1997년 외환위기이후 분양가가 자율화되면서 건설업체들은 본격적인 품질 경쟁을 시작했고, 자사 아파트를 부각시키기 위해 브랜드를 앞다투어 도입하였다. “아파트도 브랜드 시대”라고 일컬어질 만큼 최근에는 건설업계에 사이버 이미지를 표현하거나 쾌적한 환경을 강조한 브랜드 도입 경쟁이 치열하다. 과거 아파트 이름은 현대 아파트, 삼성 아파트 등 건설사 이름으로 지어졌지만, 99년부터는 최첨단, 현대화, 편리성이 내포된 디지털 문화에 대한 관심이 놓아진데다 쾌적하고 편리한 고급 아파트가 선호되면서 건설사들도 차별화 된 ‘품격’브랜드로 소비자의 눈길을 끌고 있으며, 아파트에서 브랜드가 차지하는 비중이 갈수록 커지고 있다.
브랜드는 입지·학군·조망권 등 아파트의 가치를 결정하는 가장 중요한 요소 중의 하나로 꼽힌다. 심지어 브랜드에 따라 같은 지역, 같은 단지, 같은 크기의 아파트라도 시세 차이가 크게 나타나기도 한다. 인지도가 높은 브랜드는 대개 기술력을 갖춘 유명 건설업체가 지어 신뢰성이 높고 향후 서비스 등에서도 우수한 편이라는 인식이 강해서다.
아파트 브랜드는 그 자체만으로도 가치가 있다. 같은 상품이라도 어떤 브랜드를 부착하느냐에 따라 그 상품의 가격이 달라지는 것이다. 인지도 있는 브랜드의 가치는 천문학적인 가치를 가지기도 한다. 그럼에도 불구하고, 공공건설업체의 아파트브랜드는 민간건설업체만큼 활발하게 활용되지 못하고 있다. 공공건설업체와 민간건설업체가 갖고 있는 경영환경과 법적규제 등에 많은 차이가 있으며, 민간기업은 추구하는 목적이 최대이익의 구현이지만, 공공건설업체는 이익보다는 공공성이 우선시되어 되고 있어 경영전략, ...
1997년 외환위기이후 분양가가 자율화되면서 건설업체들은 본격적인 품질 경쟁을 시작했고, 자사 아파트를 부각시키기 위해 브랜드를 앞다투어 도입하였다. “아파트도 브랜드 시대”라고 일컬어질 만큼 최근에는 건설업계에 사이버 이미지를 표현하거나 쾌적한 환경을 강조한 브랜드 도입 경쟁이 치열하다. 과거 아파트 이름은 현대 아파트, 삼성 아파트 등 건설사 이름으로 지어졌지만, 99년부터는 최첨단, 현대화, 편리성이 내포된 디지털 문화에 대한 관심이 놓아진데다 쾌적하고 편리한 고급 아파트가 선호되면서 건설사들도 차별화 된 ‘품격’브랜드로 소비자의 눈길을 끌고 있으며, 아파트에서 브랜드가 차지하는 비중이 갈수록 커지고 있다.
브랜드는 입지·학군·조망권 등 아파트의 가치를 결정하는 가장 중요한 요소 중의 하나로 꼽힌다. 심지어 브랜드에 따라 같은 지역, 같은 단지, 같은 크기의 아파트라도 시세 차이가 크게 나타나기도 한다. 인지도가 높은 브랜드는 대개 기술력을 갖춘 유명 건설업체가 지어 신뢰성이 높고 향후 서비스 등에서도 우수한 편이라는 인식이 강해서다.
아파트 브랜드는 그 자체만으로도 가치가 있다. 같은 상품이라도 어떤 브랜드를 부착하느냐에 따라 그 상품의 가격이 달라지는 것이다. 인지도 있는 브랜드의 가치는 천문학적인 가치를 가지기도 한다. 그럼에도 불구하고, 공공건설업체의 아파트브랜드는 민간건설업체만큼 활발하게 활용되지 못하고 있다. 공공건설업체와 민간건설업체가 갖고 있는 경영환경과 법적규제 등에 많은 차이가 있으며, 민간기업은 추구하는 목적이 최대이익의 구현이지만, 공공건설업체는 이익보다는 공공성이 우선시되어 되고 있어 경영전략, 마케팅전략 등에서 많은 차이를 보여주고 있기 때문이다.
