청소년쉼터는 돌아갈 가정이 없거나 가정으로 돌아갈 형편이 안되는 청소년들에게 의식주를 제공하고 상담을 통하여 가정이나 학교로 복귀하거나 사회진출을 돕는 청소년복지의 실천 공간이 되어 왔으며 정책당국과 쉼터 실무자들의 노력으로 쉼터의 위상과 프로그램에 있어서 많은 발전이 있었음에도 불구하고 아직도 해결해야 할 난제들이 많으며 가출청소년을 위한 서비스 체계에 있어서 발전적인 변화가 요청되었다. 이에따라 본 연구에서는 가출청소년과 청소년쉼터에 관한 문헌을 조사하고, 2008년 10월 20일부터 동년 10월 25일까지 전라남도 지역에 소재한 청소년쉼터 3개소의 종사자에 대하여 현장 인터뷰한 결과를 반영하여 운영실태와 문제점을 분석하여 바람직한 개선방안을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 관리운영 부문에서 국가와 지방자치단체는 가출청소년 문제를 사회문제로 인식할 수 있도록 교육 및 홍보, 캠페인을 전개하며 국가차원의 충분한 재정적 지원과 함께 재정자립도가 낮은 지방자치단체에 더 많은 보조를 할 수 있도록 하여야 하며 입소 청소년에게 가장 절실한 법적 보호조치로 국민기초생활수급자로 지정하고 청소년쉼터의 기능강화, 기관간의 협력강화, 쉼터 종사자의 근무여건 개선에 관한 사항 등이 법제화 될 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 시설부문에서 청소년쉼터가 주거안정성을 유지할 수 있도록 공공기관의 여유건물을 청소년쉼터 시설로 활용하는 방안을 모색하고 가출청소년의 수, 지리적 여건, 청소년의 성별, 연령별 욕구 등을 고려한 청소년쉼터의 확대설치가 필요하며 상담공간 확충, 필요한 작업을 할 수 있는 공간과 장비 현대화, 아웃리치 등 효율적인 서비스 제공을 위한 업무용 차량과 대형세탁기 등 조달을 위해 재정적 지원이 요청된다. 셋째, 인력부문에서 유형별로 적정한 인력을 조속히 충원하고 자원봉사자 발굴, 숙직 관련 주·야간 구분 근무제 도입과 급여현실화, 퇴직금 적립 등 근로조건과 종사자의 자긍심을 고양해 주는 사회분위기 조성에도 힘써야 한다. 넷째, 운영프로그램 부문에서 쉼터 입소시 보건검진 실시, 중장기 보호대책 강구, 전문상담가의 상담 확대, 다양한 문화적 활동을 통해 청소년들의 정서발달 과 학업지원·퇴소자 지원 프로그램을 강화하여야 한다. 다섯째, 유관기관 및 ...
청소년쉼터는 돌아갈 가정이 없거나 가정으로 돌아갈 형편이 안되는 청소년들에게 의식주를 제공하고 상담을 통하여 가정이나 학교로 복귀하거나 사회진출을 돕는 청소년복지의 실천 공간이 되어 왔으며 정책당국과 쉼터 실무자들의 노력으로 쉼터의 위상과 프로그램에 있어서 많은 발전이 있었음에도 불구하고 아직도 해결해야 할 난제들이 많으며 가출청소년을 위한 서비스 체계에 있어서 발전적인 변화가 요청되었다. 