파양사례를 통해 본 입양 후 사후관리에 관한 연구 : 국내입양을 중심으로 A study for the ex post facto management after adoption seen through the cases of the breakup of adoption : around domestic adoption원문보기
급격한 사회변화를 겪고 있는 현대사회에서 입양은 생물학적 부모가 양육할 수 없거나 양육하려 들지 않는 아동들에 대해 매우 성공적인 사회적 해결방법이며 그 사회적 인식 또한 매우 긍정적으로 확대되어가고 있음이 사실이다. 아동이 친부모 밑에서 자라나야 하는 것이 당연하고, 가장 바람직한 일이지만 부득이 양부모 밑에서 양육되어야 한다면 가장 우선적으로 아동의 상황이 고려되어야 한다. 입양을 하기 원하는 예비부모는 입양전문기관을 통하여 충분한 상담과 부부의 각별한 노력으로 입양의 전 과정에 대한 올바른 인지와 절차를 통해 실행하는 것이 파양을 최소화 하는 가장 기본적인 방안이라 할 수 있겠다. 본 연구는 보다 안정적인 국내입양을 위하여 17개의 파양사례를 사후관리 측면에서 접근하고 분석한 후 5가지 문제점과 효과적인 8가지 개선방안을 제시하였다. 또한 효과적인 사후관리가 실행될 때 파양을 최소화 할 수 있음도 결론으로 제시하였는데, 그 주된 내용은 국내 입양 후 사후관리 서비스와 파양과는 매우 밀접한 관련이 있음을 전 사례의 분석을 통해서 알 수 있었다는 점과, 부가적으로 국내입양 전 준비단계와 입양 후 사후관리와도 밀접한 관련이 있음을 본 연구의 사례 6, 17의 경우를 통해 알 수 있었다는 것이다. 또한 17개의 파양사례의 분석결과에 의하여 국내 입양 후 이루어지는 사후관리 서비스는 아동의 상황 즉 아동의 연령, 성별, 발달특성, 가정적 배경 등이 고려된 개인차에 초점을 맞추어 제공되어야만 함도 강조 되었다. 본 연구의 목적은 ‘국내입양을 중심으로 파양사례를 통해 본 입양 후 사후관리에 관한 연구’를 통해 안정적이고 건강한 국내입양의 지속을 위하여 국내 입양 후 파양된 17개의 사례를 수집하고 분석한 후 현재 이루어지고 있는 사후관리가 파양에 미치는 영향을 조사하고, 파양을 예방하기 위한 효과적인 사후관리 방안을 제시하고자 함이다. 이에 본 연구자자가 본문에서 서술한 결론을 토대로 파양의 문제점을 지적하면 다음과 같다. 첫째, 파양에 대한 규제 및 대책이 없다는 점이다. 둘째, 입양 후 사후관리 프로그램의 실시에 대한 적극성의 부족을 들 수 있다. 셋째, 현실적으로 대부분의 입양부모가 비밀입양을 원하여 사후관리를 피하거나, 사후관리의 필요성을 인정하지 않는다는 점이다. 넷째, 전문 인력 및 예산의 부족을 들 수 있다. 다섯째, 입양부모의 모임에 대한 활성화와 입양관련단체에 대한 적극적인 지원이 적다는 점이다. 이러한 문제점을 근거로 하여 파양을 예방하기 위한 효과적인 사후관리 방안의 실천을 위한 개선방안에 대하여 제언을 하고자 한다. 첫째, 사후관리에 필요한 인력 및 예산지원 확대 및 입양가정을 위한 정부차원의 지원정책이 보완되어야 한다. 둘째, 입양동기 및 배경에 맞는 적절한 사후관리 방법을 개발, 적용하되, 특히, 양육경험이 없는 양부모에 대한 적절한 교육 서비스가 시행되어야 한다. 셋째, 국내 입양 후 사후관리 체계가 세워져야 하며, 파양을 예방하기 위한 사후관리 방안이 사회복지의 아동복지분야에서 지속적으로 연구되고 개발되어야 할 것이다. 넷째, 파양이 성립된 이후에는 사회복지사의 개입과 사정을 통한 치유프로그램을 진행하여 파양이후 재입양이 되거나 시설로 복귀할 경우에도 파양과정에서 겪은 정신적 상처를 극복해 낼 수 있도록 적극적인 지원이 요구된다. 이러한 지원을 위한 세부적인 계획서가 아동복지 관련 부서와 복지기관과 학회 등에서 함께 위원회를 구성하여 마련되어야 할 것이다. 다섯째, 본 연구의 결과를 토대로 파양과 사후관리에 대한 사회복지적 측면에서의 후속 연구가 아동복지학회, 아동복지전문 사회복지사, 아동복지관련 시설 등에서 학회나 협회 등의 논문 등을 통하여 계속 나오도록 할 것이며, 이러한 후속연구가 파양사례를 방지하는데 기여해야 할 것이다. 여섯째, 사후관리 및 파양에 관한 구체적인 법제화가 필요하며 동시에 사후관리를 위한 효율적인 부모역할 수행 등과 같은 적절한 프로그램이 개발되어 실시되어야 한다. 일곱째, 입양가족과 직접적인 관련이 있는 확대가족이나 친척들 나아가 이웃까지 포함된 주변인들에 대한 입양에 관한 인식전환을 위하여 범국민적인 홍보가 확대 진행되어야 한다. 여덟째, 입양의 특성에 따른 효과적인 사후관리에 관한 ...
