외국인의 이주 및 국제결혼이 늘어남에 따라 초·중·고등학교 다니는 국제결혼가정 학생 수가 지속적으로 늘어났으며, 앞으로도 계속 이어질 것으로 예상된다. 이에 정부 및 여러 단체에서 다문화교육에 관심을 가지고 다양한 활동을 전개하고 있다. 하지만 한국 상황에서 다문화교육에 대한 정책 개발과 연구는 물론 현장에서 다문화교육이라고 불리는 활동을 전개하기 시작한 것도 극히 최근의 일이다. 이 때문에 현장에서는 교육대상 선정과 확보에는 관심을 기울이지만 교육내용에 대한 모델을 제시해 줄 프로그램이 전무하며, 현재 이루어지고 있는 다문화교육의 성격도 대체로 동화주의에 머물러 있다. 이에 본 연구에서는 학교현장에서의 다문화교육에 대한 인식과 실태에 대해 살펴보고, 이러한 교육이 내용과 방법면에서 적절하고 조화롭게 이뤄지고 있는가에 대해 검토한 후, 개선방안을 모색해 보고자 하였다. 먼저, 다문화가정 외국인 어머니와 초등학교 다문화가정 자녀 담임교사가 다문화가정 자녀교육에 대해 어떤 인식을 가지고 있는가에 대해 알아보고자 다문화가정 학부모 3명과 교사 4명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 면담 내용을 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 학부모들은 이주 초기에 다문화가정 자녀교육의 혜택을 받지 못하고 최근에서야 여러 기관에서 교육 프로그램을 운영하여 참여를 하고 있었다. 그리고 교사들의 경우 다문화가정 자녀교육이란 말을 들어본 것은 최근이며 교사연수와 대학교 등에서도 배워본 적이 없었다고 대답했다. 둘째, 학부모들이 참여하고 교사들이 운영한 다문화가정 자녀교육 프로그램의 내용에 관하여 면담한 결과 다문화가정의 한국생활 적응 위주의 프로그램이 주류를 이루는 것으로 나타났다. 다음으로 다문화가정 자녀교육 실태를 알아보고자 경상남도 다문화교육 중심학교의 운영보고서를 문헌분석 연구방법을 사용하여 분석·검토하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육내용 측면에서 보면 다문화교육 영역 중 ‘다문화가정 자녀 적응교육’ 영역의 프로그램이 전체 절반 정도의 비중을 나타내었다. 다시 말해, 다문화교육 프로그램 내용이 다문화가정이 한국 사회에 쉽게 적응할 수 있도록 ‘한국화’하는 교육에 치중하는 것으로 나타났다. 둘째, 교육방법 측면에서 보면 다문화교육 영역 중 ‘분리교육’의 방법의 교육을 한 학교가 ‘통합교육’의 방법의 교육을 한 학교 보다 상대적으로 훨씬 높은 비중을 나타내었다. 마지막으로 다문화교육의 운영 실태에서 나온 문제점을 바탕으로 교육내용과 방법이 ...
