세종 24년(1442)에 아라비아의 회회력법(回回曆法)을 연구하여 완성한 『칠정산 외편』은 이슬람 역법이 동아시아에서 어떻게 수용되었는가를 알려 주는 귀중한 천문 유산이다. 지금까지 한국 천문학사상 최고의 성취로 평가 받는 『칠정산 외편』의 전산화가 이루어지지 못했던 것은, ⑴ 태음태양력(太陰太陽曆)의 날짜를 회회력의 날짜로 변환하기가 매우 까다롭고, ⑵ 천문 현상을 추산하는 데 쓰이는 표가 복잡하고 방대한데다, ⑶ 표에 기록된 수치들을 정확히 읽어서 일관성 있는 결과를 산출하는지 확인할 방법이 없었기 때문이다. 이 연구에서는 이러한 문제점을 해결하였고, 그 결과로 전산화된 칠정산 외편, 즉 『칠정산 전산 외편』을 개발하였다. 『칠정산 전산 외편』의 개발은 다음의 세 가지 규칙을 컴퓨터 언어인 C 언어로 기술하는 데 초점을 맞추어 진행되었다: ⑴ 태양력의 날짜를 회회력의 날짜로 직접 변환하는 규칙, ⑵ 『칠정산 외편』의 입성에서 계산에 필요한 수치 자료를 정확하게 추출하는 규칙, ⑶ 해와 달의 ...
세종 24년(1442)에 아라비아의 회회력법(回回曆法)을 연구하여 완성한 『칠정산 외편』은 이슬람 역법이 동아시아에서 어떻게 수용되었는가를 알려 주는 귀중한 천문 유산이다. 지금까지 한국 천문학사상 최고의 성취로 평가 받는 『칠정산 외편』의 전산화가 이루어지지 못했던 것은, ⑴ 태음태양력(太陰太陽曆)의 날짜를 회회력의 날짜로 변환하기가 매우 까다롭고, ⑵ 천문 현상을 추산하는 데 쓰이는 표가 복잡하고 방대한데다, ⑶ 표에 기록된 수치들을 정확히 읽어서 일관성 있는 결과를 산출하는지 확인할 방법이 없었기 때문이다. 이 연구에서는 이러한 문제점을 해결하였고, 그 결과로 전산화된 칠정산 외편, 즉 『칠정산 전산 외편』을 개발하였다. 『칠정산 전산 외편』의 개발은 다음의 세 가지 규칙을 컴퓨터 언어인 C 언어로 기술하는 데 초점을 맞추어 진행되었다: ⑴ 태양력의 날짜를 회회력의 날짜로 직접 변환하는 규칙, ⑵ 『칠정산 외편』의 입성에서 계산에 필요한 수치 자료를 정확하게 추출하는 규칙, ⑶ 해와 달의 황경, 합삭 시각의 변화가 연속적으로 나타나도록 외편법(外篇法)의 시간 인수를 결정하는 규칙. 『전산 외편』은 1300년부터 1964년까지 모든 합삭과 일식 시각을 계산할 수 있다. 여기에서는 기간을 1400년대로 한정하여 외편법의 역 계산의 정확도를 요약한다. 먼저 1400년~1500년의 해와 달의 황경과 합삭 시각을 계산하였다. 그 결과 외편법으로 산출한 역(曆) 자료에 주기적인 오차가 있다는 사실을 발견하였다. 현대의 방법으로 계산한 결과와 비교하면, 최대 오차는 태양의 황경에서 , 달의 황경에서 , 합삭 시각에서 분이다. 오차가 시간의 경과에 따라 주기적으로 변동하는 것은 『칠정산 외편』의 입성에 기록된 수치 자료가 『알마게스트』의 기하학적 천체 운행 모형에 따라 계산된 데 따른 자연스러운 결과로 해석할 수 있다. 일출입(日出入) 시각의 경우 춘분과 추분 근처에서는 비교적 정확하나 동지와 하지 근처에서는 최대 15분가량의 차이가 나타난다. 현대의 계산법으로 정묘년 일출입 시각을 검증해 본 결과, 『칠정산 외편』의 일출입 입성은 북위 근처에서 가장 잘 맞았다. 이 결과는 Chen(1997)이 『명사』「회회력법」의 「서역 주야시 입성」(西域晝夜時立成)을 분석하여 추정한 위도(북위 )와 잘 일치한다. 반면에 『칠정산 내편』으로 계산한 정묘년 일출입 시각은 현대의 방법으로 구한 값과 1분 이내에서 잘 일치하였다. 이것은 내편법의 「일출분 입성」의 계산 기준점이 정확히 한양임을 의미한다. 외편법이 한양의 경도에도 맞지 않는 역법인지는 아직 확실하게 규명된 바가 없다. 이 논문에서는 난징과 한양의 경도차에 따르는 지방시 문제를 자세히 분석하여 몇 가지 중요한 결과를 얻었다: (1) 『칠정산 외편』에서 아무런 부연 설명 없이 사용된 ‘오정’은 한양의 평균 정오를 의미한다. (2) 입성의 기본 수치가 『명사』「회회력법」에 실린 것과 똑같지만, 『칠정산 외편』으로 구한 달의 황경, 합삭 시각, 일식의 식심 시각은 난징보다 한양의 위치에 더 잘 맞는다. (3) 『칠정산 외편』의 태음 중심 행도 보정값은 태음 입성에 꼭 들어맞는 값보다 작다. 이 차이는 한양과 난징의 경도차에 따르는 달의 황경 증가분을 보정하는 데 필요한 값과 거의 일치한다. 『칠정산 외편』은 회회력법의 입성을 아무런 보정 없이 그대로 적용하여 편찬한 역법서이다. 그러나 태음 중심 행도 보정값을 조정함으로써 지방시의 차이에 따르는 문제를 해결했다는 면에서 당시 조선의 실정에 맞는 역법서로 보기에 무리가 없다. 다만, 위도와 관련된 입성의 수치 자료를 아무런 보정 없이 사용하였기 때문에, 조선의 역산학이 『알마게스트』의 기하학적 모형을 소화할 수준은 아니었다고 결론지을 수 있다.
