본연구의 목적은 7차 교육과정과 2007년 개정 교육과정을 분석하고, 현행 교과서의 교육 내용을 분석한 것을 바탕으로 비언어적 의사소통의 교육 내용을 연구하는 것이다. 먼저 Ⅱ장에서는 먼저 비언어적 의사소통의 개념과 그 특성, 그리고 유형을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 제 7차 국어과 교육과정과 2007년 개정 국어교육과정을 비교ㆍ검토하여 개정 방향에 따른 비언어적 의사소통 교육 내용을 추출하고, 교육 내용구성에 적용하였다. 그리고 현행 교과서의 분석을 토대로 비언어적 의사소통의 교육 내용 구성의 문제점을 지적하여 Ⅳ장에서 다룰 교육 ...
본연구의 목적은 7차 교육과정과 2007년 개정 교육과정을 분석하고, 현행 교과서의 교육 내용을 분석한 것을 바탕으로 비언어적 의사소통의 교육 내용을 연구하는 것이다. 먼저 Ⅱ장에서는 먼저 비언어적 의사소통의 개념과 그 특성, 그리고 유형을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 제 7차 국어과 교육과정과 2007년 개정 국어교육과정을 비교ㆍ검토하여 개정 방향에 따른 비언어적 의사소통 교육 내용을 추출하고, 교육 내용구성에 적용하였다. 그리고 현행 교과서의 분석을 토대로 비언어적 의사소통의 교육 내용 구성의 문제점을 지적하여 Ⅳ장에서 다룰 교육 내용을 구성할 때 대안의 기초를 마련하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 검토를 토대로 비언어적 의사소통의 교육 내용을 구성하였다. ‘비언어적 의사소통’이라는 명명은 7차 교육과정에 와서야 이루어졌고, 비언어적 의사소통이 하나의 교육 내용 요소로서 단원 차원에서 이루어진 것도 7차 교육과정에 와서이다. 그렇기 때문에 비언어적 의사소통에 관한 개념 정의가 모호하고 내용상 부실한 점이 개선되어야 하며, 학습자의 발달단계에 따라 교육 내용을 바로잡아야 한다. 본고에서는 이러한 문제점들을 바로 잡고 2007 개정 교육과정을 참고하여 비언어적 의사소통에 관한 교육 내용을 구성하였다. 본론에서는 비언어적 의사소통을 이루는 반언어, 신체언어, 상황언어로 유형을 나누어 개념과 각각의 하위요소를 바로잡았다. 그리고 각 유형별로 특징을 살펴보았다. 그 다음 현행 교과서의 위계성에 대한 문제와 비언어적 의사소통에 관한 내용의 적절성에 대해 고찰하여 현행 교육과정과 2007년 개정 교육과정을 비교검토하였다. 마지막으로 교육과정의 비판적 고찰을 토대로 반언어, 신체언어, 상황언어에 대한 다양한 자료의 제시를 통해 수업 내용을 구성하였다. 여기에서는 비언어적 의사소통의 하위 요소로서 하나하나 모두 살펴보지는 못했지만 유형별 제시를 통해 현장에서 보다 더 쉽게 접근할 수 있을 것이라고 생각된다. 유형별 접근은 학습자들이 개념을 파악할 때 더 쉽게 이해할 수 있을 것이다. 또한 다양한 자료를 통해 비언어적 의사소통의 하위 요소를 구체적으로 알 수 있다는 장점을 갖는다. 하지만 비언어적 의사소통의 하위 요소들이 의사소통 상황에서 독립적으로 작용하는 것이 아니라 서로 상호작용하였을 때 의미가 구성되기 때문에 중복되는 활동이 있을 수 있다는 점이 아쉬운 점이다. 여기에서는 단원을 구성한 것이 아니라 다양한 수업 자료를 위한 내용을 설계한 것으로 많은 한계점을 지닌다. 하지만 현장에서 수업 내용을 설계하고자 할 때 참고할 만한 자료로 의의가 있다고 기대된다.
