현재 세계각국은 지식기반사회로의 진전에 따라 국가경쟁력 강화의 일환으로 혁신형 중소기업의 육성을 주요 정책과제로 인식하고 중소기업의 창업활성화 및 혁신역량강화를 위한 정책적 노력을 경주하고 있다. 특히 세계적으로 치열한 경쟁에서 우위를 확보하기 위해서는 우수한 기술력을 바탕으로 신시장을 개척하여 경제에 활력을 불어넣는 기술혁신형 중소기업의 성장발전이 더욱 중요해지고 있다. 우리나라 정부도 1990년대 후반부터 벤처기업 등 기술력있는 중소기업의 창업을 활성화하고 성장을 돕기 위한 다양한 인프라구축과 육성정책을 수립하고 있으며, 2001년에는 중소기업 기술혁신촉진법의 제정·공포와 함께 기술혁신형 중소기업의 육성을 중점 정책으로 추진하고 있다.
본 연구는 이러한 기술혁신형 중소기업의 건전한 성장발전을 위하여 기업의 중요한 전략적 자원으로 인식되고 있는 기술혁신능력과 기술사업화능력이 ...
현재 세계각국은 지식기반사회로의 진전에 따라 국가경쟁력 강화의 일환으로 혁신형 중소기업의 육성을 주요 정책과제로 인식하고 중소기업의 창업활성화 및 혁신역량강화를 위한 정책적 노력을 경주하고 있다. 특히 세계적으로 치열한 경쟁에서 우위를 확보하기 위해서는 우수한 기술력을 바탕으로 신시장을 개척하여 경제에 활력을 불어넣는 기술혁신형 중소기업의 성장발전이 더욱 중요해지고 있다. 우리나라 정부도 1990년대 후반부터 벤처기업 등 기술력있는 중소기업의 창업을 활성화하고 성장을 돕기 위한 다양한 인프라구축과 육성정책을 수립하고 있으며, 2001년에는 중소기업 기술혁신촉진법의 제정·공포와 함께 기술혁신형 중소기업의 육성을 중점 정책으로 추진하고 있다.
본 연구는 이러한 기술혁신형 중소기업의 건전한 성장발전을 위하여 기업의 중요한 전략적 자원으로 인식되고 있는 기술혁신능력과 기술사업화능력이 경영성과에 미치는 영향을 최근 강조되고 있는 시장정보지향성과의 관계를 통하여 분석함으로써 효율적인 경영관리와 정부의 정책방향에 시사점을 제공하고자 하였다.
이러한 목적을 위하여 우리나라 기술혁신형 중소기업(이노비즈)을 대상으로 오슬로매뉴얼과 선행연구를 토대로 연구개발능력, 기술축적능력, 기술혁신체제를 기술혁신능력으로, 제품화능력, 생산화능력, 마케팅능력을 기술사업화능력으로 구성하고 이들 요인들이 제품경쟁력 향상, 신기술개발 성과 등의 경영성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였으며, 시장정보지향성을 매개변수로 사용하여 기술혁신능력 및 기술사업화능력과 경영성과간의 매개효과를 검증하였다.
본 연구의 분석결과를 요약·정리하면 다음과 같다.
첫째, 기술혁신능력이 경영성과에 미치는 영향은 기술축적능력과 기술혁신체제가 제품경쟁력 향상과 신기술/신제품개발로 구성된 경영성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 연구개발능력은 경영성과에 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.
둘째, 기술사업화능력이 경영성과에 미치는 영향은 제품화능력은 신기술/신제품개발에 상대적으로 크게 영향을 미치며, 생산화능력과 마케팅능력은 제품경쟁력 향상에 주로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 시장정보지향성의 매개효과는 정보창출, 정보확산, 정보반응 별로 일부분의 경로에 대하여 존재하는 것으로 나타났다.
