본 연구에서는 문헌과 사례 통하여 국내∙외 수변공간에 대한 현황을 비교∙분석하고 도시재생을 고려한 도심인접 해안 마산시 수변공간의 현실과 문제점을 파악하였다. 이를 바탕으로 마산시 수변공간의 환경이 삶의 질에서 더욱 매력있고 쾌적한 도시 수변공간으로 탄생되어 기존의 악화된 도시환경을 재생시키는데 그 방향과 개선방안을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 범위 및 방법은 매립을 통하여 시민들의 외면 받아왔던 해안가 수변 중 마산시 봉암교에서 서항 매립지까지의 물리적 특성과 조사를 통하여 이용자의 만족도를 파악하고, 수변공간의 필요성과 활용방안을 제시한다. 이와 더불어 봉암습지∙어시장일원∙서항매립지에 도시재생차원에서 수변공간 계획의 방향과 대안을 제시하였다. 선진 도시재생 사례를 바탕으로 도심인접 수변공간을 통한 도시재생 요소들을 도출하기 위하여 마산시 수변공간 이용실태에 관한 설문조사와 분석으로 도출 된 내용은 다음과 같다. 첫째, 수변으로의 접근성과 ...
본 연구에서는 문헌과 사례 통하여 국내∙외 수변공간에 대한 현황을 비교∙분석하고 도시재생을 고려한 도심인접 해안 마산시 수변공간의 현실과 문제점을 파악하였다. 이를 바탕으로 마산시 수변공간의 환경이 삶의 질에서 더욱 매력있고 쾌적한 도시 수변공간으로 탄생되어 기존의 악화된 도시환경을 재생시키는데 그 방향과 개선방안을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 범위 및 방법은 매립을 통하여 시민들의 외면 받아왔던 해안가 수변 중 마산시 봉암교에서 서항 매립지까지의 물리적 특성과 조사를 통하여 이용자의 만족도를 파악하고, 수변공간의 필요성과 활용방안을 제시한다. 이와 더불어 봉암습지∙어시장일원∙서항매립지에 도시재생차원에서 수변공간 계획의 방향과 대안을 제시하였다. 선진 도시재생 사례를 바탕으로 도심인접 수변공간을 통한 도시재생 요소들을 도출하기 위하여 마산시 수변공간 이용실태에 관한 설문조사와 분석으로 도출 된 내용은 다음과 같다. 첫째, 수변으로의 접근성과 이용성에 관한 것이다. 기존의 해안수변공간을 이용하는데는 불편함이 많다. 이용자들이 편하게 접근할 수 있는 보행자도로, 자전거도로, 주차장, 대중교통노선의 개선이 필요하다. 도심에서는 수변공간까지 녹도가 설치되어 시민들이 보행로를 따라 편리하게 사용할 수 있기를 원하였다. 둘째, 건축환경의 중요성에 관한 것이다. 마산의 대표적인 어시장의 해안수변은 물양장, 항만시설, 상인들의 영업을 위한 시설들이 도로를 점유하여 차도와 인도의 구분이 없고 건물들은 노후화되어 개성없는 건축물들이 우후죽순 들어서 있다. 이곳의 영업시설 건축물들을 복합화 디자인화 하여 거리를 특화시키고, 보존가치가 있는 항만시설들은 수변공간에 적합한 개조와 발전을 통하여 다양성을 부여하고, 물자의 집산과 교류의 장소로서 수변공간으로 활용 되어야 한다. 셋째, 공공공간의 활용에 관한 것이다. 매립된 토지를 활용하여 수변광장과 수변공원등 오픈 스페이스 공간으로 조성되면 자연적 개방감과 쾌적함을 제공한다. 레저와 레크레이션의 공간으로서 다양한 사회적 이벤트와 문화 활동의 장소를 제공하며 낙후된 도시에 생동감을 불어 넣는다. 설문에서와 같이 보행자도로, 자전거도로, 수변공원등은 가족단위의 시민들에게 산책과 휴식의 장소로서 친환경적인 공공공간을 제공한다. 넷째, 이벤트 및 프로그램에 관한 것이다. 수변공간에서 진행되는 크고 작은 이벤트와 일시적이거나 지속성을 갖고 진행되는 프로그램들은 시민참여를 지속적으로 이끌어 냄으로써 대중적인 사회적 공감대를 형성한다. 이는 도시가 가져야 하는 발전 방향의 모습을 보여준다. 마산의 수변공간은 시민들의 질적으로 높은 삶을 추구하는 어메니티 공간으로서 마산항 개항의 역사와 함께하여 왔다. 마지막으로, 봉암교에서 가포까지 폭 30m정도의 해안수변공간 조성이다. 산책, 조깅, 자전거도로 등을 만들면 아름다운 항구와 잘 어울리면서 관광객들이 몰릴 것이다. 만약 부지매입이 어렵다면 바다를 매립하는 것도 하나의 방법이라 제시하였다. 앞서 연구하였던 사례에서와 같이 기능적으로 단절을 겪고 있는 도시에 새로운 기능, 새로운 프로그램을 기존의 공간에 부여함으로써 건축물의 재생과 활용을 통하여 도시의 활성화 된다. 또한 역사적 건물이 지니는 상징성을 극대화하여 이미지가 강화된 특색있는 도시경관을 조성하고 도시재생 측면에서 다양한 방안을 제시 하여야 한다. 도시재생을 일순간에 이룰려고 하지말고 계획된 마스터플랜 의해 점진적으로 구현하여, 다양한 모습의 수변공간이 형성되어 시민들의 참여와 협력을 바탕으로 지역의 커뮤니티가 적용된 것이 진정한 도시재생이라 판단된다.
