이 연구의 목적은 학습장애 아동들에게 또래지원 고쳐쓰기 전략을 적용하여 이들의 글쓰기 능력과 글쓰기 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 것이였다. 이 연구를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 또래지원 고쳐쓰기 전략의 쓰기 학습을 구안한다. 둘째, 또래지원 고쳐쓰기 전략을 통한 쓰기 학습이 학습장애 아동들의 쓰기능력 및 태도를 향상시키는지 알아본다. 이 연구의 대상은 인천광역시 A초등학교 3학년 쓰기 학습장애 아동 3명이였다...
이 연구의 목적은 학습장애 아동들에게 또래지원 고쳐쓰기 전략을 적용하여 이들의 글쓰기 능력과 글쓰기 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 것이였다. 이 연구를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 또래지원 고쳐쓰기 전략의 쓰기 학습을 구안한다. 둘째, 또래지원 고쳐쓰기 전략을 통한 쓰기 학습이 학습장애 아동들의 쓰기능력 및 태도를 향상시키는지 알아본다. 이 연구의 대상은 인천광역시 A초등학교 3학년 쓰기 학습장애 아동 3명이였다. 연구설계로는 단일 대상 연구 방법 중 대상자간 중다기초선설계를 사용하였다. 또래지원 고쳐쓰기 전략의 쓰기 중재 전략을 구안하여 교사가 또래지원 아동에게 책임이양 하는 과정을 거쳐 또래지원 아동이 연구대상 아동과 함께 고쳐쓰기 활동을 하였다. 또래지원 고쳐쓰기 프로그램은 8주간 진행되었다. 이 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 또래지원 고쳐쓰기 전략은 글의 정확도와 글의 길이로 측정한 글의 쓰기능력을 향상시키는데 효과가 있었다. 이러한 전략의 효과는 중재단계와 유지단계에서도 유지되었다. 둘째, 또래지원 고쳐쓰기 전략 적용은 학습장애 아동의 흥미․관심, 자신감 중심으로 측정한 쓰기에 대한 태도를 향상시키는데 효과가 있었다. 이러한 전략의 효과는 중재단계와 유지단계에서도 유지되었다. 위의 결과로 볼 때, 또래지원 고쳐쓰기 전략은 학습장애 아동들의 글쓰기 능력과 글쓰기에 대한 태도를 긍정적으로 향상시키는 데 효과적이었다고 결론을 내릴 수 있다. 이후 연구에서는 연구결과를 일반화하기 위해서는 보다 광범위한 지역과 아동들을 대상으로 하여 실험할 필요가 있다. 그리고 이 연구는 연구대상 아동들에게 똑같이 또래지원 아동을 선정하여 또래지원을 하였기 때문에 또래지원이 이 연구에 얼마나 효과를 주었는지 알 수 없으며 또래지원 아동을 2명 선정하여 연구를 하였기 때문에 또래지원 아동의 각각의 특성이 대상아동에게 어떤 영향을 주었는지 구체적으로 확인해 볼 수가 없었다. 따라서 이후 연구에서는 또래지원 아동의 변인을 고려하여 연구를 적용해야겠다. 또한 글쓰기 능력이 단기간에 향상되는 능력이 아니라고 볼 때, 실험 기간과 실시 횟수를 증가시켰을 때에 어떠한 결과가 나오는 지에 대해서도 이후 연구에서 살펴볼 필요가 있을 것이다. 앞으로 실제 학교현장에서 많이 발견되어지고 있는 학습장애 아동들의 글쓰기에 대한 연구가 더욱 활발히 이루어져야 하겠다.
