21세기에 들어서면서 우리가 일상생활에서 흔히 보는 여러 가지 물품과 다량의 정보는 날이 갈수록 세계적 범위 내에서 동일화, 표준화의 추세를 보이고 있고 우리의 사회는 이미 글로벌화의 물결 속에 말려들고 있다. 정보와 통신 영역의 발전으로 동서, 남북은 이미 서로 융합되는 시대에 들어섰다. 우리는 우리가 같이 숨쉬고 있다는 사실을 절실히 느끼게 된다. 반면, 자연환경, 역사, 지리, 문화 등 원인으로 동서양 문화 사이에 줄곧 아주 큰 차이성이 존재하였다. 역사상 동서양 사이는 줄곧 분리적이고 평행적인 발전 상태에 있다가 16세기 경 유럽의 문화부흥이 출현함에 따라 “현대”라는 씨앗이 ...
21세기에 들어서면서 우리가 일상생활에서 흔히 보는 여러 가지 물품과 다량의 정보는 날이 갈수록 세계적 범위 내에서 동일화, 표준화의 추세를 보이고 있고 우리의 사회는 이미 글로벌화의 물결 속에 말려들고 있다. 정보와 통신 영역의 발전으로 동서, 남북은 이미 서로 융합되는 시대에 들어섰다. 우리는 우리가 같이 숨쉬고 있다는 사실을 절실히 느끼게 된다. 반면, 자연환경, 역사, 지리, 문화 등 원인으로 동서양 문화 사이에 줄곧 아주 큰 차이성이 존재하였다. 역사상 동서양 사이는 줄곧 분리적이고 평행적인 발전 상태에 있다가 16세기 경 유럽의 문화부흥이 출현함에 따라 “현대”라는 씨앗이 싹트기 시작하였다. 유럽에서는 바깥세계에 눈길을 돌릴 것을 제창하였고 그에 따라 동서양 사이의 연계가 이루어지기 시작하였다. 문예부흥의 각성과 산업혁명이 가져다 준 커다란 기술 발전 및 신대륙의 발견은 서부유럽의 건축에 큰 발전을 가져다주었다. 하지만 동양의 상황을 보면, 정체 후의 병행과 독립적인 발전을 거친 뒤 다른 한 가지 전통과 중첩되었다. 동양의 발전은 외계의 힘으로 이루어 진 것이지 결코 자연발생적인 과정이 아니었다. 그러면 앞으로 어떻게 해야 단일 문화와 전통을 겸한 표현형식을 초월하여 진정 이처럼 창조력이 있는 표현 형식을 이룰 수 있을까? 그러므로 본 연구는 앞으로 서구화의 물결 속에서, 서구의 문화와 다른 동아시아의 독특한 문화와 풍토를 이용하여 과거로부터 이어온 단일 문화권의 전통을 겸한 표현형식으로 진정한 창조력을 갖는 표현형식을 어떻게 이룰 수 있을까에 대한 의문의 해결을 목적으로 하고 있다. 이것은 글로벌화의 물결 속에서 한 가지 생태적인 문화현상으로서 그 의의가 있다고 할 수 있다. 본론은 연구대상에 대한 충분한 분석을 토대로 이루어졌다. 실내 공간의 형태와 분위기 조성 등을 통해 동서양 문화 속에 내포된 정신을 비교하고 분석하여 문화적 차이로 인한 동양과 서양의 주거형태의 변화를 보다 정확하게 인식하려 하였다. 이를 통하여 2가지 맥락에 대한 해답을 얻었다. 그 첫 번째가 어떠한 디자인 풍격이 위에서 언급한 느린 리듬과 간단한 생활을 숭상하는 시대에 적합하며, 혹은 이 시대에 어떠한 디자인 풍격으로 사람들의 생활에 대한 이해와 동경을 실현시킬 수 있을까? 해답은 동양 정신이 갖고 있는 극간주의 풍격이 중요한 역량을 발휘할 수 있음을 알 수 있었다. 극간주의는 형식상에 있어서 극도의 간소화와 개관과 추상을 추구하여, 아주 작은 디자인 요소로 큰 척도의 공간을 제어할 수 있다. 또한, 관중에 대한 영향과 충격은 오히려 대단히 신속하고 직접적이므로, 간단 속에서 복잡함을 분명히 하고, 청정함 속에서 신비를 발산해 낸다. 또 하나의 의문은 현대 시내 디자인 속에서 동양 전통 문화의 이해를 표현해 낼 수 있을까? 이다. 이것은 나의 주제인 동양 정신 연구를 돌아보게 한다. 동양정신을 추구하기에 앞서 선결 조건으로 반드시 현대적이어야 하고, 그 후에 동양적이어야 한다고 생각한다. 그러나 동양 정신은 향토 예술 정신에 대한 적극적 전승이지, 소극적인 것이 아님을 알 수 있었다. 소위 소극적 전승이란 오래된 것을 비추는 것이고, 적극적인 전승이란 전통으로부터 그 심층적 정신적 정수를 발굴하고 제련하여 현대적 재료와 수법을 통해 연역해 나가는 것으로, 전통적인 것에 새로운 시대적 의미를 부여하는 것이다. 동양 정신을 혼합한 극간주의 실내디자인은 그 기질에 동양 심미 속의 함축과 선성을 간직하고 있고, 이러한 정신이 이 시대 가장 주류가 되는 디자인으로 나아가게 될 것이다. 그러나 전통을 계승 고양하는 것에 있어서는 결코 순수하게 과거의 풍격을 연장해서도 전통적 휘장을 뽐내서도 안되며, 더욱이 과거를 복사할 수 없다. 반드시 그 시대의 입지를 다지면서 전통을 회고하고 미래를 위한 시야를 넓혀야 하며, 심층적으로 연구 발전시켜 동양의 풍격에 맞는 가장 적합한 표현 방식을 찾아야 하는 과제를 우리는 안고 있다.
21세기에 들어서면서 우리가 일상생활에서 흔히 보는 여러 가지 물품과 다량의 정보는 날이 갈수록 세계적 범위 내에서 동일화, 표준화의 추세를 보이고 있고 우리의 사회는 이미 글로벌화의 물결 속에 말려들고 있다. 정보와 통신 영역의 발전으로 동서, 남북은 이미 서로 융합되는 시대에 들어섰다. 우리는 우리가 같이 숨쉬고 있다는 사실을 절실히 느끼게 된다. 반면, 자연환경, 역사, 지리, 문화 등 원인으로 동서양 문화 사이에 줄곧 아주 큰 차이성이 존재하였다. 역사상 동서양 사이는 줄곧 분리적이고 평행적인 발전 상태에 있다가 16세기 경 유럽의 문화부흥이 출현함에 따라 “현대”라는 씨앗이 싹트기 시작하였다. 유럽에서는 바깥세계에 눈길을 돌릴 것을 제창하였고 그에 따라 동서양 사이의 연계가 이루어지기 시작하였다. 문예부흥의 각성과 산업혁명이 가져다 준 커다란 기술 발전 및 신대륙의 발견은 서부유럽의 건축에 큰 발전을 가져다주었다. 하지만 동양의 상황을 보면, 정체 후의 병행과 독립적인 발전을 거친 뒤 다른 한 가지 전통과 중첩되었다. 동양의 발전은 외계의 힘으로 이루어 진 것이지 결코 자연발생적인 과정이 아니었다. 그러면 앞으로 어떻게 해야 단일 문화와 전통을 겸한 표현형식을 초월하여 진정 이처럼 창조력이 있는 표현 형식을 이룰 수 있을까? 