이와 같은 결과를 종합하면, 기술의 상업적 성과와 직접적인 관련이 있는 제품경쟁력 향상은 기술혁신체제나 생산화능력, 마케팅능력 등의 조직 및 경영관리적 측면에서의 능력이 상대적으로 큰 영향을 미치며 기술적 성과를 의미하는 신기술/신제품개발 성과는 연구개발능력, 기술축적능력, 제품화능력 등 공학적 측면에서의 능력이 상대적으로 큰 영향을 미친다는 것을 보여 주었다. 또한 시장정보지향성과 관련하여 신기술/신제품개발 등의 기술적 성과를 위해서는 조직내부에서의 정보확산 수준이 상대적으로 크게 부각되고 있고, 제품경쟁력 향상 등 상업적 성과를 이루기 위해서는 정보에 대한 반응수준이 더 크게 요구된다는 점을 함축하고 있다.
따라서 우리나라 기술혁신형 중소기업과 관련하여 다음과 같은 정책적 시사점을 추론해 볼 수 있다.
첫째, 중소기업의 기술혁신능력이나 기술사업화능력과 관련하여 경영성과에 미치는 요인이 서로 상이하므로, 중소기업이 각기 특정분야에 경쟁우위를 확실히 확보할 수 있도록 기업의 특성과 니즈에 부합한 맞춤형, 미시적 중소기업육성정책을 수립하여야 할 것이다. 특히, 자금, 인력 등이 부족한 중소기업에게는 스스로의 강점을 가지는 분야에 자원을 집중하는 경영전략이 필요하며, 이에 따라 정부의 정책도 과거의 백화점식의 거시적 중소기업육성정책에서 기업의 특성과 니즈를 반영한 선택과 집중에 의한 지원정책으로의 전환이 요구되고 있다.
둘째, 기술적 성과를 상업적 성과로 연계시키기 위한 정책적 차원에서의 제도적 인프라구축이 매우 중요하다. 즉, 개별 기업차원에서 기술적 성과가 반드시 상업적 성과를 약속하는 것은 아니며, 기술적 성과를 성공적인 사업화로 이행되기 위해서는 국가경제차원에서 재무적 성과를 높일 수 있도록 M&A나 기술거래 활성화, 지적재산권보호를 위한 제도적 뒷받침과 산학연관의 네트워크강화를 위한 창업보육 및 산업클러스터 확대, 기술금융의 활성화 등의 인프라구축에 노력을 기울여야 할 필요가 있다.
셋째, R&D 등의 기술혁신노력은 미래 국가경쟁력 향상의 요체로서 중요성이 강조되고 있으나, 그 효과가 때로는 장기적인 시차를 두고 나타나므로 기업의 기술혁신능력을 제고하기 위해서는 정부의 기초과학에 대한 지속적인 관심과 투자가 필요하다. 기술혁신능력이나 기술적 성과가 상업적 성과로의 이행을 보장하지 못하는 것은 역설적으로 시장기능에 맡기기에는 한계가 있다는 것을 반증하는 것이라 볼 수 있고, 이러한 점에서 정부의 역할이 기대되는 부분이기도 하다.
현재 세계각국은 지식기반사회로의 진전에 따라 국가경쟁력 강화의 일환으로 혁신형 중소기업의 육성을 주요 정책과제로 인식하고 중소기업의 창업활성화 및 혁신역량강화를 위한 정책적 노력을 경주하고 있다. 특히 세계적으로 치열한 경쟁에서 우위를 확보하기 위해서는 우수한 기술력을 바탕으로 신시장을 개척하여 경제에 활력을 불어넣는 기술혁신형 중소기업의 성장발전이 더욱 중요해지고 있다. 우리나라 정부도 1990년대 후반부터 벤처기업 등 기술력있는 중소기업의 창업을 활성화하고 성장을 돕기 위한 다양한 인프라구축과 육성정책을 수립하고 있으며, 2001년에는 중소기업 기술혁신촉진법의 제정·공포와 함께 기술혁신형 중소기업의 육성을 중점 정책으로 추진하고 있다.
본 연구는 이러한 기술혁신형 중소기업의 건전한 성장발전을 위하여 기업의 중요한 전략적 자원으로 인식되고 있는 기술혁신능력과 기술사업화능력이 경영성과에 미치는 영향을 최근 강조되고 있는 시장정보지향성과의 관계를 통하여 분석함으로써 효율적인 경영관리와 정부의 정책방향에 시사점을 제공하고자 하였다.
