이 연구는 흥미로움, 상상의 공간과 시간을 제공, 의사소통의 기회를 제공하는 것을 특징으로 하는 교육연극의 방법을 5학년 1학기 인간과 공간 영역에 적용한 프로그램을 만들어보고, 이를 실행하여 영역특수적인 사고력인 지리적 사고력을 발달시킬 수 있는지 그 가능성을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 그래서, 궁극적으로는 지리적 사고력 발달에 영향을 미치는 교육연극의 요인을 찾고자 하는 실행연구이다. 구체적으로 설정한 연구과제는 첫째, 교육연극을 5학년 1학기 사회과 인간과 공간 영역에 적용하기 위한 이론적 토대를 구축하고 지리적 사고 발달을 위한 교수·학습 방법으로서의 교육연극의 가능성을 탐색하며, 둘째, 지리적 사고력의 발달 단계 맞게 교육과정을 재구성하고, 목표를 구체화하여 지리적 사고력을 발달시킬 수 있는 교육연극 프로그램을 개발하였으며, 셋째, 교육연극 프로그램을 적용하는 과정에서 지리적 사고력의 발달이라는 목표에 비추어 효과와 문제점을 분석하고, 발생하는 문제를 개선할 수 있도록 수정하는 과정을 거쳐 프로그램 실행에 도움이 될 지침을 제공하며, 넷째, 이러한 과정을 통해 지리적 사고력 발달에 작용한 교육연극의 요인을 찾아내는 것이었다. 우선 연구자는 이찬(1975)의 연구를 기본 토대로 지리적 사고력을 ‘지리적인 사실이나 현상을 분포적·관계적·지역적으로 생각하여 지리적으로 문제를 해결, 결론을 도출해낼 수 있는 영역 특수적인 사고력으로서 지리 영역의 지식 및 기능 모두를 포괄하는 사고력’으로 정의하고, 사고력 단계를 분포적 사고력, 관계적 사고력, 지역적 사고력 세 단계로 구체화하였다. 또한 교육연극을 ‘교육의 목적을 달성하기 위하여 연극의 다양한 방법을 활용하는 교수·학습방법’으로 정의하고, 교육연극의 다양한 활동과 심상교(2004)의 교육연극 학습단계를 정리하였다. 교육연극이 지리적 사고 발달을 위한 유용한 방법임을 파악하기 위하여 교육연극 방법의 전신인 역할놀이, ...
이 연구는 흥미로움, 상상의 공간과 시간을 제공, 의사소통의 기회를 제공하는 것을 특징으로 하는 교육연극의 방법을 5학년 1학기 인간과 공간 영역에 적용한 프로그램을 만들어보고, 이를 실행하여 영역특수적인 사고력인 지리적 사고력을 발달시킬 수 있는지 그 가능성을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 그래서, 궁극적으로는 지리적 사고력 발달에 영향을 미치는 교육연극의 요인을 찾고자 하는 실행연구이다. 구체적으로 설정한 연구과제는 첫째, 교육연극을 5학년 1학기 사회과 인간과 공간 영역에 적용하기 위한 이론적 토대를 구축하고 지리적 사고 발달을 위한 교수·학습 방법으로서의 교육연극의 가능성을 탐색하며, 둘째, 지리적 사고력의 발달 단계 맞게 교육과정을 재구성하고, 목표를 구체화하여 지리적 사고력을 발달시킬 수 있는 교육연극 프로그램을 개발하였으며, 셋째, 교육연극 프로그램을 적용하는 과정에서 지리적 사고력의 발달이라는 목표에 비추어 효과와 문제점을 분석하고, 발생하는 문제를 개선할 수 있도록 수정하는 과정을 거쳐 프로그램 실행에 도움이 될 지침을 제공하며, 넷째, 이러한 과정을 통해 지리적 사고력 발달에 작용한 교육연극의 요인을 찾아내는 것이었다. 우선 연구자는 이찬(1975)의 연구를 기본 토대로 지리적 사고력을 ‘지리적인 사실이나 현상을 분포적·관계적·지역적으로 생각하여 지리적으로 문제를 해결, 결론을 도출해낼 수 있는 영역 특수적인 사고력으로서 지리 영역의 지식 및 기능 모두를 포괄하는 사고력’으로 정의하고, 사고력 단계를 분포적 사고력, 관계적 사고력, 지역적 사고력 세 단계로 구체화하였다. 또한 교육연극을 ‘교육의 목적을 달성하기 위하여 연극의 다양한 방법을 활용하는 교수·학습방법’으로 정의하고, 교육연극의 다양한 활동과 심상교(2004)의 교육연극 학습단계를 정리하였다. 교육연극이 지리적 사고 발달을 위한 유용한 방법임을 파악하기 위하여 교육연극 방법의 전신인 역할놀이, 시뮬레이션 게임 등 상호교수 전략의 사례를 제시하였고, 황정현(2000)의 교육연극 학습인지 및 학습이론과 지리적 사고력을 관련지어지리적 사고력 발달을 위해 교육연극활동을 적용할 바탕을 마련하였다. 1년간의 예비연구를 통해 교육연극을 5학년 1학기 사회과에 적용하여, 교육연극 활동이 잘 이루어질 수 있는 환경을 구비하고, 교육연극 활동의 특성 및 기술을 습득하였다. 교육연극 방법이 지리적 사고력을 발달시킴에 있어 교사의 교육연극에 대한 이해도나 기술의 부족이 아동의 사고력 발달을 일으키는 데 방해 요인으로 작용하는 것을 최소화하기 위함이었다. 프로그램의 개발 및 실행은 5학년 1학기 1단원∼2-(1)단원(총 26차시)를 범위로, 1차(1-(1)단원), 2차(1-(2)단원), 3차(2-(1)단원)에 걸쳐 이루어졌다. 우선, 각 단원의 교육과정과 학습목표를 지리적 사고력에 맞게 재구성하고, 이론적 토대와 예비연구 경험을 바탕으로 각 지리적 사고력을 발달시키는 데 유용한 교육연극 학습활동을 선정하였다. 또한 심상교(2004)의 학습단계를 토대로 각 지리적 사고력 발달을 위한 학습단계를 개발하여, 해당 차시에 해당 학습활동을 적절히 구성함으로써 과정안을 마련하였다. 실행은 연구자가 담임으로 하고 있는 서울 K초등학교 5학년 1개반 28명을 대상으로 하여 이루어졌으며, 실행 전 1회의 서술형 설문조사와, 실행 중 면담, 학습일지, 수업일지 및 비디오 녹화 등의 참여관찰 기록 자료를 수집하였다. 이 자료를 질적인 방법으로 분석하여 실행을 반성하고 이를 바탕으로 개발한 프로그램을 수정·보완하여 다시 실행하는 과정을 거쳤다. 이러한 과정에서, 분포적 사고력, 관계적 사고력, 지역적 사고력 학습단계를 구안하였으며 각 단원의 차시가 가지는 특수성 때문에 분포적 사고력과 관계적 사고력이 함께 제시되는 수업, 3가지 형태의 지역적 사고력 학습단계를 추가 개발·실행하였다. 1차에서 3차에 걸친 프로그램 실행에서 수집한 질적인 자료를 바탕으로 아동의 지리적 사고력 발달을 각 단계별로 분석하였다. 