본 연구에서는 20대와 30대를 대상으로 성별, 직업별, 모발의 굵기 등 다양한 탈모의 원인들을 통한 자가인식의 정도를 파악하고 이에 따른 두피관리 행위의 실태를 알아 보고자 하였다. 먼저 본인이 인지하는 탈모의 정도를 파악하여 집단을 구분하고 집단별 관리의 현황을 파악하여 건강한 두피환경을 만들고 탈모예방을 위한 두피 관리가 필요하며, 주변의 잘못된 정보와 관리에 의해 두피관리에 관하여 만연해 있는 부정적인 인식을 제거하고 정확하고 올바른 방법이 두피관리에 효과적임을 알리고자하는데 목적이 있다. 본 연구의 자료는 부산·경남지역에 거주하는 20대와 30대 262명을 대상으로 설문 조사를 하였으며, 수집된 자료는 ...
본 연구에서는 20대와 30대를 대상으로 성별, 직업별, 모발의 굵기 등 다양한 탈모의 원인들을 통한 자가인식의 정도를 파악하고 이에 따른 두피관리 행위의 실태를 알아 보고자 하였다. 먼저 본인이 인지하는 탈모의 정도를 파악하여 집단을 구분하고 집단별 관리의 현황을 파악하여 건강한 두피환경을 만들고 탈모예방을 위한 두피 관리가 필요하며, 주변의 잘못된 정보와 관리에 의해 두피관리에 관하여 만연해 있는 부정적인 인식을 제거하고 정확하고 올바른 방법이 두피관리에 효과적임을 알리고자하는데 목적이 있다. 본 연구의 자료는 부산·경남지역에 거주하는 20대와 30대 262명을 대상으로 설문 조사를 하였으며, 수집된 자료는 SPSS version 12.0을 이용하였다. 연구문제와 관련하여 빈도, 백분율, X^(2)검정 등을 적용하였다. 연구대상자들을 탈모에 관한 자가인식을 일반적 특성과 두피·모발관련 특성에 따라 안전집단, 일반관리집단, 육모관리집단으로 구분하였다. 일반적 특성에 따른 탈모에 관한 자가인식의 차이를 검증한 결과 성별에서만 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 두피·모발관련 특성에 따른 탈모에 관한 자가인식의 차이에서는 두피상태가 민감할수록, 비듬이 있을수록, 모발은 가늘고, 가족중에 탈모로 고민하는 사람들이 있을수록 탈모에 관한 인식이 높게 나타났다. 집단별 자가인식에 따른 두피관리행위를 보면 탈모에 관한 인식이 높은 집단일수록 “두피·모발 건강을 위해 전문가와 상담하다, 두피·모발관련 대중매체(TV, 인터넷, 신문, 잡지 등)에 관심이 많다, 전문제품을 사용한다, 헤어용품의 사용을 줄인다, 두피·모발용 제품설명서를 올바로 이해하고 사용하는 편이다, 인스턴트 음식을 자주 먹지 않는다, 자극적인 음식이 식성에 맞지 않는다”는 항목이 높은 수치를 나타내었다. 이상의 연구 분석 결과로 탈모에 관한 자가인식이 두피관리의 행위요인으로 귀결시킴으로써 연구대상자의 행위정도를 가름할 수 있었다. 이는 20대와 30대에서도 탈모에 관한 자가인식이 높을 수록 두피관리행위 또한 잘 실천하고 있다는 사실을 반영하는 것으로 탈모에 관한 자가인식은 두피관리와 밀접한 관계임을 알 수 있었다.
본 연구에서는 20대와 30대를 대상으로 성별, 직업별, 모발의 굵기 등 다양한 탈모의 원인들을 통한 자가인식의 정도를 파악하고 이에 따른 두피관리 행위의 실태를 알아 보고자 하였다. 먼저 본인이 인지하는 탈모의 정도를 파악하여 집단을 구분하고 집단별 관리의 현황을 파악하여 건강한 두피환경을 만들고 탈모예방을 위한 두피 관리가 필요하며, 주변의 잘못된 정보와 관리에 의해 두피관리에 관하여 만연해 있는 부정적인 인식을 제거하고 정확하고 올바른 방법이 두피관리에 효과적임을 알리고자하는데 목적이 있다. 본 연구의 자료는 부산·경남지역에 거주하는 20대와 30대 262명을 대상으로 설문 조사를 하였으며, 수집된 자료는 SPSS version 12.0을 이용하였다. 연구문제와 관련하여 빈도, 백분율, X^(2)검정 등을 적용하였다. 연구대상자들을 탈모에 관한 자가인식을 일반적 특성과 두피·모발관련 특성에 따라 안전집단, 일반관리집단, 육모관리집단으로 구분하였다. 일반적 특성에 따른 탈모에 관한 자가인식의 차이를 검증한 결과 성별에서만 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 두피·모발관련 특성에 따른 탈모에 관한 자가인식의 차이에서는 두피상태가 민감할수록, 비듬이 있을수록, 모발은 가늘고, 가족중에 탈모로 고민하는 사람들이 있을수록 탈모에 관한 인식이 높게 나타났다. 집단별 자가인식에 따른 두피관리행위를 보면 탈모에 관한 인식이 높은 집단일수록 “두피·모발 건강을 위해 전문가와 상담하다, 두피·모발관련 대중매체(TV, 인터넷, 신문, 잡지 등)에 관심이 많다, 전문제품을 사용한다, 헤어용품의 사용을 줄인다, 두피·모발용 제품설명서를 올바로 이해하고 사용하는 편이다, 인스턴트 음식을 자주 먹지 않는다, 자극적인 음식이 식성에 맞지 않는다”는 항목이 높은 수치를 나타내었다. 이상의 연구 분석 결과로 탈모에 관한 자가인식이 두피관리의 행위요인으로 귀결시킴으로써 연구대상자의 행위정도를 가름할 수 있었다. 이는 20대와 30대에서도 탈모에 관한 자가인식이 높을 수록 두피관리행위 또한 잘 실천하고 있다는 사실을 반영하는 것으로 탈모에 관한 자가인식은 두피관리와 밀접한 관계임을 알 수 있었다.
