유아기에 접하는 환경은 유아의 인격형성 및 사회학습과 자아형성에 큰 영향을 미치며 인간은 유전적·환경적 요인이 상호 발전하는 가운데 그 발달이 이루어진다. 특히 발달 초기에 접하는 환경은 유아의 인지·사회·자아발달에 영향을 미치며 이러한 환경은 교육적·놀이적 환경으로 구분될 수 있다. 영·유아 및 어린이 교육은 교육의 첫 단계로써 주변 환경과 주어진 교육을 통해 지식을 습득하고 인격을 형성하며 사회를 인식하는 것으로 이는 성인으로 성장하는 과정 중에서 매우 중요한 교육단계로 볼 수 있다. 이에 어린이 도서관이 어린이 교육의 첫 단...
유아기에 접하는 환경은 유아의 인격형성 및 사회학습과 자아형성에 큰 영향을 미치며 인간은 유전적·환경적 요인이 상호 발전하는 가운데 그 발달이 이루어진다. 특히 발달 초기에 접하는 환경은 유아의 인지·사회·자아발달에 영향을 미치며 이러한 환경은 교육적·놀이적 환경으로 구분될 수 있다. 영·유아 및 어린이 교육은 교육의 첫 단계로써 주변 환경과 주어진 교육을 통해 지식을 습득하고 인격을 형성하며 사회를 인식하는 것으로 이는 성인으로 성장하는 과정 중에서 매우 중요한 교육단계로 볼 수 있다. 이에 어린이 도서관이 어린이 교육의 첫 단계로써 독서 습관 형성 주도 및 도서대여 등의 역할을 해왔으나 최근 들어 사회적 요구 변화에 부응하고자 도서 및 장난감 대여의 역할을 포함하는 장난감 도서관에 대한 필요성이 제기되어 왔다.
따라서 본 연구에서는 영·유아 및 어린이의 교육 환경에 중대한 영향을 미치는 어린이 도서관 및 장난감 도서관의 개념·기능 및 이용실태를 알아보고 이에 대한 학부모의 만족도를 조사하여 양자 간 상호 비교를 통해 장난감 도서관의 현실적 필요성과 학부모의 만족도 향상을 위한 방향을 제시하려고 한다. 이러한 목적에 따라 구체적인 연구문제를 살펴보면 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이 도서관과 장난감 도서관의 이용실태에는 어떠한 차이가 있는가?
연구문제 2. 어린이 도서관과 장난감 도서관의 운영현황(시설, 자료, 프로그램)에 대한 만족도는 어떠한가?
연구문제 3. 어린이 도서관과 장난감 도서관의 서비스 및 직원에 대한 만족도는 어떠한 차이가 있는가?
어린이 도서관과 장난감 도서관에 대한 이용실태 및 운영현황 등의 만족도에 차이가 있는지 알아보기 위하여 서울특별시 어린이집2곳과 유치원2곳을 선정하여 350부의 설문지를 학부모를 대상으로 실시하였다.
본 연구에서 어린이 도서관과 장난감 도서관에 대한 이용실태 및 부모인식조사를 밝히는 연구를 수행한 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이 도서관과 장난감 도서관의 이용실태에 있어 어린이 도서관이 장난감 도서관에 비해 그 이용여부 빈도에 있어 다소 높게 나타났으며 이는 어린이 도서관과 장난감 도서관의 보급 차이에서 비롯된다고 판단된다. 또한 이용횟수, 장래 이용횟수와 이용사유에 있어서는 양 도서관이 약간의 차이를 보이는 반면 이용시간대 등에 있어서는 별다른 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 어린이 도서관과 장난감 도서관의 운영현황에 대한 만족도에 있어 시설에 대한 만족도, 자료에 대한 만족도 및 프로그램에 대한 만족도는 전반적으로 장난감 도서관이 어린이 도서관에 비해 높게 나타났으나 실외환경 중 유모차와 자전거 공간 확보 문항과 실내환경 중 자료의 진열장 문항에서는 어린이 도서관이 장난감 도서관에 비해 만족도가 높게 나타났다.