이 때, 분석방법으로는 주요 사례 추출, 약호화 분석, 빈도분석, 실제 학습시간 분석, 원인연쇄분석 등의 방법을 사용하였다. 좀 더 구체적인 발달 요인을 알아보기 위하여 연구대상을 흥미도 및 성취도를 기준으로 A그룹(흥미도와 성취도가 모두 높은 그룹), B그룹(흥미도는 낮으나 성취도는 높은 그룹), D 그룹(흥미도와 성취도가 모두 낮은 그룹)으로 나누어 관계를 분석하였다. 분석의 기준은 두 가지였다. 첫째, 교육연극 방법의 적용이 지리적 사고력을 발달시키는지, 둘째, 발달시켰다면 지리적 사고력의 발달에 작용한 교육연극의 요인은 무엇인지였다. 분석 결과 A그룹은 분포적, 관계적, 지역적 사고력, 즉 세 단계 모두의 지리적 사고력 발달이 이루어졌을 뿐만 아니라, 해당차시 수업에서 목표로 하는 사고력 보다 한 단계 높은 사고력 발달의 초입단계까지 능력이 향상되었다. B그룹은 사회에 대한 흥미도가 점차 상승하여, 그들 중 일부는 곧 흥미도와 성취도가 모두 높은 그룹인 A그룹의 대열에 합류하였으며, A그룹과The purpose of this study was to develop and apply an Drama in Education program for the human and space domain of the fifth-grade first semester and to examine its possible effects on the development of geographical thinking ability, which is area-specific thinking ability. An D.I.E is characterized by a supply of fun, a supply of time and space for imagination, and a supply of communication opportunity, and it's meant to make an action study to identify what factors of D.I.E would affect the development of geographical thinking ability. The following research tasks were selected to serve the purpose: 1. Lay the theoretical foundation for the application of D.I.E to the human and space domain of social studies in the fifth- grade first semester and explore the applicability of D.I.E as one of teaching-learning methods to foster geographical thinking. 2. Reconstruct the curriculum in view of the developmental stages of geographical thinking ability and design an D.I.E program geared toward the development of geographical thinking ability. 3. Acquire knowhow about the application of D.I.E to geography. 4. Describe the relationship between D.I.E and the development of geographical thinking ability in detail and find out what components of D.I.E would foster geographical thinking ability. According to Lee Chan(1975)'s study, geographical thinking ability was defined in this study as area-specific thinking ability that solves problems from a geographical perspective by viewing geographical facts or phenomena from distributional, relational and regional standpoint, reaches a conclusion and is comprehensive of all the geographical knowledge and skills. And three different sorts of thinking ability stages were selected: distributional, relational and regional thinking ability. D.I.E was defined as a teaching-learning method to take advantage of various drama techniques to attain the object of education, and a variety of D.I.E activities and Sim Sang-gyo(2004)'s D.I.E learning stages were rearranged. Several cases of reciprocal teaching strategies were presented, such as role-playing and simulation games that were initial D.I.E techniques, and the relationship between D.I.E and the development of geographical thinking ability was explained on the basis of Hwang Jeong-hyeon(2000)'s theories of learning cognition of D.I.E and geographical thinking ability. After an one-year preliminary study was implemented, educational setting required for the application of D.I.E was prepared