세종 24년(1442)에 아라비아의 회회력법(回回曆法)을 연구하여 완성한 『칠정산 외편』은 이슬람 역법이 동아시아에서 어떻게 수용되었는가를 알려 주는 귀중한 천문 유산이다. 지금까지 한국 천문학사상 최고의 성취로 평가 받는 『칠정산 외편』의 전산화가 이루어지지 못했던 것은, ⑴ 태음태양력(太陰太陽曆)의 날짜를 회회력의 날짜로 변환하기가 매우 까다롭고, ⑵ 천문 현상을 추산하는 데 쓰이는 표가 복잡하고 방대한데다, ⑶ 표에 기록된 수치들을 정확히 읽어서 일관성 있는 결과를 산출하는지 확인할 방법이 없었기 때문이다. 이 연구에서는 이러한 문제점을 해결하였고, 그 결과로 전산화된 칠정산 외편, 즉 『칠정산 전산 외편』을 개발하였다. 『칠정산 전산 외편』의 개발은 다음의 세 가지 규칙을 컴퓨터 언어인 C 언어로 기술하는 데 초점을 맞추어 진행되었다: ⑴ 태양력의 날짜를 회회력의 날짜로 직접 변환하는 규칙, ⑵ 『칠정산 외편』의 입성에서 계산에 필요한 수치 자료를 정확하게 추출하는 규칙, ⑶ 해와 달의 황경, 합삭 시각의 변화가 연속적으로 나타나도록 외편법(外篇法)의 시간 인수를 결정하는 규칙. 『전산 외편』은 1300년부터 1964년까지 모든 합삭과 일식 시각을 계산할 수 있다. 여기에서는 기간을 1400년대로 한정하여 외편법의 역 계산의 정확도를 요약한다. 먼저 1400년~1500년의 해와 달의 황경과 합삭 시각을 계산하였다. 그 결과 외편법으로 산출한 역(曆) 자료에 주기적인 오차가 있다는 사실을 발견하였다. 현대의 방법으로 계산한 결과와 비교하면, 최대 오차는 태양의 황경에서 , 달의 황경에서 , 합삭 시각에서 분이다. 오차가 시간의 경과에 따라 주기적으로 변동하는 것은 『칠정산 외편』의 입성에 기록된 수치 자료가 『알마게스트』의 기하학적 천체 운행 모형에 따라 계산된 데 따른 자연스러운 결과로 해석할 수 있다. 일출입(日出入) 시각의 경우 춘분과 추분 근처에서는 비교적 정확하나 동지와 하지 근처에서는 최대 15분가량의 차이가 나타난다. 현대의 계산법으로 정묘년 일출입 시각을 검증해 본 결과, 『칠정산 외편』의 일출입 입성은 북위 근처에서 가장 잘 맞았다. 이 결과는 Chen(1997)이 『명사』「회회력법」의 「서역 주야시 입성」(西域晝夜時立成)을 분석하여 추정한 위도(북위 )와 잘 일치한다. 반면에 『칠정산 내편』으로 계산한 정묘년 일출입 시각은 현대의 방법으로 구한 값과 1분 이내에서 잘 일치하였다. 이것은 내편법의 「일출분 입성」의 계산 기준점이 정확히 한양임을 의미한다. 외편법이 한양의 경도에도 맞지 않는 역법인지는 아직 확실하게 규명된 바가 없다. 이 논문에서는 난징과 한양의 경도차에 따르는 지방시 문제를 자세히 분석하여 몇 가지 중요한 결과를 얻었다: (1) 『칠정산 외편』에서 아무런 부연 설명 없이 사용된 ‘오정’은 한양의 평균 정오를 의미한다. (2) 입성의 기본 수치가 『명사』「회회력법」에 실린 것과 똑같지만, 『칠정산 외편』으로 구한 달의 황경, 합삭 시각, 일식의 식심 시각은 난징보다 한양의 위치에 더 잘 맞는다. (3) 『칠정산 외편』의 태음 중심 행도 보정값은 태음 입성에 꼭 들어맞는 값보다 작다. 이 차이는 한양과 난징의 경도차에 따르는 달의 황경 증가분을 보정하는 데 필요한 값과 거의 일치한다. 『칠정산 외편』은 회회력법의 입성을 아무런 보정 없이 그대로 적용하여 편찬한 역법서이다. 그러나 태음 중심 행도 보정값을 조정함으로써 지방시의 차이에 따르는 문제를 해결했다는 면에서 당시 조선의 실정에 맞는 역법서로 보기에 무리가 없다. 다만, 위도와 관련된 입성의 수치 자료를 아무런 보정 없이 사용하였기 때문에, 조선의 역산학이 『알마게스트』의 기하학적 모형을 소화할 수준은 아니었다고 결론지을 수 있다.