This study tried to examine the correlation between degrees of self-awareness of hair loss and hair&scalp care by finding out degrees of hair loss self-awareness according to the causes of hair loss by sex, occupation, and hair diameter among people in their 20s and 30s. The purpose of this study is...
This study tried to examine the correlation between degrees of self-awareness of hair loss and hair&scalp care by finding out degrees of hair loss self-awareness according to the causes of hair loss by sex, occupation, and hair diameter among people in their 20s and 30s. The purpose of this study is to inform that one should create a good environment for hair&scalp health proper for particular groups and hair&scalp care is needed for hair loss prevention and if precise and appropriate methods are applied, it would be efficient for hair&scalp care by helping to eliminate negative awareness of hair&scalp care from people, which is spread among people due to inappropriate information and methods of care. For this purpose, based on findings in self-awareness of degrees of hair loss, the researcher first divided people into groups and then found out the actual state of the care by groups. The data in this study were collected from a questionnaire survey of 262 persons in their 20s and 30s living in Busan·Gyeongnam area and for processing the collected data, SPSS version 12.0 was used. Frequencies, percentages, cross-analyses and X^(2)-tests were applied according to research questions. According to self-tests, the subjects of the study were divided into a safe group, a general card group, and a hair loss treatment group by general characteristics and hair&scalp related characteristics. As a result of examining differences in self-tests for hair loss according to general characteristics, there was a significance difference only by sex indicating that females who change their appearances by means of changing their hair styles rather than males have higher awareness of hair loss, and as differences in self-awareness about hair loss according to hair&scalp related characteristics, people who have more sensitive scalp, more dandruff, finer hair and families worrying about hair loss showed higher awareness of hair loss. If we take a look at hair&scalp care behavior according to self-awareness by groups, groups with higher awareness of hair loss have higher tendency to practice or do the following: "Consult with experts for hair&scalp health, have a lot of interest in mass media (TV, the Internet, newspapers and magazines) dealing with hair&scalp care, buy and use professional hair care products, reduce the use of hair styling products, not instant food very often and not like to eat spicy food." According to the above results, the researcher has come to identify the behavior patterns of the study subjects by proving that self awareness of hair loss results in behavior factors in hair&scalp care. The researcher has known that even among people in their 20s and 30s who are rising as major customers in the hair loss prevention product market, the more self-awareness of hair loss they have, the better they are following hair&scalp care methods. Consequently, we could know that self-awareness of hair loss in closely related to hair&scalp care.
This study tried to examine the correlation between degrees of self-awareness of hair loss and hair&scalp care by finding out degrees of hair loss self-awareness according to the causes of hair loss by sex, occupation, and hair diameter among people in their 20s and 30s. The purpose of this study is to inform that one should create a good environment for hair&scalp health proper for particular groups and hair&scalp care is needed for hair loss prevention and if precise and appropriate methods are applied, it would be efficient for hair&scalp care by helping to eliminate negative awareness of hair&scalp care from people, which is spread among people due to inappropriate information and methods of care. For this purpose, based on findings in self-awareness of degrees of hair loss, the researcher first divided people into groups and then found out the actual state of the care by groups. The data in this study were collected from a questionnaire survey of 262 persons in their 20s and 30s living in Busan·Gyeongnam area and for processing the collected data, SPSS version 12.0 was used. Frequencies, percentages, cross-analyses and X^(2)-tests were applied according to research questions. According to self-tests, the subjects of the study were divided into a safe group, a general card group, and a hair loss treatment group by general characteristics and hair&scalp related characteristics. As a result of examining differences in self-tests for hair loss according to general characteristics, there was a significance difference only by sex indicating that females who change their appearances by means of changing their hair styles rather than males have higher awareness of hair loss, and as differences in self-awareness about hair loss according to hair&scalp related characteristics, people who have more sensitive scalp, more dandruff, finer hair and families worrying about hair loss showed higher awareness of hair loss. If we take a look at hair&scalp care behavior according to self-awareness by groups, groups with higher awareness of hair loss have higher tendency to practice or do the following: "Consult with experts for hair&scalp health, have a lot of interest in mass media (TV, the Internet, newspapers and magazines) dealing with hair&scalp care, buy and use professional hair care products, reduce the use of hair styling products, not instant food very often and not like to eat spicy food." According to the above results, the researcher has come to identify the behavior patterns of the study subjects by proving that self awareness of hair loss results in behavior factors in hair&scalp care. The researcher has known that even among people in their 20s and 30s who are rising as major customers in the hair loss prevention product market, the more self-awareness of hair loss they have, the better they are following hair&scalp care methods. Consequently, we could know that self-awareness of hair loss in closely related to hair&scalp care.
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