이 연구는 창의성의 구성 요소를 뇌과학적으로 이해하고, 이를 통하여 창의성 신장을 위한 교육적 시사점을 찾으려는 연구이다. 뇌과학적 관점에서 창의성의 구성 요소를 이해하는 것은 여러 가지 중요성을 지닌다. 첫째, 창의성에 영향을 주는 요소들을 객관적으로 이해할 수 있다. 둘째, 각 요소들이 창의성 발현에 어떤 역할을 하는지 이해할 수 있다. 셋째, 학습자나 교육자가 창의성 발현을 위한 방안을 스스로 추론해 보는 근거가 될 수 있다. 이 연구는 창의성과 뇌 관련 문헌 및 창의성에 관련된 뇌과학 연구 결과를 수합하고 분석하여 논의하는 방법으로 이루어졌다. 이를 위해서 창의성의 구성 요소를 분석하였고, 이 구성 요소의 뇌기제를 탐구하였다. 그리고 창의성의 구성 요소에 대한 이해를 기초로 교육적 시사점을 추출하였다. 창의성은 일반적으로 ‘사회적 맥락이나 개인의 경험을 기준으로 새로우면서도 적절한 아이디어를 산출하는 과정에서 나타나는 인간의 보편적인 능력 또는 성향’이라고 정의될 수 있다. 그리고 뇌과학적으로 볼 때, 창의성은 ‘유기체 뇌 안에서 ...
이 연구는 창의성의 구성 요소를 뇌과학적으로 이해하고, 이를 통하여 창의성 신장을 위한 교육적 시사점을 찾으려는 연구이다. 뇌과학적 관점에서 창의성의 구성 요소를 이해하는 것은 여러 가지 중요성을 지닌다. 첫째, 창의성에 영향을 주는 요소들을 객관적으로 이해할 수 있다. 둘째, 각 요소들이 창의성 발현에 어떤 역할을 하는지 이해할 수 있다. 셋째, 학습자나 교육자가 창의성 발현을 위한 방안을 스스로 추론해 보는 근거가 될 수 있다. 이 연구는 창의성과 뇌 관련 문헌 및 창의성에 관련된 뇌과학 연구 결과를 수합하고 분석하여 논의하는 방법으로 이루어졌다. 이를 위해서 창의성의 구성 요소를 분석하였고, 이 구성 요소의 뇌기제를 탐구하였다. 그리고 창의성의 구성 요소에 대한 이해를 기초로 교육적 시사점을 추출하였다. 창의성은 일반적으로 ‘사회적 맥락이나 개인의 경험을 기준으로 새로우면서도 적절한 아이디어를 산출하는 과정에서 나타나는 인간의 보편적인 능력 또는 성향’이라고 정의될 수 있다. 그리고 뇌과학적으로 볼 때, 창의성은 ‘유기체 뇌 안에서 신경망이 기존의 연결과는 다른 유형으로 재구성됨으로써, 문제해결이나 창조를 위한 새로운 아이디어 생성을 이루는 성향 또는 능력’이라고 정의할 수 있다. 창의성의 개념을 바탕으로 창의성의 구성 요소를 개인 내적 요소, 과정적 요소, 결과적 요소, 환경적 요소로 나누어 볼 수 있다. 창의성의 구성 요소의 일반적 의미와 뇌과학적 의미를 설명하면 다음과 같다. 첫째, 개인 내적 요소란 창의성을 발현하기 위해 개인에게 요구되는 인지적, 정의적 특성을 말한다. 인지적 요소 중 확산적 사고는 뇌의 우반구적 사고인 아날로그적 사고로 설명할 수 있으며, 수렴적 사고는 좌반구적인 사고인 디지털적 사고라고 할 수 있다. 그리고 지식은 기억의 메커니즘을 통해 설명할 수 있다. 지식은 특히 장기 기억과 관련이 깊은데, 장기 기억으로 저장되었다는 것은 충분하고 반복적인 학습을 통해 시냅스 부위의 연결이 튼튼하고 신경전달 물질의 유리와 분비가 활발함을 의미한다. 또한 정의적 요소는 해부학적 관점에서 변연계와 우반구 부분의 전두엽과 관련이 있으며 신경전달물질 중에서 도파민의 작용과 관련이 깊다. 둘째, 과정적 요소란 창의적 사고의 단계를 말하며 창의적 문제 해결의 과정으로 볼 수 있다. Wallas의 창의적 사고 단계를 바탕으로 과정적 요소를 준비 단계, 부화 단계, 조명 단계, 검증 단계로 나누어 설명할 수 있다. 과정적 요소는 대뇌피질의 전전두엽의 기능으로 작용한다. 전전두엽은 목표에 따라 계획을 수립하고, 지시하며, 판단하는 기능을 한다. 그러므로 창의적 사고가 일어나는 과정인 준비, 부화, 조명, 검증 단계에서 전전두엽이 결정적인 역할을 한다. 셋째, 결과적 요소란 창의적 사고 과정을 통하여 만들어낸 유형ㆍ무형의 산출물을 의미 한다. 