물리치료사는 환자들의 재활을 담당하는 중요한 역할을 수행하는 구성원으로서 직무에 만족감과 책임감을 가지고 근무하는 것이 중요한 만큼 최적의 근무조건과 업무 스트레스 경감의 환경을 제공하고자 하는 노력이 요구된다. 본 연구는 물리치료사가 임상에서 지각하는 직무만족도와 업무 스트레스 및 스트레스 대응 행위 정도를 파악하고 분석함으로서 업무에서 오는 스트레스에 효율적으로 대응하는 자료를 제공하여 업무의 효율성과 만족도를 높이고자 한다. 연구 대상자는 부산지역의 의료기관에 근무하는 물리치료사 300명을 물리치료사 명부에서 단순무작위 추출하여 2007년 3월 3일부터 우편발송이나 직접 방문으로 배부하였으며, 2007년 3월 20일까지 설문지를 회수하였다. 조사 대상자의 근무기관은 대학병원을 포함한 17개의 종합병원에서 근무하는 103명, 12개의 병원급에서 근무하는 65명, 39개의 의원급에서 근무하는 79명이였다. 251부의 설문지를 회수하여 83.7%의 회수율을 보였으며 이 중에서 응답내용이 부실한 4부를 제외한 247부(82.3%)를 대상으로 분석하였다. 연구도구로는 직무만족도 측정도구는 Flippo(1980) & Seberhagen(1970)의 직무만족 요인과 김희권(1992)의 광주, 전남, 전북 의료기관에 근무하는 물리치료사의 직무만족에 관한 조사연구, 정정희(2004)의 직무만족도의 조사연구 등에 사용한 것을 참고하여 연구의 목적에 맞게 물리치료사들의 직무만족으로 변형하여 사용하였고, 업무 스트레스의 문항은 김매자와 구미옥(1984)이 개발한 간호사의 직무스트레스 측정도구를 연구의 목적에 맞게 변형하여 사용하였으며, 스트레스 대응 행위의 측정도구는 최은덕(2005)이 종합병원 간호사의 스트레스 대응 행위 조사 연구에 사용하던 것을 그대로 사용하였다. ...
물리치료사는 환자들의 재활을 담당하는 중요한 역할을 수행하는 구성원으로서 직무에 만족감과 책임감을 가지고 근무하는 것이 중요한 만큼 최적의 근무조건과 업무 스트레스 경감의 환경을 제공하고자 하는 노력이 요구된다. 본 연구는 물리치료사가 임상에서 지각하는 직무만족도와 업무 스트레스 및 스트레스 대응 행위 정도를 파악하고 분석함으로서 업무에서 오는 스트레스에 효율적으로 대응하는 자료를 제공하여 업무의 효율성과 만족도를 높이고자 한다. 연구 대상자는 부산지역의 의료기관에 근무하는 물리치료사 300명을 물리치료사 명부에서 단순무작위 추출하여 2007년 3월 3일부터 우편발송이나 직접 방문으로 배부하였으며, 2007년 3월 20일까지 설문지를 회수하였다. 조사 대상자의 근무기관은 대학병원을 포함한 17개의 종합병원에서 근무하는 103명, 12개의 병원급에서 근무하는 65명, 39개의 의원급에서 근무하는 79명이였다. 251부의 설문지를 회수하여 83.7%의 회수율을 보였으며 이 중에서 응답내용이 부실한 4부를 제외한 247부(82.3%)를 대상으로 분석하였다. 