최근 먹을거리에 대한 불신으로 손으로 직접 만드는(수제(手製))문화가 확산되고 있으며 홈베이킹의 불편함을 덜어주기 위하여 제과제빵에 필요한 사용원료들을 미리 가장 적합한 배합비율에 따라 균일하게 혼합 해 놓아 가정에서 편리하게 베이킹이 가능하도록 만든 프리믹스(PREMIX: Prepared Mix)제품의 매출이 증가하고 있다. 이에 본 연구는 홈베이킹 프리믹스 제품의 이용실태를 조사하고, 홈베이킹 프리믹스 제품 소비자 ...
최근 먹을거리에 대한 불신으로 손으로 직접 만드는(수제(手製))문화가 확산되고 있으며 홈베이킹의 불편함을 덜어주기 위하여 제과제빵에 필요한 사용원료들을 미리 가장 적합한 배합비율에 따라 균일하게 혼합 해 놓아 가정에서 편리하게 베이킹이 가능하도록 만든 프리믹스(PREMIX: Prepared Mix)제품의 매출이 증가하고 있다. 이에 본 연구는 홈베이킹 프리믹스 제품의 이용실태를 조사하고, 홈베이킹 프리믹스 제품 소비자 선택속성에 대한 중요도와 만족도를 분석하여 홈베이킹 프리믹스 제품 소비자의 사용 만족을 높이기 위한 문제점과 개선 방안을 제시하고자 하였다.우선 선행 연구의 검토를 토대로 홈베이킹 프리믹스 제품의 선택속성과 만족에 관한 이론을 고찰하였으며, 실증적인 연구를 위하여 부산?경남지역에 거주하는 베이킹에 관심이 있는 집단을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문조사는 2008년 9월 17일부터 2008년 10월 8일까지 실시하였다.본 연구의 주요결과는 다음과 같다.첫째, 홈베이킹 경험은 가족관계가 자녀동거 기혼이며 자녀연령이 초등학생인 경우와 경험 횟수는 1년에 1-3회로 베이킹으로 만드는 제품의 종류는 파운드(머핀, 컵케익)가 가장 높게 나타났다. 홈베이킹 목적은 취미생활이며 홈베이킹 시 1회 평균 소비금액은 1만원 미만으로 연령, 월평균 소득에 따라 유의미한 차이가 나타났다.둘째, 홈베이킹 프리믹스 제품 사용경험은 무자녀 기혼과 자녀동거 기혼인 경우가 가장 높은 반면, 자녀별거 기혼인 경우 가장 낮게 나타났으며 이용횟수는 1년 1-3회가 가장 높으며 연령이 높을수록 사용횟수가 많은 것으로 나타났다. 제품 구입처는 대형마트에서 이루어지며 제품 선택 기준은 먹고 싶은 것 위주로 연령, 직업, 월소득에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 하지만 제품 구매경로, 구입용도, 조리시간에서는 조사대상자의 인구통계학적 유의미한 차이는 나타나지 않았다.셋째, 홈베이킹 프리믹스 제품 선택속성의 중요도와 만족도 관계는 ‘편리함’, ‘제품설명서’, ‘위생’, ‘맛’은 중요도와 만족도가 높게 분석되어 유지?강화해야하며, ‘향’은 중요도는 낮으나 만족도는 높아 더 이상 불필요한 투입이 없도록 지속적으로 유지해야 한다. ‘가격’, ‘영양’, ‘양’은 중요도는 낮고 만족도는 높게 나타나 점진적인 개선이 필요하다. 하지만 중요도는 높으나 만족도가 낮은 중점 개선해야 할 부분에서는 선택속성이 나타나지 않아 소비자들의 홈베이킹 프리믹스 제품에 대한 전반적인 인식 확대를 위한 다양한 방안이 강구되어야 할 것이다.넷째, 홈베이킹 프리믹스 제품 선택속성에서 ‘위생’이 중요도가 가장 높게 나타나 최근 먹을거리에 대한 불신으로 가정에서 직접 조리하여 안전성을 확보하는 것이 소비자들의 최우선 고려 조건임을 알 수 있다. 이상의 결과를 종합해 보면, 홈베이킹 프리믹스 제품은 구입방법, 조리방법, 조리시간에서 소비자 만족이 높은 반면, 제품의 다양성, 내용물 부족, 맛에서 소비자의 만족은 떨어지고 있으므로 제품의 다양성과 내용물의 질적 향상을 통한 맛을 개선시켜 소비자 만족을 높이기 위한 대안을 마련해야 할 것이다.