외국인의 이주 및 국제결혼이 늘어남에 따라 초·중·고등학교 다니는 국제결혼가정 학생 수가 지속적으로 늘어났으며, 앞으로도 계속 이어질 것으로 예상된다. 이에 정부 및 여러 단체에서 다문화교육에 관심을 가지고 다양한 활동을 전개하고 있다. 하지만 한국 상황에서 다문화교육에 대한 정책 개발과 연구는 물론 현장에서 다문화교육이라고 불리는 활동을 전개하기 시작한 것도 극히 최근의 일이다. 이 때문에 현장에서는 교육대상 선정과 확보에는 관심을 기울이지만 교육내용에 대한 모델을 제시해 줄 프로그램이 전무하며, 현재 이루어지고 있는 다문화교육의 성격도 대체로 동화주의에 머물러 있다. 이에 본 연구에서는 학교현장에서의 다문화교육에 대한 인식과 실태에 대해 살펴보고, 이러한 교육이 내용과 방법면에서 적절하고 조화롭게 이뤄지고 있는가에 대해 검토한 후, 개선방안을 모색해 보고자 하였다. 먼저, 다문화가정 외국인 어머니와 초등학교 다문화가정 자녀 담임교사가 다문화가정 자녀교육에 대해 어떤 인식을 가지고 있는가에 대해 알아보고자 다문화가정 학부모 3명과 교사 4명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 면담 내용을 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 학부모들은 이주 초기에 다문화가정 자녀교육의 혜택을 받지 못하고 최근에서야 여러 기관에서 교육 프로그램을 운영하여 참여를 하고 있었다. 그리고 교사들의 경우 다문화가정 자녀교육이란 말을 들어본 것은 최근이며 교사연수와 대학교 등에서도 배워본 적이 없었다고 대답했다. 둘째, 학부모들이 참여하고 교사들이 운영한 다문화가정 자녀교육 프로그램의 내용에 관하여 면담한 결과 다문화가정의 한국생활 적응 위주의 프로그램이 주류를 이루는 것으로 나타났다. 다음으로 다문화가정 자녀교육 실태를 알아보고자 경상남도 다문화교육 중심학교의 운영보고서를 문헌분석 연구방법을 사용하여 분석·검토하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육내용 측면에서 보면 다문화교육 영역 중 ‘다문화가정 자녀 적응교육’ 영역의 프로그램이 전체 절반 정도의 비중을 나타내었다. 다시 말해, 다문화교육 프로그램 내용이 다문화가정이 한국 사회에 쉽게 적응할 수 있도록 ‘한국화’하는 교육에 치중하는 것으로 나타났다. 둘째, 교육방법 측면에서 보면 다문화교육 영역 중 ‘분리교육’의 방법의 교육을 한 학교가 ‘통합교육’의 방법의 교육을 한 학교 보다 상대적으로 훨씬 높은 비중을 나타내었다. 마지막으로 다문화교육의 운영 실태에서 나온 문제점을 바탕으로 교육내용과 방법이 다문화주의에 맞게 조화롭게 운영되기 위한 조건들을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 자녀교육의 교육내용을 다양하게 구성할 필요가 있다. 즉 현재 주를 이루는 ‘다문화가정 자녀 적응교육’ 영역 중심의 교육에서 탈피하여 다른 영역의 교육활동을 강화할 필요가 있다. 둘째, 교육방법 측면에서 다문화가정 구성원만을 대상으로 하는 ‘분리교육’ 방법을 넘어서서 일반가정 구성원도 함께하는 ‘통합교육’ 방법으로 나아가야 할 것이다. 교육내용 구성이 다문화가정과 일반적 가정이 같은 공간에서 서로를 이해할 수 있는 자리를 마련할 수 있도록 통합적이어야 한다는 것이다. 셋째, 학부모들의 실정을 고려한 프로그램의 계획 및 운영이 필요하다. 프로그램 계획 단계부터 학부모들의 실정을 고려하여 적절한 장소와 시기에 이루어진다면 학부모의 참여를 높일 수 있어 다문화가정 자녀교육을 극대화시킬 수 있을 것이다. 넷째, 학교 현장에서 다문화가정 자녀교육을 운영함에 있어 체계적인 교육자료 지원 시스템 정착과 일회성이 아닌 장기적으로 운영되어지는 교육내용이 필요다. 즉 다문화 자료 중심 센터 및 교수-학습 매뉴얼이 제작되어 있다면 효율적이고 적절하게 다문화가정 자녀교육을 할 수 있을 것이다.
