본 연구는 현행 교육과정의 발음 관련 내용을 분석하고, 교사의 발음 교육에 대한 인식과 아동들의 발음 오류 실태를 점검하여, 받침 발음을 중심으로 다양한 활동을 수업 현장에 적용하고, 아동들의 사후 변화를 분석하는데 목적이 있다. Ⅱ장에서는 현행 표준어 발음 규정을 살펴보고, 초등학교 교과서 발음 내용을 ‘표준 발음법’과 관련지어 정리하였으며, 교사용 지도서의 발음 교육 관련 내용의 효율성을 검토해 보았다. 또한 교사들의 발음 지도에 대한 인식...
본 연구는 현행 교육과정의 발음 관련 내용을 분석하고, 교사의 발음 교육에 대한 인식과 아동들의 발음 오류 실태를 점검하여, 받침 발음을 중심으로 다양한 활동을 수업 현장에 적용하고, 아동들의 사후 변화를 분석하는데 목적이 있다. Ⅱ장에서는 현행 표준어 발음 규정을 살펴보고, 초등학교 교과서 발음 내용을 ‘표준 발음법’과 관련지어 정리하였으며, 교사용 지도서의 발음 교육 관련 내용의 효율성을 검토해 보았다. 또한 교사들의 발음 지도에 대한 인식과 학생들의 발음 오류 실태를 설문을 통하여 살펴보았는데 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 표준 발음의 지도에 대한 필요성을 인식하고 있으나 교과서와 교사용 지도서에서 충분한 예가 제시되지 않았고, 다양한 자료가 부족하다는 것이다. 둘째, 교사와 아동들을 대상으로 한 설문결과 받침의 발음 부분을 공통적으로 어려워 한다는 것이다. Ⅲ장에서는 ‘원리의 이해 - 원리의 적용 - 활동을 통한 기능의 정착’ 이라는 3단계 활동을 통하여 표준 발음을 지도해 가는 과정을 제시하였다. ‘원리의 이해’ 단계에서는 수업 지도안을 제시하였으며, ‘원리의 적용’ 단계에서는 ‘같은 발음 찾기’와 ‘신문을 활용한 학습 (NIE)’을 ‘활동을 통한 기능의 정착’ 단계에서는 ‘스피드 게임’, ‘시조 암송’, ‘속담 활용’을 통해 발음 훈련을 할 수 있도록 하였다. 이 활동을 통하여 얻은 시사점은 첫째, 학생 중심의 활동이 흥미와 참여도, 기억의 지속성이 높다는 것이다. 둘째, 다양한 활동 중 ‘NIE’ 활동과 ‘스피드 게임’이 가장 좋아하는 활동으로 선정되었는데 이는 적절한 경쟁심 유발과 학급환경 주변에 지속적으로 게시하는 방법이 아동들이의 흥미와 관심을 자극한다는 것이다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장 활동 후 사후평가를 사전평가와 비교ㆍ분석하였다. 홑받침의 경우는 연구를 시작하기 전의 정답률은 평균 약 45%였으나 사후평가에서는 약 66%로 증가하여 사전평가보다 약 21%, 겹받침은 사전평가에서 약 33%의 정답률을 보였으나 사후평가에서는 약 57%의 정답률을 보여 약 24%의 정답률이 증가하였는데 홑받침과 겹받침을 종합하면 약 23%의 증가율을 보이고 있다. 이러한 결과는 주어진 여건에 따라 달라질 수 있지만 5주간의 연구 적용을 통하여 어느 정도의 발음 향상이 이루어진 것을 알 수 있다. 그동안 표준 발음에 대한 교육의 필요성을 인식하면서도 그것을 교육할 만한 자료와 기반은 충분히 갖추어지지 않은 것이 사실이다. 또한 표준 발음에 대한 지도 방법과 활동에 대한 연구는 있었으나 그것을 바탕으로 현장에 적용하여 그 변화 정도를 비교ㆍ분석한 연구는 많지 않았다. 본 연구가 경남지역의 초등학교 5학년을 중심으로 받침발음(홑받침, 겹받침)만을 현장에 적용하여 결과를 도출하였으나 이를 바탕으로 주어진 여건에 맞게 적용하여 다양한 표준 발음 지도에 활용한다면 학생들의 표준 발음 향상에 도움이 될 수 있으리라 기대된다.