급격한 사회변화를 겪고 있는 현대사회에서 입양은 생물학적 부모가 양육할 수 없거나 양육하려 들지 않는 아동들에 대해 매우 성공적인 사회적 해결방법이며 그 사회적 인식 또한 매우 긍정적으로 확대되어가고 있음이 사실이다. 아동이 친부모 밑에서 자라나야 하는 것이 당연하고, 가장 바람직한 일이지만 부득이 양부모 밑에서 양육되어야 한다면 가장 우선적으로 아동의 상황이 고려되어야 한다. 입양을 하기 원하는 예비부모는 입양전문기관을 통하여 충분한 상담과 부부의 각별한 노력으로 입양의 전 과정에 대한 올바른 인지와 절차를 통해 실행하는 것이 파양을 최소화 하는 가장 기본적인 방안이라 할 수 있겠다. 본 연구는 보다 안정적인 국내입양을 위하여 17개의 파양사례를 사후관리 측면에서 접근하고 분석한 후 5가지 문제점과 효과적인 8가지 개선방안을 제시하였다. 또한 효과적인 사후관리가 실행될 때 파양을 최소화 할 수 있음도 결론으로 제시하였는데, 그 주된 내용은 국내 입양 후 사후관리 서비스와 파양과는 매우 밀접한 관련이 있음을 전 사례의 분석을 통해서 알 수 있었다는 점과, 부가적으로 국내입양 전 준비단계와 입양 후 사후관리와도 밀접한 관련이 있음을 본 연구의 사례 6, 17의 경우를 통해 알 수 있었다는 것이다. 또한 17개의 파양사례의 분석결과에 의하여 국내 입양 후 이루어지는 사후관리 서비스는 아동의 상황 즉 아동의 연령, 성별, 발달특성, 가정적 배경 등이 고려된 개인차에 초점을 맞추어 제공되어야만 함도 강조 되었다. 본 연구의 목적은 ‘국내입양을 중심으로 파양사례를 통해 본 입양 후 사후관리에 관한 연구’를 통해 안정적이고 건강한 국내입양의 지속을 위하여 국내 입양 후 파양된 17개의 사례를 수집하고 분석한 후 현재 이루어지고 있는 사후관리가 파양에 미치는 영향을 조사하고, 파양을 예방하기 위한 효과적인 사후관리 방안을 제시하고자 함이다. 이에 본 연구자자가 본문에서 서술한 결론을 토대로 파양의 문제점을 지적하면 다음과 같다. 첫째, 파양에 대한 규제 및 대책이 없다는 점이다. 둘째, 입양 후 사후관리 프로그램의 실시에 대한 적극성의 부족을 들 수 있다. 셋째, 현실적으로 대부분의 입양부모가 비밀입양을 원하여 사후관리를 피하거나, 사후관리의 필요성을 인정하지 않는다는 점이다. 넷째, 전문 인력 및 예산의 부족을 들 수 있다. 다섯째, 입양부모의 모임에 대한 활성화와 입양관련단체에 대한 적극적인 지원이 적다는 점이다. 이러한 문제점을 근거로 하여 파양을 예방하기 위한 효과적인 사후관리 방안의 실천을 위한 개선방안에 대하여 제언을 하고자 한다. 첫째, 사후관리에 필요한 인력 및 예산지원 확대 및 입양가정을 위한 정부차원의 지원정책이 보완되어야 한다. 둘째, 입양동기 및 배경에 맞는 적절한 사후관리 방법을 개발, 적용하되, 특히, 양육경험이 없는 양부모에 대한 적절한 교육 서비스가 시행되어야 한다. 셋째, 국내 입양 후 사후관리 체계가 세워져야 하며, 파양을 예방하기 위한 사후관리 방안이 사회복지의 아동복지분야에서 지속적으로 연구되고 개발되어야 할 것이다. 