외국인의 이주 및 국제결혼이 늘어남에 따라 초·중·고등학교 다니는 국제결혼가정 학생 수가 지속적으로 늘어났으며, 앞으로도 계속 이어질 것으로 예상된다. 이에 정부 및 여러 단체에서 다문화교육에 관심을 가지고 다양한 활동을 전개하고 있다. 하지만 한국 상황에서 다문화교육에 대한 정책 개발과 연구는 물론 현장에서 다문화교육이라고 불리는 활동을 전개하기 시작한 것도 극히 최근의 일이다. 이 때문에 현장에서는 교육대상 선정과 확보에는 관심을 기울이지만 교육내용에 대한 모델을 제시해 줄 프로그램이 전무하며, 현재 이루어지고 있는 다문화교육의 성격도 대체로 동화주의에 머물러 있다. 이에 본 연구에서는 학교현장에서의 다문화교육에 대한 인식과 실태에 대해 살펴보고, 이러한 교육이 내용과 방법면에서 적절하고 조화롭게 이뤄지고 있는가에 대해 검토한 후, 개선방안을 모색해 보고자 하였다. 먼저, 다문화가정 외국인 어머니와 초등학교 다문화가정 자녀 담임교사가 다문화가정 자녀교육에 대해 어떤 인식을 가지고 있는가에 대해 알아보고자 다문화가정 학부모 3명과 교사 4명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 면담 내용을 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 학부모들은 이주 초기에 다문화가정 자녀교육의 혜택을 받지 못하고 최근에서야 여러 기관에서 교육 프로그램을 운영하여 참여를 하고 있었다. 그리고 교사들의 경우 다문화가정 자녀교육이란 말을 들어본 것은 최근이며 교사연수와 대학교 등에서도 배워본 적이 없었다고 대답했다. 둘째, 학부모들이 참여하고 교사들이 운영한 다문화가정 자녀교육 프로그램의 내용에 관하여 면담한 결과 다문화가정의 한국생활 적응 위주의 프로그램이 주류를 이루는 것으로 나타났다. 다음으로 다문화가정 자녀교육 실태를 알아보고자 경상남도 다문화교육 중심학교의 운영보고서를 문헌분석 연구방법을 사용하여 분석·검토하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육내용 측면에서 보면 다문화교육 영역 중 ‘다문화가정 자녀 적응교육’ 영역의 프로그램이 전체 절반 정도의 비중을 나타내었다. 다시 말해, 다문화교육 프로그램 내용이 다문화가정이 한국 사회에 쉽게 적응할 수 있도록 ‘한국화’하는 교육에 치중하는 것으로 나타났다. 둘째, 교육방법 측면에서 보면 다문화교육 영역 중 ‘분리교육’의 방법의 교육을 한 학교가 ‘통합교육’의 방법의 교육을 한 학교 보다 상대적으로 훨씬 높은 비중을 나타내었다. 마지막으로 다문화교육의 운영 실태에서 나온 문제점을 바탕으로 교육내용과 방법이 다문화주의에 맞게 조화롭게 운영되기 위한 조건들을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 다문화가정 자녀교육의 교육내용을 다양하게 구성할 필요가 있다. 즉 현재 주를 이루는 ‘다문화가정 자녀 적응교육’ 영역 중심의 교육에서 탈피하여 다른 영역의 교육활동을 강화할 필요가 있다. 둘째, 교육방법 측면에서 다문화가정 구성원만을 대상으로 하는 ‘분리교육’ 방법을 넘어서서 일반가정 구성원도 함께하는 ‘통합교육’ 방법으로 나아가야 할 것이다. 교육내용 구성이 다문화가정과 일반적 가정이 같은 공간에서 서로를 이해할 수 있는 자리를 마련할 수 있도록 통합적이어야 한다는 것이다. 셋째, 학부모들의 실정을 고려한 프로그램의 계획 및 운영이 필요하다. 프로그램 계획 단계부터 학부모들의 실정을 고려하여 적절한 장소와 시기에 이루어진다면 학부모의 참여를 높일 수 있어 다문화가정 자녀교육을 극대화시킬 수 있을 것이다. 넷째, 학교 현장에서 다문화가정 자녀교육을 운영함에 있어 체계적인 교육자료 지원 시스템 정착과 일회성이 아닌 장기적으로 운영되어지는 교육내용이 필요다. 즉 다문화 자료 중심 센터 및 교수-학습 매뉴얼이 제작되어 있다면 효율적이고 적절하게 다문화가정 자녀교육을 할 수 있을 것이다.
The number of elementary and secondary students from multicultural families continues to be on the rise due to an increase in the number of foreign immigrants and international marriage. And that phenomenon is expected to remain unchanged in the future. The government and various organizations pay a...