결과적 요소의 뇌기제는 정보의 병렬분산처리방식과 좌ㆍ우뇌의 사고 방식의 조화에서 그 근거를 찾을 수 있다. 우리 뇌의 병렬분산처리방식은 수없이 많은 관련 개념들을 동시적으로 처리하며 기존의 정보·지식들과의 새로운 연합을 이루어 변형되고 수정된 인출 결과 즉, 새로운 생각을 떠올리게 된다. 또한 아날로그적 사고와 디지털적 사고가 상호 보완적으로 작용하여 새로우면서도 적절한 산출물을 만들어낼 수 있는 것이다. 넷째, 환경적 요소란 창의적인 사고 과정이 자극되고, 또한 창의적인 산출물을 완성하기까지의 사고 과정이 유지되도록 도와주는 총체적이고 복잡한 일체의 상황을 의미한다. 아동기에는 뇌가소성 측면에서 창의성의 발현에 도움이 되는 적절하고 풍부한 학습 환경이 중요하며, 가정, 사회, 학교 등에서 이루어지는 타자와의 상호 작용은 사회적 뇌의 발달을 촉진할 수 있다. 이 과정에서 아동은 보다 고차원적인 사고인 창의적인 사고를 발휘할 수 있다. 그리고 긍정적인 환경에서 느끼는 아동들의 행복감과 즐거움은 뇌의 신경전달물질 중 엔돌핀과 관련되어 학습 활동에 더욱 몰입할 수 있게 한다. 창의성의 구성 요소에 대한 뇌과학적 이해를 바탕으로 구성 요소별로 창의성 교육이 어떻게 이루어져야 하는지를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 교사는 기초 지식 지도와 동기 부여를 통해 학습자의 개인 내적 요소 증진할 수 있다. 풍부한 기초 지식은 새로운 생각을 떠올리기 위한 기초적인 신경망 형성과 관련되며, 창의성을 발휘하고자 하는 내적 동기는 창의적인 경험을 하면 할수록 더욱 강화된다. 그러므로 교사는 학습자들이 창의적인 생활 습관을 통해 창의적인 경험을 많이 할 수 있도록 지도해야 하며, 창의적인 경험에 대해 칭찬하고 격려해야 한다. 둘째, 전전두엽을 활성화하여 과정적 요소를 증진한다. 이를 위해서는 몰입과 적절한 휴식이 필요한데, 그러기 위해서 학습자는 작은 일에서도 주의를 집중할 수 있는 습관을 기르며, 상위 인지를 활용할 수 있어야 한다. 또한 교사는 여유를 가지고 학생들에게 적절한 휴식과 명상의 기회를 제공해야 한다. 셋째, 디지털적 사고와 아날로그적 사고의 통합을
이 연구는 창의성의 구성 요소를 뇌과학적으로 이해하고, 이를 통하여 창의성 신장을 위한 교육적 시사점을 찾으려는 연구이다. 뇌과학적 관점에서 창의성의 구성 요소를 이해하는 것은 여러 가지 중요성을 지닌다. 첫째, 창의성에 영향을 주는 요소들을 객관적으로 이해할 수 있다. 둘째, 각 요소들이 창의성 발현에 어떤 역할을 하는지 이해할 수 있다. 셋째, 학습자나 교육자가 창의성 발현을 위한 방안을 스스로 추론해 보는 근거가 될 수 있다. 이 연구는 창의성과 뇌 관련 문헌 및 창의성에 관련된 뇌과학 연구 결과를 수합하고 분석하여 논의하는 방법으로 이루어졌다. 이를 위해서 창의성의 구성 요소를 분석하였고, 이 구성 요소의 뇌기제를 탐구하였다. 그리고 창의성의 구성 요소에 대한 이해를 기초로 교육적 시사점을 추출하였다. 창의성은 일반적으로 ‘사회적 맥락이나 개인의 경험을 기준으로 새로우면서도 적절한 아이디어를 산출하는 과정에서 나타나는 인간의 보편적인 능력 또는 성향’이라고 정의될 수 있다. 그리고 뇌과학적으로 볼 때, 창의성은 ‘유기체 뇌 안에서 신경망이 기존의 연결과는 다른 유형으로 재구성됨으로써, 문제해결이나 창조를 위한 새로운 아이디어 생성을 이루는 성향 또는 능력’이라고 정의할 수 있다. 창의성의 개념을 바탕으로 창의성의 구성 요소를 개인 내적 요소, 과정적 요소, 결과적 요소, 환경적 요소로 나누어 볼 수 있다. 창의성의 구성 요소의 일반적 의미와 뇌과학적 의미를 설명하면 다음과 같다. 첫째, 개인 내적 요소란 창의성을 발현하기 위해 개인에게 요구되는 인지적, 정의적 특성을 말한다. 인지적 요소 중 확산적 사고는 뇌의 우반구적 사고인 아날로그적 사고로 설명할 수 있으며, 수렴적 사고는 좌반구적인 사고인 디지털적 사고라고 할 수 있다. 