본 논문은 19세기 후반과 20세기 초반 영국 어린이 문학 작품을 대상으로 그 주인공들을 분석하고 그들의 반(半)성인적 또는 반(反)성인적 특성들을 밝혀내는 데 목적을 둔다. 기성사회의 질서체제로 성공적으로 진입하기 위해 노력하는 어린이 주인공은 반(半)성인으로, 반면 기존의 질서를 거부하고 어린이만의 시공간을 구축하려는 어린이 주인공은 반(反)성인으로 구분한다. 어린이를 어른의 축소판으로 여기던 18세기 이전에 어린이라는 개념은 형성되지 않았다. 어린이는 그저 작은 어른이었고 노동력과 경제력, 판단력 등이 현저하게 떨어지는 미성숙한 존재로 취급되었다. 어린이가 읽어야 할 책은 교훈과 예절을 가르치는 예법서가 주를 이루었는데, 태어나는 순간부터 죄에 물들기 쉬운 어린이들을 올바른 어른으로 키우기 위해서는 엄격한 규율과 훈계가 필요하다고 생각했기 때문이다. 19세기로 들어서면서 산업화로 인한 중산층의 증가와 낭만주의의 영향으로 어린이는 가족의 중심에 놓이게 되었으며, 어린이에 대한 인식에 변화가 일어났다. 어린이는 순수함의 상징으로, 어린시절은 타락한 어른들이 돌아가고자 하는 기원으로 여겨졌다. 이 시기부터 어린이 문학 시장은 급속도로 확대되었으며, 어린이를 위한 책들도 예절책에서 상상력을 자극시키고 확장시키는 내용으로 변화를 거듭했다. 어린이와 어린시절의 개념형성 과정에 대한 설명과 더불어 어린이 문학과 판타지의 상관관계를 2장에서 밝힌다. 어린이 문학은 문학으로라기보다 교육적 측면에서 연구되거나 다루어져 왔기 때문에 진지한 연구의 대상이 되지 못했다. 이러한 점은 판타지라는 비주류의 문학이 어린이 문학의 주요한 장르로 발달할 수밖에 없었던 이유이다. 또한 어린이 주인공을 반(半)성인과 반(反)성인으로 구분하려고 할 때 이론적 토대를 제공하는 줄리아 크리스테바(Julia Kristeva)의 “상상의 아버지” 개념을 설명한다. 3장에서는 반(半)성인 주인공의 작품인 찰스 킹슬리(Charles Kingsley)의「물의 아이들」(The Water Babies), 케니스 그레이엄(Kenneth Grahame)의「버드나무에 부는 바람」(The Wind in the Willows), 프랜시스 홋지슨 버넷(Frances Hodgson Burnett)의「비밀의 정원」(The Secret Garden)을 분석한다.「물의 아이들」에서는 가혹한 노동에 시달리는 어린 굴뚝 청소부 톰(Tom)이 의도하지 않은 사건에 휘말려 도망치다가 강물에 뛰어드는데, 땅의 어린이로서의 삶을 끝내고 물의 어린이로의 새로운 삶을 시작하는 톰이 어떻게 성장하고 다시 현실세계로 복귀하는가를 다룬다. 그는 아일랜드 여인(Irishwoman)을 비롯한 조력자들로부터 도움을 얻어 성공적으로 모험을 완수한다. 강마을이라는 이상향에서 살고 있는 래트(Water Rat)와 모울(Mole), 토드(Toad)의 모험에 관한 이야기인「버드나무에 부는 바람」에서는 래트의 도움을 받아 진정한 사회 구성원으로 거듭 나는 모울과 이 두 인물에 의해서 교화되는 토드가 목가적 세계를 지키려고 노력하면서 기존 질서를 공고화하려 한다는 점을 분석한다. 또한 어린이 문학 작품이지만 주인공들의 모습이 오히려 어른에 가깝게 그려진다는 것을 밝히면서 이 작품이 진정으로 어린이를 위한 문학인지, 어린이에게 무엇을 강권하는지를 논의한다.「비밀의 정원」은 불행한 두 어린이, 메리(Mary)와 ...
본 논문은 19세기 후반과 20세기 초반 영국 어린이 문학 작품을 대상으로 그 주인공들을 분석하고 그들의 반(半)성인적 또는 반(反)성인적 특성들을 밝혀내는 데 목적을 둔다. 기성사회의 질서체제로 성공적으로 진입하기 위해 노력하는 어린이 주인공은 반(半)성인으로, 반면 기존의 질서를 거부하고 어린이만의 시공간을 구축하려는 어린이 주인공은 반(反)성인으로 구분한다. 어린이를 어른의 축소판으로 여기던 18세기 이전에 어린이라는 개념은 형성되지 않았다. 어린이는 그저 작은 어른이었고 노동력과 경제력, 판단력 등이 현저하게 떨어지는 미성숙한 존재로 취급되었다. 어린이가 읽어야 할 책은 교훈과 예절을 가르치는 예법서가 주를 이루었는데, 태어나는 순간부터 죄에 물들기 쉬운 어린이들을 올바른 어른으로 키우기 위해서는 엄격한 규율과 훈계가 필요하다고 생각했기 때문이다. 19세기로 들어서면서 산업화로 인한 중산층의 증가와 낭만주의의 영향으로 어린이는 가족의 중심에 놓이게 되었으며, 어린이에 대한 인식에 변화가 일어났다. 어린이는 순수함의 상징으로, 어린시절은 타락한 어른들이 돌아가고자 하는 기원으로 여겨졌다. 이 시기부터 어린이 문학 시장은 급속도로 확대되었으며, 어린이를 위한 책들도 예절책에서 상상력을 자극시키고 확장시키는 내용으로 변화를 거듭했다. 어린이와 어린시절의 개념형성 과정에 대한 설명과 더불어 어린이 문학과 판타지의 상관관계를 2장에서 밝힌다. 어린이 문학은 문학으로라기보다 교육적 측면에서 연구되거나 다루어져 왔기 때문에 진지한 연구의 대상이 되지 못했다. 이러한 점은 판타지라는 비주류의 문학이 어린이 문학의 주요한 장르로 발달할 수밖에 없었던 이유이다. 또한 어린이 주인공을 반(半)성인과 반(反)성인으로 구분하려고 할 때 이론적 토대를 제공하는 줄리아 크리스테바(Julia Kristeva)의 “상상의 아버지” 개념을 설명한다. 3장에서는 반(半)성인 주인공의 작품인 찰스 킹슬리(Charles Kingsley)의「물의 아이들」(The Water Babies), 케니스 그레이엄(Kenneth Grahame)의「버드나무에 부는 바람」(The Wind in the Willows), 프랜시스 홋지슨 버넷(Frances Hodgson Burnett)의「비밀의 정원」(The Secret Garden)을 분석한다.