본 연구는 현행 교육과정의 발음 관련 내용을 분석하고, 교사의 발음 교육에 대한 인식과 아동들의 발음 오류 실태를 점검하여, 받침 발음을 중심으로 다양한 활동을 수업 현장에 적용하고, 아동들의 사후 변화를 분석하는데 목적이 있다. Ⅱ장에서는 현행 표준어 발음 규정을 살펴보고, 초등학교 교과서 발음 내용을 ‘표준 발음법’과 관련지어 정리하였으며, 교사용 지도서의 발음 교육 관련 내용의 효율성을 검토해 보았다. 또한 교사들의 발음 지도에 대한 인식과 학생들의 발음 오류 실태를 설문을 통하여 살펴보았는데 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 표준 발음의 지도에 대한 필요성을 인식하고 있으나 교과서와 교사용 지도서에서 충분한 예가 제시되지 않았고, 다양한 자료가 부족하다는 것이다. 둘째, 교사와 아동들을 대상으로 한 설문결과 받침의 발음 부분을 공통적으로 어려워 한다는 것이다. Ⅲ장에서는 ‘원리의 이해 - 원리의 적용 - 활동을 통한 기능의 정착’ 이라는 3단계 활동을 통하여 표준 발음을 지도해 가는 과정을 제시하였다. ‘원리의 이해’ 단계에서는 수업 지도안을 제시하였으며, ‘원리의 적용’ 단계에서는 ‘같은 발음 찾기’와 ‘신문을 활용한 학습 (NIE)’을 ‘활동을 통한 기능의 정착’ 단계에서는 ‘스피드 게임’, ‘시조 암송’, ‘속담 활용’을 통해 발음 훈련을 할 수 있도록 하였다. 이 활동을 통하여 얻은 시사점은 첫째, 학생 중심의 활동이 흥미와 참여도, 기억의 지속성이 높다는 것이다. 둘째, 다양한 활동 중 ‘NIE’ 활동과 ‘스피드 게임’이 가장 좋아하는 활동으로 선정되었는데 이는 적절한 경쟁심 유발과 학급환경 주변에 지속적으로 게시하는 방법이 아동들이의 흥미와 관심을 자극한다는 것이다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장 활동 후 사후평가를 사전평가와 비교ㆍ분석하였다. 홑받침의 경우는 연구를 시작하기 전의 정답률은 평균 약 45%였으나 사후평가에서는 약 66%로 증가하여 사전평가보다 약 21%, 겹받침은 사전평가에서 약 33%의 정답률을 보였으나 사후평가에서는 약 57%의 정답률을 보여 약 24%의 정답률이 증가하였는데 홑받침과 겹받침을 종합하면 약 23%의 증가율을 보이고 있다. 이러한 결과는 주어진 여건에 따라 달라질 수 있지만 5주간의 연구 적용을 통하여 어느 정도의 발음 향상이 이루어진 것을 알 수 있다. 그동안 표준 발음에 대한 교육의 필요성을 인식하면서도 그것을 교육할 만한 자료와 기반은 충분히 갖추어지지 않은 것이 사실이다. 또한 표준 발음에 대한 지도 방법과 활동에 대한 연구는 있었으나 그것을 바탕으로 현장에 적용하여 그 변화 정도를 비교ㆍ분석한 연구는 많지 않았다. 본 연구가 경남지역의 초등학교 5학년을 중심으로 받침발음(홑받침, 겹받침)만을 현장에 적용하여 결과를 도출하였으나 이를 바탕으로 주어진 여건에 맞게 적용하여 다양한 표준 발음 지도에 활용한다면 학생들의 표준 발음 향상에 도움이 될 수 있으리라 기대된다.
The purpose of this study was to analyze the pronunciation with current curriculum and applicate activities of final consonants into classrooms and analyze after that children's changes, based on the recognition about teacher's pronunciation teachings and children's pronunciation error conditions. F...