더구나, 공공건설업체들 대부분에서 공급하는 전체아파트의 50%이상을 임대아파트가 차지하고 있는 경우가 많아 민간건설업체와는 브랜드 개발 및 마케팅전략에서 특색있는 차별화 전략이 절실히 필요하다.
기존 소비자들의 인식에 공공건설업체에서 공급하는 아파트는 “서민아파트=싸구려 아파트”라는 고정관념이 자리잡고 있어, 공공건설업체의 아파트브랜드는 저가의 서민아파트 브랜드로 인식되기 쉽다. 이러한 요인에는 공공건설업체에서 공급하고 관리하고 있는 임대아파트의 영향도 크다.
서울특별시 SH공사의 경우만해도 2009년 현재 서울시내 253개단지 108,308세대의 임대아파트를 관리하고 있으며 임대아파트의 수는 계속 증가하고 있는 추세이다. 이러한 시장환경 및 경영환경에서 공공건설업체들이 아파트 브랜드를 성공적으로 런칭하여 가치 있는 아파트브랜드를 만들려면 먼저 공공건설업체의 담당자들의 마케팅에 대한 인식부터 전환해야 한다. 공공건설업체는 자체 택지개발사업을 통하여 조성된 공공택지에 아파트를 건설하여 공급하기에 일반 민간건설업체에 비해서 가격이 저렴하며, 이러한 장점은 아무리 어려운 시기더라도 좀처럼 미분양이 발생하지 않아 분양담당자 등은 마케팅 및 홍보에 대하여 중요성을 인지하지 못하고 있다. 따라서, 공공건설업체들은 마케팅의 필요성, 중요성에 대하여 먼저 인식하고 마케팅사고로의 전환이 필요하다.
두번째, 공공건설업체들은 공공기관으로서 민간건설업체와는 다른 특수한 위치에 있음을 인식하고 경영전략 등을 고려하면서 공익과 사익의 균형을 통한 아파트 시장의 다양한 세분화를 통하여 시장에 대한 구조를 찾아내고 정밀한 분석을 통해 표적시장을 선정하여야 하며, 표적시장의 소비자의 욕구를 만족시킬 수 있는 품질의 차별화된 아파트를 개발하여야 할 것이다. 세번째, 공공건설업체들은 표적시장의 소비자 욕구를 충족시키기 위해 사전에 선호조사를 실시하고 그 결과를 평면구조, 인테리어, 편의시설, 설비 등의 설계에 반영하는 제품전략을 시행하고 아파트 공급 후에는 다양한 고객만족도 조사를 실시하여 그 결과를 다시 설계 등에 반영하여야 한다. 네번째, 공공건설업체가 공급하는 분양아파트는 ‘싼값아파트=서민아파트’라는 이미지를 불식시키기 위해 아파트 마감재 등의 고급화를 추진하되, 신기술의 개발, 신공법의 적용으로 원가를 절감시켜 분양가는 저렴하면서도 좋은 품질의 아파트를 공급하려고 노력하여야 한다. 다섯번째, 공공건설업체가 공급하는 아파트의 상당부분이 임대아파트이므로 아파트 브랜드의 개발을 추진할 때, 임대아파트 브랜드와 분양아파트 브랜드의 각자 개발을 고려하고, 브랜드 이미지 전략 등의 브랜드 마케팅 시에 차별적인 마케팅전략을 고려해야 한다.
여섯번째, 공공건설업체에서 아파트 브랜드를 개발하였다면, 경쟁사의 아파트 브랜드와의 상대적 위치를 고려하여 브랜드 포지셔닝을 실시하고 다양한 커뮤니케이션의 통합적 운영을 통한 브랜드 이미지 전략을 수립해야 한다. 일곱번째, 아파트 브랜드에 대한 이미지 조사에 의하면 고객만족도가 브랜드 이미지에 미치는 영향이 매우 큼을 알 수 있다. 따라서 공공건설업체들은 소비자의 기호를 파악하여 소비자가 원하는 좋은 품질의 아파트를 공급하여야 하며, 입주 후 서비스 관리를 위하여 A/S 전담반 등을 운영하는 등 아파트 공급 후 관리에도 많은 노력을 기울여야 한다.