「물의 아이들」에서는 가혹한 노동에 시달리는 어린 굴뚝 청소부 톰(Tom)이 의도하지 않은 사건에 휘말려 도망치다가 강물에 뛰어드는데, 땅의 어린이로서의 삶을 끝내고 물의 어린이로의 새로운 삶을 시작하는 톰이 어떻게 성장하고 다시 현실세계로 복귀하는가를 다룬다. 그는 아일랜드 여인(Irishwoman)을 비롯한 조력자들로부터 도움을 얻어 성공적으로 모험을 완수한다. 강마을이라는 이상향에서 살고 있는 래트(Water Rat)와 모울(Mole), 토드(Toad)의 모험에 관한 이야기인「버드나무에 부는 바람」에서는 래트의 도움을 받아 진정한 사회 구성원으로 거듭 나는 모울과 이 두 인물에 의해서 교화되는 토드가 목가적 세계를 지키려고 노력하면서 기존 질서를 공고화하려 한다는 점을 분석한다. 또한 어린이 문학 작품이지만 주인공들의 모습이 오히려 어른에 가깝게 그려진다는 것을 밝히면서 이 작품이 진정으로 어린이를 위한 문학인지, 어린이에게 무엇을 강권하는지를 논의한다.「비밀의 정원」은 불행한 두 어린이, 메리(Mary)와 콜린(Colin)이 버려진 정원을 가꾸고 동식물과 소통하는 방법을 배우는 등 자연과의 교감을 통해 부모로부터 받은 상처를 치유하는 과정을 그린다. 작품의 전반부를 담당했던 메리가 콜린의 뒷 배경으로 사라지는 후반부에 이르러서는 어린이들이 건설한 자신들만의 세계에서 함께 공유하던 성적, 계급적 평등이 사라지고 가부장적 위계질서를 확고히 한다는 점을 설명한다. 반(反)성인 주인공의 작품인 조지 맥도널드(George MacDonald)의「북풍의 등 뒤에서」(At the Back of the North Wind), 루이스 캐럴(Lewis Carroll)의「이상한 나라의 앨리스」(Alice’s Adventures in Wonderland)와「거울 속으로 그리고 그 곳에서 앨리스가 발견한 것」(Through the Looking-Glass and What Alice Found There), J. M. 배리(J. M. Barrie)의「피터 팬」(Peter Pan)은 4장에서 다룬다.「북풍의 등 뒤에서」에서 다이아몬드(Diamond)라는 어린 소년이 가족들과 더불어 어떤 삶을 살고 있는가, 그에게 북풍(North Wind)이란 존재가 갖는 의미가 무엇인가를 살핀다. 이상적인 어린이 상의 한 단면, 즉 복종이라는 측면을 지극히 강조하는 다이아몬드가 주변의 인물들을 돕고 행복하게 만들지만 자신은 죽음으로써 북풍의 등 뒤에 있는 나라가 상징하는 모성적 공간으로 돌아간다는 점에 유의한다. 또 두 편의「앨리스」에서 각각 토끼굴과 거울을 통해 판타지의 세계로 들어간 앨리스(Alice)가 성장과 정체성의 문제에 어떻게 대처하는가를 논의한다. 그녀는 현실 세계와 판타지 세계인 이상한 나라와 거울나라가 각기 다른 게임의 규칙이 적용되는 공간이라는 점을 깨닫는다. 이를 통해 앨리스는 현실 세계와 판타지 세계가 분리되어 있지 않고 긴밀하고 교묘하게 뒤섞여진 상황을 독자에게 제시한다.「피터 팬」은 결코 자라지 않는 소년이라는 환상을 통해 어린이만의 세계를 건설하는 내용을 담고 있다. 피터 팬(Peter Pan)과 집 없는 소년들, 그리고 웬디(Wendy) 등의 모험, 후크 선장(Captain Hook)과의 대결 등이 이 작품의 서술적 특성, 즉 메타픽션적 수법으로 그려진다는 점을 밝히고, 피터 팬의 네버랜드가 웬디가 대변하는 모성의 지지를 받아야만 존속할 수 있다는 점을 분석한다. 5장에서는 3장과 4장에서 살펴본 작품들에 대한 논의를 종합하고, 어린이 문학 세계를 보다 더 깊이 이해하기 위해서 반(半)성인과 반(反)성인이라는 자의적인 관점 이외에 더욱 다양한 관점들이 등장해야 함을 강조한다. 또한 어린이 문학사에서 제시되는 중요한 비평적 경향들을 일별하고, 앞으로 어린이 문학이 나아갈 길을 제시한다.
본 논문은 19세기 후반과 20세기 초반 영국 어린이 문학 작품을 대상으로 그 주인공들을 분석하고 그들의 반(半)성인적 또는 반(反)성인적 특성들을 밝혀내는 데 목적을 둔다. 기성사회의 질서체제로 성공적으로 진입하기 위해 노력하는 어린이 주인공은 반(半)성인으로, 반면 기존의 질서를 거부하고 어린이만의 시공간을 구축하려는 어린이 주인공은 반(反)성인으로 구분한다. 어린이를 어른의 축소판으로 여기던 18세기 이전에 어린이라는 개념은 형성되지 않았다. 어린이는 그저 작은 어른이었고 노동력과 경제력, 판단력 등이 현저하게 떨어지는 미성숙한 존재로 취급되었다. 어린이가 읽어야 할 책은 교훈과 예절을 가르치는 예법서가 주를 이루었는데, 태어나는 순간부터 죄에 물들기 쉬운 어린이들을 올바른 어른으로 키우기 위해서는 엄격한 규율과 훈계가 필요하다고 생각했기 때문이다. 19세기로 들어서면서 산업화로 인한 중산층의 증가와 낭만주의의 영향으로 어린이는 가족의 중심에 놓이게 되었으며, 어린이에 대한 인식에 변화가 일어났다. 어린이는 순수함의 상징으로, 어린시절은 타락한 어른들이 돌아가고자 하는 기원으로 여겨졌다. 이 시기부터 어린이 문학 시장은 급속도로 확대되었으며, 어린이를 위한 책들도 예절책에서 상상력을 자극시키고 확장시키는 내용으로 변화를 거듭했다. 어린이와 어린시절의 개념형성 과정에 대한 설명과 더불어 어린이 문학과 판타지의 상관관계를 2장에서 밝힌다. 어린이 문학은 문학으로라기보다 교육적 측면에서 연구되거나 다루어져 왔기 때문에 진지한 연구의 대상이 되지 못했다. 이러한 점은 판타지라는 비주류의 문학이 어린이 문학의 주요한 장르로 발달할 수밖에 없었던 이유이다. 또한 어린이 주인공을 반(半)성인과 반(反)성인으로 구분하려고 할 때 이론적 토대를 제공하는 줄리아 크리스테바(Julia Kristeva)의 “상상의 아버지” 개념을 설명한다. 3장에서는 반(半)성인 주인공의 작품인 찰스 킹슬리(Charles Kingsley)의「물의 아이들」(The Water Babies), 케니스 그레이엄(Kenneth Grahame)의「버드나무에 부는 바람」(The Wind in the Willows), 프랜시스 홋지슨 버넷(Frances Hodgson Burnett)의「비밀의 정원」(The Secret Garden)을 분석한다.