The purpose of this study was to analyze the pronunciation with current curriculum and applicate activities of final consonants into classrooms and analyze after that children's changes, based on the recognition about teacher's pronunciation teachings and children's pronunciation error conditions. For this, In chapter Ⅱ, I examined current standard pronunciation rules, arrange pronunciation of elementary school textbooks with 'standard pronunciation rules ' in orders. After reviewing efficiencies with pronunciation teaching in the teacher's guide, the suggestions by the inspections about recognition of teacher's pronunciation teaching and children's pronunciation error conditions were as follows, First, though teacher recognized the needs of standard pronunciation teaching, the examples and various teaching materials were not enough for them to applicate. Second, according to the survey, teachers and children felt constraints about the pronunciation of final consonants in common. Continually, in chapterⅢ, I suggested the process of standard pronunciation teaching with 3 three steps: 'Understanding Principles - Application Principles - 'Function Fixed by Activities' 'Understanding Principles'step, I proposed lesson plan. 'Application Principles'step, I proposed 'Seek Same Pronunciation' and NIE(Newspaper In Education). 'Function Fixed by Activities'step, I proposed pronunciation teaching over 'Speed Game', 'Korean Verse Recitation', 'Using Proverb' The suggestions by this activies were as follows. First, student centered activities were more higher than other activities in point of interests, participation, memory continuities. Second, 'NIE' and 'Speed Game' were chosen to the most exciting activites, so, it meant that arousing competitive spirits and high exposure frequency to activities stimulated students interest and concerns continually. Lastly, in chapterⅣ I analyzed and compared after chapter3 activites with before this activites. In case of single final consonants, percentage of correct answers before this study was 45% on average, and it has increased almost 66% after evaluation by degree of 21% gain after chapterⅢ activites. In case of double final consonants, percentage of correct answers before this study was 33% on average and it has increased almost 57% after evaluation by degree of 24% gain after chapter3 activites. That is to say, activies in chapter3 increased 23% with regard to final consonants teaching. The results could be changed by any circumstances, I think this activites would be very helpful to teach standard pronunciation clearly. Up to now, we have recognized the needs of standard pronunciation teaching, the infrastructures and various teaching materials are not enough for us to teach. There were some studies about standard pronunciation teaching and activies but, studies compared and analyzed about degree of changes which applied into classrooms were very little. Though, this study made a conclusion about final consonants(single final consonants, double final consonants) focused on only fifth grades in elementary school in Gyeong-nam province, If elementary school teachers will change and apply this activies into classrooms, it would be very helpful for teaching standard pronunciation to the students.
The purpose of this study was to analyze the pronunciation with current curriculum and applicate activities of final consonants into classrooms and analyze after that children's changes, based on the recognition about teacher's pronunciation teachings and children's pronunciation error conditions. For this, In chapter Ⅱ, I examined current standard pronunciation rules, arrange pronunciation of elementary school textbooks with 'standard pronunciation rules ' in orders. After reviewing efficiencies with pronunciation teaching in the teacher's guide, the suggestions by the inspections about recognition of teacher's pronunciation teaching and children's pronunciation error conditions were as follows, First, though teacher recognized the needs of standard pronunciation teaching, the examples and various teaching materials were not enough for them to applicate. Second, according to the survey, teachers and children felt constraints about the pronunciation of final consonants in common. Continually, in chapterⅢ, I suggested the process of standard pronunciation teaching with 3 three steps: 'Understanding Principles - Application Principles - 'Function Fixed by Activities' 'Understanding Principles'step, I proposed lesson plan. 'Application Principles'step, I proposed 'Seek Same Pronunciation' and NIE(Newspaper In Education). 'Function Fixed by Activities'step, I proposed pronunciation teaching over 'Speed Game', 'Korean Verse Recitation', 'Using Proverb' The suggestions by this activies were as follows. First, student centered activities were more higher than other activities in point of interests, participation, memory continuities. Second, 'NIE' and 'Speed Game' were chosen to the most exciting activites, so, it meant that arousing competitive spirits and high exposure frequency to activities stimulated students interest and concerns continually. Lastly, in chapterⅣ I analyzed and compared after chapter3 activites with before this activites. In case of single final consonants, percentage of correct answers before this study was 45% on average, and it has increased almost 66% after evaluation by degree of 21% gain after chapterⅢ activites. In case of double final consonants, percentage of correct answers before this study was 33% on average and it has increased almost 57% after evaluation by degree of 24% gain after chapter3 activites. That is to say, activies in chapter3 increased 23% with regard to final consonants teaching. The results could be changed by any circumstances, I think this activites would be very helpful to teach standard pronunciation clearly. Up to now, we have recognized the needs of standard pronunciation teaching, the infrastructures and various teaching materials are not enough for us to teach. There were some studies about standard pronunciation teaching and activies but, studies compared and analyzed about degree of changes which applied into classrooms were very little. Though, this study made a conclusion about final consonants(single final consonants, double final consonants) focused on only fifth grades in elementary school in Gyeong-nam province, If elementary school teachers will change and apply this activies into classrooms, it would be very helpful for teaching standard pronunciation to the students.
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