이에따라 본 연구에서는 가출청소년과 청소년쉼터에 관한 문헌을 조사하고, 2008년 10월 20일부터 동년 10월 25일까지 전라남도 지역에 소재한 청소년쉼터 3개소의 종사자에 대하여 현장 인터뷰한 결과를 반영하여 운영실태와 문제점을 분석하여 바람직한 개선방안을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 관리운영 부문에서 국가와 지방자치단체는 가출청소년 문제를 사회문제로 인식할 수 있도록 교육 및 홍보, 캠페인을 전개하며 국가차원의 충분한 재정적 지원과 함께 재정자립도가 낮은 지방자치단체에 더 많은 보조를 할 수 있도록 하여야 하며 입소 청소년에게 가장 절실한 법적 보호조치로 국민기초생활수급자로 지정하고 청소년쉼터의 기능강화, 기관간의 협력강화, 쉼터 종사자의 근무여건 개선에 관한 사항 등이 법제화 될 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 시설부문에서 청소년쉼터가 주거안정성을 유지할 수 있도록 공공기관의 여유건물을 청소년쉼터 시설로 활용하는 방안을 모색하고 가출청소년의 수, 지리적 여건, 청소년의 성별, 연령별 욕구 등을 고려한 청소년쉼터의 확대설치가 필요하며 상담공간 확충, 필요한 작업을 할 수 있는 공간과 장비 현대화, 아웃리치 등 효율적인 서비스 제공을 위한 업무용 차량과 대형세탁기 등 조달을 위해 재정적 지원이 요청된다. 셋째, 인력부문에서 유형별로 적정한 인력을 조속히 충원하고 자원봉사자 발굴, 숙직 관련 주·야간 구분 근무제 도입과 급여현실화, 퇴직금 적립 등 근로조건과 종사자의 자긍심을 고양해 주는 사회분위기 조성에도 힘써야 한다. 넷째, 운영프로그램 부문에서 쉼터 입소시 보건검진 실시, 중장기 보호대책 강구, 전문상담가의 상담 확대, 다양한 문화적 활동을 통해 청소년들의 정서발달 과 학업지원·퇴소자 지원 프로그램을 강화하여야 한다. 다섯째, 유관기관 및 지역사회 협력부문에서 공동사업은 보호시설, 상담기관, 학습지원기관, 의료기관, 직업훈련기관 등과 연계하여 실행력을 높여나가야 하며 행정지원 공무원을 관련 전공자로 배치하고 CYS-Net 사업이 차질없이 정착될 수 있도록 지역사회 유관기관·단체의 성의있는 협력이 필요하다 여섯째, 전라남도의 3개 청소년쉼터 종사자에 대한 현장 사례 연구에서 도출된 개선방안으로는 일시와 단기, 중장기로 역할이 연계되는 쉼터운영, 충분한 재정 확보, 쉼터 운영자의 전문성 제고, 쉼터직원의 급여 현실화, 안정적 시설의 확충 및 현대화, 유관기관과의 협력체계 구축, 쉼터예산의 자부담경감, 자원봉사자 확보, 입소정원 확대 등이 우선적으로 해결해야 할 과제이다. 아울러, 필자가 지방자치단체 청소년쉼터 지원업무 담당공무원으로 체험한 행정지원 개선방안으로는 청소년쉼터 신규임용자에 대하여 현장 배치전에 한국청소년쉼터협의회를 통해 실무기법과 정신교육을 이수토록 함으로써 현장중심의 효율적 실무능력 배양과 신규직원의 이직율 감소를 기하고, 청소년쉼터의 예산·회계 분야 전산시스템이 구축될 수 있도록 지원하여야 할 것이다.