이 연구의 목적은 학습장애 아동들에게 또래지원 고쳐쓰기 전략을 적용하여 이들의 글쓰기 능력과 글쓰기 태도에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는 것이였다. 이 연구를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 또래지원 고쳐쓰기 전략의 쓰기 학습을 구안한다. 둘째, 또래지원 고쳐쓰기 전략을 통한 쓰기 학습이 학습장애 아동들의 쓰기능력 및 태도를 향상시키는지 알아본다. 이 연구의 대상은 인천광역시 A초등학교 3학년 쓰기 학습장애 아동 3명이였다. 연구설계로는 단일 대상 연구 방법 중 대상자간 중다기초선설계를 사용하였다. 또래지원 고쳐쓰기 전략의 쓰기 중재 전략을 구안하여 교사가 또래지원 아동에게 책임이양 하는 과정을 거쳐 또래지원 아동이 연구대상 아동과 함께 고쳐쓰기 활동을 하였다. 또래지원 고쳐쓰기 프로그램은 8주간 진행되었다. 이 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 또래지원 고쳐쓰기 전략은 글의 정확도와 글의 길이로 측정한 글의 쓰기능력을 향상시키는데 효과가 있었다. 이러한 전략의 효과는 중재단계와 유지단계에서도 유지되었다. 둘째, 또래지원 고쳐쓰기 전략 적용은 학습장애 아동의 흥미․관심, 자신감 중심으로 측정한 쓰기에 대한 태도를 향상시키는데 효과가 있었다. 이러한 전략의 효과는 중재단계와 유지단계에서도 유지되었다. 위의 결과로 볼 때, 또래지원 고쳐쓰기 전략은 학습장애 아동들의 글쓰기 능력과 글쓰기에 대한 태도를 긍정적으로 향상시키는 데 효과적이었다고 결론을 내릴 수 있다. 이후 연구에서는 연구결과를 일반화하기 위해서는 보다 광범위한 지역과 아동들을 대상으로 하여 실험할 필요가 있다. 그리고 이 연구는 연구대상 아동들에게 똑같이 또래지원 아동을 선정하여 또래지원을 하였기 때문에 또래지원이 이 연구에 얼마나 효과를 주었는지 알 수 없으며 또래지원 아동을 2명 선정하여 연구를 하였기 때문에 또래지원 아동의 각각의 특성이 대상아동에게 어떤 영향을 주었는지 구체적으로 확인해 볼 수가 없었다. 따라서 이후 연구에서는 또래지원 아동의 변인을 고려하여 연구를 적용해야겠다. 또한 글쓰기 능력이 단기간에 향상되는 능력이 아니라고 볼 때, 실험 기간과 실시 횟수를 증가시켰을 때에 어떠한 결과가 나오는 지에 대해서도 이후 연구에서 살펴볼 필요가 있을 것이다. 앞으로 실제 학교현장에서 많이 발견되어지고 있는 학습장애 아동들의 글쓰기에 대한 연구가 더욱 활발히 이루어져야 하겠다.
This study aims to examine the effect of the peer support rewriting strategy on writing skills and attitudes of students with learning disabilities. The study issue is what changes the peer support rewriting method cause to writing skills and self-recognition of writing of children with learning dis...
This study aims to examine the effect of the peer support rewriting strategy on writing skills and attitudes of students with learning disabilities. The study issue is what changes the peer support rewriting method cause to writing skills and self-recognition of writing of children with learning disabilities. Selected as the subject were 3 students with disabilities in their third grade in A elementary school located in Incheon City, and adopted was the multiple baseline across subjects, as one of the single subject design methods. The experiment consisted of the baseline, intervention, and maintenance. The study results are as follows: First, the application of the peer support rewriting strategy was effective in improving writing skills of children with learning disabilities. 'Writing skills' were determined based on the accuracy and length of the writing, and the children maintained the improved level in the stages of intervention and maintenance too, which indicates that the adoption of the strategy was useful in improving writing skills. Second, the application of the peer support rewriting strategy was effective in improving 'recognition of writing' of children with learning disabilities. Recognition of writing was related to self-confidence and interest in writing, and the children maintained the improved level of 'recognition of writing' in the stages of intervention and maintenance too, which indicates that the adoption of the strategy was useful in improving self-confidence and interest in writing. The findings above demonstrate that peer support rewriting education is effective in improving writing skills and self-recognition of writing among children with learning disabilities. Study on writing of children with learning disabilities who are found throughout a number of schools should be conducted more actively.
This study aims to examine the effect of the peer support rewriting strategy on writing skills and attitudes of students with learning disabilities. The study issue is what changes the peer support rewriting method cause to writing skills and self-recognition of writing of children with learning disabilities. Selected as the subject were 3 students with disabilities in their third grade in A elementary school located in Incheon City, and adopted was the multiple baseline across subjects, as one of the single subject design methods. The experiment consisted of the baseline, intervention, and maintenance. The study results are as follows: First, the application of the peer support rewriting strategy was effective in improving writing skills of children with learning disabilities. 'Writing skills' were determined based on the accuracy and length of the writing, and the children maintained the improved level in the stages of intervention and maintenance too, which indicates that the adoption of the strategy was useful in improving writing skills. Second, the application of the peer support rewriting strategy was effective in improving 'recognition of writing' of children with learning disabilities. Recognition of writing was related to self-confidence and interest in writing, and the children maintained the improved level of 'recognition of writing' in the stages of intervention and maintenance too, which indicates that the adoption of the strategy was useful in improving self-confidence and interest in writing. The findings above demonstrate that peer support rewriting education is effective in improving writing skills and self-recognition of writing among children with learning disabilities. Study on writing of children with learning disabilities who are found throughout a number of schools should be conducted more actively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.