연구도구로는 직무만족도 측정도구는 Flippo(1980) & Seberhagen(1970)의 직무만족 요인과 김희권(1992)의 광주, 전남, 전북 의료기관에 근무하는 물리치료사의 직무만족에 관한 조사연구, 정정희(2004)의 직무만족도의 조사연구 등에 사용한 것을 참고하여 연구의 목적에 맞게 물리치료사들의 직무만족으로 변형하여 사용하였고, 업무 스트레스의 문항은 김매자와 구미옥(1984)이 개발한 간호사의 직무스트레스 측정도구를 연구의 목적에 맞게 변형하여 사용하였으며, 스트레스 대응 행위의 측정도구는 최은덕(2005)이 종합병원 간호사의 스트레스 대응 행위 조사 연구에 사용하던 것을 그대로 사용하였다. 자료 분석은 통계적 기법으로서 SPSS 12.0을 이용하여, 실수와 백분율, 평균점수와 표준편차, 순위, 차이 검증은 t-test 또는 ANOVA를 이용하였고, 분석 후유의 0.05수준에서 유의한 차이가 있는 변수는 사후검증 방법을 하였다. 연구결과는 다음과 같다 1) 응답자의 직무만족도는 평균 3.21점(5점 척도)이었다. 동료와의 관계 평균이 4.02점으로 가장 높은 순위를 차지했고, 보수에 대한 직무만족은 2.51점으로 가장 낮게 나타났다. 특성에 따른 직무만족 정도는 성별, 병원형태, 주당 근무시간, 월 근무일수, 일일 치료 환자 수, 치료 전담 부서, 동료 수에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). 2) 응답자의 업무 스트레스 점수는 평균 2.72점(5점 척도)이었다. 과다한 업무량에 시달릴 때 평균이 3.49점으로 가장 높은 순위를 차지했고, 타 부서원과의 갈등이 있을 때 평균이 1.90점으로 가장 낮게 나타났다. 특성에 따른 업무 스트레스의 정도는 근무평가 반영에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). 3) 응답자의 스트레스 대응행위에서는 대응을 위한 노력이 2.80점(5점 척도)으로 가장 높은 순위를 나타냈다. 문항별로는 스트레스를 받았을 때의 경험에서는 ‘기분이 가라 앉는다’(2.85점)가, 스트레스에 대응 경험에서는 ‘무관심하거나 다른 생각을 했다’(2.62점)가, 대응을 위한 노력에서는 ‘휴가나 놀이, 기호품을 이용한 자신의 긴장을 해소하는 동기를 갖춘다(3.52점)가 높은 순위를 차지했다. 특성에 따른 스트레스 대응 행위의 정도는 연령, 성별, 결혼상태, 물리치료사 총 근무경력, 월 근무 일수, 치료 전담 부서에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). 4) 능력발전과 업무량의 적당성에서 불만족하는 물리치료사가 스트레스를 더 받는 것으로 나타났고, 보수의 만족성, 기자재 및 시설, 의사 결정 반영도 등에서는 매우 불만족을 느끼는 물리치료사가 업무 스트레스가 높게 나타나, 업무스트레스 정도가 높을수록 직무 만족도는 낮게 나타났다. 직무 만족도와 업무스트레스의 관련성을 볼 때 능력발전, 업무량의 적당성, 보수의 만족성, 기자재 및 시설, 타 부서원과의 관계, 의사결정 반영도, 승진보장, 근무시간, 복지후생제도, 보수 비교 만족에서 유의한 차이를 나타냈다(p<.05). 본 연구결과를 기초로 임상에서 환자들의 재활에 힘쓰는 물리치료사들의 스트레스 상황을 요인별로 심층적인 분석과 관리 방안을 모색하여 올바른 정보를 제공하기를 제언하며, 스트레스 해소 방안을 위한 효율적인 대응행위 프로그램개발의 필요성과 물리치료사들의 스트레스 경감을 위한 병원행정가와 물리치료부서 책임자들의 이해와 협조에 관한 연구가 필요하다.