「물의 아이들」에서는 가혹한 노동에 시달리는 어린 굴뚝 청소부 톰(Tom)이 의도하지 않은 사건에 휘말려 도망치다가 강물에 뛰어드는데, 땅의 어린이로서의 삶을 끝내고 물의 어린이로의 새로운 삶을 시작하는 톰이 어떻게 성장하고 다시 현실세계로 복귀하는가를 다룬다. 그는 아일랜드 여인(Irishwoman)을 비롯한 조력자들로부터 도움을 얻어 성공적으로 모험을 완수한다. 강마을이라는 이상향에서 살고 있는 래트(Water Rat)와 모울(Mole), 토드(Toad)의 모험에 관한 이야기인「버드나무에 부는 바람」에서는 래트의 도움을 받아 진정한 사회 구성원으로 거듭 나는 모울과 이 두 인물에 의해서 교화되는 토드가 목가적 세계를 지키려고 노력하면서 기존 질서를 공고화하려 한다는 점을 분석한다. 또한 어린이 문학 작품이지만 주인공들의 모습이 오히려 어른에 가깝게 그려진다는 것을 밝히면서 이 작품이 진정으로 어린이를 위한 문학인지, 어린이에게 무엇을 강권하는지를 논의한다.「비밀의 정원」은 불행한 두 어린이, 메리(Mary)와 콜린(Colin)이 버려진 정원을 가꾸고 동식물과 소통하는 방법을 배우는 등 자연과의 교감을 통해 부모로부터 받은 상처를 치유하는 과정을 그린다. 작품의 전반부를 담당했던 메리가 콜린의 뒷 배경으로 사라지는 후반부에 이르러서는 어린이들이 건설한 자신들만의 세계에서 함께 공유하던 성적, 계급적 평등이 사라지고 가부장적 위계질서를 확고히 한다는 점을 설명한다. 반(反)성인 주인공의 작품인 조지 맥도널드(George MacDonald)의「북풍의 등 뒤에서」(At the Back of the North Wind), 루이스 캐럴(Lewis Carroll)의「이상한 나라의 앨리스」(Alice’s Adventures in Wonderland)와「거울 속으로 그리고 그 곳에서 앨리스가 발견한 것」(Through the Looking-Glass and What Alice Found There), J. M. 배리(J. M. Barrie)의「피터 팬」(Peter Pan)은 4장에서 다룬다.「북풍의 등 뒤에서」에서 다이아몬드(Diamond)라는 어린 소년이 가족들과 더불어 어떤 삶을 살고 있는가, 그에게 북풍(North Wind)이란 존재가 갖는 의미가 무엇인가를 살핀다. 이상적인 어린이 상의 한 단면, 즉 복종이라는 측면을 지극히 강조하는 다이아몬드가 주변의 인물들을 돕고 행복하게 만들지만 자신은 죽음으로써 북풍의 등 뒤에 있는 나라가 상징하는 모성적 공간으로 돌아간다는 점에 유의한다. 또 두 편의「앨리스」에서 각각 토끼굴과 거울을 통해 판타지의 세계로 들어간 앨리스(Alice)가 성장과 정체성의 문제에 어떻게 대처하는가를 논의한다. 그녀는 현실 세계와 판타지 세계인 이상한 나라와 거울나라가 각기 다른 게임의 규칙이 적용되는 공간이라는 점을 깨닫는다. 이를 통해 앨리스는 현실 세계와 판타지 세계가 분리되어 있지 않고 긴밀하고 교묘하게 뒤섞여진 상황을 독자에게 제시한다.「피터 팬」은 결코 자라지 않는 소년이라는 환상을 통해 어린이만의 세계를 건설하는 내용을 담고 있다. 피터 팬(Peter Pan)과 집 없는 소년들, 그리고 웬디(Wendy) 등의 모험, 후크 선장(Captain Hook)과의 대결 등이 이 작품의 서술적 특성, 즉 메타픽션적 수법으로 그려진다는 점을 밝히고, 피터 팬의 네버랜드가 웬디가 대변하는 모성의 지지를 받아야만 존속할 수 있다는 점을 분석한다. 5장에서는 3장과 4장에서 살펴본 작품들에 대한 논의를 종합하고, 어린이 문학 세계를 보다 더 깊이 이해하기 위해서 반(半)성인과 반(反)성인이라는 자의적인 관점 이외에 더욱 다양한 관점들이 등장해야 함을 강조한다. 또한 어린이 문학사에서 제시되는 중요한 비평적 경향들을 일별하고, 앞으로 어린이 문학이 나아갈 길을 제시한다.
The purpose of this dissertation is to examine the half-adult or anti-adult aspects of leading characters in children’s books published in England from the nineteenth century to the early twentieth century. The works discussed are Charles Kingsley’s The Water Babies, Kenneth Grahame’s The Wind in th...
The purpose of this dissertation is to examine the half-adult or anti-adult aspects of leading characters in children’s books published in England from the nineteenth century to the early twentieth century. The works discussed are Charles Kingsley’s The Water Babies, Kenneth Grahame’s The Wind in the Willows, Frances Hodgson Burnett’s The Secret Garden, George MacDonald’s At the Back of the North Wind, Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking Glass and What Alice Found There, and J. M. Barrie’s Peter Pan. Literature written for children has always been influenced by the desire to