넷째, 파양이 성립된 이후에는 사회복지사의 개입과 사정을 통한 치유프로그램을 진행하여 파양이후 재입양이 되거나 시설로 복귀할 경우에도 파양과정에서 겪은 정신적 상처를 극복해 낼 수 있도록 적극적인 지원이 요구된다. 이러한 지원을 위한 세부적인 계획서가 아동복지 관련 부서와 복지기관과 학회 등에서 함께 위원회를 구성하여 마련되어야 할 것이다. 다섯째, 본 연구의 결과를 토대로 파양과 사후관리에 대한 사회복지적 측면에서의 후속 연구가 아동복지학회, 아동복지전문 사회복지사, 아동복지관련 시설 등에서 학회나 협회 등의 논문 등을 통하여 계속 나오도록 할 것이며, 이러한 후속연구가 파양사례를 방지하는데 기여해야 할 것이다. 여섯째, 사후관리 및 파양에 관한 구체적인 법제화가 필요하며 동시에 사후관리를 위한 효율적인 부모역할 수행 등과 같은 적절한 프로그램이 개발되어 실시되어야 한다. 일곱째, 입양가족과 직접적인 관련이 있는 확대가족이나 친척들 나아가 이웃까지 포함된 주변인들에 대한 입양에 관한 인식전환을 위하여 범국민적인 홍보가 확대 진행되어야 한다. 여덟째, 입양의 특성에 따른 효과적인 사후관리에 관한 모델링이 각 입양기관에서 시행되어 이에 대하여 연도별로 평가가 이루어져야 할 것이다. 마지막으로, 입양 후 사후관리가 사회복지 측면에서 전문적으로 관리되어 사후관리의 효과성에 대한 사례연구발표 등을 통해 입양기관이 함께 효과적인 사례관리 지침서를 작성하고, 이를 적용하여 더 이상 파양사례가 나오지 않도록 해야 할 것이다.
급격한 사회변화를 겪고 있는 현대사회에서 입양은 생물학적 부모가 양육할 수 없거나 양육하려 들지 않는 아동들에 대해 매우 성공적인 사회적 해결방법이며 그 사회적 인식 또한 매우 긍정적으로 확대되어가고 있음이 사실이다. 아동이 친부모 밑에서 자라나야 하는 것이 당연하고, 가장 바람직한 일이지만 부득이 양부모 밑에서 양육되어야 한다면 가장 우선적으로 아동의 상황이 고려되어야 한다. 입양을 하기 원하는 예비부모는 입양전문기관을 통하여 충분한 상담과 부부의 각별한 노력으로 입양의 전 과정에 대한 올바른 인지와 절차를 통해 실행하는 것이 파양을 최소화 하는 가장 기본적인 방안이라 할 수 있겠다. 본 연구는 보다 안정적인 국내입양을 위하여 17개의 파양사례를 사후관리 측면에서 접근하고 분석한 후 5가지 문제점과 효과적인 8가지 개선방안을 제시하였다. 또한 효과적인 사후관리가 실행될 때 파양을 최소화 할 수 있음도 결론으로 제시하였는데, 그 주된 내용은 국내 입양 후 사후관리 서비스와 파양과는 매우 밀접한 관련이 있음을 전 사례의 분석을 통해서 알 수 있었다는 점과, 부가적으로 국내입양 전 준비단계와 입양 후 사후관리와도 밀접한 관련이 있음을 본 연구의 사례 6, 17의 경우를 통해 알 수 있었다는 것이다. 또한 17개의 파양사례의 분석결과에 의하여 국내 입양 후 이루어지는 사후관리 서비스는 아동의 상황 즉 아동의 연령, 성별, 발달특성, 가정적 배경 등이 고려된 개인차에 초점을 맞추어 제공되어야만 함도 강조 되었다. 