물리치료사는 환자들의 재활을 담당하는 중요한 역할을 수행하는 구성원으로서 직무에 만족감과 책임감을 가지고 근무하는 것이 중요한 만큼 최적의 근무조건과 업무 스트레스 경감의 환경을 제공하고자 하는 노력이 요구된다. 본 연구는 물리치료사가 임상에서 지각하는 직무만족도와 업무 스트레스 및 스트레스 대응 행위 정도를 파악하고 분석함으로서 업무에서 오는 스트레스에 효율적으로 대응하는 자료를 제공하여 업무의 효율성과 만족도를 높이고자 한다. 연구 대상자는 부산지역의 의료기관에 근무하는 물리치료사 300명을 물리치료사 명부에서 단순무작위 추출하여 2007년 3월 3일부터 우편발송이나 직접 방문으로 배부하였으며, 2007년 3월 20일까지 설문지를 회수하였다. 조사 대상자의 근무기관은 대학병원을 포함한 17개의 종합병원에서 근무하는 103명, 12개의 병원급에서 근무하는 65명, 39개의 의원급에서 근무하는 79명이였다. 251부의 설문지를 회수하여 83.7%의 회수율을 보였으며 이 중에서 응답내용이 부실한 4부를 제외한 247부(82.3%)를 대상으로 분석하였다. 연구도구로는 직무만족도 측정도구는 Flippo(1980) & Seberhagen(1970)의 직무만족 요인과 김희권(1992)의 광주, 전남, 전북 의료기관에 근무하는 물리치료사의 직무만족에 관한 조사연구, 정정희(2004)의 직무만족도의 조사연구 등에 사용한 것을 참고하여 연구의 목적에 맞게 물리치료사들의 직무만족으로 변형하여 사용하였고, 업무 스트레스의 문항은 김매자와 구미옥(1984)이 개발한 간호사의 직무스트레스 측정도구를 연구의 목적에 맞게 변형하여 사용하였으며, 스트레스 대응 행위의 측정도구는 최은덕(2005)이 종합병원 간호사의 스트레스 대응 행위 조사 연구에 사용하던 것을 그대로 사용하였다. 자료 분석은 통계적 기법으로서 SPSS 12.0을 이용하여, 실수와 백분율, 평균점수와 표준편차, 순위, 차이 검증은 t-test 또는 ANOVA를 이용하였고, 분석 후유의 0.05수준에서 유의한 차이가 있는 변수는 사후검증 방법을 하였다. 연구결과는 다음과 같다 1) 응답자의 직무만족도는 평균 3.21점(5점 척도)이었다. 동료와의 관계 평균이 4.02점으로 가장 높은 순위를 차지했고, 보수에 대한 직무만족은 2.51점으로 가장 낮게 나타났다. 특성에 따른 직무만족 정도는 성별, 병원형태, 주당 근무시간, 월 근무일수, 일일 치료 환자 수, 치료 전담 부서, 동료 수에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). 2) 응답자의 업무 스트레스 점수는 평균 2.72점(5점 척도)이었다. 과다한 업무량에 시달릴 때 평균이 3.49점으로 가장 높은 순위를 차지했고, 타 부서원과의 갈등이 있을 때 평균이 1.90점으로 가장 낮게 나타났다. 특성에 따른 업무 스트레스의 정도는 근무평가 반영에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). 3) 응답자의 스트레스 대응행위에서는 대응을 위한 노력이 2.80점(5점 척도)으로 가장 높은 순위를 나타냈다. 문항별로는 스트레스를 받았을 때의 경험에서는 ‘기분이 가라 앉는다’(2.85점)가, 스트레스에 대응 경험에서는 ‘무관심하거나 다른 생각을 했다’(2.62점)가, 대응을 위한 노력에서는 ‘휴가나 놀이, 기호품을 이용한 자신의 긴장을 해소하는 동기를 갖춘다(3.52점)가 높은 순위를 차지했다. 특성에 따른 스트레스 대응 행위의 정도는 연령, 성별, 결혼상태, 물리치료사 총 근무경력, 월 근무 일수, 치료 전담 부서에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). 4) 능력발전과 업무량의 적당성에서 불만족하는 물리치료사가 스트레스를 더 받는 것으로 나타났고, 보수의 만족성, 기자재 및 시설, 의사 결정 반영도 등에서는 매우 불만족을 느끼는 물리치료사가 업무 스트레스가 높게 나타나, 업무스트레스 정도가 높을수록 직무 만족도는 낮게 나타났다. 직무 만족도와 업무스트레스의 관련성을 볼 때 능력발전, 업무량의 적당성, 보수의 만족성, 기자재 및 시설, 타 부서원과의 관계, 의사결정 반영도, 승진보장, 근무시간, 복지후생제도, 보수 비교 만족에서 유의한 차이를 나타냈다(p<.05). 본 연구결과를 기초로 임상에서 환자들의 재활에 힘쓰는 물리치료사들의 스트레스 상황을 요인별로 심층적인 분석과 관리 방안을 모색하여 올바른 정보를 제공하기를 제언하며, 스트레스 해소 방안을 위한 효율적인 대응행위 프로그램개발의 필요성과 물리치료사들의 스트레스 경감을 위한 병원행정가와 물리치료부서 책임자들의 이해와 협조에 관한 연구가 필요하다.
It is important for a physical therapist to work with the sense of satisfaction and responsibility for his job as a member who plays a crucial role in rehabilitating patients. Therefore, it is required to exert efforts in offering the optimal working condition and environment that reduce work stress...
