본 연구는 프로젝트 접근법이 유아들의 수업으로 활용되는 상황에서 진행단계에 따라 교사들이 어떻게 인식하고 있으며 실제 어떻게 적용하는 있는지에 대한 실태를 알아보기 위한 목적으로 이루어졌다.
이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 프로젝트 접근법에 대한 교사의 인식과 실제 적용 정도는 어떠한가? 1-1 프로젝트 접근법의 목적에 대한 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 1-2 프로젝트 접근법에서 교사의 역할에 대한 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가?
2. 프로젝트 접근법에서 진행 단계별 교사의 인식과 실제 적용 정도는 어떠한가? 2-1 준비단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-2 시작단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-3 전개단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-4 마무리단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가?
본 연구의 ...
초 록
본 연구는 프로젝트 접근법이 유아들의 수업으로 활용되는 상황에서 진행단계에 따라 교사들이 어떻게 인식하고 있으며 실제 어떻게 적용하는 있는지에 대한 실태를 알아보기 위한 목적으로 이루어졌다.
이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 프로젝트 접근법에 대한 교사의 인식과 실제 적용 정도는 어떠한가? 1-1 프로젝트 접근법의 목적에 대한 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 1-2 프로젝트 접근법에서 교사의 역할에 대한 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가?
2. 프로젝트 접근법에서 진행 단계별 교사의 인식과 실제 적용 정도는 어떠한가? 2-1 준비단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-2 시작단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-3 전개단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-4 마무리단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가?
본 연구의 모집단은 프로젝트 접근법을 실시하고 있는 전라북도의 군산시․익산시․전주시에 유치원과 어린이집에 재직하고 있는 교사들이다. 연구에 응해준 기관은 21개 기관이고, 교사 163명을 대상으로 총 163부의 설문지를 배부하였으며, 이 중 147부가 회수 되었다. 회수된 설문지중 성실하게 답하지 않은 5부를 제외한 142부를 연구 자료로 사용하였다. 설문지는 본 연구의 목적에 맞게 수정․보완한 ‘프로젝트 접근법의 진행단계에 따른 교사의 인식과 적용실태’ 교사용 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science)를 이용하여 t검증을 실시하였다. 그리고 평균값의 차이를 중심으로 어느 정도 인식하고 있으며 실제 적용 정도를 어느 정도인지를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법에 대한 교사의 인식과 적용 정도에 대한 결과는 다음과 같다. 우선 목적에 대한 인식과 적용 정도에서는 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 또한 교사의 역할에 대한 인식과 적용 정도에서도 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 둘째, 프로젝트 접근법의 진행단계에 따른 교사의 인식과 실제 적용 정도에 대한 결과는 다음과 같다. 준비단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 시작단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 전개단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 마무리단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다.
결론적으로 프로젝트 접근법의 진행단계에 따른 교사의 인식과 적용 정도에서는 목적, 교사의 역할 그리고 모든 진행단계에서 교사의 인식 보다 적용 정도가 낮음을 알 수 있다.
초 록
본 연구는 프로젝트 접근법이 유아들의 수업으로 활용되는 상황에서 진행단계에 따라 교사들이 어떻게 인식하고 있으며 실제 어떻게 적용하는 있는지에 대한 실태를 알아보기 위한 목적으로 이루어졌다.
이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 프로젝트 접근법에 대한 교사의 인식과 실제 적용 정도는 어떠한가? 1-1 프로젝트 접근법의 목적에 대한 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 1-2 프로젝트 접근법에서 교사의 역할에 대한 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가?
2. 프로젝트 접근법에서 진행 단계별 교사의 인식과 실제 적용 정도는 어떠한가? 2-1 준비단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-2 시작단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-3 전개단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가? 2-4 마무리단계의 교사 인식과 실제 적용 정도는 차이가 있는가?
본 연구의 모집단은 프로젝트 접근법을 실시하고 있는 전라북도의 군산시․익산시․전주시에 유치원과 어린이집에 재직하고 있는 교사들이다. 연구에 응해준 기관은 21개 기관이고, 교사 163명을 대상으로 총 163부의 설문지를 배부하였으며, 이 중 147부가 회수 되었다. 회수된 설문지중 성실하게 답하지 않은 5부를 제외한 142부를 연구 자료로 사용하였다. 설문지는 본 연구의 목적에 맞게 수정․보완한 ‘프로젝트 접근법의 진행단계에 따른 교사의 인식과 적용실태’ 교사용 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science)를 이용하여 t검증을 실시하였다. 그리고 평균값의 차이를 중심으로 어느 정도 인식하고 있으며 실제 적용 정도를 어느 정도인지를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법에 대한 교사의 인식과 적용 정도에 대한 결과는 다음과 같다. 우선 목적에 대한 인식과 적용 정도에서는 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 또한 교사의 역할에 대한 인식과 적용 정도에서도 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 둘째, 프로젝트 접근법의 진행단계에 따른 교사의 인식과 실제 적용 정도에 대한 결과는 다음과 같다. 준비단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 시작단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 전개단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다. 마무리단계의 교사 인식과 적용 정도에서는 교사 인식에 비해 적용 정도가 낮게 나왔다.