셋째, 어린이 도서관과 장난감 도서관의 서비스 및 직원에 대한 만족도에 있어 서비스에 대한 문항 비교 시 희망 대여 수와 희망 대여 기간에 있어서는 다소 차이가 있는 반면 이외 문항에서는 양 도서관 모두 유사한 결과치가 나타났으며 직원에 대한 만족도에 있어서는 장난감 도서관이 어린이 도서관에 비해 높은 만족도를 나타냈다.
이와 같은 본 연구 결과에 따라 장난감 도서관에 대한 사회적 만족도가 전반적으로 증대되는 것이 확인되었으며 이에 영·유아 및 어린이 교육환경에 긍정적 영향을 미치는 장난감 도서관의 유지·발전을 위해 장난감 도서관의 보급 확대와 다양한 프로그램 개발 및 적용에 힘써야 할 것이다. 또한 창의적이고 독창적인 사고 발전을 위한 부모의 적극적인 참여가 필요할 것으로 여겨진다.
유아기에 접하는 환경은 유아의 인격형성 및 사회학습과 자아형성에 큰 영향을 미치며 인간은 유전적·환경적 요인이 상호 발전하는 가운데 그 발달이 이루어진다. 특히 발달 초기에 접하는 환경은 유아의 인지·사회·자아발달에 영향을 미치며 이러한 환경은 교육적·놀이적 환경으로 구분될 수 있다. 영·유아 및 어린이 교육은 교육의 첫 단계로써 주변 환경과 주어진 교육을 통해 지식을 습득하고 인격을 형성하며 사회를 인식하는 것으로 이는 성인으로 성장하는 과정 중에서 매우 중요한 교육단계로 볼 수 있다. 이에 어린이 도서관이 어린이 교육의 첫 단계로써 독서 습관 형성 주도 및 도서대여 등의 역할을 해왔으나 최근 들어 사회적 요구 변화에 부응하고자 도서 및 장난감 대여의 역할을 포함하는 장난감 도서관에 대한 필요성이 제기되어 왔다.
따라서 본 연구에서는 영·유아 및 어린이의 교육 환경에 중대한 영향을 미치는 어린이 도서관 및 장난감 도서관의 개념·기능 및 이용실태를 알아보고 이에 대한 학부모의 만족도를 조사하여 양자 간 상호 비교를 통해 장난감 도서관의 현실적 필요성과 학부모의 만족도 향상을 위한 방향을 제시하려고 한다. 이러한 목적에 따라 구체적인 연구문제를 살펴보면 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이 도서관과 장난감 도서관의 이용실태에는 어떠한 차이가 있는가?
연구문제 2. 어린이 도서관과 장난감 도서관의 운영현황(시설, 자료, 프로그램)에 대한 만족도는 어떠한가?
연구문제 3. 어린이 도서관과 장난감 도서관의 서비스 및 직원에 대한 만족도는 어떠한 차이가 있는가?
어린이 도서관과 장난감 도서관에 대한 이용실태 및 운영현황 등의 만족도에 차이가 있는지 알아보기 위하여 서울특별시 어린이집2곳과 유치원2곳을 선정하여 350부의 설문지를 학부모를 대상으로 실시하였다.