protect their innocence or control their wayward thoughts. So the main purpose of literature for children was to teach manners and morals. In 1744, John Newbery published A Little Pretty Pocket Book, the first children’s book of amusement rather than religious indoctrination. In the late eighteenth and early nineteenth centuries, the increasing concern about their children’s education among the growing middle class resulted in a broader range of publications, especially in the market of children’s books. The Romantic movement in the nineteenth century helped to usher in the “golden age” of children’s literature. Central to Romantic ideals was the notion of the child as innocent, and childhood as a sacred time of life. The idealized image of children has been accepted and encouraged by adults and society. Adults with a fanciful dream of innocent and infallible children and childhood have thought that they could easily make children obedient, soft, kind and angelic. But the child is nothing but a product of adult discourse. In other words, the “child” is a creature forged by adults and the “ideal child” has been shaped by the dominant culture in a hierarchical society. The texts can be divided into two categories: one deals with the leading character who desires to enter the established society as a successful member and be its heir, and the other focuses on the character who resists becoming a member of the ordered society and attempts to subvert the dominant culture and build up an alternative community in a fantastic world. For an in-depth analysis of these works, it is helpful to utilize Julia Kristeva’s term, the “imaginary father,” who assists and supports a child in entering the Symbolic, the world of ordered language. To the former kind of child I call a half-adult, there is an “imaginary father” who teaches and sometimes punishes her/him. But the latter one called an anti-adult has no imaginary father because she/he doesn’t want to grow up or yield to the dominant order. The third chapter discusses the leading characters as half-adults in The Water Babies, The Wind in the Willows, and The Secret Garden. Tom, a chimney sweeper in The Water Babies, tries to escape from an unexpected misfortune and plunges into a river, a place of moral education and rebirth. He gains a chance to be an accepted member of the real world through accomplishing hard tasks. With the help of his imaginary fathers, Mrs. Bedonebyasyoudid, Mrs. Doasyouwouldbedoneby and Mother Carey, Tom overcomes the obstacles and climbs up the backstairs successfully. Enjoying a quiet and peaceful life in Riverbank, an idealized version of rural England, Mole and Toad in The Wind in the Willows, learn the way to keep the ordered society firm and permanent. Water Rat and Badger as their imaginary fathers teach and take care of them with all