장애유아의 배경 변인에 따른 유아특수교육기관 선택 차이 분석 이 연구는 장애 유아 부모를 대상으로 유아특수교육기관을 선택 할 때 자녀 변인과 가정환경 변인에 따라 유아특수교육기관 선택 차이가 어떠한지 조사하여 분석하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 자녀 변인에 따른 학부모의 유아특수교육기관 선택 차이는 어떠한가? 둘째, 가정환경 변인에 따른 학부모의 유아특수교육기관 선택 차이는 어떠한가? 연구대상은 충남에 있는 국공사립 특수학교 유치부, 일반유치원 유아특수학급, 일반유치원 일반학급, 복지관, 사설조기교육기관(장애전담어린이집 포함)에 재학 중이며 유아특수교육을 받고 있는 만3세에서 취학 전 까지 장애유아의 부모 152명이었다. 연구도구는 “장애유아 부모의 교육기관 선택요인 질문지”로 이필연(2002)의 “유아특수교육기관 선택요인에 관한 연구”와 박희경(2006)의 “학부모의 유아특수교육기관에 대한 선택요인 및 만족도 연구”를 참고로 하여 본 연구의 목적에 맞게 수정 사용하였다. 수집된 자료는 백분율, ...
장애유아의 배경 변인에 따른 유아특수교육기관 선택 차이 분석 이 연구는 장애 유아 부모를 대상으로 유아특수교육기관을 선택 할 때 자녀 변인과 가정환경 변인에 따라 유아특수교육기관 선택 차이가 어떠한지 조사하여 분석하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 자녀 변인에 따른 학부모의 유아특수교육기관 선택 차이는 어떠한가? 둘째, 가정환경 변인에 따른 학부모의 유아특수교육기관 선택 차이는 어떠한가? 연구대상은 충남에 있는 국공사립 특수학교 유치부, 일반유치원 유아특수학급, 일반유치원 일반학급, 복지관, 사설조기교육기관(장애전담어린이집 포함)에 재학 중이며 유아특수교육을 받고 있는 만3세에서 취학 전 까지 장애유아의 부모 152명이었다. 연구도구는 “장애유아 부모의 교육기관 선택요인 질문지”로 이필연(2002)의 “유아특수교육기관 선택요인에 관한 연구”와 박희경(2006)의 “학부모의 유아특수교육기관에 대한 선택요인 및 만족도 연구”를 참고로 하여 본 연구의 목적에 맞게 수정 사용하였다. 수집된 자료는 백분율, t 검증, 일원배치 분산분석을 사용하였으며, 사후검증으로 Tukey를 사용하여 분석하였다. 그 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자녀변인 중 자녀 연령, 자녀 교육기관, 장애 인지시기, 장애 영역, 장애 정도에 따른 유아특수교육기관 선택 차이를 보면 변인에 따라 4가지 요인(일반적 운영요인, 교육적 요인, 환경적 요인, 인적 요인)을 모두 중요시 하는 편이지만 전체적으로 유아들의 교육과 직접적인 관련이 있는 요인을 더 중요하게 고려하여 선택하는 것으로 볼 수 있고 이는 장애유아의 부모가 유아특수교육기관 선택 시, 부모의 요구 중 자녀의 교육 관련 요구를 높이 평가하여 기관을 선택하기 때문인 것으로 볼 수 있다. 둘째, 가정환경 변인의 양육자 연령, 주 양육자, 가정수입 정도, 가족 형태, 맞벌이 여부에 따른 유아특수교육기관 선택 차이를 보면 자녀변인과 마찬가지로 가정환경 변인도 유아특수교육기관 선택에 있어서 유아들의 교육과 직접적인 관련이 있는 요인을 중요하게 고려하여 선택하는 것으로 볼 수 있고 특히, 4가지 요인(일반적 운영요인, 교육적 요인, 환경적 요인, 인적 요인) 중에서도 환경적 요인이 더 중요시 되어지는 것으로 볼 수 있다.
장애유아의 배경 변인에 따른 유아특수교육기관 선택 차이 분석 이 연구는 장애 유아 부모를 대상으로 유아특수교육기관을 선택 할 때 자녀 변인과 가정환경 변인에 따라 유아특수교육기관 선택 차이가 어떠한지 조사하여 분석하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 자녀 변인에 따른 학부모의 유아특수교육기관 선택 차이는 어떠한가? 둘째, 가정환경 변인에 따른 학부모의 유아특수교육기관 선택 차이는 어떠한가? 연구대상은 충남에 있는 국공사립 특수학교 유치부, 일반유치원 유아특수학급, 일반유치원 일반학급, 복지관, 사설조기교육기관(장애전담어린이집 포함)에 재학 중이며 유아특수교육을 받고 있는 만3세에서 취학 전 까지 장애유아의 부모 152명이었다. 연구도구는 “장애유아 부모의 교육기관 선택요인 질문지”로 이필연(2002)의 “유아특수교육기관 선택요인에 관한 연구”와 박희경(2006)의 “학부모의 유아특수교육기관에 대한 선택요인 및 만족도 연구”를 참고로 하여 본 연구의 목적에 맞게 수정 사용하였다. 수집된 자료는 백분율, t 검증, 일원배치 분산분석을 사용하였으며, 사후검증으로 Tukey를 사용하여 분석하였다. 그 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자녀변인 중 자녀 연령, 자녀 교육기관, 장애 인지시기, 장애 영역, 장애 정도에 따른 유아특수교육기관 선택 차이를 보면 변인에 따라 4가지 요인(일반적 운영요인, 교육적 요인, 환경적 요인, 인적 요인)을 모두 중요시 하는 편이지만 전체적으로 유아들의 교육과 직접적인 관련이 있는 요인을 더 중요하게 고려하여 선택하는 것으로 볼 수 있고 이는 장애유아의 부모가 유아특수교육기관 선택 시, 부모의 요구 중 자녀의 교육 관련 요구를 높이 평가하여 기관을 선택하기 때문인 것으로 볼 수 있다. 둘째, 가정환경 변인의 양육자 연령, 주 양육자, 가정수입 정도, 가족 형태, 맞벌이 여부에 따른 유아특수교육기관 선택 차이를 보면 자녀변인과 마찬가지로 가정환경 변인도 유아특수교육기관 선택에 있어서 유아들의 교육과 직접적인 관련이 있는 요인을 중요하게 고려하여 선택하는 것으로 볼 수 있고 특히, 4가지 요인(일반적 운영요인, 교육적 요인, 환경적 요인, 인적 요인) 중에서도 환경적 요인이 더 중요시 되어지는 것으로 볼 수 있다.