그리고 지식은 기억의 메커니즘을 통해 설명할 수 있다. 지식은 특히 장기 기억과 관련이 깊은데, 장기 기억으로 저장되었다는 것은 충분하고 반복적인 학습을 통해 시냅스 부위의 연결이 튼튼하고 신경전달 물질의 유리와 분비가 활발함을 의미한다. 또한 정의적 요소는 해부학적 관점에서 변연계와 우반구 부분의 전두엽과 관련이 있으며 신경전달물질 중에서 도파민의 작용과 관련이 깊다. 둘째, 과정적 요소란 창의적 사고의 단계를 말하며 창의적 문제 해결의 과정으로 볼 수 있다. Wallas의 창의적 사고 단계를 바탕으로 과정적 요소를 준비 단계, 부화 단계, 조명 단계, 검증 단계로 나누어 설명할 수 있다. 과정적 요소는 대뇌피질의 전전두엽의 기능으로 작용한다. 전전두엽은 목표에 따라 계획을 수립하고, 지시하며, 판단하는 기능을 한다. 그러므로 창의적 사고가 일어나는 과정인 준비, 부화, 조명, 검증 단계에서 전전두엽이 결정적인 역할을 한다. 셋째, 결과적 요소란 창의적 사고 과정을 통하여 만들어낸 유형ㆍ무형의 산출물을 의미 한다. 결과적 요소의 뇌기제는 정보의 병렬분산처리방식과 좌ㆍ우뇌의 사고 방식의 조화에서 그 근거를 찾을 수 있다. 우리 뇌의 병렬분산처리방식은 수없이 많은 관련 개념들을 동시적으로 처리하며 기존의 정보·지식들과의 새로운 연합을 이루어 변형되고 수정된 인출 결과 즉, 새로운 생각을 떠올리게 된다. 또한 아날로그적 사고와 디지털적 사고가 상호 보완적으로 작용하여 새로우면서도 적절한 산출물을 만들어낼 수 있는 것이다. 넷째, 환경적 요소란 창의적인 사고 과정이 자극되고, 또한 창의적인 산출물을 완성하기까지의 사고 과정이 유지되도록 도와주는 총체적이고 복잡한 일체의 상황을 의미한다. 아동기에는 뇌가소성 측면에서 창의성의 발현에 도움이 되는 적절하고 풍부한 학습 환경이 중요하며, 가정, 사회, 학교 등에서 이루어지는 타자와의 상호 작용은 사회적 뇌의 발달을 촉진할 수 있다. 이 과정에서 아동은 보다 고차원적인 사고인 창의적인 사고를 발휘할 수 있다. 그리고 긍정적인 환경에서 느끼는 아동들의 행복감과 즐거움은 뇌의 신경전달물질 중 엔돌핀과 관련되어 학습 활동에 더욱 몰입할 수 있게 한다. 창의성의 구성 요소에 대한 뇌과학적 이해를 바탕으로 구성 요소별로 창의성 교육이 어떻게 이루어져야 하는지를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 교사는 기초 지식 지도와 동기 부여를 통해 학습자의 개인 내적 요소 증진할 수 있다. 풍부한 기초 지식은 새로운 생각을 떠올리기 위한 기초적인 신경망 형성과 관련되며, 창의성을 발휘하고자 하는 내적 동기는 창의적인 경험을 하면 할수록 더욱 강화된다. 그러므로 교사는 학습자들이 창의적인 생활 습관을 통해 창의적인 경험을 많이 할 수 있도록 지도해야 하며, 창의적인 경험에 대해 칭찬하고 격려해야 한다. 둘째, 전전두엽을 활성화하여 과정적 요소를 증진한다. 이를 위해서는 몰입과 적절한 휴식이 필요한데, 그러기 위해서 학습자는 작은 일에서도 주의를 집중할 수 있는 습관을 기르며, 상위 인지를 활용할 수 있어야 한다. 또한 교사는 여유를 가지고 학생들에게 적절한 휴식과 명상의 기회를 제공해야 한다. 셋째, 디지털적 사고와 아날로그적 사고의 통합을
The purposes of this study were to understand creativity components in the aspect of brain science and to find educational implications for creativity growth. The brain-scientific understanding of creativity components claims significance in a couple of ways; first, it can help to objectively unders...