to apply that approach to fifth-grade social studies education of the first semester, and the characteristics of D.I.E were grasped. And then D.I.E techniques were acquired so that the development of children's thinking ability couldn't be impeded by poor understanding or inadequate techniques of that approach on the side of the teacher. A program was developed to cover unit 1 to 2-(1) in the fifth-grade first semester, which required 26 sessions in total. And the program was carried out three times, which respectively dealt with unit 1-(1), unit 1-(2) and unit 2-(1). The curriculum to which the selected units belonged was reconstructed to teach geographical thinking ability, and learning activities of D.I.E approach were selected, which could contribute to the development of the three kinds of geographical thinking ability. The learning stages were modified according to Sim Sang-gyo(2004)'s learning stages, and appropriate learning activities were assigned to each session. The subjects in this study were 28 students in a fifth-grade class in K elementary school in Seoul, whom this researcher taught as a homeroom teacher. A descriptive survey was carried out before the experiment was conducted, and they were interviewed during the experiment. And a participant observation was made to gather additional data involving an academic journal, an instructional journal and videotapes. A qualitative analysis was made over the collected data to reflect on the experiment, and the program was implemented again after that was finalized. The learning stages were designed to foster distributional, relational and geographical thinking ability, and given the specificify of each unit, two additional learning stages were prepared. One was to deal with both distributional and relational thinking ability, and the other was to handle three different sorts of geographical thinking ability. According to the qualitative data collected in the course of the first, second and third implementation of the program, the development of the children's geographical thinking ability was analyzed by stage. Major cases were selected, and encoding analysis, frequency analysis and 원인연쇄분석 were utilized. Besides, academic real time was analyzed. To find out factors affecting the development of geographical thinking ability in more detail, the students were divided into three groups according to the level of interest and academic achievement. Group A had lots of interest and made a high academic achievement, and Group B didn't show interest but made a high academic achievement. Group D didn't have interest nor made a high academic achievement. The focus of analysis was placed on determining whether the application of D.I.E led to the development of geographical thinking ability and what elements of D.I.E accelerated the development of geographical thinking ability if there would be any progress in geographical thinking ability. As a result, Group A made strides in all the three kinds