본 연구는 서울 소재 대학에 재학 중인 남․여 대학생 310명을 대상으로 건강관심도, 영양지식과 식습관을 조사하였다. 건강관심도와 영양지식, 식습관의 상관관계를 알아보는 데 그 목적이 있으며, 대학생들의 건강관심도 증가와 영양개선 및 식습관 개선 등 이에 필요한 기초자료를 얻고자 하였다. 조사결과 건강에 대한 관심도는 5점 만점에 여학생의 점수가 3.13점으로 남학생의 2.81점 보다 높게 나타났고(p<.001), 영양지식의 점수결과...
본 연구는 서울 소재 대학에 재학 중인 남․여 대학생 310명을 대상으로 건강관심도, 영양지식과 식습관을 조사하였다. 건강관심도와 영양지식, 식습관의 상관관계를 알아보는 데 그 목적이 있으며, 대학생들의 건강관심도 증가와 영양개선 및 식습관 개선 등 이에 필요한 기초자료를 얻고자 하였다. 조사결과 건강에 대한 관심도는 5점 만점에 여학생의 점수가 3.13점으로 남학생의 2.81점 보다 높게 나타났고(p<.001), 영양지식의 점수결과는 100점 만점에 여학생 74.06점으로 남학생 71.40점 보다 높게 나타났으나(p<.05) 많은 점수 차를 보이지는 않았다. 식습관의 조사결과는 10점 만점에 여학생 4.44점, 남학생 4.19점으로 남학생보다 여학생의 식습관 점수가 조금 높게 나타났으나, 남·여 모두 그리 높은 점수를 받지는 못하였다. 건강관심도에 따른 영양지식 점수를 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않았지만, 전체적으로 건강관심이 높은 그룹은 관심이 낮은 그룹보다 영양지식 점수가 높게 나타났다. 건강관심도에 따른 식습관 점수를 살펴본 결과 전체적으로 건강에 관심이 높은 그룹은 관심이 낮은 그룹 보다 식습관 점수가 높게 나타났고(p<.001), 남․여학생 마찬가지로 건강에 관심이 높은 사람이 식습관 점수가 높은 것을 알 수 있었다. 영양지식 점수에 따른 식습관의 차이를 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않았지만, 전체적으로 영양지식이 높은 그룹은 낮은 그룹보다 식습관 점수가 높게 나타났다. 건강관심도와 영양지식 및 식습관의 상관관계를 살펴본 결과 모두 정의 상관관계를 보여 건강관심도가 높아질수록 영양지식과 식습관이 높아지는 것을 알 수 있으며, 영양지식이 높아질수록 식습관이 높아지는 것을 알 수 있다. 이상의 결과를 종합하여 보면, 남․여 대학생들의 건강관심도 및 영양지식이 낮지 않은 편이었으며, 식습관은 그다지 좋은 점수를 받지는 못한 것을 알 수 있다. 각 요인 간에는 정적인 상관관계가 있어 건강관심도가 높을 수록 영양지식 점수와 식습관 점수가 높았고, 영양지식이 높으면 식습관 점수도 높았다. 대학생들의 건강에 대한 관심과 바람직한 영양지식 습득, 식생활을 영위하기 위해서 식습관 변화 등을 유도할 수 있는 영양교육의 기회 부여가 더 많이 생겨나야겠고, 본 연구가 서울 일부지역의 남․여 대학생들을 대상으로 한 것이라는 제한점이 있었던 것을 고려해, 후속연구에서는 더 많은 대학생을 대상으로 한 연구가 필요하다고 여겨진다.
본 연구는 서울 소재 대학에 재학 중인 남․여 대학생 310명을 대상으로 건강관심도, 영양지식과 식습관을 조사하였다. 건강관심도와 영양지식, 식습관의 상관관계를 알아보는 데 그 목적이 있으며, 대학생들의 건강관심도 증가와 영양개선 및 식습관 개선 등 이에 필요한 기초자료를 얻고자 하였다. 조사결과 건강에 대한 관심도는 5점 만점에 여학생의 점수가 3.13점으로 남학생의 2.81점 보다 높게 나타났고(p<.001), 영양지식의 점수결과는 100점 만점에 여학생 74.06점으로 남학생 71.40점 보다 높게 나타났으나(p<.05) 많은 점수 차를 보이지는 않았다. 식습관의 조사결과는 10점 만점에 여학생 4.44점, 남학생 4.19점으로 남학생보다 여학생의 식습관 점수가 조금 높게 나타났으나, 남·여 모두 그리 높은 점수를 받지는 못하였다. 건강관심도에 따른 영양지식 점수를 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않았지만, 전체적으로 건강관심이 높은 그룹은 관심이 낮은 그룹보다 영양지식 점수가 높게 나타났다. 건강관심도에 따른 식습관 점수를 살펴본 결과 전체적으로 건강에 관심이 높은 그룹은 관심이 낮은 그룹 보다 식습관 점수가 높게 나타났고(p<.001), 남․여학생 마찬가지로 건강에 관심이 높은 사람이 식습관 점수가 높은 것을 알 수 있었다. 영양지식 점수에 따른 식습관의 차이를 살펴본 결과 통계적으로 유의한 차이를 보이지는 않았지만, 전체적으로 영양지식이 높은 그룹은 낮은 그룹보다 식습관 점수가 높게 나타났다. 건강관심도와 영양지식 및 식습관의 상관관계를 살펴본 결과 모두 정의 상관관계를 보여 건강관심도가 높아질수록 영양지식과 식습관이 높아지는 것을 알 수 있으며, 영양지식이 높아질수록 식습관이 높아지는 것을 알 수 있다. 이상의 결과를 종합하여 보면, 남․여 대학생들의 건강관심도 및 영양지식이 낮지 않은 편이었으며, 식습관은 그다지 좋은 점수를 받지는 못한 것을 알 수 있다. 각 요인 간에는 정적인 상관관계가 있어 건강관심도가 높을 수록 영양지식 점수와 식습관 점수가 높았고, 영양지식이 높으면 식습관 점수도 높았다. 대학생들의 건강에 대한 관심과 바람직한 영양지식 습득, 식생활을 영위하기 위해서 식습관 변화 등을 유도할 수 있는 영양교육의 기회 부여가 더 많이 생겨나야겠고, 본 연구가 서울 일부지역의 남․여 대학생들을 대상으로 한 것이라는 제한점이 있었던 것을 고려해, 후속연구에서는 더 많은 대학생을 대상으로 한 연구가 필요하다고 여겨진다.