their hearts. The Secret Garden is a story of two unlovable children’s transformation. In the beginning Mary and Colin are unhealthy and sick both physically and mentally. The wind blowing from the English moor renders them sound and strong. They overcome their early childhood’s loneliness and alienation caused by the absence of their parents. As his imaginary father figures, Mary and Dickon help Colin find out his role in Misselthwaite. And they finally dissolve into the background, having learned how to stick to their status given by the hierarchical society. The fourth chapter concerns the central characters as anti-adults in At the Back of the North Wind, Alice, and Peter Pan. MacDonald, the author of At the Back of the North Wind, tries to reestablish social roles for the characters, as in his other fairy tales. The obedient child Diamond is one of the examples that show MacDonald’s tendency to deconstruct an authoritative discourse. Blurring the boundaries between men and women, adults and children, Diamond passes over the limitation of fixed social rules. In two Alice books, Carroll mocks some conventions of didactic literature for children. His main goal of writing stories is to give his young readers great pleasure. Alice, who doesn’t care about morals, jumps into any place of her own free will. From her encounters with other characters in Wonderland and Looking-glass Land, she realizes the power of language and learns how to deal with arbitrary rules of language. In Peter Pan, the title character, who doesn’t want to grow up, lives in the Neverland with the lost boys. The Neverland is an ideal place for a permanent delightful childhood, but a threatening place of violence and death as well. To remain safe and full of life, this place needs a “mother” who tells the small children stories about Peter Pan and the Neverland. Without mothers and their tales, there would be neither Peter Pan nor the Neverland. The fifth chapter notes that criteria for analysis in this study are fairly arbitrary. It also shows that the problematics of children’s literature lie in the inequality at the heart of the relationship between adult author and child reader. But childhood is not a temporary phase but a special and separate one in human life. Literature for children should fulfill different demands and desires respectively for adults and children. And the study of children’s literature should be established and continued as a field vital and indispensable to literary and cultural researches.