여덟번째, 대부분의 공공건설업체는 민간건설업체와 비교하여 마케팅능력이 다소 약한 면이 있다. 아마도 지금까지 공공건설업체들은 경쟁상대가 별로 없었기 때문일 것이다. 그러나 경영환경은 수시로 변하고 있으며 변하는 방향에 대하여 그 누구도 알 수가 없다. 따라서 공공건설업체들은 미래의 불확실한 경영환경에 대비하여야 하며, 이의 한 방편으로 공공건설업체 직원들의 마케팅 대한 의식 전환이 필요하고, 마케팅 능력의 제고 또한 필요하다고 본다. 마지막으로, 아파트 브랜드는 단순한 아파트의 명칭이 아니며 자산가치가 높은 무형자산이다. 이러한 아파트 브랜드의 자산 가치를 높이려면 브랜드 인지도, 충성도를 강화하기 위한 다양한 커뮤니케이션 활동이 필요하며, 다양한 매체의 통합적이고 일관되며 지속적인 마케팅 커뮤니케이션 전략이 필요하다.
1997년 외환위기이후 분양가가 자율화되면서 건설업체들은 본격적인 품질 경쟁을 시작했고, 자사 아파트를 부각시키기 위해 브랜드를 앞다투어 도입하였다. “아파트도 브랜드 시대”라고 일컬어질 만큼 최근에는 건설업계에 사이버 이미지를 표현하거나 쾌적한 환경을 강조한 브랜드 도입 경쟁이 치열하다. 과거 아파트 이름은 현대 아파트, 삼성 아파트 등 건설사 이름으로 지어졌지만, 99년부터는 최첨단, 현대화, 편리성이 내포된 디지털 문화에 대한 관심이 놓아진데다 쾌적하고 편리한 고급 아파트가 선호되면서 건설사들도 차별화 된 ‘품격’브랜드로 소비자의 눈길을 끌고 있으며, 아파트에서 브랜드가 차지하는 비중이 갈수록 커지고 있다.
브랜드는 입지·학군·조망권 등 아파트의 가치를 결정하는 가장 중요한 요소 중의 하나로 꼽힌다. 심지어 브랜드에 따라 같은 지역, 같은 단지, 같은 크기의 아파트라도 시세 차이가 크게 나타나기도 한다. 인지도가 높은 브랜드는 대개 기술력을 갖춘 유명 건설업체가 지어 신뢰성이 높고 향후 서비스 등에서도 우수한 편이라는 인식이 강해서다.
아파트 브랜드는 그 자체만으로도 가치가 있다. 같은 상품이라도 어떤 브랜드를 부착하느냐에 따라 그 상품의 가격이 달라지는 것이다. 인지도 있는 브랜드의 가치는 천문학적인 가치를 가지기도 한다. 그럼에도 불구하고, 공공건설업체의 아파트브랜드는 민간건설업체만큼 활발하게 활용되지 못하고 있다. 공공건설업체와 민간건설업체가 갖고 있는 경영환경과 법적규제 등에 많은 차이가 있으며, 민간기업은 추구하는 목적이 최대이익의 구현이지만, 공공건설업체는 이익보다는 공공성이 우선시되어 되고 있어 경영전략, 마케팅전략 등에서 많은 차이를 보여주고 있기 때문이다.
더구나, 공공건설업체들 대부분에서 공급하는 전체아파트의 50%이상을 임대아파트가 차지하고 있는 경우가 많아 민간건설업체와는 브랜드 개발 및 마케팅전략에서 특색있는 차별화 전략이 절실히 필요하다.
기존 소비자들의 인식에 공공건설업체에서 공급하는 아파트는 “서민아파트=싸구려 아파트”라는 고정관념이 자리잡고 있어, 공공건설업체의 아파트브랜드는 저가의 서민아파트 브랜드로 인식되기 쉽다. 이러한 요인에는 공공건설업체에서 공급하고 관리하고 있는 임대아파트의 영향도 크다.