본 연구의 목적은 ‘국내입양을 중심으로 파양사례를 통해 본 입양 후 사후관리에 관한 연구’를 통해 안정적이고 건강한 국내입양의 지속을 위하여 국내 입양 후 파양된 17개의 사례를 수집하고 분석한 후 현재 이루어지고 있는 사후관리가 파양에 미치는 영향을 조사하고, 파양을 예방하기 위한 효과적인 사후관리 방안을 제시하고자 함이다. 이에 본 연구자자가 본문에서 서술한 결론을 토대로 파양의 문제점을 지적하면 다음과 같다. 첫째, 파양에 대한 규제 및 대책이 없다는 점이다. 둘째, 입양 후 사후관리 프로그램의 실시에 대한 적극성의 부족을 들 수 있다. 셋째, 현실적으로 대부분의 입양부모가 비밀입양을 원하여 사후관리를 피하거나, 사후관리의 필요성을 인정하지 않는다는 점이다. 넷째, 전문 인력 및 예산의 부족을 들 수 있다. 다섯째, 입양부모의 모임에 대한 활성화와 입양관련단체에 대한 적극적인 지원이 적다는 점이다. 이러한 문제점을 근거로 하여 파양을 예방하기 위한 효과적인 사후관리 방안의 실천을 위한 개선방안에 대하여 제언을 하고자 한다. 첫째, 사후관리에 필요한 인력 및 예산지원 확대 및 입양가정을 위한 정부차원의 지원정책이 보완되어야 한다. 둘째, 입양동기 및 배경에 맞는 적절한 사후관리 방법을 개발, 적용하되, 특히, 양육경험이 없는 양부모에 대한 적절한 교육 서비스가 시행되어야 한다. 셋째, 국내 입양 후 사후관리 체계가 세워져야 하며, 파양을 예방하기 위한 사후관리 방안이 사회복지의 아동복지분야에서 지속적으로 연구되고 개발되어야 할 것이다. 넷째, 파양이 성립된 이후에는 사회복지사의 개입과 사정을 통한 치유프로그램을 진행하여 파양이후 재입양이 되거나 시설로 복귀할 경우에도 파양과정에서 겪은 정신적 상처를 극복해 낼 수 있도록 적극적인 지원이 요구된다. 이러한 지원을 위한 세부적인 계획서가 아동복지 관련 부서와 복지기관과 학회 등에서 함께 위원회를 구성하여 마련되어야 할 것이다. 다섯째, 본 연구의 결과를 토대로 파양과 사후관리에 대한 사회복지적 측면에서의 후속 연구가 아동복지학회, 아동복지전문 사회복지사, 아동복지관련 시설 등에서 학회나 협회 등의 논문 등을 통하여 계속 나오도록 할 것이며, 이러한 후속연구가 파양사례를 방지하는데 기여해야 할 것이다. 여섯째, 사후관리 및 파양에 관한 구체적인 법제화가 필요하며 동시에 사후관리를 위한 효율적인 부모역할 수행 등과 같은 적절한 프로그램이 개발되어 실시되어야 한다. 일곱째, 입양가족과 직접적인 관련이 있는 확대가족이나 친척들 나아가 이웃까지 포함된 주변인들에 대한 입양에 관한 인식전환을 위하여 범국민적인 홍보가 확대 진행되어야 한다. 여덟째, 입양의 특성에 따른 효과적인 사후관리에 관한 모델링이 각 입양기관에서 시행되어 이에 대하여 연도별로 평가가 이루어져야 할 것이다. 마지막으로, 입양 후 사후관리가 사회복지 측면에서 전문적으로 관리되어 사후관리의 효과성에 대한 사례연구발표 등을 통해 입양기관이 함께 효과적인 사례관리 지침서를 작성하고, 이를 적용하여 더 이상 파양사례가 나오지 않도록 해야 할 것이다.