본 연구에서 어린이 도서관과 장난감 도서관에 대한 이용실태 및 부모인식조사를 밝히는 연구를 수행한 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이 도서관과 장난감 도서관의 이용실태에 있어 어린이 도서관이 장난감 도서관에 비해 그 이용여부 빈도에 있어 다소 높게 나타났으며 이는 어린이 도서관과 장난감 도서관의 보급 차이에서 비롯된다고 판단된다. 또한 이용횟수, 장래 이용횟수와 이용사유에 있어서는 양 도서관이 약간의 차이를 보이는 반면 이용시간대 등에 있어서는 별다른 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 어린이 도서관과 장난감 도서관의 운영현황에 대한 만족도에 있어 시설에 대한 만족도, 자료에 대한 만족도 및 프로그램에 대한 만족도는 전반적으로 장난감 도서관이 어린이 도서관에 비해 높게 나타났으나 실외환경 중 유모차와 자전거 공간 확보 문항과 실내환경 중 자료의 진열장 문항에서는 어린이 도서관이 장난감 도서관에 비해 만족도가 높게 나타났다.
셋째, 어린이 도서관과 장난감 도서관의 서비스 및 직원에 대한 만족도에 있어 서비스에 대한 문항 비교 시 희망 대여 수와 희망 대여 기간에 있어서는 다소 차이가 있는 반면 이외 문항에서는 양 도서관 모두 유사한 결과치가 나타났으며 직원에 대한 만족도에 있어서는 장난감 도서관이 어린이 도서관에 비해 높은 만족도를 나타냈다.
이와 같은 본 연구 결과에 따라 장난감 도서관에 대한 사회적 만족도가 전반적으로 증대되는 것이 확인되었으며 이에 영·유아 및 어린이 교육환경에 긍정적 영향을 미치는 장난감 도서관의 유지·발전을 위해 장난감 도서관의 보급 확대와 다양한 프로그램 개발 및 적용에 힘써야 할 것이다. 또한 창의적이고 독창적인 사고 발전을 위한 부모의 적극적인 참여가 필요할 것으로 여겨진다.
An infantile environment plays a significant role for establishing infants' personality, learning socialization. Human beings develop themselves in accordance with mutual interaction to hereditary and environmental factors.
Especially, the environment which infants encountered at the very beginning ...
An infantile environment plays a significant role for establishing infants' personality, learning socialization. Human beings develop themselves in accordance with mutual interaction to hereditary and environmental factors.
Especially, the environment which infants encountered at the very beginning of development has an impact on development of infant's recognition, socialization, and self-esteem.
The environment could be categorized by two. One is an educational environment, and the other is an entertaining environment.
As an initial step of education, infants and children education can be regarded as a cardinal stage for growing-up to mature adults who have adequate knowledge and good personality to fraternize with people.
Even though children libraries have played a role for children in order to make a habit of reading books and lend books, now the necessity of toy libraries which lend both books and toys have been proposed to satisfy parents' needs.
Therefore, this study is to examine concepts, functions, and reality of using about children libraries as well as toy libraries which have a noticeable impact on educational environment for infants and children. In addition, this study is to investigate parents' gratification degree about children libraries and toy libraries, and then compare them for proving the fact that the necessity of toy libraries is increasing and suggesting proper way to improve satisfaction degree of parents'.
Research questions are comprised of briefly threes as below.
Firstly, is there any difference from the reality of utilization between children libraries and toy libraries?
Secondly, is there any difference from the degree of satisfaction regarding facilities, data, and programs between children libraries and toy libraries?
Finally, is there any difference from the degree of satisfaction regarding the quality of service and staff's attitude between children libraries and toy libraries?
Data collecting method is questionnaire method. I distributed 350 questionnaires to 2 child care centers and kindergartens operated by Seoul city and collected them from parents to examine the difference from the degree of satisfaction between children libraries and toy libraries.
The consequence of this study shows as below.
Firstly, the utilization frequency of children libraries is slightly higher than toy libraries. The reason of this consequence results from difference from the number of children libraries and toy libraries.
Moreover, there is ignorable difference from the current number of utilizations, the future number of utilizations, and reasons of utilization between children libraries and toy libraries. However, there is no difference from a time of utilization.