The purposes of this study were to understand creativity components in the aspect of brain science and to find educational implications for creativity growth. The brain-scientific understanding of creativity components claims significance in a couple of ways; first, it can help to objectively understand the components to affect creativity; secondly, it can help to understand each component's roles in the manifestation of creativity; and finally, it can provide some grounds for learners or educators to make voluntary estimations to manifest creativity. The study involved gathering, analyzing, and discussing literature about creativity and the brain and previous brain-scientific studies on creativity. The investigator analyzed creativity components, explored the brain mechanisms of those components, and found educational implications based on the understanding of the creativity components. Creativity, in general, can be defined as “universal human ability or propensity exhibited in the process of creating new and proper ideas based on social context or personal experiences.” In the field of brain science, it is defined as “the propensity or ability to create new ideas for problem solving or creation by reorganizing the nerve network in a different pattern in the organic brain.” Based on the concept of creativity, the creativity components can be categorized into personal internal, process, consequence, and environment ones. Those creativity components can be explained as follows in terms of general meanings and brain-scientific meanings: First, the personal internal components refer to the cognitive and affective characteristics required from individuals to manifest creativity. Among the cognitive components, divergent thinking is analogue thinking happening in the right brain and convergent thinking is digital thinking happening in the left brain. Knowledge can be explained with the memory mechanism. Knowledge, especially, is closely related to long-term memory, which means that the synapse connections are solid through enough repetitive study and the separation and secretion of neurotransmitters are active. And the affective components have something to do with the limbic system and the frontal lobe of the right brain and are closely related to dopamine, one of the neurotransmitter. Second, the process components represent the stage of creative thinking and the process of creative problem solving. According to the creative thinking stages by Wallas, they can be divided into the preparation, incubation, illumination, and verification stage. The process components work by the functions of the prefrontal cortex of the cerebral cortex. The prefrontal cortex sets up a plan according to an objective, gives directions, and makes judgments, which means that it plays a decisive role in the preparation, incubation, illumination, and verification stage where creative thinking takes place. Third, the consequence components refer to the tangible and intangible products of creative thinking. The involved brain mechanisms are the parallel distributed processing of information and the harmony between the right and left brain in thinking ways. The brain simultaneously processes numerous concerned concepts through parallel distributed processing, which makes new connections with the existing information and knowledge and thus generates altered and revised results or new thoughts. As analogue and digital thinking works in mutually complementary manners, new and proper products are made. And finally, the environment components refer to the overall complex situation to stimulate a creative thinking process and maintain it till creative products are made. During childhood, it's critical to provide rich and appropriate learning environments to children as they are conducive to the manifestation of creativity in terms of brain plasticity. Interactions with others at home, community, and school can promote the development of social brain, in which process children can do higher-level thinking or creative thinking. When they feel happiness and joy in a positive environment, endorphin, one of neurotransmitters, is secreted and helps them more committed to learning activities. Based on the brain-scientific understanding of the creativity components, I examined how creativity education should be provided according to each component. First, the teachers can facilitate the learners' personal internal components through basic knowledge and motivation. While rich basic knowledge is related to the formation of the basic nerve network to do new thinking, intrinsic motivation to exercise creativity gets more and more reinforced through creative experiences. Thus the teachers should instruct the students and provide them with lavish praises and encouragements for their creative experiences so that the students can have more creative experiences through creative life habits. Second, the process components can be promoted by activating the prefrontal cortex, which calls for commitment and resting. The students need to form a habit of concentrating on small things and utilize mega cognition. And the teachers need to offer them opportunities to take a break and meditate. Third, the consequence components can be promoted by combining analogue thinking with digital thinking. The teachers should encourage the students to experience both kinds of thinking to help them exhibit their creativity effectively. By generating creative results through those gradual experiences, children are more likely to utilize the two kinds of thinking in a flexible fashion. And lastly, the environment components can be facilitated by activating social brain. Interacting with others through cooperative learning can help children overcome the limitations of their brains and search for more useful ideas to stimulate the development of social brain. Interacting with the teachers is also conducive to children's manifestation of creativit
