본 연구는 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직생활의 어려움과 보람에는 어떤 것들이 있으며, 이러한 경험에 어떻게 의미를 부여하는가에 대해 질적으로 분석해 보고자 한다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직생활은 어떠한가? 본 연구는 충청남도 태안지역에 근무하고 있는 단일학급 교사 3명을 대상으로 2008년 7월~2008년 12월까지 개인적 기록 수집인 이야기 쓰기, 심층 면담, 기타 문서 수집 방법을 활용하였다. 연구자는 수집된 자료를 통합, 분석, 해석하여 요약, 정리하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직 생활은 크게 『가르치기』, 『살림꾸리기』, 『함께하는 사람들』등으로 구성된다. 첫째, 『가르치기』에서는 단일학급 교사가 혼합연령 학급의 교수 활동을 하면서 막막함을 경험하지만 그 속에서 힘을 얻는 이야기, 가족 같은 유아와의 관계, 교사 스스로 ‘우물 안 개구리’가 되지 않도록 노력하는 적극적인 의지를 엿볼 수 있다. 공립유치원 단일학급 교사들은 혼합연령 학급 특성으로 인해 구조화된 계획과 다양한 교수·학습 자료의 확보, 교사의 철저한 수업준비가 되어야 하나 과중한 수업량과 업무량으로 계획적인 수준별 지도를 하기에는 어려움이 있다. 하지만 교사들은 혼합연령 학급을 운영하면서 나이 많은 유아들은 ...
본 연구는 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직생활의 어려움과 보람에는 어떤 것들이 있으며, 이러한 경험에 어떻게 의미를 부여하는가에 대해 질적으로 분석해 보고자 한다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직생활은 어떠한가? 본 연구는 충청남도 태안지역에 근무하고 있는 단일학급 교사 3명을 대상으로 2008년 7월~2008년 12월까지 개인적 기록 수집인 이야기 쓰기, 심층 면담, 기타 문서 수집 방법을 활용하였다. 연구자는 수집된 자료를 통합, 분석, 해석하여 요약, 정리하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직 생활은 크게 『가르치기』, 『살림꾸리기』, 『함께하는 사람들』등으로 구성된다. 첫째, 『가르치기』에서는 단일학급 교사가 혼합연령 학급의 교수 활동을 하면서 막막함을 경험하지만 그 속에서 힘을 얻는 이야기, 가족 같은 유아와의 관계, 교사 스스로 ‘우물 안 개구리’가 되지 않도록 노력하는 적극적인 의지를 엿볼 수 있다. 공립유치원 단일학급 교사들은 혼합연령 학급 특성으로 인해 구조화된 계획과 다양한 교수·학습 자료의 확보, 교사의 철저한 수업준비가 되어야 하나 과중한 수업량과 업무량으로 계획적인 수준별 지도를 하기에는 어려움이 있다. 하지만 교사들은 혼합연령 학급을 운영하면서 나이 많은 유아들은 어린 유아들과의 관계 속에서 인내와 배려 등을 배우고 나이 어린 유아들은 나이 많은 유아들에게 학습과 경험의 모델을 배우는 또 다른 교육의 장을 발견하면서 어려움을 극복해 나가고 있다. 뿐만 아니라 공립유치원 단일학급 교사와 유아와의 관계는 자녀와 같은 애정적이고 애틋한 관계를 유지해 나간다. 교사들이 바쁘고 힘든 업무를 하면서도 교직생활을 영위할 수 있는 원천은 유아들의 발전된 과정을 지켜보면서 많은 보람과 성취감을 느끼는 것이다. 또한 ‘우물 안 개구리’가 되기 일쑤인 여건 속에서 교사들은 나태해 질 수 있으나 안일한 현실에 안주하지 않고 수업공개를 자청해 전문성 신장을 위해 노력하고 있으며 단독으로 교육과정을 계획하기 어려운 현실에도 인근 유치원 교사와의 협의 하여 공동교육과정을 운영하려는 시도를 엿볼 수 있다. 둘째, 『살림꾸리기』에서는 단일학급 교사가 유치원 전반적인 업무와 초등학교 업무까지 해야 하는 갈등과 어려움, 유치원 운영에 있어 교사의 주관에 의해 자율적으로 운영할 수 있는 장점, 현재 유치원이 처한 상황에서 유치원을 살리기 위한 열정을 보이고 있다. 