청소년의 자기중심성과 이기주의에 대한 현실적이고 교육적인 대안으로 체육 활동은 그 시사하는 바가 크다고 하겠다. 청소년의 올바른 생활체육활동은 신체적・정신적・사회적 경험 등을 체득케 하여 건전한 사고와 올바른 사고방식을 만들어 내는 역할을 할 수 있다. 이에 본 연구는 고등학생의 생활체육활동 참여기간과 사회성 발달의 관계를 규명하고자 청소년들의 사회성 발달에 영향을 미치는 요인들을 찾아내고, 이 요인들이 청소년의 사회성에 어떠한 영향을 미치는지 분석・규명하였고 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었...
청소년의 자기중심성과 이기주의에 대한 현실적이고 교육적인 대안으로 체육 활동은 그 시사하는 바가 크다고 하겠다. 청소년의 올바른 생활체육활동은 신체적・정신적・사회적 경험 등을 체득케 하여 건전한 사고와 올바른 사고방식을 만들어 내는 역할을 할 수 있다. 이에 본 연구는 고등학생의 생활체육활동 참여기간과 사회성 발달의 관계를 규명하고자 청소년들의 사회성 발달에 영향을 미치는 요인들을 찾아내고, 이 요인들이 청소년의 사회성에 어떠한 영향을 미치는지 분석・규명하였고 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 고등학생의 성별에 따른 사회성 발달의 차이는 표현력을 제외하고는 없었다. 겸양심, 추진력, 자신감의 사회성 요인은 유의한 차이가 없어 전체적으로 성별에 따른 사회성의 발달의 차이는 없는 것으로 나타났다. 하지만 표현력은 여학생이 남학생보다 높은 것으로 나타나 성별에 따른 사회성 발달의 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 참여기간에 따른 성별의 사회성 차이를 추가적으로 분석한 결과 겸양심, 표현력, 추진력, 자신감 모두 4개의 사회성 요인에서 남학생과 여학생의 차이가 없다는 결론을 도출할 수 있었다. 둘째, 고등학생의 학년별에 따른 사회성 발달의 집단 간의 차이는 겸양심을 제외하고는 없었다. 표현력, 추진력, 자신감의 사회성 요인은 유의한 차이가 없어 전체적으로 학년에 따른 사회성의 차이는 없는 것으로 나타났다. 하지만 겸양심은 3학년 2학년 1학년 순으로 높게 나타나 학년에 따른 사회성 발달의 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 참여기간에 따른 학년의 사회성 차이를 추가적으로 분석한 결과 겸양심, 표현력, 추진력, 자신감 모두 4개의 사회성 요인에서 학년별의 차이가 없다는 결론을 도출할 수 있었다. 셋째, 고등학생의 기간별에 따른 사회성 발달의 집단 간의 차이는 있다. 본 연구는 기간을 주관식의 답변을 조사해 많은 변수의 구간을 얻었으나 연구목적을 뚜렷하게 하기 위해서 6개월을 기준으로 그 이상과 이하의 집단으로 사회성의 차이를 비교하였다. 그 결과 생활체육활동이 6개월 이하인 집단과 6개월 이상의 집단의 사회성의 차이는 4개요인 모두 차이가 있었는데 겸양심, 표현력, 추진력 그리고 자신감의 순서로 차이가 큰 것으로 나타났다. 이는 학교교육만으로 접할 수 없는 생활체육의 신체적 또는 정신적인 활동을 새로이 접함으로서 활동적이고 능동적인 성향을 띈 다는 것으로 사료되며 그 활동의 정도가 길수록 사회성의 정도는 더 크게 나타났다. 지금까지의 분석 결과를 종합해 보면 고교생들이 생활체육활동에 참여하여 얻어지는 것이 단순한 운동기술 향상이나 체력 단련 뿐만이 아니라 사회적인 행동도 향상 된다는 객관적인 증거를 제시하는 것이라고 볼 수 있다. 또한 본 연구에서 조사한 겸양심, 표현력, 자신감, 추진력 이 네 가지 요인들은 생활체육 활동의 참여로 많은 향상을 나타내고 있다. 이러한 점에서 생활체육활동은 청소년의 사회적인 능력 향상에 도움을 준다고 사료된다.