Adoption in the modern society experiencing a sudden social change is a very successful social solution for the children that their biological parents can't or won't bring up, and its social recognition is also expanding affirmatively. It is natural and desirable that children are bred under their r...
Adoption in the modern society experiencing a sudden social change is a very successful social solution for the children that their biological parents can't or won't bring up, and its social recognition is also expanding affirmatively. It is natural and desirable that children are bred under their real parents, but if they are bred inevitably under their adoptive parents, most of all, the situation of the children must be considered. The basic way to minimize the breakup of adoption is that preliminary parents who want to adopt a child need to hold enough consultations with the professional institution for adoption, and that they must try to have an right recognition of the whole process for adoption and perform their dreams through the right procedure. After having approached the ex post facto managemental side after adoption to the 17 cases of the breakup of adoption and analyzed them, this study suggested 5 problems and 8 effective improvement ways for a stabler domestic adoption. Consequently it also suggested that when the effective ex post facto management was performed, the breakup of adoption was able to be minimized. The main idea was that it could be known through analysis of the previous cases that the service of the ex post facto management after domestic adoption was closely related to the breakup of adoption. In addition, it could also be known through the cases 6, 17 of this study that the preparing stage before domestic adoption was closely related to the ex post facto management after adoption. Moreover, it was also emphasized by the analysis result of the 17 cases of the breakup of adoption as the above mentioned that the ex post facto management service after domestic adoption must focus the individual differences considering the children situations such as age, gender, developing characteristic, and domestic background, and then it must be provided. This study is to collect the 17 cases of the breakup of adoption after domestic adoption, analyze them, examine the influence that the ex post facto management is affecting the breakup of adoption in the present, and suggest the effective ways of the ex post facto management to prevent the breakup of adoption in order to keep on the stable and healthy domestic adoption by 'a study for the ex post facto management after adoption seen through the cases of the breakup of adoption'. This researcher pointed out the problems of the breakup of adoption on the basis of the result stated through this study as follows. Firstly, there are no regulations and counterplans for the breakup of adoption. Secondly, there is lack of positiveness for performing the program of the ex post facto management after adoption. Thirdly, in fact most of the adoptive parents want a secret adoption, avoid the ex post facto management, and will not recognize the need of the ex post facto management. Fourthly, there is lack of professional experts and budget. Fifthly, there is lack of positive support for the activation of the meeting of adoptive parents and the institutions for adoption. On the basis of such problems, this study is going to suggest the improvement ways to perform the effective ways of the ex post facto management in order to prevent the breakup of adoption. Firstly, the support policy of government has to be supplemented for the human power necessary for the ex post facto management, the expansion of budget support, and the adoptive homes. Secondly, the appropriate ways of the ex post facto management suited for the adoptive motivation and background must be developed and applied. Above all, the adequate education service for adoptive parents who have no breeding experience must be performed. Thirdly, the system of the ex post facto management after adoption must be established and the ways of the ex post facto management to prevent the breakup of adoption must continue to be studied and developed in the child welfare field of social welfare. Fourthly, after the breakup of adoption is concluded, the healing program by a social worker's involvement must be advanced positively in order to overcome the spiritual hurt which comes from the breakup of adoption even if he or she can be readopted or return to the welfare facilities. For such a support, a detail plan will have to be prepared for such a support in the committee composed of the departments related to child welfare, welfare institutions, and academic societies. Fifthly, on the basis of this study's result, successive studies of the breakup of adoption and the social welfare side of the ex post facto management will have to be published through the theses of academic societies and associations at the academic society of child welfare, social workers for child welfare, and the institutions related to child welfare. Such successive studies will have to contribute to preventing the breakup of adoption. Sixthly, the concrete legislation to the ex post facto management and the breakup of adoption is needed, and at the same time the proper program such as the performance of parent's role for the ex post facto management must be developed and executed. Seventhly, pan-national public relations are expanded and advanced in order to change the perception of adoption to the expanded families, relatives, and marginal people including neighbors who are directly related to adoptive families. Eighthly, the modeling of the effectively ex post facto management according to the characteristic of adoption is carried out in each adoptive institution and its yearly valuation will have to be achieved. Lastly, the ex post facto management after adoption is managed in the side of social welfare, the case studies for the effectiveness of the ex post facto management are presented, and all the institutions for adoption must apply the effective guidelines of case management not to make the breakup of adoption any more.