그러므로 본 연구는 앞으로 서구화의 물결 속에서, 서구의 문화와 다른 동아시아의 독특한 문화와 풍토를 이용하여 과거로부터 이어온 단일 문화권의 전통을 겸한 표현형식으로 진정한 창조력을 갖는 표현형식을 어떻게 이룰 수 있을까에 대한 의문의 해결을 목적으로 하고 있다. 이것은 글로벌화의 물결 속에서 한 가지 생태적인 문화현상으로서 그 의의가 있다고 할 수 있다. 본론은 연구대상에 대한 충분한 분석을 토대로 이루어졌다. 실내 공간의 형태와 분위기 조성 등을 통해 동서양 문화 속에 내포된 정신을 비교하고 분석하여 문화적 차이로 인한 동양과 서양의 주거형태의 변화를 보다 정확하게 인식하려 하였다. 이를 통하여 2가지 맥락에 대한 해답을 얻었다. 그 첫 번째가 어떠한 디자인 풍격이 위에서 언급한 느린 리듬과 간단한 생활을 숭상하는 시대에 적합하며, 혹은 이 시대에 어떠한 디자인 풍격으로 사람들의 생활에 대한 이해와 동경을 실현시킬 수 있을까? 해답은 동양 정신이 갖고 있는 극간주의 풍격이 중요한 역량을 발휘할 수 있음을 알 수 있었다. 극간주의는 형식상에 있어서 극도의 간소화와 개관과 추상을 추구하여, 아주 작은 디자인 요소로 큰 척도의 공간을 제어할 수 있다. 또한, 관중에 대한 영향과 충격은 오히려 대단히 신속하고 직접적이므로, 간단 속에서 복잡함을 분명히 하고, 청정함 속에서 신비를 발산해 낸다. 또 하나의 의문은 현대 시내 디자인 속에서 동양 전통 문화의 이해를 표현해 낼 수 있을까? 이다. 이것은 나의 주제인 동양 정신 연구를 돌아보게 한다. 동양정신을 추구하기에 앞서 선결 조건으로 반드시 현대적이어야 하고, 그 후에 동양적이어야 한다고 생각한다. 그러나 동양 정신은 향토 예술 정신에 대한 적극적 전승이지, 소극적인 것이 아님을 알 수 있었다. 소위 소극적 전승이란 오래된 것을 비추는 것이고, 적극적인 전승이란 전통으로부터 그 심층적 정신적 정수를 발굴하고 제련하여 현대적 재료와 수법을 통해 연역해 나가는 것으로, 전통적인 것에 새로운 시대적 의미를 부여하는 것이다. 동양 정신을 혼합한 극간주의 실내디자인은 그 기질에 동양 심미 속의 함축과 선성을 간직하고 있고, 이러한 정신이 이 시대 가장 주류가 되는 디자인으로 나아가게 될 것이다. 그러나 전통을 계승 고양하는 것에 있어서는 결코 순수하게 과거의 풍격을 연장해서도 전통적 휘장을 뽐내서도 안되며, 더욱이 과거를 복사할 수 없다. 반드시 그 시대의 입지를 다지면서 전통을 회고하고 미래를 위한 시야를 넓혀야 하며, 심층적으로 연구 발전시켜 동양의 풍격에 맞는 가장 적합한 표현 방식을 찾아야 하는 과제를 우리는 안고 있다.
Since the 21st century, our each person occupies the globalization, under the multiplex time big background, regardless of places Europe or the US, the people may hear or see Africa's music and the sculpture, New York's modern girls put on the Chinese type Chinese dress to walk randomly in the Fifth...
Since the 21st century, our each person occupies the globalization, under the multiplex time big background, regardless of places Europe or the US, the people may hear or see Africa's music and the sculpture, New York's modern girls put on the Chinese type Chinese dress to walk randomly in the Fifth Avenue, before Paris's Louvre, are standing erect the Chinese designer I.M. Pei's glass awl, but his inspiration is comes from has in 4000 historical Egyptian Pyramid, do not say that Japan's print art, Chinese botanical garden esthetics constructs and the indoor design enormous influence regarding the West. Was as though British philosopher Russell in 1922 in an articlesaidin" China and the West Culture Comparison": “between the different culture's exchange in the past already by the proof was the human culture development milestone many times. Greece studies Egypt, Rome profits from Greece, Arab refers to the Roman Empire, middle ges Europe imitates Arab, renaissance Europe imitates the byzantine empire”, the different culture's difference constituted a cultural treasure house, induces people's inspiration to cause some cultural frequently the innovation. Without the difference, does not have the cultural multi-dimensional development, is impossible to present today the colorful human culture. In this kind of globalization, under the multiplex time big background, an Eastern strength causes the judgment which more and more world people