청소년쉼터는 돌아갈 가정이 없거나 가정으로 돌아갈 형편이 안되는 청소년들에게 의식주를 제공하고 상담을 통하여 가정이나 학교로 복귀하거나 사회진출을 돕는 청소년복지의 실천 공간이 되어 왔으며 정책당국과 쉼터 실무자들의 노력으로 쉼터의 위상과 프로그램에 있어서 많은 발전이 있었음에도 불구하고 아직도 해결해야 할 난제들이 많으며 가출청소년을 위한 서비스 체계에 있어서 발전적인 변화가 요청되었다. 이에따라 본 연구에서는 가출청소년과 청소년쉼터에 관한 문헌을 조사하고, 2008년 10월 20일부터 동년 10월 25일까지 전라남도 지역에 소재한 청소년쉼터 3개소의 종사자에 대하여 현장 인터뷰한 결과를 반영하여 운영실태와 문제점을 분석하여 바람직한 개선방안을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 관리운영 부문에서 국가와 지방자치단체는 가출청소년 문제를 사회문제로 인식할 수 있도록 교육 및 홍보, 캠페인을 전개하며 국가차원의 충분한 재정적 지원과 함께 재정자립도가 낮은 지방자치단체에 더 많은 보조를 할 수 있도록 하여야 하며 입소 청소년에게 가장 절실한 법적 보호조치로 국민기초생활수급자로 지정하고 청소년쉼터의 기능강화, 기관간의 협력강화, 쉼터 종사자의 근무여건 개선에 관한 사항 등이 법제화 될 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 시설부문에서 청소년쉼터가 주거안정성을 유지할 수 있도록 공공기관의 여유건물을 청소년쉼터 시설로 활용하는 방안을 모색하고 가출청소년의 수, 지리적 여건, 청소년의 성별, 연령별 욕구 등을 고려한 청소년쉼터의 확대설치가 필요하며 상담공간 확충, 필요한 작업을 할 수 있는 공간과 장비 현대화, 아웃리치 등 효율적인 서비스 제공을 위한 업무용 차량과 대형세탁기 등 조달을 위해 재정적 지원이 요청된다. 셋째, 인력부문에서 유형별로 적정한 인력을 조속히 충원하고 자원봉사자 발굴, 숙직 관련 주·야간 구분 근무제 도입과 급여현실화, 퇴직금 적립 등 근로조건과 종사자의 자긍심을 고양해 주는 사회분위기 조성에도 힘써야 한다. 넷째, 운영프로그램 부문에서 쉼터 입소시 보건검진 실시, 중장기 보호대책 강구, 전문상담가의 상담 확대, 다양한 문화적 활동을 통해 청소년들의 정서발달 과 학업지원·퇴소자 지원 프로그램을 강화하여야 한다. 다섯째, 유관기관 및 지역사회 협력부문에서 공동사업은 보호시설, 상담기관, 학습지원기관, 의료기관, 직업훈련기관 등과 연계하여 실행력을 높여나가야 하며 행정지원 공무원을 관련 전공자로 배치하고 CYS-Net 사업이 차질없이 정착될 수 있도록 지역사회 유관기관·단체의 성의있는 협력이 필요하다 여섯째, 전라남도의 3개 청소년쉼터 종사자에 대한 현장 사례 연구에서 도출된 개선방안으로는 일시와 단기, 중장기로 역할이 연계되는 쉼터운영, 충분한 재정 확보, 쉼터 운영자의 전문성 제고, 쉼터직원의 급여 현실화, 안정적 시설의 확충 및 현대화, 유관기관과의 협력체계 구축, 쉼터예산의 자부담경감, 자원봉사자 확보, 입소정원 확대 등이 우선적으로 해결해야 할 과제이다. 아울러, 필자가 지방자치단체 청소년쉼터 지원업무 담당공무원으로 체험한 행정지원 개선방안으로는 청소년쉼터 신규임용자에 대하여 현장 배치전에 한국청소년쉼터협의회를 통해 실무기법과 정신교육을 이수토록 함으로써 현장중심의 효율적 실무능력 배양과 신규직원의 이직율 감소를 기하고, 청소년쉼터의 예산·회계 분야 전산시스템이 구축될 수 있도록 지원하여야 할 것이다.
The adolescent's shelters are a social welfare place to help the youth who can not go back their homes or do not have home. It has provided food, clothing, and the housing to them and helped to return their home, school or society through counseling. Though the staffs of government and shelters have...