The purposes of this study were to understand creativity components in the aspect of brain science and to find educational implications for creativity growth. The brain-scientific understanding of creativity components claims significance in a couple of ways; first, it can help to objectively understand the components to affect creativity; secondly, it can help to understand each component's roles in the manifestation of creativity; and finally, it can provide some grounds for learners or educators to make voluntary estimations to manifest creativity. The study involved gathering, analyzing, and discussing literature about creativity and the brain and previous brain-scientific studies on creativity. The investigator analyzed creativity components, explored the brain mechanisms of those components, and found educational implications based on the understanding of the creativity components. Creativity, in general, can be defined as “universal human ability or propensity exhibited in the process of creating new and proper ideas based on social context or personal experiences.” In the field of brain science, it is defined as “the propensity or ability to create new ideas for problem solving or creation by reorganizing the nerve network in a different pattern in the organic brain.” Based on the concept of creativity, the creativity components can be categorized into personal internal, process, consequence, and environment ones. Those creativity components can be explained as follows in terms of general meanings and brain-scientific meanings: First, the personal internal components refer to the cognitive and affective characteristics required from individuals to manifest creativity. Among the cognitive components, divergent thinking is analogue thinking happening in the right brain and convergent thinking is digital thinking happening in the left brain. Knowledge can be explained with the memory mechanism. Knowledge, especially, is closely related to long-term memory, which means that the synapse connections are solid through enough repetitive study and the separation and secretion of neurotransmitters are active. And the affective components have something to do with the limbic system and the frontal lobe of the right brain and are closely related to dopamine, one of the neurotransmitter. Second, the process components represent the stage of creative thinking and the process of creative problem solving. According to the creative thinking stages by Wallas, they can be divided into the preparation, incubation, illumination, and verification stage. The process components work by the functions of the prefrontal cortex of the cerebral cortex. The prefrontal cortex sets up a plan according to an objective, gives directions, and makes judgments, which means that it plays a decisive role in the preparation, incubation, illumination, and verification stage where creative thinking takes place. Third, the consequence components refer to the tangible and intangible products of creative thinking. The involved brain mechanisms are the parallel distributed processing of information and the harmony between the right and left brain in thinking ways. The brain simultaneously processes numerous concerned concepts through parallel distributed processing, which makes new connections with the existing information and knowledge and thus generates altered and revised results or new thoughts. As analogue and digital thinking works in mutually complementary manners, new and proper products are made. And finally, the environment components refer to the overall complex situation to stimulate a creative thinking process and maintain it till creative products are made. During childhood, it's critical to provide rich and appropriate learning environments to children as they are conducive to the manifestation of creativity in terms of brain plasticity. Interactions with others at home, community, and school can promote the development of social brain, in which process children can do higher-level thinking or creative thinking. When they feel happiness and joy in a positive environment, endorphin, one of neurotransmitters, is secreted and helps them more committed to learning activities. Based on the brain-scientific understanding of the creativity components, I examined how creativity education should be provided according to each component. First, the teachers can facilitate the learners' personal internal components through basic knowledge and motivation. While rich basic knowledge is related to the formation of the basic nerve network to do new thinking, intrinsic motivation to exercise creativity gets more and more reinforced through creative experiences. Thus the teachers should instruct the students and provide them with lavish praises and encouragements for their creative experiences so that the students can have more creative experiences through creative life habits. Second, the process components can be promoted by activating the prefrontal cortex, which calls for commitment and resting. The students need to form a habit of concentrating on small things and utilize mega cognition. And the teachers need to offer them opportunities to take a break and meditate. Third, the consequence components can be promoted by combining analogue thinking with digital thinking. The teachers should encourage the students to experience both kinds of thinking to help them exhibit their creativity effectively. By generating creative results through those gradual experiences, children are more likely to utilize the two kinds of thinking in a flexible fashion. And lastly, the environment components can be facilitated by activating social brain. Interacting with others through cooperative learning can help children overcome the limitations of their brains and search for more useful ideas to stimulate the development of social brain. Interacting with the teachers is also conducive to children's manifestation of creativit
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.