pay attention, at Milan international furniture exhibition, brief implicit “new Chinese type” the deck chair is placed on the best location; South Korea's Tristar electron in American IDEA design prize continually five big prizes; Japanese non-India nondefective which is famous extremely by the Jan style, now the marketing Europe and Asia US three continents, the luxury goods brand Manchurian tiger the high-quality Chinese dress series which issued at the fashionable clothing week opening ceremony, the Western three-dimensional tailor technology and the Chinese type cloud shoulder collar, the lunar corona skirt as well as the auspicious cloud design and so on will unify wonderfully, to the western-style formal clothes, the fish tail skirt and so on has carried on the brand-new annotation. Eastern local conditions and customs design shape more and more frequent present in common people's eye. In this paper involves the Eastern spirit to have complicated contacting with these kind of styles, sits the old padauk teak furniture still to suspend at new modernism threshold to buddhism other character and style, the Jan principle clear hale and hearty line does not repel the Japanese-style imperial sacrifices wind flavor extremely a young Shi niche, we see, what feels is the Eastern spirit to constructs as well as indoor and so on now more and more clearly many domain influences, with mixes to the Eastern culture's inheritance and the innovation as well as with these kind of style's organic synthesis builds is this paper research key. The international architect annual meeting Lima conference "Horse Earthen mound Monk Charter" pointed out explicitly “the modern construction's subject matter no longer is the pure volume visual performance, but creates the inner space which the people can live”, when the designer in the East and West art fusion's exploration discovered when new artistic direction “Eastern spirit”, the people had the new understanding regarding the new century's life idea, has respected the tradition and the native place “the Eastern spirit” conforms to modern people's esthetic appreciation, is one kind can let entertainment of art which the will of the people inspiration moves.
Since the 21st century, our each person occupies the globalization, under the multiplex time big background, regardless of places Europe or the US, the people may hear or see Africa's music and the sculpture, New York's modern girls put on the Chinese type Chinese dress to walk randomly in the Fifth Avenue, before Paris's Louvre, are standing erect the Chinese designer I.M. Pei's glass awl, but his inspiration is comes from has in 4000 historical Egyptian Pyramid, do not say that Japan's print art, Chinese botanical garden esthetics constructs and the indoor design enormous influence regarding the West. Was as though British philosopher Russell in 1922 in an articlesaidin" China and the West Culture Comparison": “between the different culture's