Chiljeongsan Oepyeon(七政算 外篇, Outer Part of Chiljeongsan) was one of the most remarkable achievement among astronomical works in the King Sejong's reign. It is based upon the Chinese Hui-Hui Calendar(回回曆), which originated from Ptolemy's Almagest. Although it has long been regarded as ‘independent’ c...
Chiljeongsan Oepyeon(七政算 外篇, Outer Part of Chiljeongsan) was one of the most remarkable achievement among astronomical works in the King Sejong's reign. It is based upon the Chinese Hui-Hui Calendar(回回曆), which originated from Ptolemy's Almagest. Although it has long been regarded as ‘independent’ calendar system of Choseon dynasty, however, until recently nobody have attempted to computerize Chiljeongsan Oepyeon. There are several reasons why Chiljeongsan Oepyeon were not computerized: (1) it is very intricate to convert luni-solar calendar date to Hui-Hui calendar date, (2) the tables[立成] for the calculation of planetary phenomena are voluminous and very intricate, (3) there is no known method to make sure whether the electronic version of Chiljeongsan Oepyeon can produce authentic results. In this study, we solved these problems. Care has been taken for the development of Electronic Chiljeongsan Oepyeon, especially focused on the following three rules: (1) conversion rule for Gregorian or Julian calendar date to Hui-Hui calendar date directly, (2) the rules that extract the data from tables[立成], (3) the rule that determining the time parameters of Chiljeongsan Oepyeon. Electronic Chiljeongsan Oepyeon can calculate all solar eclipses occurred in 1300~1964. Here, we limit the period to the 1400s, and present the results of verification of accuracy of Chiljeongsan Oepyeon. Firstly, we have compared the results produced by Chiljeongsan Oepyeon with that of modern astronomical method. As a result, we have confirmed that there is periodic error in the data produced by Chiljeongsan Oepyeon. Perhaps, this is the natural consequence of the fact that numerical tables listed in Chiljeongsan Oepyeon are originated from Ptolemy's Almagest. The maximum errors are in solar longitude, in lunar longitude, minutes in the time of new moon. For the case of sunrise and sunset, it is accurate within 1 to 3 minutes near equinoctial points. However, there are large deviations near solstitial points. Maximum error of the time of sunrise and sunset is about 15 minutes. Our numerical experiment show that the optimum latitude of ‘晝夜時 宮度分 立成’(table for the calculation of day time) is near . This value is well agree with the latitude range, , proposed by Chen(1997). However, the times of sunrise and sunset by Chiljeongsan Naepyeon(七政算 內篇, Inner Part of Chiljeongsan) are accurate within one minutes, when it is compared with modern astronomical calculation. This implies that ‘日出分 立成’(table for the sunrise and sunset) recorded in Chiljeongsan Naepyeon are optimized for the latitude of Hanyang, modern Seoul. No one have never attempted to verify the problem of longitude difference between Hanyang and Nanjing. In this study, we analyzed the effect of local time difference. Several important results were obtained: (1) the term '午正', the noon, used in the Chiljeongsan Oepyeon, means the mean noon of Hanyang, (2) although fundamental numerical data are the same as that of Hui-Hui calendar recorded in the History of Ming Dynasty[明史], Chiljeongsan Oepyeon‘s calculation is optimized for the longitude of Hanyang, (3) the correction to the Moon's mean longitude, which is needed to adjust the difference of the epoch, is underestimated by . This discrepancy is well agree with the amount of increment caused by longitude difference between two cities. Chiljeongsan Oepyeon is the book of calendrical system that is compiled in revised form but using the same fundamental numerical data as recorded in the Hui-Hui calendar. However, it seems clear that the authors of this book were aware of the problem of local time. By adopting modified value for the correction of lunar mean longitude, calendrical calculation of Chiljeongsan Oepyeon were fitted with the longitude of Hanyang. In this respect, Chiljeongsan Oepyeon has a unique characteristic to distinguish itself form Chinese Hui-Hui calendar. But the tables(晝夜時 宮度分 立成, 經緯時 加減差 立成) that is close connection with the observer's latitude were not corrected for the latitude of Hanyang. So we infer that the level of calendrical studies of Choseon dynasty were never reached to the geometrical understanding of the heaven.
