본 연구에서는 한강상 단층대의 단층점토에 대하여 현장타설말뚝 단위 주면 마찰력을 기존의 이론식과 하중전이 정재하시험을 통해 분석하였다. 이를 위해 서울 강동구의 암사동과 구리시를 연결하는 암사대교 건설공사의 현장 실물 시험말뚝에 대한 하중전이 정재하시험을 실시하여 주면 마찰력을 측정한 자료를 이용하였다.
단층점토의 비배수 ...
본 연구에서는 한강상 단층대의 단층점토에 대하여 현장타설말뚝 단위 주면 마찰력을 기존의 이론식과 하중전이 정재하시험을 통해 분석하였다. 이를 위해 서울 강동구의 암사동과 구리시를 연결하는 암사대교 건설공사의 현장 실물 시험말뚝에 대한 하중전이 정재하시험을 실시하여 주면 마찰력을 측정한 자료를 이용하였다.
단층점토의 비배수 전단강도는 공내재하시험을 통하여 간접적인 방법으로 측정할 수 있었으며 특히 공내재하시험시 현장타설말뚝의 시공조건을 고려하여 공내 교란상태에 대한 시험값이 불교란상태의 시험값보다 보수적인 값을 제공하며, 교란상태의 시험값을 적용한 주면 마찰력 산정이 실제 측정값과 잘 일치하는 것으로 나타났다.
단층점토의 단위 주면 마찰력 산정을 위한 기존 이론식을 평가한 결과, Roy E. Hunt식이 가장 보수적인 값을 제시하였다. 측정된 단층점토의 단위 주면 마찰력을 이론식과 비교한 결과, Roy E. Hunt식에 비교적 잘 일치하였으며 Roy E. Hunt의 시공방법을 고려한 부착계수값을 공내건조시공시 0.5, 공내 슬러리 사용시 0.3 등 두 가지 경우만을 제안하였으나, 금번 청수를 사용한 경우 그 중간값인 0.4를 적용할 경우 측정값과 일치하였다.
이에 한강상 단층점토층을 대상으로 현장타설말뚝을 설계할 경우 공내재하시험을 통한 비배수전단강도의 측정시 공내교란의 영향을 고려할 것과 Roy E. Hunt식의 적용시 시공방법을 고려하여 청수를 사용할 경우 부착계수 0.4를 단위 주면 마찰력 6.6ton/m2을 제안치로 적용할 것을 제안한다.
주제어 : 단층점토, 배배수 전단강도, 단위 주면 마찰력, 부착계수
본 연구에서는 한강상 단층대의 단층점토에 대하여 현장타설말뚝 단위 주면 마찰력을 기존의 이론식과 하중전이 정재하시험을 통해 분석하였다. 이를 위해 서울 강동구의 암사동과 구리시를 연결하는 암사대교 건설공사의 현장 실물 시험말뚝에 대한 하중전이 정재하시험을 실시하여 주면 마찰력을 측정한 자료를 이용하였다.
단층점토의 비배수 전단강도는 공내재하시험을 통하여 간접적인 방법으로 측정할 수 있었으며 특히 공내재하시험시 현장타설말뚝의 시공조건을 고려하여 공내 교란상태에 대한 시험값이 불교란상태의 시험값보다 보수적인 값을 제공하며, 교란상태의 시험값을 적용한 주면 마찰력 산정이 실제 측정값과 잘 일치하는 것으로 나타났다.
단층점토의 단위 주면 마찰력 산정을 위한 기존 이론식을 평가한 결과, Roy E. Hunt식이 가장 보수적인 값을 제시하였다. 측정된 단층점토의 단위 주면 마찰력을 이론식과 비교한 결과, Roy E. Hunt식에 비교적 잘 일치하였으며 Roy E. Hunt의 시공방법을 고려한 부착계수값을 공내건조시공시 0.5, 공내 슬러리 사용시 0.3 등 두 가지 경우만을 제안하였으나, 금번 청수를 사용한 경우 그 중간값인 0.4를 적용할 경우 측정값과 일치하였다.
이에 한강상 단층점토층을 대상으로 현장타설말뚝을 설계할 경우 공내재하시험을 통한 비배수전단강도의 측정시 공내교란의 영향을 고려할 것과 Roy E. Hunt식의 적용시 시공방법을 고려하여 청수를 사용할 경우 부착계수 0.4를 단위 주면 마찰력 6.6ton/m2을 제안치로 적용할 것을 제안한다.
주제어 : 단층점토, 배배수 전단강도, 단위 주면 마찰력, 부착계수
In this paper, the skin friction of drilled shaft was analyzed through previously proposed equation and load transfer static load test on the gouge in the fault zone in Han River. The skin friction data was chosen in Amsa Bridge construction site and were obtained through load transfer static load t...
In this paper, the skin friction of drilled shaft was analyzed through previously proposed equation and load transfer static load test on the gouge in the fault zone in Han River. The skin friction data was chosen in Amsa Bridge construction site and were obtained through load transfer static load test on two full scale test piles.
The undrained shear strength of the gouge is indirectly estimated by the result of pressuremeter test. Considering construction condition for drilled shaft, the pressuremeter test results in disturbed condition is more conservative than ones in undisturbed condition. The skin friction obtained from the test value in disturbed condition coincide with the measured skin friction by static load test.
Through evaluating of the unit skin friction of the gouge by previously proposed equation, it is shown that the equation suggested by Roy E. Hunt is most conservative. The measured value in the site is similar to one from Roy E. Hunt equation. Roy E. Hunt suggested that friction ratio is 0.5 for pier installed dry, 0.3 for pier installed with slurry. In case of adopting 0.4 for pier with clean water, the estimated unit skin friction is identical to the measured value.
Based on the results obtained, in case of designing drilled shaft into gouge in Han River, it is proposed that the undrained shear strength of the gouge through pressuremeter test be obtained under disturbed condition in test hole. If adopting Roy E. Hunt equation and considering site soil conditions, it is suggested the coefficient of adhesion is 0.4 for pier with clean water and unit skin friction is 7.1ton/m2.
Key Words : gouge, undrained shear strength, unit skin friction, coefficient of adhesion
In this paper, the skin friction of drilled shaft was analyzed through previously proposed equation and load transfer static load test on the gouge in the fault zone in Han River. The skin friction data was chosen in Amsa Bridge construction site and were obtained through load transfer static load test on two full scale test piles.
The undrained shear strength of the gouge is indirectly estimated by the result of pressuremeter test. Considering construction condition for drilled shaft, the pressuremeter test results in disturbed condition is more conservative than ones in undisturbed condition. The skin friction obtained from the test value in disturbed condition coincide with the measured skin friction by static load test.
Through evaluating of the unit skin friction of the gouge by previously proposed equation, it is shown that the equation suggested by Roy E. Hunt is most conservative. The measured value in the site is similar to one from Roy E. Hunt equation. Roy E. Hunt suggested that friction ratio is 0.5 for pier installed dry, 0.3 for pier installed with slurry. In case of adopting 0.4 for pier with clean water, the estimated unit skin friction is identical to the measured value.
Based on the results obtained, in case of designing drilled shaft into gouge in Han River, it is proposed that the undrained shear strength of the gouge through pressuremeter test be obtained under disturbed condition in test hole. If adopting Roy E. Hunt equation and considering site soil conditions, it is suggested the coefficient of adhesion is 0.4 for pier with clean water and unit skin friction is 7.1ton/m2.
Key Words : gouge, undrained shear strength, unit skin friction, coefficient of adhesion
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