of geographical thinking ability that involved distributional, relational and regional thinking ability. Furthermore, they went beyond the level of thinking ability required in each session and reached the initial stage of the development of higher thinking ability. Group B got to have growing interest in society, and some of the group members joined Group A and showed an improvement in the three kinds of geographical thinking ability along with Group A. In Group
이 연구는 흥미로움, 상상의 공간과 시간을 제공, 의사소통의 기회를 제공하는 것을 특징으로 하는 교육연극의 방법을 5학년 1학기 인간과 공간 영역에 적용한 프로그램을 만들어보고, 이를 실행하여 영역특수적인 사고력인 지리적 사고력을 발달시킬 수 있는지 그 가능성을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 그래서, 궁극적으로는 지리적 사고력 발달에 영향을 미치는 교육연극의 요인을 찾고자 하는 실행연구이다. 구체적으로 설정한 연구과제는 첫째, 교육연극을 5학년 1학기 사회과 인간과 공간 영역에 적용하기 위한 이론적 토대를 구축하고 지리적 사고 발달을 위한 교수·학습 방법으로서의 교육연극의 가능성을 탐색하며, 둘째, 지리적 사고력의 발달 단계 맞게 교육과정을 재구성하고, 목표를 구체화하여 지리적 사고력을 발달시킬 수 있는 교육연극 프로그램을 개발하였으며, 셋째, 교육연극 프로그램을 적용하는 과정에서 지리적 사고력의 발달이라는 목표에 비추어 효과와 문제점을 분석하고, 발생하는 문제를 개선할 수 있도록 수정하는 과정을 거쳐 프로그램 실행에 도움이 될 지침을 제공하며, 넷째, 이러한 과정을 통해 지리적 사고력 발달에 작용한 교육연극의 요인을 찾아내는 것이었다. 우선 연구자는 이찬(1975)의 연구를 기본 토대로 지리적 사고력을 ‘지리적인 사실이나 현상을 분포적·관계적·지역적으로 생각하여 지리적으로 문제를 해결, 결론을 도출해낼 수 있는 영역 특수적인 사고력으로서 지리 영역의 지식 및 기능 모두를 포괄하는 사고력’으로 정의하고, 사고력 단계를 분포적 사고력, 관계적 사고력, 지역적 사고력 세 단계로 구체화하였다. 또한 교육연극을 ‘교육의 목적을 달성하기 위하여 연극의 다양한 방법을 활용하는 교수·학습방법’으로 정의하고, 교육연극의 다양한 활동과 심상교(2004)의 교육연극 학습단계를 정리하였다. 교육연극이 지리적 사고 발달을 위한 유용한 방법임을 파악하기 위하여 교육연극 방법의 전신인 역할놀이, 시뮬레이션 게임 등 상호교수 전략의 사례를 제시하였고, 황정현(2000)의 교육연극 학습인지 및 학습이론과 지리적 사고력을 관련지어지리적 사고력 발달을 위해 교육연극활동을 적용할 바탕을 마련하였다. 1년간의 예비연구를 통해 교육연극을 5학년 1학기 사회과에 적용하여, 교육연극 활동이 잘 이루어질 수 있는 환경을 구비하고, 교육연극 활동의 특성 및 기술을 습득하였다. 교육연극 방법이 지리적 사고력을 발달시킴에 있어 교사의 교육연극에 대한 이해도나 기술의 부족이 아동의 사고력 발달을 일으키는 데 방해 요인으로 작용하는 것을 최소화하기 위함이었다. 프로그램의 개발 및 실행은 5학년 1학기 1단원∼2-(1)단원(총 26차시)를 범위로, 1차(1-(1)단원), 2차(1-(2)단원), 3차(2-(1)단원)에 걸쳐 이루어졌다. 우선, 각 단원의 교육과정과 학습목표를 지리적 사고력에 맞게 재구성하고, 이론적 토대와 예비연구 경험을 바탕으로 각 지리적 사고력을 발달시키는 데 유용한 교육연극 학습활동을 선정하였다. 또한 심상교(2004)의 학습단계를 토대로 각 지리적 사고력 발달을 위한 학습단계를 개발하여, 해당 차시에 해당 학습활동을 적절히 구성함으로써 과정안을 마련하였다. 실행은 연구자가 담임으로 하고 있는 서울 K초등학교 5학년 1개반 28명을 대상으로 하여 이루어졌으며, 실행 전 1회의 서술형 설문조사와, 실행 중 면담, 학습일지, 수업일지 및 비디오 녹화 등의 참여관찰 기록 자료를 수집하였다. 이 자료를 질적인 방법으로 분석하여 실행을 반성하고 이를 바탕으로 개발한 프로그램을 수정·보완하여 다시 실행하는 과정을 거쳤다. 이러한 과정에서, 분포적 사고력, 관계적 사고력, 지역적 사고력 학습단계를 구안하였으며 각 단원의 차시가 가지는 특수성 때문에 분포적 사고력과 관계적 사고력이 함께 제시되는 수업, 3가지 형태의 지역적 사고력 학습단계를 추가 개발·실행하였다. 1차에서 3차에 걸친 프로그램 실행에서 수집한 질적인 자료를 바탕으로 아동의 지리적 사고력 발달을 각 단계별로 분석하였다. 이 때, 분석방법으로는 주요 사례 추출, 약호화 분석, 빈도분석, 실제 학습시간 분석, 원인연쇄분석 등의 방법을 사용하였다. 좀 더 구체적인 발달 요인을 알아보기 위하여 연구대상을 흥미도 및 성취도를 기준으로 A그룹(흥미도와 성취도가 모두 높은 그룹), B그룹(흥미도는 낮으나 성취도는 높은 그룹), D 그룹(흥미도와 성취도가 모두 낮은 그룹)으로 나누어 관계를 분석하였다. 분석의 기준은 두 가지였다. 첫째, 교육연극 방법의 적용이 지리적 사고력을 발달시키는지, 둘째, 발달시켰다면 지리적 사고력의 발달에 작용한 교육연극의 요인은 무엇인지였다. 