The adolescent's shelters are a social welfare place to help the youth who can not go back their homes or do not have home. It has provided food, clothing, and the housing to them and helped to return their home, school or society through counseling. Though the staffs of government and shelters have improved the programs and their status, there are a lot of problems to solve for the runaway teenagers. It also required changing for the service system for them. The present study investigated the literature related in adolescent's shelters and runaway teenagers. In addition, it interviewed the staffs who work for three adolescent's shelters from October 20 to October 25, 2008. As a result of this study, there are some suggestions as follow: First, it has encouraged that the government and local self-government have to recognize as the social problems as the runaway teenagers' problems through education, advertisement, and campaign. The proper financial support should be provided for the low finance local government by the central government in management part. In addition, it should appoint the adolescents, who are in the shelters, as the basic life receivers for the law prevent policy; encouraging the function of adolescent's shelters; promoting the co operations between organizations; making the legislation for the staffs of shelters. Second, it suggests using the public organizations' places for the adolescent's shelters. It also expands to establish the number of shelters according to their number, local condition, sex, and needs of age. It provides some places for the counseling, modernizing the facilities, and effective service for working. Third, it should provide proper human powers for each place. It should find out more volunteer, and realize the working condition such as working time, proper salary, and retirement grants in human section. Fourth, it should provide the proper programs for the runaway teenagers such as checking their health; middle and long-term protection policies; expanding the professional counselors; various cultural activities. Those programs will help the teenagers' emotional development, supporting their study, and supporting program for the leaver the shelters. Fifth, the joint projects should increase the executive ability related with protective facilities, counseling centers, learning support organization, and vocational training center, and medical centers in the cooperative projects in relative organizations and local society. It places the public officials who majored in relative departments. It required the cooperation with other organizations in local society in order to settle down the CYS-Net. Sixth, there are some improvement plans based on the results of interviewing with three shelters staff. It needs short, middle, and long-term management of shelters, securing the sufficient fund, promoting the shelter manager's professionalism, realizing the salary of shelter's workers, modernizing and establishing the stable facilities, building the cooperation system between shelters and local organizations as well as losing budget, increasing the number of volunteers, and expand the number of living teenagers. Finally, as the writer' personal experience as public official to work adolescent's shelters support, I suggest the administrative improving methods. The workers need to get training from Korean Adolescent Shelters Association before their working. They can learn the effective works based on the practical place. It would help to lessen the employee turnover. The local government has to support establishing the computation system for budget and accounting of adolescent's shelters.
The adolescent's shelters are a social welfare place to help the youth who can not go back their homes or do not have home. It has provided food, clothing, and the housing to them and helped to return their home, school or society through counseling. Though the staffs of government and shelters have improved the programs and their status, there are a lot of problems to solve for the runaway teenagers. It also required changing for the service system for them. The present study investigated the literature related in adolescent's shelters and runaway teenagers. In addition, it interviewed the staffs who work for three adolescent's shelters from October 20 to October 25, 2008. As a result of this study, there are some suggestions as follow: First, it has encouraged that the government and local self-government have to recognize as the social problems as the runaway teenagers' problems through education, advertisement, and campaign. The proper financial support should be provided for the low finance local government by the central government in management part. In addition, it should appoint the adolescents, who are in the shelters, as the basic life receivers for the law prevent policy; encouraging the function of adolescent's shelters; promoting the co operations between organizations; making the legislation for the staffs of shelters. Second, it suggests using the public organizations' places for the adolescent's shelters. It also expands to establish the number of shelters according to their number, local condition, sex, and needs of age. It provides some places for the counseling, modernizing the facilities, and effective service for working. Third, it should provide proper human powers for each place. It should find out more volunteer, and realize the working condition such as working time, proper salary, and retirement grants in human section. Fourth, it should provide the proper programs for the runaway teenagers such as checking their health; middle and long-term protection policies; expanding the professional counselors; various cultural activities. Those programs will help the teenagers' emotional development, supporting their study, and supporting program for the leaver the shelters. Fifth, the joint projects should increase the executive ability related with protective facilities, counseling centers, learning support organization, and vocational training center, and medical centers in the cooperative projects in relative organizations and local society. It places the public officials who majored in relative departments. It required the cooperation with other organizations in local society in order to settle down the CYS-Net. Sixth, there are some improvement plans based on the results of interviewing with three shelters staff. It needs short, middle, and long-term management of shelters, securing the sufficient fund, promoting the shelter manager's professionalism, realizing the salary of shelter's workers, modernizing and establishing the stable facilities, building the cooperation system between shelters and local organizations as well as losing budget, increasing the number of volunteers, and expand the number of living teenagers. Finally, as the writer' personal experience as public official to work adolescent's shelters support, I suggest the administrative improving methods. The workers need to get training from Korean Adolescent Shelters Association before their working. They can learn the effective works based on the practical place. It would help to lessen the employee turnover. The local government has to support establishing the computation system for budget and accounting of adolescent's shelters.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.