The purpose of this dissertation is to examine the half-adult or anti-adult aspects of leading characters in children’s books published in England from the nineteenth century to the early twentieth century. The works discussed are Charles Kingsley’s The Water Babies, Kenneth Grahame’s The Wind in the Willows, Frances Hodgson Burnett’s The Secret Garden, George MacDonald’s At the Back of the North Wind, Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking Glass and What Alice Found There, and J. M. Barrie’s Peter Pan. Literature written for children has always been influenced by the desire to protect their innocence or control their wayward thoughts. So the main purpose of literature for children was to teach manners and morals. In 1744, John Newbery published A Little Pretty Pocket Book, the first children’s book of amusement rather than religious indoctrination. In the late eighteenth and early nineteenth centuries, the increasing concern about their children’s education among the growing middle class resulted in a broader range of publications, especially in the market of children’s books. The Romantic movement in the nineteenth century helped to usher in the “golden age” of children’s literature. Central to Romantic ideals was the notion of the child as innocent, and childhood as a sacred time of life. The idealized image of children has been accepted and encouraged by adults and society. Adults with a fanciful dream of innocent and infallible children and childhood have thought that they could easily make children obedient, soft, kind and angelic. But the child is nothing but a product of adult discourse. In other words, the “child” is a creature forged by adults and the “ideal child” has been shaped by the dominant culture in a hierarchical society. The texts can be divided into two categories: one deals with the leading character who desires to enter the established society as a successful member and be its heir, and the other focuses on the character who resists becoming a member of the ordered society and attempts to subvert the dominant culture and build up an alternative community in a fantastic world. For an in-depth analysis of these works, it is helpful to utilize Julia Kristeva’s term, the “imaginary father,” who assists and supports a child in entering the Symbolic, the world of ordered language. To the former kind of child I call a half-adult, there is an “imaginary father” who teaches and sometimes punishes her/him. But the latter one called an anti-adult has no imaginary father because she/he doesn’t want to grow up or yield to the dominant order. The third chapter discusses the leading characters as half-adults in The Water Babies, The Wind in the Willows, and The Secret Garden. Tom, a chimney sweeper in The Water Babies, tries to escape from an unexpected misfortune and plunges into a river, a place of moral education and rebirth. He gains a chance to be an accepted member of the real world through accomplishing hard tasks. With the help of his imaginary fathers, Mrs. Bedonebyasyoudid, Mrs. Doasyouwouldbedoneby and Mother Carey, Tom overcomes the obstacles and climbs up the backstairs successfully. Enjoying