서울특별시 SH공사의 경우만해도 2009년 현재 서울시내 253개단지 108,308세대의 임대아파트를 관리하고 있으며 임대아파트의 수는 계속 증가하고 있는 추세이다. 이러한 시장환경 및 경영환경에서 공공건설업체들이 아파트 브랜드를 성공적으로 런칭하여 가치 있는 아파트브랜드를 만들려면 먼저 공공건설업체의 담당자들의 마케팅에 대한 인식부터 전환해야 한다. 공공건설업체는 자체 택지개발사업을 통하여 조성된 공공택지에 아파트를 건설하여 공급하기에 일반 민간건설업체에 비해서 가격이 저렴하며, 이러한 장점은 아무리 어려운 시기더라도 좀처럼 미분양이 발생하지 않아 분양담당자 등은 마케팅 및 홍보에 대하여 중요성을 인지하지 못하고 있다. 따라서, 공공건설업체들은 마케팅의 필요성, 중요성에 대하여 먼저 인식하고 마케팅사고로의 전환이 필요하다.
두번째, 공공건설업체들은 공공기관으로서 민간건설업체와는 다른 특수한 위치에 있음을 인식하고 경영전략 등을 고려하면서 공익과 사익의 균형을 통한 아파트 시장의 다양한 세분화를 통하여 시장에 대한 구조를 찾아내고 정밀한 분석을 통해 표적시장을 선정하여야 하며, 표적시장의 소비자의 욕구를 만족시킬 수 있는 품질의 차별화된 아파트를 개발하여야 할 것이다. 세번째, 공공건설업체들은 표적시장의 소비자 욕구를 충족시키기 위해 사전에 선호조사를 실시하고 그 결과를 평면구조, 인테리어, 편의시설, 설비 등의 설계에 반영하는 제품전략을 시행하고 아파트 공급 후에는 다양한 고객만족도 조사를 실시하여 그 결과를 다시 설계 등에 반영하여야 한다. 네번째, 공공건설업체가 공급하는 분양아파트는 ‘싼값아파트=서민아파트’라는 이미지를 불식시키기 위해 아파트 마감재 등의 고급화를 추진하되, 신기술의 개발, 신공법의 적용으로 원가를 절감시켜 분양가는 저렴하면서도 좋은 품질의 아파트를 공급하려고 노력하여야 한다. 다섯번째, 공공건설업체가 공급하는 아파트의 상당부분이 임대아파트이므로 아파트 브랜드의 개발을 추진할 때, 임대아파트 브랜드와 분양아파트 브랜드의 각자 개발을 고려하고, 브랜드 이미지 전략 등의 브랜드 마케팅 시에 차별적인 마케팅전략을 고려해야 한다.
여섯번째, 공공건설업체에서 아파트 브랜드를 개발하였다면, 경쟁사의 아파트 브랜드와의 상대적 위치를 고려하여 브랜드 포지셔닝을 실시하고 다양한 커뮤니케이션의 통합적 운영을 통한 브랜드 이미지 전략을 수립해야 한다. 일곱번째, 아파트 브랜드에 대한 이미지 조사에 의하면 고객만족도가 브랜드 이미지에 미치는 영향이 매우 큼을 알 수 있다. 따라서 공공건설업체들은 소비자의 기호를 파악하여 소비자가 원하는 좋은 품질의 아파트를 공급하여야 하며, 입주 후 서비스 관리를 위하여 A/S 전담반 등을 운영하는 등 아파트 공급 후 관리에도 많은 노력을 기울여야 한다.
