우 부정적인 것으로 나타났다. 기관요인의 경우 봉사활동을 하기 전에 수행해야 할 내용을 명확히 제시해줌에서와 봉사활동량이 나의 능력에 적당했음에서는 긍정적인 응답이 많았지만, 봉사활동 내용에 대한 사전교육과 내가 했던 봉사활동 내용이 나의 적성에 맞음에서는 부정적인 응답도 높게 나타났다.
사회적 책임성 영향요인 분석결과 참여동기, 참여태도, 가정요인, 학교요인 기관요인이 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 자아정체감 영향요인 분석결과 참여동기, 참여태도, 참여시간, 가정요인, 학교요인, 기관요인이 정적으로 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지속성 영향요인 분석결과 학교급별, 참여동기, 참여태도, 참여시간, 가정요인, 기관요인이 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 교육적 효과성 전체에 대한 영향요인 분석결과 참여동기, 참여태도, 가정요인, 학교요인, 기관요인이 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과를 바탕으로 청소년 자원봉사활동을 보다 체계적이고 바람직한 방향으로 발전시키기 위한 몇 가지 제안을 다음과 같이 제시 하고자 한다.
첫째, 청소년들의 자원봉사활동 참여동기와 참여태도를 향상 시킬 수 있는 제도적·환경적 지원체계가 마련되어야 하며 둘째, 부모들에게 자원봉사활동에 대한 인식을 제고시키기 위한 교육 및 홍보활동과 부모들의 자원봉사활동을 진작시킬 수 있는 방안이 마련될 필요하고 셋째, 학생들의 자원봉사활동을 지원할 수 있는 학교의 지원체계가 마련되어야 하며 넷째, 학교와 학생 그리고 자원봉사센터 및 각 기관간의 자원봉사 연계망이 구축되고 각 기관에서 청소년 자원봉사활동을 체계적으로 교육·지도해야 할 필요가 있다.
본 연구는 청소년 자원봉사활동 실태와 자원봉사활동의 교육적 효과성에 미치는 영향을 파악한 후, 청소년 자원봉사활동의 활성화에 도움을 줄 수 있는 방안을 탐색해 보고자 했다. 본 연구를 통해서 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
참여동기의 경우 대부분의 청소년들이 어려운 이웃을 도우며, 타인을 돕는 것을 보람으로 생각하고, 다양한 체험을 통해 새로운 것을 배운다는 것에 긍정적인 응답이 높게 나타났다. 참여태도의 경우 대부분 문항에서 긍정적인 응답이 높게 나타났으나, 보상을 바라는 마음으로 자원봉사를 수행했다에서는 부정적인 응답이 높게 나타나 청소년들이 어떤 보상을 바라지 않고 순수한 마음으로 자원봉사를 하는 것으로 분석되었다. 최근 1년 동안 자원봉사 참여시간의 경우 조사대상자의 연 평균 자원봉사활동 시간은 9.84시간으로 나타나 청소년들의 자원봉사 참여시간이 매우 적음을 알 수 있었다. 가정요인의 경우 부모들은 대체적으로 자녀들이 자원봉사를 하는 것에 대해서는 칭찬과 협력을 해 주시는 등 적극적으로 지원해 주는 것으로 나타났으나 부모들의 자원봉사 참여율은 매우 낮게 나타났다.
학교요인의 경우 전반적인 부분에서 학교에서의 자원봉사 교육이 많이 부족한 것으로 나타났으며 특히 담임선생님의 지지정도와 교장선생님의 권장정도는 매우 부정적인 것으로 나타났다. 기관요인의 경우 봉사활동을 하기 전에 수행해야 할 내용을 명확히 제시해줌에서와 봉사활동량이 나의 능력에 적당했음에서는 긍정적인 응답이 많았지만, 봉사활동 내용에 대한 사전교육과 내가 했던 봉사활동 내용이 나의 적성에 맞음에서는 부정적인 응답도 높게 나타났다.
사회적 책임성 영향요인 분석결과 참여동기, 참여태도, 가정요인, 학교요인 기관요인이 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 자아정체감 영향요인 분석결과 참여동기, 참여태도, 참여시간, 가정요인, 학교요인, 기관요인이 정적으로 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지속성 영향요인 분석결과 학교급별, 참여동기, 참여태도, 참여시간, 가정요인, 기관요인이 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 교육적 효과성 전체에 대한 영향요인 분석결과 참여동기, 참여태도, 가정요인, 학교요인, 기관요인이 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과를 바탕으로 청소년 자원봉사활동을 보다 체계적이고 바람직한 방향으로 발전시키기 위한 몇 가지 제안을 다음과 같이 제시 하고자 한다.
첫째, 청소년들의 자원봉사활동 참여동기와 참여태도를 향상 시킬 수 있는 제도적·환경적 지원체계가 마련되어야 하며 둘째, 부모들에게 자원봉사활동에 대한 인식을 제고시키기 위한 교육 및 홍보활동과 부모들의 자원봉사활동을 진작시킬 수 있는 방안이 마련될 필요하고 셋째, 학생들의 자원봉사활동을 지원할 수 있는 학교의 지원체계가 마련되어야 하며 넷째, 학교와 학생 그리고 자원봉사센터 및 각 기관간의 자원봉사 연계망이 구축되고 각 기관에서 청소년 자원봉사활동을 체계적으로 교육·지도해야 할 필요가 있다.