이러한 목적을 위하여 우리나라 기술혁신형 중소기업(이노비즈)을 대상으로 오슬로매뉴얼과 선행연구를 토대로 연구개발능력, 기술축적능력, 기술혁신체제를 기술혁신능력으로, 제품화능력, 생산화능력, 마케팅능력을 기술사업화능력으로 구성하고 이들 요인들이 제품경쟁력 향상, 신기술개발 성과 등의 경영성과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였으며, 시장정보지향성을 매개변수로 사용하여 기술혁신능력 및 기술사업화능력과 경영성과간의 매개효과를 검증하였다.
본 연구의 분석결과를 요약·정리하면 다음과 같다.
첫째, 기술혁신능력이 경영성과에 미치는 영향은 기술축적능력과 기술혁신체제가 제품경쟁력 향상과 신기술/신제품개발로 구성된 경영성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 연구개발능력은 경영성과에 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다.
둘째, 기술사업화능력이 경영성과에 미치는 영향은 제품화능력은 신기술/신제품개발에 상대적으로 크게 영향을 미치며, 생산화능력과 마케팅능력은 제품경쟁력 향상에 주로 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 시장정보지향성의 매개효과는 정보창출, 정보확산, 정보반응 별로 일부분의 경로에 대하여 존재하는 것으로 나타났다.
이와 같은 결과를 종합하면, 기술의 상업적 성과와 직접적인 관련이 있는 제품경쟁력 향상은 기술혁신체제나 생산화능력, 마케팅능력 등의 조직 및 경영관리적 측면에서의 능력이 상대적으로 큰 영향을 미치며 기술적 성과를 의미하는 신기술/신제품개발 성과는 연구개발능력, 기술축적능력, 제품화능력 등 공학적 측면에서의 능력이 상대적으로 큰 영향을 미친다는 것을 보여 주었다. 또한 시장정보지향성과 관련하여 신기술/신제품개발 등의 기술적 성과를 위해서는 조직내부에서의 정보확산 수준이 상대적으로 크게 부각되고 있고, 제품경쟁력 향상 등 상업적 성과를 이루기 위해서는 정보에 대한 반응수준이 더 크게 요구된다는 점을 함축하고 있다.
따라서 우리나라 기술혁신형 중소기업과 관련하여 다음과 같은 정책적 시사점을 추론해 볼 수 있다.
첫째, 중소기업의 기술혁신능력이나 기술사업화능력과 관련하여 경영성과에 미치는 요인이 서로 상이하므로, 중소기업이 각기 특정분야에 경쟁우위를 확실히 확보할 수 있도록 기업의 특성과 니즈에 부합한 맞춤형, 미시적 중소기업육성정책을 수립하여야 할 것이다. 특히, 자금, 인력 등이 부족한 중소기업에게는 스스로의 강점을 가지는 분야에 자원을 집중하는 경영전략이 필요하며, 이에 따라 정부의 정책도 과거의 백화점식의 거시적 중소기업육성정책에서 기업의 특성과 니즈를 반영한 선택과 집중에 의한 지원정책으로의 전환이 요구되고 있다.
둘째, 기술적 성과를 상업적 성과로 연계시키기 위한 정책적 차원에서의 제도적 인프라구축이 매우 중요하다. 즉, 개별 기업차원에서 기술적 성과가 반드시 상업적 성과를 약속하는 것은 아니며, 기술적 성과를 성공적인 사업화로 이행되기 위해서는 국가경제차원에서 재무적 성과를 높일 수 있도록 M&A나 기술거래 활성화, 지적재산권보호를 위한 제도적 뒷받침과 산학연관의 네트워크강화를 위한 창업보육 및 산업클러스터 확대, 기술금융의 활성화 등의 인프라구축에 노력을 기울여야 할 필요가 있다.
