본 연구에서는 능력스펙트럼법을 이용하여 철근콘크리트 교각의 내진성능평가를 수행하였다. 이를 위해 기존의 참고문헌에 이용 가능한 교각 실험체들에 대해, 화이버 요소를 이용한 비선형 정적해석을 수행하였고, 내진설계기준연구 II에서 제시된 표준설계 응답스펙트럼을 사용하여 교각의 ...
본 연구에서는 능력스펙트럼법을 이용하여 철근콘크리트 교각의 내진성능평가를 수행하였다. 이를 위해 기존의 참고문헌에 이용 가능한 교각 실험체들에 대해, 화이버 요소를 이용한 비선형 정적해석을 수행하였고, 내진설계기준연구 II에서 제시된 표준설계 응답스펙트럼을 사용하여 교각의 성능점을 평가, 비교하였다. 본 연구에서는 교각 실험체 선정에 있어서 휨에 지배적인 교각 실험체와 전단에 지배적인 교각 실험체를 선정하여 전단이 교각의 성능에 미치는 영향을 검토하였다. 분석결과, 휨에 지배적인 거동을 하는 철근콘크리트 교각의 내진 성능평가에서 고려된 축력비와 횡철근비는 성능점 산정에 미치는 영향이 매우 적은 것을 알 수 있었다. 전단에 지배적인 거동을 하는 철근콘크리트 교각의 경우, 전단을 고려한 경우의 성능점이 전단을 고려하지 않은 경우에 비해 매우 크게 나타남을 알 수 있었다. 이는 곧, 전단에 지배적인 거동을 하는 교각의 경우, 전단을 고려하지 않을 경우에는, 적용된 지진하중에 의해 요구되는 성능점을 과소평가하게 되어 내진성능 평가에 매우 심각한 오류를 범할 수 있음을 알 수 있었다. 한편, 본 연구에서 사용된 요구스펙트럼의 경우, 단일지반을 고려하였기 때문에 추후 다양한 지반을 고려한 성능점 평가 및 검토가 수행되어야 할 것으로 사료된다.
본 연구에서는 능력스펙트럼법을 이용하여 철근콘크리트 교각의 내진성능평가를 수행하였다. 이를 위해 기존의 참고문헌에 이용 가능한 교각 실험체들에 대해, 화이버 요소를 이용한 비선형 정적해석을 수행하였고, 내진설계기준연구 II에서 제시된 표준설계 응답스펙트럼을 사용하여 교각의 성능점을 평가, 비교하였다. 본 연구에서는 교각 실험체 선정에 있어서 휨에 지배적인 교각 실험체와 전단에 지배적인 교각 실험체를 선정하여 전단이 교각의 성능에 미치는 영향을 검토하였다. 분석결과, 휨에 지배적인 거동을 하는 철근콘크리트 교각의 내진 성능평가에서 고려된 축력비와 횡철근비는 성능점 산정에 미치는 영향이 매우 적은 것을 알 수 있었다. 전단에 지배적인 거동을 하는 철근콘크리트 교각의 경우, 전단을 고려한 경우의 성능점이 전단을 고려하지 않은 경우에 비해 매우 크게 나타남을 알 수 있었다. 이는 곧, 전단에 지배적인 거동을 하는 교각의 경우, 전단을 고려하지 않을 경우에는, 적용된 지진하중에 의해 요구되는 성능점을 과소평가하게 되어 내진성능 평가에 매우 심각한 오류를 범할 수 있음을 알 수 있었다. 한편, 본 연구에서 사용된 요구스펙트럼의 경우, 단일지반을 고려하였기 때문에 추후 다양한 지반을 고려한 성능점 평가 및 검토가 수행되어야 할 것으로 사료된다.
In this dissertation, seismic performance evaluation has been carried out for RC bridge piers using Capacity Spectrum Method. For the purpose of the present study, selection has been made for tested RC bridge piers that are available in the existing references. Nonlinear static pushover analyses hav...
In this dissertation, seismic performance evaluation has been carried out for RC bridge piers using Capacity Spectrum Method. For the purpose of the present study, selection has been made for tested RC bridge piers that are available in the existing references. Nonlinear static pushover analyses have then been conducted for the performance evaluation of the piers using fiber element analytical approaches. The design response spectrum proposed by korean Seismic Design Code study has been employed for demand spectrum in the present study. In order to assess the shear effect on the performance of such piers, both flexure-dominated and shear-governed pier specimens have been taken into account. Comparative studies reveal that axial force and transverse reinforcement ratio have a little influence on the performance for flexure-dominated pier specimens. For shear-governed pier specimens, performance evaluation with shear shows significantly greater response than that without shear. This implies that analysis without shear may prejudice the performance assessment, particularly for shear-governed piers. Meanwhile, only one soil type has been taken into account for the construction of demand spectrum in the current study. It is thus concluded that the performance evaluation considering various soil types should be conducted for a better estimation of RC bridge piers in successive future study.
In this dissertation, seismic performance evaluation has been carried out for RC bridge piers using Capacity Spectrum Method. For the purpose of the present study, selection has been made for tested RC bridge piers that are available in the existing references. Nonlinear static pushover analyses have then been conducted for the performance evaluation of the piers using fiber element analytical approaches. The design response spectrum proposed by korean Seismic Design Code study has been employed for demand spectrum in the present study. In order to assess the shear effect on the performance of such piers, both flexure-dominated and shear-governed pier specimens have been taken into account. Comparative studies reveal that axial force and transverse reinforcement ratio have a little influence on the performance for flexure-dominated pier specimens. For shear-governed pier specimens, performance evaluation with shear shows significantly greater response than that without shear. This implies that analysis without shear may prejudice the performance assessment, particularly for shear-governed piers. Meanwhile, only one soil type has been taken into account for the construction of demand spectrum in the current study. It is thus concluded that the performance evaluation considering various soil types should be conducted for a better estimation of RC bridge piers in successive future study.
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