본연구의 목적은 7차 교육과정과 2007년 개정 교육과정을 분석하고, 현행 교과서의 교육 내용을 분석한 것을 바탕으로 비언어적 의사소통의 교육 내용을 연구하는 것이다. 먼저 Ⅱ장에서는 먼저 비언어적 의사소통의 개념과 그 특성, 그리고 유형을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 제 7차 국어과 교육과정과 2007년 개정 국어교육과정을 비교ㆍ검토하여 개정 방향에 따른 비언어적 의사소통 교육 내용을 추출하고, 교육 내용구성에 적용하였다. 그리고 현행 교과서의 분석을 토대로 비언어적 의사소통의 교육 내용 구성의 문제점을 지적하여 Ⅳ장에서 다룰 교육 내용을 구성할 때 대안의 기초를 마련하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 검토를 토대로 비언어적 의사소통의 교육 내용을 구성하였다. ‘비언어적 의사소통’이라는 명명은 7차 교육과정에 와서야 이루어졌고, 비언어적 의사소통이 하나의 교육 내용 요소로서 단원 차원에서 이루어진 것도 7차 교육과정에 와서이다. 그렇기 때문에 비언어적 의사소통에 관한 개념 정의가 모호하고 내용상 부실한 점이 개선되어야 하며, 학습자의 발달단계에 따라 교육 내용을 바로잡아야 한다. 본고에서는 이러한 문제점들을 바로 잡고 2007 개정 교육과정을 참고하여 비언어적 의사소통에 관한 교육 내용을 구성하였다. 본론에서는 비언어적 의사소통을 이루는 반언어, 신체언어, 상황언어로 유형을 나누어 개념과 각각의 하위요소를 바로잡았다. 그리고 각 유형별로 특징을 살펴보았다. 그 다음 현행 교과서의 위계성에 대한 문제와 비언어적 의사소통에 관한 내용의 적절성에 대해 고찰하여 현행 교육과정과 2007년 개정 교육과정을 비교검토하였다. 마지막으로 교육과정의 비판적 고찰을 토대로 반언어, 신체언어, 상황언어에 대한 다양한 자료의 제시를 통해 수업 내용을 구성하였다. 여기에서는 비언어적 의사소통의 하위 요소로서 하나하나 모두 살펴보지는 못했지만 유형별 제시를 통해 현장에서 보다 더 쉽게 접근할 수 있을 것이라고 생각된다. 유형별 접근은 학습자들이 개념을 파악할 때 더 쉽게 이해할 수 있을 것이다. 또한 다양한 자료를 통해 비언어적 의사소통의 하위 요소를 구체적으로 알 수 있다는 장점을 갖는다. 하지만 비언어적 의사소통의 하위 요소들이 의사소통 상황에서 독립적으로 작용하는 것이 아니라 서로 상호작용하였을 때 의미가 구성되기 때문에 중복되는 활동이 있을 수 있다는 점이 아쉬운 점이다. 여기에서는 단원을 구성한 것이 아니라 다양한 수업 자료를 위한 내용을 설계한 것으로 많은 한계점을 지닌다. 하지만 현장에서 수업 내용을 설계하고자 할 때 참고할 만한 자료로 의의가 있다고 기대된다.
The purpose of this study is to analyze the 7^(th) Korean language curriculum and the revised curriculum of 2007 and to investigate the contents of nonverbal communication on the basis of analyzing current textbook's contents. First, in chapter 2, the definition of the nonverbal communication, the n...