최근 먹을거리에 대한 불신으로 손으로 직접 만드는(수제(手製))문화가 확산되고 있으며 홈베이킹의 불편함을 덜어주기 위하여 제과제빵에 필요한 사용원료들을 미리 가장 적합한 배합비율에 따라 균일하게 혼합 해 놓아 가정에서 편리하게 베이킹이 가능하도록 만든 프리믹스(PREMIX: Prepared Mix)제품의 매출이 증가하고 있다. 이에 본 연구는 홈베이킹 프리믹스 제품의 이용실태를 조사하고, 홈베이킹 프리믹스 제품 소비자 선택속성에 대한 중요도와 만족도를 분석하여 홈베이킹 프리믹스 제품 소비자의 사용 만족을 높이기 위한 문제점과 개선 방안을 제시하고자 하였다.우선 선행 연구의 검토를 토대로 홈베이킹 프리믹스 제품의 선택속성과 만족에 관한 이론을 고찰하였으며, 실증적인 연구를 위하여 부산?경남지역에 거주하는 베이킹에 관심이 있는 집단을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문조사는 2008년 9월 17일부터 2008년 10월 8일까지 실시하였다.본 연구의 주요결과는 다음과 같다.첫째, 홈베이킹 경험은 가족관계가 자녀동거 기혼이며 자녀연령이 초등학생인 경우와 경험 횟수는 1년에 1-3회로 베이킹으로 만드는 제품의 종류는 파운드(머핀, 컵케익)가 가장 높게 나타났다. 홈베이킹 목적은 취미생활이며 홈베이킹 시 1회 평균 소비금액은 1만원 미만으로 연령, 월평균 소득에 따라 유의미한 차이가 나타났다.둘째, 홈베이킹 프리믹스 제품 사용경험은 무자녀 기혼과 자녀동거 기혼인 경우가 가장 높은 반면, 자녀별거 기혼인 경우 가장 낮게 나타났으며 이용횟수는 1년 1-3회가 가장 높으며 연령이 높을수록 사용횟수가 많은 것으로 나타났다. 제품 구입처는 대형마트에서 이루어지며 제품 선택 기준은 먹고 싶은 것 위주로 연령, 직업, 월소득에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 하지만 제품 구매경로, 구입용도, 조리시간에서는 조사대상자의 인구통계학적 유의미한 차이는 나타나지 않았다.셋째, 홈베이킹 프리믹스 제품 선택속성의 중요도와 만족도 관계는 ‘편리함’, ‘제품설명서’, ‘위생’, ‘맛’은 중요도와 만족도가 높게 분석되어 유지?강화해야하며, ‘향’은 중요도는 낮으나 만족도는 높아 더 이상 불필요한 투입이 없도록 지속적으로 유지해야 한다. ‘가격’, ‘영양’, ‘양’은 중요도는 낮고 만족도는 높게 나타나 점진적인 개선이 필요하다. 하지만 중요도는 높으나 만족도가 낮은 중점 개선해야 할 부분에서는 선택속성이 나타나지 않아 소비자들의 홈베이킹 프리믹스 제품에 대한 전반적인 인식 확대를 위한 다양한 방안이 강구되어야 할 것이다.넷째, 홈베이킹 프리믹스 제품 선택속성에서 ‘위생’이 중요도가 가장 높게 나타나 최근 먹을거리에 대한 불신으로 가정에서 직접 조리하여 안전성을 확보하는 것이 소비자들의 최우선 고려 조건임을 알 수 있다. 이상의 결과를 종합해 보면, 홈베이킹 프리믹스 제품은 구입방법, 조리방법, 조리시간에서 소비자 만족이 높은 반면, 제품의 다양성, 내용물 부족, 맛에서 소비자의 만족은 떨어지고 있으므로 제품의 다양성과 내용물의 질적 향상을 통한 맛을 개선시켜 소비자 만족을 높이기 위한 대안을 마련해야 할 것이다.
Recently handmade food is being widespread and gaining more popularity because of the distrust in ready-made food. Premix (prepared mix) was intended to relieve the burden of home baking at home through preparing ingredients at their best mixing ratios and its sale has been increased more and more. ...