exchange in the past already by the proof was the human culture development milestone many times. Greece studies Egypt, Rome profits from Greece, Arab refers to the Roman Empire, middle ges Europe imitates Arab, renaissance Europe imitates the byzantine empire”, the different culture's difference constituted a cultural treasure house, induces people's inspiration to cause some cultural frequently the innovation. Without the difference, does not have the cultural multi-dimensional development, is impossible to present today the colorful human culture. In this kind of globalization, under the multiplex time big background, an Eastern strength causes the judgment which more and more world people pay attention, at Milan international furniture exhibition, brief implicit “new Chinese type” the deck chair is placed on the best location; South Korea's Tristar electron in American IDEA design prize continually five big prizes; Japanese non-India nondefective which is famous extremely by the Jan style, now the marketing Europe and Asia US three continents, the luxury goods brand Manchurian tiger the high-quality Chinese dress series which issued at the fashionable clothing week opening ceremony, the Western three-dimensional tailor technology and the Chinese type cloud shoulder collar, the lunar corona skirt as well as the auspicious cloud design and so on will unify wonderfully, to the western-style formal clothes, the fish tail skirt and so on has carried on the brand-new annotation. Eastern local conditions and customs design shape more and more frequent present in common people's eye. In this paper involves the Eastern spirit to have complicated contacting with these kind of styles, sits the old padauk teak furniture still to suspend at new modernism threshold to buddhism other character and style, the Jan principle clear hale and hearty line does not repel the Japanese-style imperial sacrifices wind flavor extremely a young Shi niche, we see, what feels is the Eastern spirit to constructs as well as indoor and so on now more and more clearly many domain influences, with mixes to the Eastern culture's inheritance and the innovation as well as with these kind of style's organic synthesis builds is this paper research key. The international architect annual meeting Lima conference "Horse Earthen mound Monk Charter" pointed out explicitly “the modern construction's subject matter no longer is the pure volume visual performance, but creates the inner space which the people can live”, when the designer in the East and West art fusion's exploration discovered when new artistic direction “Eastern spirit”, the people had the new understanding regarding the new century's life idea, has respected the tradition and the native place “the Eastern spirit” conforms to modern people's esthetic appreciation, is one kind can let entertainment of art which the will of the people inspiration moves.
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