The purpose of this study is to analyze the 7^(th) Korean language curriculum and the revised curriculum of 2007 and to investigate the contents of nonverbal communication on the basis of analyzing current textbook's contents. First, in chapter 2, the definition of the nonverbal communication, the nature and the types were observed. In chapter 3, on the basis of analyzingthe current textbook, the problems of constitution of the education contents of the nonverbal communication were pointed out and it made a foundation of the alternative when the education contents were constructed in chapter 4. In chapter 4, after comparison and examination of the 7^(th) Korean language education curriculum and the revised Korean language education curriculum of 2007, the contents of nonverbal communication were extracted and it was applied to the constitution of the education contents. In chapter 5, on the basis of chapter 3 and 4, education contents of nonverbal communication were constructed. In 7^(th) curriculum, the naming of 'the nonverbal communication' was made and at the same time it became a unit as a factor of education contents. In those reasons, the definition of the concept about the nonverbal communication is vague and insufficiency of contents should be improved. Also according to the developmental stage of learners, education contents should be reformed. In this paper, those problems were reformed and education contents about the nonverbal communication were constructed with referring to the revised curriculum of 2007. In main issue, nonverbal communication was classified into paralanguage, body language and situation language and each type's characteristics were discussed. And after examining the problem of current textbook's rank and appropriateness of the nonverbal communication's contents, current curriculum and revised curriculum of 2007 were compared and discussed. Finally, on the basis of the critical considerations of the curriculum, the class contents were constructed through presentation of the various materials about paralanguage, body language and situation language. Though as a sub-factor of nonverbal communication every element couldn't be investigated, it is thought to be approached more easily in real situations with presentation of types. This will beeasily understood when learners grasped the concepts. Also, it has a merit that we can recognize the sub-factor of nonverbal communication using various materials. However, it leaves something to be desired that some activities might have an overlap because in the situation of communicating, the sub-factors of the nonverbal communication don't function independently but constitutes the meaning when they were interacted. There are some limits in that the purpose of this study is not a construction of the unit but a design for class materials. When we design a class, however, it is expected as a significant reference.
The purpose of this study is to analyze the 7^(th) Korean language curriculum and the revised curriculum of 2007 and to investigate the contents of nonverbal communication on the basis of analyzing current textbook's contents. First, in chapter 2, the definition of the nonverbal communication, the nature and the types were observed. In chapter 3, on the basis of analyzingthe current textbook, the problems of constitution of the education contents of the nonverbal communication were pointed out and it made a foundation of the alternative when the education contents were constructed in chapter 4. In chapter 4, after comparison and examination of the 7^(th) Korean language education curriculum and the revised Korean language education curriculum of 2007, the contents of nonverbal communication were extracted and it was applied to the constitution of the education contents. In chapter 5, on the basis of chapter 3 and 4, education contents of nonverbal communication were constructed. In 7^(th) curriculum, the naming of 'the nonverbal communication' was made and at the same time it became a unit as a factor of education contents. In those reasons, the definition of the concept about the nonverbal communication is vague and insufficiency of contents should be improved. Also according to the developmental stage of learners, education contents should be reformed. In this paper, those problems were reformed and education contents about the nonverbal communication were constructed with referring to the revised curriculum of 2007. In main issue, nonverbal communication was classified into paralanguage, body language and situation language and each type's characteristics were discussed. And after examining the problem of current textbook's rank and appropriateness of the nonverbal communication's contents, current curriculum and revised curriculum of 2007 were compared and discussed. Finally, on the basis of the critical considerations of the curriculum, the class contents were constructed through presentation of the various materials about paralanguage, body language and situation language. Though as a sub-factor of nonverbal communication every element couldn't be investigated, it is thought to be approached more easily in real situations with presentation of types. This will beeasily understood when learners grasped the concepts. Also, it has a merit that we can recognize the sub-factor of nonverbal communication using various materials. However, it leaves something to be desired that some activities might have an overlap because in the situation of communicating, the sub-factors of the nonverbal communication don't function independently but constitutes the meaning when they were interacted. There are some limits in that the purpose of this study is not a construction of the unit but a design for class materials. When we design a class, however, it is expected as a significant reference.
주제어
#비언어적 의사소통 교육 내용
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.