Recently handmade food is being widespread and gaining more popularity because of the distrust in ready-made food. Premix (prepared mix) was intended to relieve the burden of home baking at home through preparing ingredients at their best mixing ratios and its sale has been increased more and more. This study was to investigate the trend of usage of home baking products of consumers and show problems and their solutions to increase consumer satisfaction by analyzing the crucial points and the degree of satisfaction in consumers' selecting premix home baking products. The theory about home baking premix products selection points and consumer satisfaction that was based on previous studies was investigated. And an actual survey was performed by consumers who were interested in home baking living in Pusan and Kyungsangnam-Do (province). The survey was performed from the 17th of September to the 8th of October in 2008.Major points of this study are as follows.Firstly, consumers who are married and live with their children who go to elementary school used home baking premix most. They used those products once to three times per year and premix products for pound cakes such as muffins and cupcakes were used mostly. The purpose of home baking was their hobbies and they spent around 10,000 won per each home baking. The consumption of premix products also depended on the consumers' age and their monthly income average.Secondly, consumers who are married and do not have children and consumers who are married and live with children used home baking premix most. Consumers who are married and do not live with their children used those products least. In most cases premix products were used once to three times per year and older consumers used them more than younger consumers. Consumers purchased premix products at wholesale stores and they purchased them according to their preferences and tastes. Premix products that were purchased depended on consumers' age, occupation and monthly income However, there was no significant demographic difference about where to purchase premix products, what to use those products for, and cooking time. Thirdly, 'convenience', 'manuals', 'hygiene', and 'taste' were considered as important points in products selection points and they were satisfied highly enough by consumers. So the degrees of them need to be maintained as high as now. 'Smell' was not as critical as them above but it showed high degree of satisfaction. So no further investment is necessary and required in here. 'Price', 'nutrition', and 'amount' needed gradual improvement since they showed low degree of importance and high degree of satisfaction. But no selection points showed high degree of importance but low degree of satisfaction, which required significant improvements. So various ways needs to be conceived to increase consumers' understanding about products. Fourthly, 'hygiene' was considered as the most important factor among consumers' selection points, which indicates that consumers consider food safety as the most crucial factor because of the recent distrust in foods. As a conclusion home baking premix products showed high consumer satisfaction in purchasing, cooking method, and cooking time. And they showed low consumer satisfaction in products variety, contents shortage, and taste. Therefore, alternatives need to be developed to increase consumer satisfaction by improving products variety, contents, and taste.
Recently handmade food is being widespread and gaining more popularity because of the distrust in ready-made food. Premix (prepared mix) was intended to relieve the burden of home baking at home through preparing ingredients at their best mixing ratios and its sale has been increased more and more. This study was to investigate the trend of usage of home baking products of consumers and show problems and their solutions to increase consumer satisfaction by analyzing the crucial points and the degree of satisfaction in consumers' selecting premix home baking products. The theory about home baking premix products selection points and consumer satisfaction that was based on previous studies was investigated. And an actual survey was performed by consumers who were interested in home baking living in Pusan and Kyungsangnam-Do (province). The survey was performed from the 17th of September to the 8th of October in 2008.Major points of this study are as follows.Firstly, consumers who are married and live with their children who go to elementary school used home baking premix most. They used those products once to three times per year and premix products for pound cakes such as muffins and cupcakes were used mostly. The purpose of home baking was their hobbies and they spent around 10,000 won per each home baking. The consumption of premix products also depended on the consumers' age and their monthly income average.Secondly, consumers who are married and do not have children and consumers who are married and live with children used home baking premix most. Consumers who are married and do not live with their children used those products least. In most cases premix products were used once to three times per year and older consumers used them more than younger consumers. Consumers purchased premix products at wholesale stores and they purchased them according to their preferences and tastes. Premix products that were purchased depended on consumers' age, occupation and monthly income However, there was no significant demographic difference about where to purchase premix products, what to use those products for, and cooking time. Thirdly, 'convenience', 'manuals', 'hygiene', and 'taste' were considered as important points in products selection points and they were satisfied highly enough by consumers. So the degrees of them need to be maintained as high as now. 'Smell' was not as critical as them above but it showed high degree of satisfaction. So no further investment is necessary and required in here. 'Price', 'nutrition', and 'amount' needed gradual improvement since they showed low degree of importance and high degree of satisfaction. But no selection points showed high degree of importance but low degree of satisfaction, which required significant improvements. So various ways needs to be conceived to increase consumers' understanding about products. Fourthly, 'hygiene' was considered as the most important factor among consumers' selection points, which indicates that consumers consider food safety as the most crucial factor because of the recent distrust in foods. As a conclusion home baking premix products showed high consumer satisfaction in purchasing, cooking method, and cooking time. And they showed low consumer satisfaction in products variety, contents shortage, and taste. Therefore, alternatives need to be developed to increase consumer satisfaction by improving products variety, contents, and taste.
Keyword
#홈베이킹 홈베이킹 프리믹스 이용실태 소비자 제품 선택속성 만족 home baking home baking premix consumer response consumers' selection points consumer satisfaction
학위논문 정보
저자
이지수
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
호텔·외식경영전공
지도교수
양일선
발행연도
2009
총페이지
vii, 106 p.
키워드
홈베이킹 홈베이킹 프리믹스 이용실태 소비자 제품 선택속성 만족 home baking home baking premix consumer response consumers' selection points consumer satisfaction
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