청소년의 자기중심성과 이기주의에 대한 현실적이고 교육적인 대안으로 체육 활동은 그 시사하는 바가 크다고 하겠다. 청소년의 올바른 생활체육활동은 신체적・정신적・사회적 경험 등을 체득케 하여 건전한 사고와 올바른 사고방식을 만들어 내는 역할을 할 수 있다. 이에 본 연구는 고등학생의 생활체육활동 참여기간과 사회성 발달의 관계를 규명하고자 청소년들의 사회성 발달에 영향을 미치는 요인들을 찾아내고, 이 요인들이 청소년의 사회성에 어떠한 영향을 미치는지 분석・규명하였고 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 고등학생의 성별에 따른 사회성 발달의 차이는 표현력을 제외하고는 없었다. 겸양심, 추진력, 자신감의 사회성 요인은 유의한 차이가 없어 전체적으로 성별에 따른 사회성의 발달의 차이는 없는 것으로 나타났다. 하지만 표현력은 여학생이 남학생보다 높은 것으로 나타나 성별에 따른 사회성 발달의 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 참여기간에 따른 성별의 사회성 차이를 추가적으로 분석한 결과 겸양심, 표현력, 추진력, 자신감 모두 4개의 사회성 요인에서 남학생과 여학생의 차이가 없다는 결론을 도출할 수 있었다. 둘째, 고등학생의 학년별에 따른 사회성 발달의 집단 간의 차이는 겸양심을 제외하고는 없었다. 표현력, 추진력, 자신감의 사회성 요인은 유의한 차이가 없어 전체적으로 학년에 따른 사회성의 차이는 없는 것으로 나타났다. 하지만 겸양심은 3학년 2학년 1학년 순으로 높게 나타나 학년에 따른 사회성 발달의 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 참여기간에 따른 학년의 사회성 차이를 추가적으로 분석한 결과 겸양심, 표현력, 추진력, 자신감 모두 4개의 사회성 요인에서 학년별의 차이가 없다는 결론을 도출할 수 있었다. 셋째, 고등학생의 기간별에 따른 사회성 발달의 집단 간의 차이는 있다. 본 연구는 기간을 주관식의 답변을 조사해 많은 변수의 구간을 얻었으나 연구목적을 뚜렷하게 하기 위해서 6개월을 기준으로 그 이상과 이하의 집단으로 사회성의 차이를 비교하였다. 그 결과 생활체육활동이 6개월 이하인 집단과 6개월 이상의 집단의 사회성의 차이는 4개요인 모두 차이가 있었는데 겸양심, 표현력, 추진력 그리고 자신감의 순서로 차이가 큰 것으로 나타났다. 이는 학교교육만으로 접할 수 없는 생활체육의 신체적 또는 정신적인 활동을 새로이 접함으로서 활동적이고 능동적인 성향을 띈 다는 것으로 사료되며 그 활동의 정도가 길수록 사회성의 정도는 더 크게 나타났다. 지금까지의 분석 결과를 종합해 보면 고교생들이 생활체육활동에 참여하여 얻어지는 것이 단순한 운동기술 향상이나 체력 단련 뿐만이 아니라 사회적인 행동도 향상 된다는 객관적인 증거를 제시하는 것이라고 볼 수 있다. 또한 본 연구에서 조사한 겸양심, 표현력, 자신감, 추진력 이 네 가지 요인들은 생활체육 활동의 참여로 많은 향상을 나타내고 있다. 이러한 점에서 생활체육활동은 청소년의 사회적인 능력 향상에 도움을 준다고 사료된다.
Sports for all as the actual and educational alternatives for selfishness and egoism of young people are full of suggestions. Proper life-time sports for all of young people can act in producing healthy a thought and proper way of thinking through physical, spiritual and social experiences. Hereupon...