a quiet and peaceful life in Riverbank, an idealized version of rural England, Mole and Toad in The Wind in the Willows, learn the way to keep the ordered society firm and permanent. Water Rat and Badger as their imaginary fathers teach and take care of them with all their hearts. The Secret Garden is a story of two unlovable children’s transformation. In the beginning Mary and Colin are unhealthy and sick both physically and mentally. The wind blowing from the English moor renders them sound and strong. They overcome their early childhood’s loneliness and alienation caused by the absence of their parents. As his imaginary father figures, Mary and Dickon help Colin find out his role in Misselthwaite. And they finally dissolve into the background, having learned how to stick to their status given by the hierarchical society. The fourth chapter concerns the central characters as anti-adults in At the Back of the North Wind, Alice, and Peter Pan. MacDonald, the author of At the Back of the North Wind, tries to reestablish social roles for the characters, as in his other fairy tales. The obedient child Diamond is one of the examples that show MacDonald’s tendency to deconstruct an authoritative discourse. Blurring the boundaries between men and women, adults and children, Diamond passes over the limitation of fixed social rules. In two Alice books, Carroll mocks some conventions of didactic literature for children. His main goal of writing stories is to give his young readers great pleasure. Alice, who doesn’t care about morals, jumps into any place of her own free will. From her encounters with other characters in Wonderland and Looking-glass Land, she realizes the power of language and learns how to deal with arbitrary rules of language. In Peter Pan, the title character, who doesn’t want to grow up, lives in the Neverland with the lost boys. The Neverland is an ideal place for a permanent delightful childhood, but a threatening place of violence and death as well. To remain safe and full of life, this place needs a “mother” who tells the small children stories about Peter Pan and the Neverland. Without mothers and their tales, there would be neither Peter Pan nor the Neverland. The fifth chapter notes that criteria for analysis in this study are fairly arbitrary. It also shows that the problematics of children’s literature lie in the inequality at the heart of the relationship between adult author and child reader. But childhood is not a temporary phase but a special and separate one in human life. Literature for children should fulfill different demands and desires respectively for adults and children. And the study of children’s literature should be established and continued as a field vital and indispensable to literary and cultural researches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.