본 연구에서는 문헌과 사례 통하여 국내∙외 수변공간에 대한 현황을 비교∙분석하고 도시재생을 고려한 도심인접 해안 마산시 수변공간의 현실과 문제점을 파악하였다. 이를 바탕으로 마산시 수변공간의 환경이 삶의 질에서 더욱 매력있고 쾌적한 도시 수변공간으로 탄생되어 기존의 악화된 도시환경을 재생시키는데 그 방향과 개선방안을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 범위 및 방법은 매립을 통하여 시민들의 외면 받아왔던 해안가 수변 중 마산시 봉암교에서 서항 매립지까지의 물리적 특성과 조사를 통하여 이용자의 만족도를 파악하고, 수변공간의 필요성과 활용방안을 제시한다. 이와 더불어 봉암습지∙어시장일원∙서항매립지에 도시재생차원에서 수변공간 계획의 방향과 대안을 제시하였다. 선진 도시재생 사례를 바탕으로 도심인접 수변공간을 통한 도시재생 요소들을 도출하기 위하여 마산시 수변공간 이용실태에 관한 설문조사와 분석으로 도출 된 내용은 다음과 같다. 첫째, 수변으로의 접근성과 이용성에 관한 것이다. 기존의 해안수변공간을 이용하는데는 불편함이 많다. 이용자들이 편하게 접근할 수 있는 보행자도로, 자전거도로, 주차장, 대중교통노선의 개선이 필요하다. 도심에서는 수변공간까지 녹도가 설치되어 시민들이 보행로를 따라 편리하게 사용할 수 있기를 원하였다. 둘째, 건축환경의 중요성에 관한 것이다. 마산의 대표적인 어시장의 해안수변은 물양장, 항만시설, 상인들의 영업을 위한 시설들이 도로를 점유하여 차도와 인도의 구분이 없고 건물들은 노후화되어 개성없는 건축물들이 우후죽순 들어서 있다. 이곳의 영업시설 건축물들을 복합화 디자인화 하여 거리를 특화시키고, 보존가치가 있는 항만시설들은 수변공간에 적합한 개조와 발전을 통하여 다양성을 부여하고, 물자의 집산과 교류의 장소로서 수변공간으로 활용 되어야 한다. 셋째, 공공공간의 활용에 관한 것이다. 매립된 토지를 활용하여 수변광장과 수변공원등 오픈 스페이스 공간으로 조성되면 자연적 개방감과 쾌적함을 제공한다. 레저와 레크레이션의 공간으로서 다양한 사회적 이벤트와 문화 활동의 장소를 제공하며 낙후된 도시에 생동감을 불어 넣는다. 설문에서와 같이 보행자도로, 자전거도로, 수변공원등은 가족단위의 시민들에게 산책과 휴식의 장소로서 친환경적인 공공공간을 제공한다. 넷째, 이벤트 및 프로그램에 관한 것이다. 수변공간에서 진행되는 크고 작은 이벤트와 일시적이거나 지속성을 갖고 진행되는 프로그램들은 시민참여를 지속적으로 이끌어 냄으로써 대중적인 사회적 공감대를 형성한다. 이는 도시가 가져야 하는 발전 방향의 모습을 보여준다. 마산의 수변공간은 시민들의 질적으로 높은 삶을 추구하는 어메니티 공간으로서 마산항 개항의 역사와 함께하여 왔다. 마지막으로, 봉암교에서 가포까지 폭 30m정도의 해안수변공간 조성이다. 산책, 조깅, 자전거도로 등을 만들면 아름다운 항구와 잘 어울리면서 관광객들이 몰릴 것이다. 만약 부지매입이 어렵다면 바다를 매립하는 것도 하나의 방법이라 제시하였다. 앞서 연구하였던 사례에서와 같이 기능적으로 단절을 겪고 있는 도시에 새로운 기능, 새로운 프로그램을 기존의 공간에 부여함으로써 건축물의 재생과 활용을 통하여 도시의 활성화 된다. 또한 역사적 건물이 지니는 상징성을 극대화하여 이미지가 강화된 특색있는 도시경관을 조성하고 도시재생 측면에서 다양한 방안을 제시 하여야 한다. 도시재생을 일순간에 이룰려고 하지말고 계획된 마스터플랜 의해 점진적으로 구현하여, 다양한 모습의 수변공간이 형성되어 시민들의 참여와 협력을 바탕으로 지역의 커뮤니티가 적용된 것이 진정한 도시재생이라 판단된다.