여덟번째, 대부분의 공공건설업체는 민간건설업체와 비교하여 마케팅능력이 다소 약한 면이 있다. 아마도 지금까지 공공건설업체들은 경쟁상대가 별로 없었기 때문일 것이다. 그러나 경영환경은 수시로 변하고 있으며 변하는 방향에 대하여 그 누구도 알 수가 없다. 따라서 공공건설업체들은 미래의 불확실한 경영환경에 대비하여야 하며, 이의 한 방편으로 공공건설업체 직원들의 마케팅 대한 의식 전환이 필요하고, 마케팅 능력의 제고 또한 필요하다고 본다. 마지막으로, 아파트 브랜드는 단순한 아파트의 명칭이 아니며 자산가치가 높은 무형자산이다. 이러한 아파트 브랜드의 자산 가치를 높이려면 브랜드 인지도, 충성도를 강화하기 위한 다양한 커뮤니케이션 활동이 필요하며, 다양한 매체의 통합적이고 일관되며 지속적인 마케팅 커뮤니케이션 전략이 필요하다.
After an economic crisis in 1997, many construction company had changed their business strategy. they supplied apartment house which was costing-oriented before 1997. After many construction company had experienced in business recession, they began to provide apartment house according to consumer’...
After an economic crisis in 1997, many construction company had changed their business strategy. they supplied apartment house which was costing-oriented before 1997. After many construction company had experienced in business recession, they began to provide apartment house according to consumer’s liking, customer’s satisfaction, and they began to provide discriminatory apartment house.
At that time they had to let consumer know which they has discriminatory apartment house, so they began to use apartment-brand in order to inform consumer of discriminatory apartment house.
They began to make use of apartment-brand with discriminatory marketing. Many construction company have apartment-brand at this time, big construction company have apartment-brand and small construction company have apartment-brand too. They intend to use apartment-brand with discriminatory marketing. Apartment-brand is not just a trade name of apartment house, apartment-brand has characteristics of apartment house as goods, and apartment-brand is laid their position among discriminatory marketing. Apartment-brand is worth brand-assets in the owner of apartment-brand. There are various consumer's liking and desire recently, it is same in the apartment house market. So, construction company have to administer apartment-brand so as to catch consumer's attention. There is various market price according to apartment-brand and apartment-brand has heavy influence on consumer's choice gradually. Construction company need strategic administration of apartment-brand in order to struggle a competing company, so they win the game in the apartment house market. There is same case in the public corporation like SH public corporation but the public corporation is laid on different business environment. So, the public corporation has to manage different business strategy and apartment-brand strategy. The essential difference of between the public corporation and a private company is how much they are under government control, provisions. The public corporation have many obstruction in running a business because they are under government control, provisions. So, they have to devise a proper counter-plan in order to cope with the private company. This article will illustrate the public corporation's proper counter-plan in accordance with SH public corporation's apartment-brand. First, the public corporation provide a rental apartment for the populace in the main. So they have difficulty in providing a lot-sold luxury apartment. The public corporation can't run the same business strategy like the private company in the long run. In conclusion, The apartment house which the public corporation provide has image of "a cheap apartment house = an apartment for the low income bracket". Because the consuming public consider the public apartment house as a low-grade apartment house, they are at a loss which to choose the public apartment house. So the public corporation have to run a discriminatory business strategy and apartment-brand strategy. This article draw a conclusion as following. The first, after the public corporation have a correct understanding of their special business characteristics, they have to work out proper business strategy according to a market analysis, a market survey, a market subdivision and so forth. The second, the public corporation must formulate a product strategy which contains consumer's preference by means of preference-surveying. After the public corporation provide apartment house, they have to make an analysis of customer’s satisfaction and then they have to work out a design as a result of an analysis of customer’s satisfaction. The third, they have to carry out various projects to remove "a cheap apartment house = an apartment for the low income bracket". For examole, as they drive policy which they make high-quality goods, they have to cut down on expenses as well. They need to reinforce brand-marketing and they need to make a complete about-face as for a old-fashioned attitude toward an advertisement, sales promotion, the others. The fourth, the public corporation need to cosider apartment-brand for a rental apartment and apartment-brand for a lot-sold apartment. Because they supply with rental apartment for the most part. They need to use two kinds of apartment-brand and they carry out differential brand-makieting between apartment-brand for a rental apartment and apartment-brand for a lot-sold apartment. The fifth, when the public corporation set up apartment-brand, they need to think over brand-positioning. And they had better devise brand-image strategy as they make use of diverse communication like a communication. The sixth, there is a information that consumer's satisfaction terribly influence on brand-image. Therefore the public corporation has to bend all one’s energies on improving consumer's satisfaction. They had better concentrate on A/S as soon as they provide consumer with apartment house. At the end the public corporation need to keep operating apartment-brand strategy consistently. They have to make use of various kinds of marketing communication all together. So they can strengthen the worth of brand-assets as a consequence of raising of brand cognition and raising of brand loyalty, and the like.