Sports for all as the actual and educational alternatives for selfishness and egoism of young people are full of suggestions. Proper life-time sports for all of young people can act in producing healthy a thought and proper way of thinking through physical, spiritual and social experiences. Hereupon, in this study, I researched, analyzed and examined primary factors influencing on development of sociability of young people closely in order to identify relationship between the participation period in the sports for all of high school students and development of the sociability, and I could conclude as follows. Firstly, there was no difference in development of the sociability by gender of the high school students except ability to express themselves. As there was no significant difference in modesty, propulsive force and self-confidence, there was no difference in development of the sociability by gender overall. However, as the ability to express themselves was higher in female students than male, there was difference in development of the sociability by gender in the ability. From a result of additional analyzing the sociability difference by gender according to the participation period, I could draw a conclusion as there was no significant difference in modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence between male and female students. Secondly, there was no difference in development of the sociability among groups by grade of the high school students except modesty. As there was no significant difference in ability to express themselves, propulsive force and self-confidence, there was no difference in development of the sociability according to the grade overall, but the modesty was higher in higher grade; in grade 12, and less in 11 and 10, and there was difference in development of the sociability according to the grade. From a result of additional analyzing the sociability difference by grade according to the participation period, I could draw a conclusion as there was no significant difference in modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence among grades Thirdly, there was difference in development of the sociability among the high school students according to period. Though I gained various periods sections by researching through answers by subjective questions, I compared the sociability difference between groups over 6 months period and below in order to clear the study purpose. As a result, there was significant difference in modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence between the group as over 6 months life-time sports and less. The modesty was the most different factor, and then ability to express themselves, propulsive force and self-confidence. It is considered that they tends to more active and positive by newly having physical or spiritual sports for all that they cannot experience from the school education, and the sociability difference is lager as working the activities longer. From the overall results, it is an objective evidence that their social behaviors are improved, not only improvement of their exercise skills or physical strength training when they participate in the life-time sports for all. In addition, the four factors, modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence used for this study, are improved a lot through participating in life-time sports for all. For this reason, it is considered that the life-time sports for all help them to improve their sociability.
Sports for all as the actual and educational alternatives for selfishness and egoism of young people are full of suggestions. Proper life-time sports for all of young people can act in producing healthy a thought and proper way of thinking through physical, spiritual and social experiences. Hereupon, in this study, I researched, analyzed and examined primary factors influencing on development of sociability of young people closely in order to identify relationship between the participation period in the sports for all of high school students and development of the sociability, and I could conclude as follows. Firstly, there was no difference in development of the sociability by gender of the high school students except ability to express themselves. As there was no significant difference in modesty, propulsive force and self-confidence, there was no difference in development of the sociability by gender overall. However, as the ability to express themselves was higher in female students than male, there was difference in development of the sociability by gender in the ability. From a result of additional analyzing the sociability difference by gender according to the participation period, I could draw a conclusion as there was no significant difference in modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence between male and female students. Secondly, there was no difference in development of the sociability among groups by grade of the high school students except modesty. As there was no significant difference in ability to express themselves, propulsive force and self-confidence, there was no difference in development of the sociability according to the grade overall, but the modesty was higher in higher grade; in grade 12, and less in 11 and 10, and there was difference in development of the sociability according to the grade. From a result of additional analyzing the sociability difference by grade according to the participation period, I could draw a conclusion as there was no significant difference in modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence among grades Thirdly, there was difference in development of the sociability among the high school students according to period. Though I gained various periods sections by researching through answers by subjective questions, I compared the sociability difference between groups over 6 months period and below in order to clear the study purpose. As a result, there was significant difference in modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence between the group as over 6 months life-time sports and less. The modesty was the most different factor, and then ability to express themselves, propulsive force and self-confidence. It is considered that they tends to more active and positive by newly having physical or spiritual sports for all that they cannot experience from the school education, and the sociability difference is lager as working the activities longer. From the overall results, it is an objective evidence that their social behaviors are improved, not only improvement of their exercise skills or physical strength training when they participate in the life-time sports for all. In addition, the four factors, modesty, ability to express themselves, propulsive force and self-confidence used for this study, are improved a lot through participating in life-time sports for all. For this reason, it is considered that the life-time sports for all help them to improve their sociability.
주제어
#사회성 청소년 생활체육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.