분석 결과 A그룹은 분포적, 관계적, 지역적 사고력, 즉 세 단계 모두의 지리적 사고력 발달이 이루어졌을 뿐만 아니라, 해당차시 수업에서 목표로 하는 사고력 보다 한 단계 높은 사고력 발달의 초입단계까지 능력이 향상되었다. B그룹은 사회에 대한 흥미도가 점차 상승하여, 그들 중 일부는 곧 흥미도와 성취도가 모두 높은 그룹인 A그룹의 대열에 합류하였으며, A그룹과The purpose of this study was to develop and apply an Drama in Education program for the human and space domain of the fifth-grade first semester and to examine its possible effects on the development of geographical thinking ability, which is area-specific thinking ability. An D.I.E is characterized by a supply of fun, a supply of time and space for imagination, and a supply of communication opportunity, and it's meant to make an action study to identify what factors of D.I.E would affect the development of geographical thinking ability. The following research tasks were selected to serve the purpose: 1. Lay the theoretical foundation for the application of D.I.E to the human and space domain of social studies in the fifth- grade first semester and explore the applicability of D.I.E as one of teaching-learning methods to foster geographical thinking. 2. Reconstruct the curriculum in view of the developmental stages of geographical thinking ability and design an D.I.E program geared toward the development of geographical thinking ability. 3. Acquire knowhow about the application of D.I.E to geography. 4. Describe the relationship between D.I.E and the development of geographical thinking ability in detail and find out what components of D.I.E would foster geographical thinking ability. According to Lee Chan(1975)'s study, geographical thinking ability was defined in this study as area-specific thinking ability that solves problems from a geographical perspective by viewing geographical facts or phenomena from distributional, relational and regional standpoint, reaches a conclusion and is comprehensive of all the geographical knowledge and skills. And three different sorts of thinking ability stages were selected: distributional, relational and regional thinking ability. D.I.E was defined as a teaching-learning method to take advantage of various drama techniques to attain the object of education, and a variety of D.I.E activities and Sim Sang-gyo(2004)'s D.I.E learning stages were rearranged. Several cases of reciprocal teaching strategies were presented, such as role-playing and simulation games that were initial D.I.E techniques, and the relationship between D.I.E and the development of geographical thinking ability was explained on the basis of Hwang Jeong-hyeon(2000)'s theories of learning cognition of D.I.E and geographical thinking ability. After an one-year preliminary study was implemented, educational setting required for the application of D.I.E was prepared to apply that approach to fifth-grade social studies education of the first semester, and the characteristics of D.I.E were grasped. And then D.I.E techniques were acquired so that the development of children's thinking ability couldn't be impeded by poor understanding or inadequate techniques of that approach on the side of the teacher. A program was developed to cover unit 1 to 2-(1) in the fifth-grade first semester, which required 26 sessions in total. And the program was carried out three times, which