After an economic crisis in 1997, many construction company had changed their business strategy. they supplied apartment house which was costing-oriented before 1997. After many construction company had experienced in business recession, they began to provide apartment house according to consumer’s liking, customer’s satisfaction, and they began to provide discriminatory apartment house.
At that time they had to let consumer know which they has discriminatory apartment house, so they began to use apartment-brand in order to inform consumer of discriminatory apartment house.
They began to make use of apartment-brand with discriminatory marketing. Many construction company have apartment-brand at this time, big construction company have apartment-brand and small construction company have apartment-brand too. They intend to use apartment-brand with discriminatory marketing. Apartment-brand is not just a trade name of apartment house, apartment-brand has characteristics of apartment house as goods, and apartment-brand is laid their position among discriminatory marketing. Apartment-brand is worth brand-assets in the owner of apartment-brand. There are various consumer's liking and desire recently, it is same in the apartment house market. So, construction company have to administer apartment-brand so as to catch consumer's attention. There is various market price according to apartment-brand and apartment-brand has heavy influence on consumer's choice gradually. Construction company need strategic administration of apartment-brand in order to struggle a competing company, so they win the game in the apartment house market. There is same case in the public corporation like SH public corporation but the public corporation is laid on different business environment. So, the public corporation has to manage different business strategy and apartment-brand strategy. The essential difference of between the public corporation and a private company is how much they are under government control, provisions. The public corporation have many obstruction in running a business because they are under government control, provisions. So, they have to devise a proper counter-plan in order to cope with the private company. This article will illustrate the public corporation's proper counter-plan in accordance with SH public corporation's apartment-brand. First, the public corporation provide a rental apartment for the populace in the main. So they have difficulty in providing a lot-sold luxury apartment. The public corporation can't run the same business strategy like the private company in the long run. In conclusion, The apartment house which the public corporation provide has image of "a cheap apartment house = an apartment for the low income bracket". Because the consuming public consider the public apartment house as a low-grade apartment house, they are at a loss which to choose the public apartment house. So the public corporation have to run a discriminatory business strategy and apartment-brand strategy. This article draw a conclusion as following. The first, after the public corporation have a correct understanding of their special business characteristics, they have to work out proper business strategy according to a market analysis, a market survey, a market subdivision and so forth. The second, the public corporation must formulate a product strategy which contains consumer's preference by means of preference-surveying. After the public corporation provide apartment house, they have to make an analysis of customer’s satisfaction and then they have to work out a design as a result of an analysis of customer’s satisfaction. The third, they have to carry out various projects to remove "a cheap apartment house = an apartment for the low income bracket". For examole, as they drive policy which they make high-quality goods, they have to cut down on expenses as well. They need to reinforce brand-marketing and they need to make a complete about-face as for a old-fashioned attitude toward an advertisement, sales promotion, the others. The fourth, the public corporation need to cosider apartment-brand for a rental apartment and apartment-brand for a lot-sold apartment. Because they supply with rental apartment for the most part. They need to use two kinds of apartment-brand and they carry out differential brand-makieting between apartment-brand for a rental apartment and apartment-brand for a lot-sold apartment. The fifth, when the public corporation set up apartment-brand, they need to think over brand-positioning. And they had better devise brand-image strategy as they make use of diverse communication like a communication. The sixth, there is a information that consumer's satisfaction terribly influence on brand-image. Therefore the public corporation has to bend all one’s energies on improving consumer's satisfaction. They had better concentrate on A/S as soon as they provide consumer with apartment house. At the end the public corporation need to keep operating apartment-brand strategy consistently. They have to make use of various kinds of marketing communication all together. So they can strengthen the worth of brand-assets as a consequence of raising of brand cognition and raising of brand loyalty, and the like.
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