This thesis aimed at grasping the actuality of youth voluntary service activities and the influence viewed from the educational efficiency of voluntary service activities and at searching for the way to help activate youth voluntary service activities. The result, drawn through this study, is as fol...
This thesis aimed at grasping the actuality of youth voluntary service activities and the influence viewed from the educational efficiency of voluntary service activities and at searching for the way to help activate youth voluntary service activities. The result, drawn through this study, is as followings.
When it comes to participation motives, most youths thought that it was worthwhile to help others including poor neighbors. The ratio of affirmative responses to the item. "I learn new matters through experiences" was high. When it comes to participation attitudes, the ratio of affirmative responses to most items was high, but the ration of negative responses to the item, "I participated in voluntary service activities for compensations" was high. It was analyzed that youths participated in voluntary service activities, not pursuing a compensation, but offering the activities with pure minds. This thesis investigated participation in voluntary service activities for recent one year and found that they participated in the activities for 9.84 hours a year, which said that youths participated in the voluntary service activities for very short time. When it comes to home factors, parents supported voluntary service activities with praise and collaboration that their children participated in, but the parents participated in voluntary service activities at a very low ratio.
When it comes to school factors, voluntary service activity education in general areas in school was deficient a lot. Especially, teachers-in-charge or schoolmasters showed negative attitudes in persuading to participate in the activity. When it comes to organization factors, the ratio of positive responses to the items, "Officers assigned clear duties to me" and "Voluntary service activity quantity was within my capability" was high, but the ratio of negative response to the items, "The officers educated me in advance about voluntary service activities" and "The voluntary service activity contents were in confirmity with my capability was high, too.
The analytical result of effect factors on social responsibility said that participation motives, participation attitudes, home factors, school factors, and organization factors had a significant effect, and the analytical result of effect factors on self-identity said that participation motives, participation attitudes, participation time, home factors, school factors, and organization factors had a positive significant effect. The analytic result of effect factors on continuance said that school classes, participation motives, participation attitudes, participation time, home factors, and organization factors had a positive significant effect, and that the analytical result of effect factors on general educational effects said that participation attitudes, home factors, school factors, and organization factors had a positive significant effect.
On the basis of the research results discussed above, this thesis presents some proposes as followings necessary for the development of youth voluntary service activities to the systematic and desirable direction.
First, systematic and environmental supports have to be provided with so that youths can promote participation motives and participation attitudes in voluntary service activities. Second, educational and public activities have to be provided with so that parents can promote their recognition on voluntary service activities. Third, the relational nets for voluntary service activity have to be structured among schools, students, voluntary service activity centers, and organizations. In addition, organizations have to educate and instruct youth voluntary service activities systematically.
This thesis aimed at grasping the actuality of youth voluntary service activities and the influence viewed from the educational efficiency of voluntary service activities and at searching for the way to help activate youth voluntary service activities. The result, drawn through this study, is as followings.
When it comes to participation motives, most youths thought that it was worthwhile to help others including poor neighbors. The ratio of affirmative responses to the item. "I learn new matters through experiences" was high. When it comes to participation attitudes, the ratio of affirmative responses to most items was high, but the ration of negative responses to the item, "I participated in voluntary service activities for compensations" was high. It was analyzed that youths participated in voluntary service activities, not pursuing a compensation, but offering the activities with pure minds. This thesis investigated participation in voluntary service activities for recent one year and found that they participated in the activities for 9.84 hours a year, which said that youths participated in the voluntary service activities for very short time. When it comes to home factors, parents supported voluntary service activities with praise and collaboration that their children participated in, but the parents participated in voluntary service activities at a very low ratio.
When it comes to school factors, voluntary service activity education in general areas in school was deficient a lot. Especially, teachers-in-charge or schoolmasters showed negative attitudes in persuading to participate in the activity. When it comes to organization factors, the ratio of positive responses to the items, "Officers assigned clear duties to me" and "Voluntary service activity quantity was within my capability" was high, but the ratio of negative response to the items, "The officers educated me in advance about voluntary service activities" and "The voluntary service activity contents were in confirmity with my capability was high, too.
The analytical result of effect factors on social responsibility said that participation motives, participation attitudes, home factors, school factors, and organization factors had a significant effect, and the analytical result of effect factors on self-identity said that participation motives, participation attitudes, participation time, home factors, school factors, and organization factors had a positive significant effect. The analytic result of effect factors on continuance said that school classes, participation motives, participation attitudes, participation time, home factors, and organization factors had a positive significant effect, and that the analytical result of effect factors on general educational effects said that participation attitudes, home factors, school factors, and organization factors had a positive significant effect.
On the basis of the research results discussed above, this thesis presents some proposes as followings necessary for the development of youth voluntary service activities to the systematic and desirable direction.
First, systematic and environmental supports have to be provided with so that youths can promote participation motives and participation attitudes in voluntary service activities. Second, educational and public activities have to be provided with so that parents can promote their recognition on voluntary service activities. Third, the relational nets for voluntary service activity have to be structured among schools, students, voluntary service activity centers, and organizations. In addition, organizations have to educate and instruct youth voluntary service activities systematically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.