respectively dealt with unit 1-(1), unit 1-(2) and unit 2-(1). The curriculum to which the selected units belonged was reconstructed to teach geographical thinking ability, and learning activities of D.I.E approach were selected, which could contribute to the development of the three kinds of geographical thinking ability. The learning stages were modified according to Sim Sang-gyo(2004)'s learning stages, and appropriate learning activities were assigned to each session. The subjects in this study were 28 students in a fifth-grade class in K elementary school in Seoul, whom this researcher taught as a homeroom teacher. A descriptive survey was carried out before the experiment was conducted, and they were interviewed during the experiment. And a participant observation was made to gather additional data involving an academic journal, an instructional journal and videotapes. A qualitative analysis was made over the collected data to reflect on the experiment, and the program was implemented again after that was finalized. The learning stages were designed to foster distributional, relational and geographical thinking ability, and given the specificify of each unit, two additional learning stages were prepared. One was to deal with both distributional and relational thinking ability, and the other was to handle three different sorts of geographical thinking ability. According to the qualitative data collected in the course of the first, second and third implementation of the program, the development of the children's geographical thinking ability was analyzed by stage. Major cases were selected, and encoding analysis, frequency analysis and 원인연쇄분석 were utilized. Besides, academic real time was analyzed. To find out factors affecting the development of geographical thinking ability in more detail, the students were divided into three groups according to the level of interest and academic achievement. Group A had lots of interest and made a high academic achievement, and Group B didn't show interest but made a high academic achievement. Group D didn't have interest nor made a high academic achievement. The focus of analysis was placed on determining whether the application of D.I.E led to the development of geographical thinking ability and what elements of D.I.E accelerated the development of geographical thinking ability if there would be any progress in geographical thinking ability. As a result, Group A made strides in all the three kinds of geographical thinking ability that involved distributional, relational and regional thinking ability. Furthermore, they went beyond the level of thinking ability required in each session and reached the initial stage of the development of higher thinking ability. Group B got to have growing interest in society, and some of the group members joined Group A and showed an improvement in the three kinds of geographical thinking ability along with Group A. In Group
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.