셋째, R&D 등의 기술혁신노력은 미래 국가경쟁력 향상의 요체로서 중요성이 강조되고 있으나, 그 효과가 때로는 장기적인 시차를 두고 나타나므로 기업의 기술혁신능력을 제고하기 위해서는 정부의 기초과학에 대한 지속적인 관심과 투자가 필요하다. 기술혁신능력이나 기술적 성과가 상업적 성과로의 이행을 보장하지 못하는 것은 역설적으로 시장기능에 맡기기에는 한계가 있다는 것을 반증하는 것이라 볼 수 있고, 이러한 점에서 정부의 역할이 기대되는 부분이기도 하다.
With the advent of knowledge-based society, the revitalization of technological innovation type SMEs, termed "inno-biz" hereafter, has been globally recognized as a government policymakers' primary concern in strengthening national competitiveness, and much effort is being put into establishing poli...
With the advent of knowledge-based society, the revitalization of technological innovation type SMEs, termed "inno-biz" hereafter, has been globally recognized as a government policymakers' primary concern in strengthening national competitiveness, and much effort is being put into establishing policies of boosting the start-ups and innovation capability of SMEs.
Especially, in that the inno-biz enables national economy to get vitalized by widening world markets with its superior technology, and thus, taking the initiative of extremely competitive world markets, its growth and development has a greater significance.
In the case of Korea, the government has been maintaining the policies since the late 1990s of stimulating the growth of SMEs as well as building various infrastructures to foster the start-ups of the SMEs such as venture businesses with high technology. In addition, since the enactment of "Innovation Promotion Law for SMEs" in 2001, the government has been accelerating the policies of prioritizing the growth and development of inno-biz.
So, for the sound growth and development of Korean inno-biz, this thesis intends to offer effective management strategies for SMEs and suggest proper policies for the government, by researching into the effect of technological innovation capability and technology commercialization capability as the primary business resources on business performance in Korean SMEs in the light of market information orientation.
The research is carried out on Korean companies characterized as inno-biz. On the basis of OSLO manual and prior studies, the research categorizes their status. R&D capability, technology accumulation capability and technological innovation system are categorized into technological innovation capability; product development capability, manufacturing capability and marketing capability into technology commercialization capability; and increase in product competitiveness and merits for new technology and/or product development into business performance. Then the effect of each component on business performance is substantially analyzed. In addition, the mediation effect of technological innovation and technology commercialization capability on business performance is observed by the use of the market information orientation as a parameter.
The followings are the research results: First, as for the effect of technological innovation capability on business performance, the technology accumulation capability and technology innovating system have a positive effect on increase in product competitiveness, and merits for new technology and/or product development, while R&D capability has little effect on business performance. Second, as for the effect of technology commercialization capability on business performance, the effect of manufacturing capability is relatively greater than that of merits for new technology and product development. Third, the mediation effect of market information orientation is identified to exist partially in information generation, information diffusion and information response.
Judging from these results, the following analysis can be made: On increase in product competitiveness, directly related to successful technology commercialization of technology, management capability including technological innovation system, manufacturing capability and marketing capability has a relatively strong effect. On merits for new technology and/or product development, on the other hand, capability in technological aspect including R&D capability, technology accumulation capability and product development capability has relatively strong effect. Besides, in the case of market information orientation, the level of information diffusion within an organization plays an important role in new technology and/or product development. Also, for commercial success like increase in product competitiveness, the level of information response is primarily required.
Accordingly, the following policies are suggested: First, as the effect of technological innovation capability and technology commercialization capability on business performance differs among SMEs; in order for SMEs to secure competitiveness, the government has to establish microscopic policies for SMEs which meet their needs and characteristics. Especially, the SMEs lacking in capital and labor are required to map out management strategies of focusing their resources primarily on their strengths. And the government needs to set up policies for SMEs, not from its macro-scaled standpoint, but from the selective and concentrative one that meets the needs and characteristics of respective SMEs. Second, systematic infrastructures are urgently required which lead technological success to commercial success. Namely, as technological merits at respective SME levels do not always guarantee commercial success, the government should make an effort to build systematic infrastructures including encouragement of M&A or technology trade, systematic support for protecting intellectual property, furtherance of business incubating and industrial clusters for strengthening academic- industrial network, and revitalization of technology financing, in order to make successful commercialization from technological success. Finally, the effort to innovate technology, R&D, for example, is essential to future national competitiveness. But its result is often prolonged. So the government needs continuous concern and funding for basic science, in order to maximize technological innovation capability. Indeed the government needs to examine continuously whether technological innovation capability or technological success leads satisfactorily to commercial success in market economic system. It is because, when the transition fails, it should be left to the government.