It is important for a physical therapist to work with the sense of satisfaction and responsibility for his job as a member who plays a crucial role in rehabilitating patients. Therefore, it is required to exert efforts in offering the optimal working condition and environment that reduce work stress. This study aims to enhance work efficiency and satisfaction by offering data that make a physical therapist cope with stress coming from the job efficiently by identifying and analyzing the job satisfaction and work stress perceived by a physical therapist, and the level of reaction of a physical therapist. The study distributed survey questionnaires to 300 physical therapists working in medical institutions in Busan via mail and by visit from March 3, 2007 by selecting them simply and randomly from the physical therapist list, and collected the questionnaires by March 20, 2007. 103 respondents were working at 17 general hospitals including a university hospital, 65 respondents at 12 medical centers, and 79 respondents at 39 doctor‘s offices. The study collected 251 copies, which showed the collection rate of 83.7%, and analyzed 247 copies (82.3%) excluding 4 copies of insincere answers. As a research tool for measuring job satisfaction, the study used a tool employed for research into the job satisfaction of physical therapists who work at medical institutions in Gwangju, Jeonnam, and Jeonbuk by Kim Hee-Gwon(1992) and research regarding job satisfaction by Jeong Jeong-Hee(2004) as well as research regarding the factors of job satisfaction by Flippo(1980) & Seberhagen(1970) after adjusting the research tools to the purpose of the study. Also for questions about work stress, the study employed nurses' job stress measurement tool developed by Kim Mae-Ja and Goo Mi-Ok(1984) by modifying the tool to the purpose of the study, and for a measurement tool for reaction to stress, the study used a tool employed for research into reaction to stress of nurses at general hospitals by Choi Eun-Deok(2005) without modification: For data analysis, the study used the SPSS12.0 as a statistical method, and then used t-test or ANOVA for verifying actual numbers, percentile, average score, standard deviation, rank, and difference. Also, the study conducted which is a post-test method for variables that show a significant difference at the level of p<.05 level after the analysis. The findings include the following. 1) The respondents’ job satisfaction score was 3.21 points on the average (out of 5 full points). The peer relationship. ranked the highest, posting 4.02 points on the average, and the job satisfaction with rewards was proven the lowest, posting 2.51 points. For the job satisfaction level by characteristics, there were significant differences (p<.05) in gender, hospital type, weekly working hours, monthly working days, number of patients per day, department in charge of therapy, and number of peers, and there was no significant difference in characteristics other than that. 2) The respondents’ work stress score was 2.72 points (out of 5 full points) on the average. The respondents were shown to be under the highest stress when they suffered from excessive workload, posting 3.49 points on the average, and they were shown to be under the least stress when they had a conflict with peers at another department, recording 1.90 points on the average. For the job stress level by the characteristics of job, there was a significant difference in the reflection of job assessment(p<.05). 3) In respondents’ reaction to stress, most of them were shown to make efforts in coping with stress, posting 2.80 points (out of 5 full points). For their experience of being under stress, they answered that 'they felt depressed (2.85 points)', for their experience of coping with stress, they answered that 'they were indifferent to it or thought about something else' (2.62 points), Also, for their efforts in coping with stress, they answered that 'they were motivated to remove their strain by taking leave, playing, or using their preferences' (3.52 points), which ranked higher. For the level of reaction to stress by characteristics, there were significant differences by age, gender, marital status, total service years as a physical therapist, monthly working days, and department in charge of therapy(p<.05). 4) Physical therapists who were dissatisfied with the job in terms of the development of ability and the appropriateness of work load, were found to be put under more stress, and physical therapists who were highly dissatisfied with the job in terms of reward, tools and facilities, and their influence in decision-making, were shown to be under higher stress from the job. Therefore, the higher the work stress, the lower the job satisfaction. When reviewing the relationship between job satisfaction and work stress, there were significant differences in the development of ability, appropriateness of work load, satisfaction with rewards, tools and facilities, relationship with peers at another department, their influence in decision-making, guarantee of promotion, working hours, welfare system, and relative satisfaction with rewards (p<.05). It is necessary to offer correct information by conducting an in-depth analysis of the stressful situations of physical therapists who exert efforts in rehabilitating patients at hospitals by factor, and seeking management plans based on the research results. Also, it is necessary to develop a program for coping with stress efficiently for removing stress and to conduct research into the understanding and cooperation of administrators and persons in charge of physical therapists for reducing physical therapists' stress at hospitals.