The number of elementary and secondary students from multicultural families continues to be on the rise due to an increase in the number of foreign immigrants and international marriage. And that phenomenon is expected to remain unchanged in the future. The government and various organizations pay attention to multicutural education and push ahead with diverse kinds of activities. However, it's not until lately that multicultural education as well as relevant policy setting and research were launched. There is no program that shows how to conduct multicultural education, and current multicultural education just centers around assimilation and adaptation. The purpose of this study was to examine the way of looking at school multicultural education and the fitness of that education in terms of content and method, and to seek some workable reform measures. The subjects in this study were three foreign mothers of multicultural families and four elementary homeroom teachers in charge of children from multicultural families. An in-depth interview was conducted to find out their perception of child education of multicultural families. After the collected data were analyzed, the following findings were given: First, the parents of multicultural families had no access to child education programs geared toward multicultural families when they first came to our country. It's not until lately that they participated in educational programs provided by various organizations. The teachers heard about child education of multicultural families just in recent days, and had never learned about that during training sessions or in college. Second, as a result of checking the content of child education programs for multicultural families provided by the teachers and attended by the parents, the programs mostly focused on adjustment to Korean life. To find out the state of child education of multicultural families, the reports from schools that offered multicultural education in south Gyeongsang province were analyzed. And it's found that in terms of content, about half of the programs covered adjustment education for children from multicultural families. It indicated that the programs leaned toward Koreanization to let multicultural families easily fit into Korean society. In terms of educational method, the number of schools that provided separate education was far larger than that of schools that offered inclusive education. Given the problems with multicultural education, there are some suggestions about how to actualize balanced multicultural education in terms of content and method: First, child education programs that cater to multicultural families should cover a variety of things. Instead of sticking to adjustment education, other kinds of education should be reinforced. Second, in terms of educational method, separate education that targets multicultural families only should be replaced with inclusive education that caters to Korean and multicultural families together. Both parties should be given an opportunity to understand each other in the same space. Third, the circumstances of parents should be taken into account when programs are planned and operated. Their position should be considered from the planning stage, and if programs are conducted at their convenience, they will be able to participate in more programs, and then the best educational effects will be produced. Fourth, institutional measures should be taken to prepare systematic teaching materials for child education of multicultural families, and that education should be provided on a long-term basis. The establishment of a multicultural education center and the production of efficient teaching- learning manuals will contribute to boosting the efficiency of child education of multicultural families.
The number of elementary and secondary students from multicultural families continues to be on the rise due to an increase in the number of foreign immigrants and international marriage. And that phenomenon is expected to remain unchanged in the future. The government and various organizations pay attention to multicutural education and push ahead with diverse kinds of activities. However, it's not until lately that multicultural education as well as relevant policy setting and research were launched. There is no program that shows how to conduct multicultural education, and current multicultural education just centers around assimilation and adaptation. The purpose of this study was to examine the way of looking at school multicultural education and the fitness of that education in terms of content and method, and to seek some workable reform measures. The subjects in this study were three foreign mothers of multicultural families and four elementary homeroom teachers in charge of children from multicultural families. An in-depth interview was conducted to find out their perception of child education of multicultural families. After the collected data were analyzed, the following findings were given: First, the parents of multicultural families had no access to child education programs geared toward multicultural families when they first came to our country. It's not until lately that they participated in educational programs provided by various organizations. The teachers heard about child education of multicultural families just in recent days, and had never learned about that during training sessions or in college. Second, as a result of checking the content of child education programs for multicultural families provided by the teachers and attended by the parents, the programs mostly focused on adjustment to Korean life. To find out the state of child education of multicultural families, the reports from schools that offered multicultural education in south Gyeongsang province were analyzed. And it's found that in terms of content, about half of the programs covered adjustment education for children from multicultural families. It indicated that the programs leaned toward Koreanization to let multicultural families easily fit into Korean society. In terms of educational method, the number of schools that provided separate education was far larger than that of schools that offered inclusive education. Given the problems with multicultural education, there are some suggestions about how to actualize balanced multicultural education in terms of content and method: First, child education programs that cater to multicultural families should cover a variety of things. Instead of sticking to adjustment education, other kinds of education should be reinforced. Second, in terms of educational method, separate education that targets multicultural families only should be replaced with inclusive education that caters to Korean and multicultural families together. Both parties should be given an opportunity to understand each other in the same space. Third, the circumstances of parents should be taken into account when programs are planned and operated. Their position should be considered from the planning stage, and if programs are conducted at their convenience, they will be able to participate in more programs, and then the best educational effects will be produced. Fourth, institutional measures should be taken to prepare systematic teaching materials for child education of multicultural families, and that education should be provided on a long-term basis. The establishment of a multicultural education center and the production of efficient teaching- learning manuals will contribute to boosting the efficiency of child education of multicultural families.
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