결론적으로 프로젝트 접근법의 진행단계에 따른 교사의 인식과 적용 정도에서는 목적, 교사의 역할 그리고 모든 진행단계에서 교사의 인식 보다 적용 정도가 낮음을 알 수 있다.
ABSTRACT A Study of Teacher's Recognition and Application on the Phases of Project Approach
Kim, Min-Jung Major in Early Childhood Education The Graduate School of Education Woosuk University Academic Advisor Prof. Kim, Ki-Hyun
This study is to investigate what ...
ABSTRACT A Study of Teacher's Recognition and Application on the Phases of Project Approach
Kim, Min-Jung Major in Early Childhood Education The Graduate School of Education Woosuk University Academic Advisor Prof. Kim, Ki-Hyun
This study is to investigate what teachers recognize and how to apply when the project approach was used in the kindergarten.
According to the purpose of the study, the questions are as follow; 1. How do teacher’s recognize about the project approach and they apply it in their class? 1-1 Is there any difference between the recognition and the application for the project approach? 1-2 Is there any difference between the recognition of the teacher’s role and the application for the project approach? 2. How much do teacher’s recognize about the project approach and they apply it in their class? 2-1 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the preparing project? 2-2 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the beginning project? 2-3 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the developing project? 2-4 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the concluding project?
The members of group for this study are teachers in the kindergarten or preschool in Kunsan, Iksan and Cheonju in Chollabukdo. We distributed the questionnaires with total 163 questions to 163 teachers in 21 kindergartens and could get 147 questionnaires. We could use 142 questionnaires for the study. The questionnaires were corrected and developed questionnaires titled ‘The teacher’s recognition and the application for the phases of the project approach’. The data collected from this study is verified by using SPSS (Statistical Package for Social Science). It is verified how do they recognize and apply the project approach by centering the difference of the mean value and t-test.
The result of this study is as follow; First, the result of the teacher’s recognition about the project approach and the application are as follow; On the recognition and the application for the purpose of project approach, the application is lower than the recognition. Also, on the recognition and the application about the teacher’s role, the application is lower than the recognition. Second, in the result of the recognition and the application according to the phases of the project approach is as follow; In the preparing project, the application is lower than teacher’s recognition. In the beginning project, the application is lower than teacher’s recognition. In the developing project, the application is lower than teacher’s recognition. In the concluding project, teacher’s recognition is lower than the application. In conclusion, it is known well that the teacher’s application is lower than teacher’s recognition on the purpose, teacher’s role and all processing according to the phases of the project approach.
ABSTRACT A Study of Teacher's Recognition and Application on the Phases of Project Approach
Kim, Min-Jung Major in Early Childhood Education The Graduate School of Education Woosuk University Academic Advisor Prof. Kim, Ki-Hyun
This study is to investigate what teachers recognize and how to apply when the project approach was used in the kindergarten.
According to the purpose of the study, the questions are as follow; 1. How do teacher’s recognize about the project approach and they apply it in their class? 1-1 Is there any difference between the recognition and the application for the project approach? 1-2 Is there any difference between the recognition of the teacher’s role and the application for the project approach? 2. How much do teacher’s recognize about the project approach and they apply it in their class? 2-1 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the preparing project? 2-2 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the beginning project? 2-3 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the developing project? 2-4 Is there any difference between the teacher’s recognition and the application in the concluding project?
The members of group for this study are teachers in the kindergarten or preschool in Kunsan, Iksan and Cheonju in Chollabukdo. We distributed the questionnaires with total 163 questions to 163 teachers in 21 kindergartens and could get 147 questionnaires. We could use 142 questionnaires for the study. The questionnaires were corrected and developed questionnaires titled ‘The teacher’s recognition and the application for the phases of the project approach’. The data collected from this study is verified by using SPSS (Statistical Package for Social Science). It is verified how do they recognize and apply the project approach by centering the difference of the mean value and t-test.
The result of this study is as follow; First, the result of the teacher’s recognition about the project approach and the application are as follow; On the recognition and the application for the purpose of project approach, the application is lower than the recognition. Also, on the recognition and the application about the teacher’s role, the application is lower than the recognition. Second, in the result of the recognition and the application according to the phases of the project approach is as follow; In the preparing project, the application is lower than teacher’s recognition. In the beginning project, the application is lower than teacher’s recognition. In the developing project, the application is lower than teacher’s recognition. In the concluding project, teacher’s recognition is lower than the application. In conclusion, it is known well that the teacher’s application is lower than teacher’s recognition on the purpose, teacher’s role and all processing according to the phases of the project approach.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.