It is important for a physical therapist to work with the sense of satisfaction and responsibility for his job as a member who plays a crucial role in rehabilitating patients. Therefore, it is required to exert efforts in offering the optimal working condition and environment that reduce work stress. This study aims to enhance work efficiency and satisfaction by offering data that make a physical therapist cope with stress coming from the job efficiently by identifying and analyzing the job satisfaction and work stress perceived by a physical therapist, and the level of reaction of a physical therapist. The study distributed survey questionnaires to 300 physical therapists working in medical institutions in Busan via mail and by visit from March 3, 2007 by selecting them simply and randomly from the physical therapist list, and collected the questionnaires by March 20, 2007. 103 respondents were working at 17 general hospitals including a university hospital, 65 respondents at 12 medical centers, and 79 respondents at 39 doctor‘s offices. The study collected 251 copies, which showed the collection rate of 83.7%, and analyzed 247 copies (82.3%) excluding 4 copies of insincere answers. As a research tool for measuring job satisfaction, the study used a tool employed for research into the job satisfaction of physical therapists who work at medical institutions in Gwangju, Jeonnam, and Jeonbuk by Kim Hee-Gwon(1992) and research regarding job satisfaction by Jeong Jeong-Hee(2004) as well as research regarding the factors of job satisfaction by Flippo(1980) & Seberhagen(1970) after adjusting the research tools to the purpose of the study. Also for questions about work stress, the study employed nurses' job stress measurement tool developed by Kim Mae-Ja and Goo Mi-Ok(1984) by modifying the tool to the purpose of the study, and for a measurement tool for reaction to stress, the study used a tool employed for research into reaction to stress of nurses at general hospitals by Choi Eun-Deok(2005) without modification: For data analysis, the study used the SPSS12.0 as a statistical method, and then used t-test or ANOVA for verifying actual numbers, percentile, average score, standard deviation, rank, and difference. Also, the study conducted which is a post-test method for variables that show a significant difference at the level of p<.05 level after the analysis. The findings include the following. 1) The respondents’ job satisfaction score was 3.21 points on the average (out of 5 full points). The peer relationship. ranked the highest, posting 4.02 points on the average, and the job satisfaction with rewards was proven the lowest, posting 2.51 points. For the job satisfaction level by characteristics, there were significant differences (p<.05) in gender, hospital type, weekly working hours, monthly working days, number of patients per day, department in charge of therapy, and number of peers, and there was no significant difference in characteristics other than that. 2) The respondents’ work stress score was 2.72 points (out of 5 full points) on the average. The respondents were shown to be under the highest stress when they suffered from excessive workload, posting 3.49 points on the average, and they were shown to be under the least stress when they had a conflict with peers at another department, recording 1.90 points on the average. For the job stress level by the characteristics of job, there was a significant difference in the reflection of job assessment(p<.05). 3) In respondents’ reaction to stress, most of them were shown to make efforts in coping with stress, posting 2.80 points (out of 5 full points). For their experience of being under stress, they answered that 'they felt depressed (2.85 points)', for their experience of coping with stress, they answered that 'they were indifferent to it or thought about something else' (2.62 points), Also, for their efforts in coping with stress, they answered that 'they were motivated to remove their strain by taking leave, playing, or using their preferences' (3.52 points), which ranked higher. For the level of reaction to stress by characteristics, there were significant differences by age, gender, marital status, total service years as a physical therapist, monthly working days, and department in charge of therapy(p<.05). 4) Physical therapists who were dissatisfied with the job in terms of the development of ability and the appropriateness of work load, were found to be put under more stress, and physical therapists who were highly dissatisfied with the job in terms of reward, tools and facilities, and their influence in decision-making, were shown to be under higher stress from the job. Therefore, the higher the work stress, the lower the job satisfaction. When reviewing the relationship between job satisfaction and work stress, there were significant differences in the development of ability, appropriateness of work load, satisfaction with rewards, tools and facilities, relationship with peers at another department, their influence in decision-making, guarantee of promotion, working hours, welfare system, and relative satisfaction with rewards (p<.05). It is necessary to offer correct information by conducting an in-depth analysis of the stressful situations of physical therapists who exert efforts in rehabilitating patients at hospitals by factor, and seeking management plans based on the research results. Also, it is necessary to develop a program for coping with stress efficiently for removing stress and to conduct research into the understanding and cooperation of administrators and persons in charge of physical therapists for reducing physical therapists' stress at hospitals.
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