Adoption in the modern society experiencing a sudden social change is a very successful social solution for the children that their biological parents can't or won't bring up, and its social recognition is also expanding affirmatively. It is natural and desirable that children are bred under their real parents, but if they are bred inevitably under their adoptive parents, most of all, the situation of the children must be considered. The basic way to minimize the breakup of adoption is that preliminary parents who want to adopt a child need to hold enough consultations with the professional institution for adoption, and that they must try to have an right recognition of the whole process for adoption and perform their dreams through the right procedure. After having approached the ex post facto managemental side after adoption to the 17 cases of the breakup of adoption and analyzed them, this study suggested 5 problems and 8 effective improvement ways for a stabler domestic adoption. Consequently it also suggested that when the effective ex post facto management was performed, the breakup of adoption was able to be minimized. The main idea was that it could be known through analysis of the previous cases that the service of the ex post facto management after domestic adoption was closely related to the breakup of adoption. In addition, it could also be known through the cases 6, 17 of this study that the preparing stage before domestic adoption was closely related to the ex post facto management after adoption. Moreover, it was also emphasized by the analysis result of the 17 cases of the breakup of adoption as the above mentioned that the ex post facto management service after domestic adoption must focus the individual differences considering the children situations such as age, gender, developing characteristic, and domestic background, and then it must be provided. This study is to collect the 17 cases of the breakup of adoption after domestic adoption, analyze them, examine the influence that the ex post facto management is affecting the breakup of adoption in the present, and suggest the effective ways of the ex post facto management to prevent the breakup of adoption in order to keep on the stable and healthy domestic adoption by 'a study for the ex post facto management after adoption seen through the cases of the breakup of adoption'. This researcher pointed out the problems of the breakup of adoption on the basis of the result stated through this study as follows. Firstly, there are no regulations and counterplans for the breakup of adoption. Secondly, there is lack of positiveness for performing the program of the ex post facto management after adoption. Thirdly, in fact most of the adoptive parents want a secret adoption, avoid the ex post facto management, and will not recognize the need of the ex post facto management. Fourthly, there is lack of professional experts and budget. Fifthly, there is lack of positive support for the activation of the meeting of adoptive parents and the institutions for adoption. On the basis of such problems, this study is going to suggest the improvement ways to perform the effective ways of the ex post facto management in order to prevent the breakup of adoption. Firstly, the support policy of government has to be supplemented for the human power necessary for the ex post facto management, the expansion of budget support, and the adoptive homes. Secondly, the appropriate ways of the ex post facto management suited for the adoptive motivation and background must be developed and applied. Above all, the adequate education service for adoptive parents who have no breeding experience must be performed. Thirdly, the system of the ex post facto management after adoption must be established and the ways of the ex post facto management to prevent the breakup of adoption must continue to be studied and developed in the child welfare field of social welfare. Fourthly, after the breakup of adoption is concluded, the healing program by a social worker's involvement must be advanced positively in order to overcome the spiritual hurt which comes from the breakup of adoption even if he or she can be readopted or return to the welfare facilities. For such a support, a detail plan will have to be prepared for such a support in the committee composed of the departments related to child welfare, welfare institutions, and academic societies. Fifthly, on the basis of this study's result, successive studies of the breakup of adoption and the social welfare side of the ex post facto management will have to be published through the theses of academic societies and associations at the academic society of child welfare, social workers for child welfare, and the institutions related to child welfare. Such successive studies will have to contribute to preventing the breakup of adoption. Sixthly, the concrete legislation to the ex post facto management and the breakup of adoption is needed, and at the same time the proper program such as the performance of parent's role for the ex post facto management must be developed and executed. Seventhly, pan-national public relations are expanded and advanced in order to change the perception of adoption to the expanded families, relatives, and marginal people including neighbors who are directly related to adoptive families. Eighthly, the modeling of the effectively ex post facto management according to the characteristic of adoption is carried out in each adoptive institution and its yearly valuation will have to be achieved. Lastly, the ex post facto management after adoption is managed in the side of social welfare, the case studies for the effectiveness of the ex post facto management are presented, and all the institutions for adoption must apply the effective guidelines of case management not to make the breakup of adoption any more.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.