ABSTRACT An Analysis of the Differences in Selecting Early Childhood Special Education Institutions based on the Handicapped Infants' Background Factors Young-Mi, Choi Major in Early Childhood Special Education Graduate School of Special Education Kongju National University Supervised by Professor S...
ABSTRACT An Analysis of the Differences in Selecting Early Childhood Special Education Institutions based on the Handicapped Infants' Background Factors Young-Mi, Choi Major in Early Childhood Special Education Graduate School of Special Education Kongju National University Supervised by Professor Seung-Chul, Kwak Ph. D. This study aims at surveying and analyzing the differences in selecting early childhood special education institutions based on the factors of infants and family environments when parents of handicapped infants select an early childhood special education institution. To this end, the research topics are as follows: First, what are the differences in parents' selection of an early childhood special education institution based on the factors of their infants? Second, what are the differences in parents' selection of an early childhood special education institution based on the factors of family environments? The target subjects of the study were 152 parents of a handicapped infant who is currently attending either in the pre-school class at a national, public, or private special education school, the early childhood special education class or the normal class at a kindergarten, a public welfare center or private early childhood education institution (including children's houses specializing in handicapped children) in Chungnam and who are three years old or younger. The study used as its research tool the "questionnaire on the factors in how parents of a handicapped infant select an education institution," which is a revised version of "A Study on the Factors in Selecting Early Childhood Special Education Institutions" by Lee, Pil Yeon (2002) and "A Study on the Factors of Parents in Selecting Early Childhood Special Education Institutions and on Their Level of Satisfaction"by Park, Hee Kyeong (2006). The collected data were analyzed by using the percentage, t-test, and one-way ANOVA, and Tukey was used for the post-validation. The analysis result can be summarized in the following: First, as for the difference in selecting an early childhood special education institution based on, among the infant factors, the age, the education institution, the time at which the parents recognized the child's handicap, the area of the handicap, and the level of the handicap, all four factors (general operational factor, education factor, environmental factor, and human-power factor) are generally considered equally important in overall, however, parents selected an institution based more on factors directly related to the education of their children. This is due to that parents of a handicapped infant, when selecting an early childhood special education institution, evaluate the needs related to the children's education highly and select an institution accordingly. Second, as for the family environment-related factors, such as the age of the fosterers, the main fosterer, the house income, the family type, and whether both parents work, parents consider, just like they did with the infant factors, factors among the family environment-related factors that are directly related to the children's education more important than the others in selecting an early childhood special education institution. Particularly, they consider the environmental factor more important than the other three factors, such as the general operational factor, education factor, and the human-power factor.
ABSTRACT An Analysis of the Differences in Selecting Early Childhood Special Education Institutions based on the Handicapped Infants' Background Factors Young-Mi, Choi Major in Early Childhood Special Education Graduate School of Special Education Kongju National University Supervised by Professor Seung-Chul, Kwak Ph. D. This study aims at surveying and analyzing the differences in selecting early childhood special education institutions based on the factors of infants and family environments when parents of handicapped infants select an early childhood special education institution. To this end, the research topics are as follows: First, what are the differences in parents' selection of an early childhood special education institution based on the factors of their infants? Second, what are the differences in parents' selection of an early childhood special education institution based on the factors of family environments? The target subjects of the study were 152 parents of a handicapped infant who is currently attending either in the pre-school class at a national, public, or private special education school, the early childhood special education class or the normal class at a kindergarten, a public welfare center or private early childhood education institution (including children's houses specializing in handicapped children) in Chungnam and who are three years old or younger. The study used as its research tool the "questionnaire on the factors in how parents of a handicapped infant select an education institution," which is a revised version of "A Study on the Factors in Selecting Early Childhood Special Education Institutions" by Lee, Pil Yeon (2002) and "A Study on the Factors of Parents in Selecting Early Childhood Special Education Institutions and on Their Level of Satisfaction"by Park, Hee Kyeong (2006). The collected data were analyzed by using the percentage, t-test, and one-way ANOVA, and Tukey was used for the post-validation. The analysis result can be summarized in the following: First, as for the difference in selecting an early childhood special education institution based on, among the infant factors, the age, the education institution, the time at which the parents recognized the child's handicap, the area of the handicap, and the level of the handicap, all four factors (general operational factor, education factor, environmental factor, and human-power factor) are generally considered equally important in overall, however, parents selected an institution based more on factors directly related to the education of their children. This is due to that parents of a handicapped infant, when selecting an early childhood special education institution, evaluate the needs related to the children's education highly and select an institution accordingly. Second, as for the family environment-related factors, such as the age of the fosterers, the main fosterer, the house income, the family type, and whether both parents work, parents consider, just like they did with the infant factors, factors among the family environment-related factors that are directly related to the children's education more important than the others in selecting an early childhood special education institution. Particularly, they consider the environmental factor more important than the other three factors, such as the general operational factor, education factor, and the human-power factor.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.