Secondly, in terms of the reality of operation, the degree of satisfaction about facilities, data, and programs from toy libraries is higher than that of children libraries. However, in the question about the space for baby buggies and bicycles to measure the degree of satisfaction to external environment as well as in the question about arrangement of bookshelves to measure the degree of satisfaction to internal environment, the degree of satisfaction in children libraries is higher than toy libraries.
Finally, in the question to measure the quality of service and staff's attitude between children libraries and toy libraries, there is little difference from the degree of satisfaction about the wish number of book lending and the wish duration of lending. In other questions, I can see the same consequence that I mentioned just above. However, in the degree of satisfaction about staff attitude, toy libraries are higher than children libraries.
According to the consequence of this study, I can confirm that the degree of social satisfaction about toy libraries is increasing. Toy libraries are having a positive impact on educational environment of infants and children. Korean government, therefore, should do its utmost to maintain the good quality of toy libraries and develop various programs to meet parents' need.
Besides, it is believed that parents ought to participate actively in various libraries' programs for developing children' ability to think creatively.
An infantile environment plays a significant role for establishing infants' personality, learning socialization. Human beings develop themselves in accordance with mutual interaction to hereditary and environmental factors.
Especially, the environment which infants encountered at the very beginning of development has an impact on development of infant's recognition, socialization, and self-esteem.
The environment could be categorized by two. One is an educational environment, and the other is an entertaining environment.
As an initial step of education, infants and children education can be regarded as a cardinal stage for growing-up to mature adults who have adequate knowledge and good personality to fraternize with people.
Even though children libraries have played a role for children in order to make a habit of reading books and lend books, now the necessity of toy libraries which lend both books and toys have been proposed to satisfy parents' needs.
Therefore, this study is to examine concepts, functions, and reality of using about children libraries as well as toy libraries which have a noticeable impact on educational environment for infants and children. In addition, this study is to investigate parents' gratification degree about children libraries and toy libraries, and then compare them for proving the fact that the necessity of toy libraries is increasing and suggesting proper way to improve satisfaction degree of parents'.
Research questions are comprised of briefly threes as below.
Firstly, is there any difference from the reality of utilization between children libraries and toy libraries?
Secondly, is there any difference from the degree of satisfaction regarding facilities, data, and programs between children libraries and toy libraries?
Finally, is there any difference from the degree of satisfaction regarding the quality of service and staff's attitude between children libraries and toy libraries?
Data collecting method is questionnaire method. I distributed 350 questionnaires to 2 child care centers and kindergartens operated by Seoul city and collected them from parents to examine the difference from the degree of satisfaction between children libraries and toy libraries.
The consequence of this study shows as below.
Firstly, the utilization frequency of children libraries is slightly higher than toy libraries. The reason of this consequence results from difference from the number of children libraries and toy libraries.
Moreover, there is ignorable difference from the current number of utilizations, the future number of utilizations, and reasons of utilization between children libraries and toy libraries. However, there is no difference from a time of utilization.
Secondly, in terms of the reality of operation, the degree of satisfaction about facilities, data, and programs from toy libraries is higher than that of children libraries. However, in the question about the space for baby buggies and bicycles to measure the degree of satisfaction to external environment as well as in the question about arrangement of bookshelves to measure the degree of satisfaction to internal environment, the degree of satisfaction in children libraries is higher than toy libraries.
Finally, in the question to measure the quality of service and staff's attitude between children libraries and toy libraries, there is little difference from the degree of satisfaction about the wish number of book lending and the wish duration of lending. In other questions, I can see the same consequence that I mentioned just above. However, in the degree of satisfaction about staff attitude, toy libraries are higher than children libraries.
According to the consequence of this study, I can confirm that the degree of social satisfaction about toy libraries is increasing. Toy libraries are having a positive impact on educational environment of infants and children. Korean government, therefore, should do its utmost to maintain the good quality of toy libraries and develop various programs to meet parents' need.
Besides, it is believed that parents ought to participate actively in various libraries' programs for developing children' ability to think creatively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.