The aim of research thesis is to study factors, such as, 'concerns about health', 'nutrition knowledge' and 'food habits' among college students, and analyze the correlations between variables of such factors. To do it, this thesis conducted a survey of 310 boy and girl college students in an univer...
The aim of research thesis is to study factors, such as, 'concerns about health', 'nutrition knowledge' and 'food habits' among college students, and analyze the correlations between variables of such factors. To do it, this thesis conducted a survey of 310 boy and girl college students in an university in Seoul. The another aim of this research thesis is to analyze how effects nutrition knowledge and food habits can have on eating nutrients, and reexamine the relevant problems from macro-perspective, and to improve nutrition among college students and gather pertinent basic data. For 'concerns about health', girl students have scored 311.3 points higher than boy students scoring 2.81 points(P<.001). For 'nutrition knowledge', girl students have scored 74.06, out of total 100 points, and higher than boy students scoring 71.40(P<05). But, there has been not much difference in their points. With regard to 'food habit', girl and boy students have scored 4.44 and 4.19 points, respectively, showing girl students have accounted for the higher rate of food habit, compared with body students. With respect to the difference in 'nutrition knowledge' based on 'concerns about health', the group with higher concerns about health has taken up with the higher rate of nutrition knowledge than the group with lower concerns about it, as a whole. But, there have been not statistically significant difference. Concerning the difference in 'food habit' based on concerns about health, the group with higher concerns about health has reached the higher rate of food habit compared with the group with lower concerns about it(p<001) Regarding the difference in 'food habit' based on scores of nutrition knowledge, there has been no statistically significant difference. But, the higher group with nutrition knowledge has accounted for the higher rate of food habit scores, compared with the lower group with it. As to correlations between concerns about health, nutrition knowledge and food habit, proportional correlations have been made. This demonstrates that the higher concerns about health is, the higher nutrition knowledge and food habit becomes. The higher nutrition knowledge is, the higher food habit becomes. These research results evidence that the concerns about health and nutrition knowledge among boy and girl students have had not at the low level, while food habit among them have had not been scored relatively high. Each factor has had the proportional correlations, which led the higher scores of nutrition knowledge and food habits as concerns about health became higher and higher. The higher nutrition knowledge was, the higher food habit scores became. The subsequent research and study need to focus on numerous students, taking into the allowance that a growing number of college students show concerns about health, they acquire proper nutrition knowledge, and that they are given greater opportunities to receive 'education on nutrition' which can induce the changing food habits, and this research thesis conducted a limited survey of boy and girl students in a few of Seoul regions.
The aim of research thesis is to study factors, such as, 'concerns about health', 'nutrition knowledge' and 'food habits' among college students, and analyze the correlations between variables of such factors. To do it, this thesis conducted a survey of 310 boy and girl college students in an university in Seoul. The another aim of this research thesis is to analyze how effects nutrition knowledge and food habits can have on eating nutrients, and reexamine the relevant problems from macro-perspective, and to improve nutrition among college students and gather pertinent basic data. For 'concerns about health', girl students have scored 311.3 points higher than boy students scoring 2.81 points(P<.001). For 'nutrition knowledge', girl students have scored 74.06, out of total 100 points, and higher than boy students scoring 71.40(P<05). But, there has been not much difference in their points. With regard to 'food habit', girl and boy students have scored 4.44 and 4.19 points, respectively, showing girl students have accounted for the higher rate of food habit, compared with body students. With respect to the difference in 'nutrition knowledge' based on 'concerns about health', the group with higher concerns about health has taken up with the higher rate of nutrition knowledge than the group with lower concerns about it, as a whole. But, there have been not statistically significant difference. Concerning the difference in 'food habit' based on concerns about health, the group with higher concerns about health has reached the higher rate of food habit compared with the group with lower concerns about it(p<001) Regarding the difference in 'food habit' based on scores of nutrition knowledge, there has been no statistically significant difference. But, the higher group with nutrition knowledge has accounted for the higher rate of food habit scores, compared with the lower group with it. As to correlations between concerns about health, nutrition knowledge and food habit, proportional correlations have been made. This demonstrates that the higher concerns about health is, the higher nutrition knowledge and food habit becomes. The higher nutrition knowledge is, the higher food habit becomes. These research results evidence that the concerns about health and nutrition knowledge among boy and girl students have had not at the low level, while food habit among them have had not been scored relatively high. Each factor has had the proportional correlations, which led the higher scores of nutrition knowledge and food habits as concerns about health became higher and higher. The higher nutrition knowledge was, the higher food habit scores became. The subsequent research and study need to focus on numerous students, taking into the allowance that a growing number of college students show concerns about health, they acquire proper nutrition knowledge, and that they are given greater opportunities to receive 'education on nutrition' which can induce the changing food habits, and this research thesis conducted a limited survey of boy and girl students in a few of Seoul regions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.