With the advent of knowledge-based society, the revitalization of technological innovation type SMEs, termed "inno-biz" hereafter, has been globally recognized as a government policymakers' primary concern in strengthening national competitiveness, and much effort is being put into establishing policies of boosting the start-ups and innovation capability of SMEs.
Especially, in that the inno-biz enables national economy to get vitalized by widening world markets with its superior technology, and thus, taking the initiative of extremely competitive world markets, its growth and development has a greater significance.
In the case of Korea, the government has been maintaining the policies since the late 1990s of stimulating the growth of SMEs as well as building various infrastructures to foster the start-ups of the SMEs such as venture businesses with high technology. In addition, since the enactment of "Innovation Promotion Law for SMEs" in 2001, the government has been accelerating the policies of prioritizing the growth and development of inno-biz.
So, for the sound growth and development of Korean inno-biz, this thesis intends to offer effective management strategies for SMEs and suggest proper policies for the government, by researching into the effect of technological innovation capability and technology commercialization capability as the primary business resources on business performance in Korean SMEs in the light of market information orientation.
The research is carried out on Korean companies characterized as inno-biz. On the basis of OSLO manual and prior studies, the research categorizes their status. R&D capability, technology accumulation capability and technological innovation system are categorized into technological innovation capability; product development capability, manufacturing capability and marketing capability into technology commercialization capability; and increase in product competitiveness and merits for new technology and/or product development into business performance. Then the effect of each component on business performance is substantially analyzed. In addition, the mediation effect of technological innovation and technology commercialization capability on business performance is observed by the use of the market information orientation as a parameter.
The followings are the research results: First, as for the effect of technological innovation capability on business performance, the technology accumulation capability and technology innovating system have a positive effect on increase in product competitiveness, and merits for new technology and/or product development, while R&D capability has little effect on business performance. Second, as for the effect of technology commercialization capability on business performance, the effect of manufacturing capability is relatively greater than that of merits for new technology and product development. Third, the mediation effect of market information orientation is identified to exist partially in information generation, information diffusion and information response.
Judging from these results, the following analysis can be made: On increase in product competitiveness, directly related to successful technology commercialization of technology, management capability including technological innovation system, manufacturing capability and marketing capability has a relatively strong effect. On merits for new technology and/or product development, on the other hand, capability in technological aspect including R&D capability, technology accumulation capability and product development capability has relatively strong effect. Besides, in the case of market information orientation, the level of information diffusion within an organization plays an important role in new technology and/or product development. Also, for commercial success like increase in product competitiveness, the level of information response is primarily required.
Accordingly, the following policies are suggested: First, as the effect of technological innovation capability and technology commercialization capability on business performance differs among SMEs; in order for SMEs to secure competitiveness, the government has to establish microscopic policies for SMEs which meet their needs and characteristics. Especially, the SMEs lacking in capital and labor are required to map out management strategies of focusing their resources primarily on their strengths. And the government needs to set up policies for SMEs, not from its macro-scaled standpoint, but from the selective and concentrative one that meets the needs and characteristics of respective SMEs. Second, systematic infrastructures are urgently required which lead technological success to commercial success. Namely, as technological merits at respective SME levels do not always guarantee commercial success, the government should make an effort to build systematic infrastructures including encouragement of M&A or technology trade, systematic support for protecting intellectual property, furtherance of business incubating and industrial clusters for strengthening academic- industrial network, and revitalization of technology financing, in order to make successful commercialization from technological success. Finally, the effort to innovate technology, R&D, for example, is essential to future national competitiveness. But its result is often prolonged. So the government needs continuous concern and funding for basic science, in order to maximize technological innovation capability. Indeed the government needs to examine continuously whether technological innovation capability or technological success leads satisfactorily to commercial success in market economic system. It is because, when the transition fails, it should be left to the government.
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