Chiljeongsan Oepyeon(七政算 外篇, Outer Part of Chiljeongsan) was one of the most remarkable achievement among astronomical works in the King Sejong's reign. It is based upon the Chinese Hui-Hui Calendar(回回曆), which originated from Ptolemy's Almagest. Although it has long been regarded as ‘independent’ calendar system of Choseon dynasty, however, until recently nobody have attempted to computerize Chiljeongsan Oepyeon. There are several reasons why Chiljeongsan Oepyeon were not computerized: (1) it is very intricate to convert luni-solar calendar date to Hui-Hui calendar date, (2) the tables[立成] for the calculation of planetary phenomena are voluminous and very intricate, (3) there is no known method to make sure whether the electronic version of Chiljeongsan Oepyeon can produce authentic results. In this study, we solved these problems. Care has been taken for the development of Electronic Chiljeongsan Oepyeon, especially focused on the following three rules: (1) conversion rule for Gregorian or Julian calendar date to Hui-Hui calendar date directly, (2) the rules that extract the data from tables[立成], (3) the rule that determining the time parameters of Chiljeongsan Oepyeon. Electronic Chiljeongsan Oepyeon can calculate all solar eclipses occurred in 1300~1964. Here, we limit the period to the 1400s, and present the results of verification of accuracy of Chiljeongsan Oepyeon. Firstly, we have compared the results produced by Chiljeongsan Oepyeon with that of modern astronomical method. As a result, we have confirmed that there is periodic error in the data produced by Chiljeongsan Oepyeon. Perhaps, this is the natural consequence of the fact that numerical tables listed in Chiljeongsan Oepyeon are originated from Ptolemy's Almagest. The maximum errors are in solar longitude, in lunar longitude, minutes in the time of new moon. For the case of sunrise and sunset, it is accurate within 1 to 3 minutes near equinoctial points. However, there are large deviations near solstitial points. Maximum error of the time of sunrise and sunset is about 15 minutes. Our numerical experiment show that the optimum latitude of ‘晝夜時 宮度分 立成’(table for the calculation of day time) is near . This value is well agree with the latitude range, , proposed by Chen(1997). However, the times of sunrise and sunset by Chiljeongsan Naepyeon(七政算 內篇, Inner Part of Chiljeongsan) are accurate within one minutes, when it is compared with modern astronomical calculation. This implies that ‘日出分 立成’(table for the sunrise and sunset) recorded in Chiljeongsan Naepyeon are optimized for the latitude of Hanyang, modern Seoul. No one have never attempted to verify the problem of longitude difference between Hanyang and Nanjing. In this study, we analyzed the effect of local time difference. Several important results were obtained: (1) the term '午正', the noon, used in the Chiljeongsan Oepyeon, means the mean noon of Hanyang, (2) although fundamental numerical data are the same as that of Hui-Hui calendar recorded in the History of Ming Dynasty[明史], Chiljeongsan Oepyeon‘s calculation is optimized for the longitude of Hanyang, (3) the correction to the Moon's mean longitude, which is needed to adjust the difference of the epoch, is underestimated by . This discrepancy is well agree with the amount of increment caused by longitude difference between two cities. Chiljeongsan Oepyeon is the book of calendrical system that is compiled in revised form but using the same fundamental numerical data as recorded in the Hui-Hui calendar. However, it seems clear that the authors of this book were aware of the problem of local time. By adopting modified value for the correction of lunar mean longitude, calendrical calculation of Chiljeongsan Oepyeon were fitted with the longitude of Hanyang. In this respect, Chiljeongsan Oepyeon has a unique characteristic to distinguish itself form Chinese Hui-Hui calendar. But the tables(晝夜時 宮度分 立成, 經緯時 加減差 立成) that is close connection with the observer's latitude were not corrected for the latitude of Hanyang. So we infer that the level of calendrical studies of Choseon dynasty were never reached to the geometrical understanding of the heaven.
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