In this study, the actual uses of and problems with the waters edges along the city-nearby seaside in Masan-city were examined in regard with city regeneration, by conducting a comparative analysis of domestic and oversea literature and cases. The purpose of this study was to suggest the directions ...
In this study, the actual uses of and problems with the waters edges along the city-nearby seaside in Masan-city were examined in regard with city regeneration, by conducting a comparative analysis of domestic and oversea literature and cases. The purpose of this study was to suggest the directions and instructions for regenerating the city which had been deteriorated environmentally even though it originally had beautiful seasides and comfortable environment for better quality of living. The range of the study was from bongam bridge to the reclaimed ground near south port along which people did not want to approach because of its pollution and poor views. So user's satisfactions with this range were examined. Based on the results ensued from the examination, the directions and instructions could be secured, which could be used in building the plans of seaside construction along bongam swamp, fish market called eosijang, and the reclaimed ground near south port. With reference to cases of advanced countries who had already experience in city regeneration, this study conducted a survey by questionnaire to find out the uses of seaside places in Masan-city. First question was about the convenience of uses of the seasides and the approach to them. The respondents thought that there were many difficulties in using them, which meant that it was necessary for the road for pedestrians and bicycles, parking lots, and the traffic lane for public transportation to be ready. They said that they wanted to approach to the seasides through the road between their residence and seasides. Second question was about the importance of architectural environment. Along the fish market, eosijang, there were many facilities such as the pools for cultivating fishes, facilities Masan port, and business centers occupying the roads, showing no their unique features because of their deterioration. This meant that the area should become specific to its unique functions by a certain of designs, and the port facilities which should be preserved should be changed in harmony with the seasides, which could generate the places in which materials are collected and exchanged. Third question was about the use of public spaces. If the reclaimed ground could be changed into open spaces such as seaside plaza and seaside park, then they could provide releases and freshness for people. As the spaces for leasure and recreations, they could provide various social events and cultural activities, giving the older city with newness. The roads for pedestrians and bicycles and seaside parks could be used as the spaces for rest and walk by the family who lived near them. Fourth was about events and programs. Smaller or larger events and programs, in the short-term period or long-term period, could cause people's attention which leads to a social response to something. That is what the city should have for progress. The seasides in Masan-city, as the spaces for the amenities for the citizens, have a long history with citizens since Masan port have opened. Finally, the question was about the formation of seaside spaces of 30m from bondam bridge to gapo-dong. If the roads for walks, jogging, and bicycling were constructed, then they could draw tourists's attention because the tourists could overview Masan port while walking, jogging, and bicycling. If there are difficulties in securing the land for them, reclamation of the sea could be considered.
In this study, the actual uses of and problems with the waters edges along the city-nearby seaside in Masan-city were examined in regard with city regeneration, by conducting a comparative analysis of domestic and oversea literature and cases. The purpose of this study was to suggest the directions and instructions for regenerating the city which had been deteriorated environmentally even though it originally had beautiful seasides and comfortable environment for better quality of living. The range of the study was from bongam bridge to the reclaimed ground near south port along which people did not want to approach because of its pollution and poor views. So user's satisfactions with this range were examined. Based on the results ensued from the examination, the directions and instructions could be secured, which could be used in building the plans of seaside construction along bongam swamp, fish market called eosijang, and the reclaimed ground near south port. With reference to cases of advanced countries who had already experience in city regeneration, this study conducted a survey by questionnaire to find out the uses of seaside places in Masan-city. First question was about the convenience of uses of the seasides and the approach to them. The respondents thought that there were many difficulties in using them, which meant that it was necessary for the road for pedestrians and bicycles, parking lots, and the traffic lane for public transportation to be ready. They said that they wanted to approach to the seasides through the road between their residence and seasides. Second question was about the importance of architectural environment. Along the fish market, eosijang, there were many facilities such as the pools for cultivating fishes, facilities Masan port, and business centers occupying the roads, showing no their unique features because of their deterioration. This meant that the area should become specific to its unique functions by a certain of designs, and the port facilities which should be preserved should be changed in harmony with the seasides, which could generate the places in which materials are collected and exchanged. Third question was about the use of public spaces. If the reclaimed ground could be changed into open spaces such as seaside plaza and seaside park, then they could provide releases and freshness for people. As the spaces for leasure and recreations, they could provide various social events and cultural activities, giving the older city with newness. The roads for pedestrians and bicycles and seaside parks could be used as the spaces for rest and walk by the family who lived near them. Fourth was about events and programs. Smaller or larger events and programs, in the short-term period or long-term period, could cause people's attention which leads to a social response to something. That is what the city should have for progress. The seasides in Masan-city, as the spaces for the amenities for the citizens, have a long history with citizens since Masan port have opened. Finally, the question was about the formation of seaside spaces of 30m from bondam bridge to gapo-dong. If the roads for walks, jogging, and bicycling were constructed, then they could draw tourists's attention because the tourists could overview Masan port while walking, jogging, and bicycling. If there are difficulties in securing the land for them, reclamation of the sea could be considered.
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