공립유치원 단일학급 교사들은 원아모집, 행사운영, 공문처리 등 모든 업무를 혼자 처리하고 있으며 겸임원장과 원감이 있다고는 하나 대외적인 의사결정자로서의 역할을 할 뿐 실질적인 유치원 운영 전반에 관한 모든 것은 교사에게 일임되고 있는 실정이다. 이로 인해 업무의 체계적인 계획 및 운영이 어렵고 수업준비나 수업연구를 해야 할 시간이 부족해 갈등을 느끼는 경우가 많다. 유치원 일 뿐만 아니라 초등학교의 한 교직원으로서 업무를 해야 하는 이중고를 겪고 있다. 초등학교 교육과정 일정에 유치원 교육과정이 따라가야 하는 일들이 발생할 경우 교사들은 부정적 인식과 태도를 갖게 되나 교사들은 이를 지혜롭고 융통성 있게 잘 해결해 나가고 있다. 또한 단일학급 교사들은 유치원 교육과정 운영의 실질적 권한을 부여하고 있는 기관이 많아 교사들의 교육관 및 교육 철학에 맞게 자율적으로 운영할 수 있으며 학급수가 많은 교사들에 비해 대인관계의 심리적인 스트레스를 덜 받고 교사 나름의 의사결정권을 발휘해 나갈 수 있다. 그리고 단일학급 교사들은 소규모 농·어촌 지역의 병설유치원으로 원아모집이 어려워 폐원될 위기에 처하자 지역 교육청뿐만 아니라 도교육청 및 다른 지역 유치원까지 연락을 하면서 폐원되지 않도록 힘을 썼으며 평소에도 매일 자가로 유아들을 등·하원 시키는 적극적인 의지를 엿볼 수 있다. 셋째, 『함께하는 사람들』에서는 단일학급 교사가 어려움을 극복할 수 있도록 격려․인정해 주는 학부모, 초등학교 교사와는 긍정적인 부분에 위안을 삼으며 적절한 관계를 유지해 나가는 이야기, 교육과정 운영 지원에 한계를 보이나 격려와 지지를 해 주는 관리자와의 관계를 볼 수 있다. 공립유치원 단일학급 교사와 학부모들은 서로 어렵고 힘든 과정의 노력을 인정해 주고 그에 조금이라도 감사한 마음을 표현하려고 애쓰는 모습에서 가족 못지않은 애틋한 정을 느끼며 생활하고 있다. 단일학급 교사들이 바쁘고 힘든 업무를 하면서도 교직생활을 영위할 수 있는 원천은 유아들의 발전된 과정을 지켜보면서 많은 보람과 성취감을 느끼고 학부모에게 이를 인정받고 많은 격려와 지지를 받기 때문이다. 초등학교 동료 교사와의 관계는 한 울타리 안에서 함께 생활하고 있기는 하나 서로 교류하고 공감할 시간적 여유가 많이 부족해 서로의 업무에 대해 잘 이해하지 못한다. 하지만 단일학급 교사들은 자신의 인력을 초등학교에 제공하기도 하고 알게 모르게 초등학교의 인적·물적 자원을 많이 공유하며 활용함으로써 긍정적인 측면에 위안을 삼고 단일학급의 부정적인 측면을 극복해 나가고 있다. 원감·원장과의 관계에서는 유아교육을 전공하지 않은 관리자가 대다수여서 실질적인 원감·원장의 역할은 모두 교사의 몫이다. 현장에서 교육과정을 이해하고 교수활동 및 정보지원, 원내장학, 연수, 환경, 자료 등 교사들이 필요로 하는 교육과정 운영 지원에 한계를 보이기도 하지만 관리자의 성향이나 인품, 교직관에 따라 물품지원, 학교차량지원, 환경개선 등 적극적인 지지를 해 주고 있다. 이러한 격려와 지지 속에서 단일학급 교사들은 자신의 위치를 재정립하고 막중한 책임감을 갖고 노력을 기울이는 모습을 볼 수 있다.
본 연구는 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직생활의 어려움과 보람에는 어떤 것들이 있으며, 이러한 경험에 어떻게 의미를 부여하는가에 대해 질적으로 분석해 보고자 한다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직생활은 어떠한가? 본 연구는 충청남도 태안지역에 근무하고 있는 단일학급 교사 3명을 대상으로 2008년 7월~2008년 12월까지 개인적 기록 수집인 이야기 쓰기, 심층 면담, 기타 문서 수집 방법을 활용하였다. 연구자는 수집된 자료를 통합, 분석, 해석하여 요약, 정리하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 공립유치원 단일학급 교사들이 이야기하는 교직 생활은 크게 『가르치기』, 『살림꾸리기』, 『함께하는 사람들』등으로 구성된다. 첫째, 『가르치기』에서는 단일학급 교사가 혼합연령 학급의 교수 활동을 하면서 막막함을 경험하지만 그 속에서 힘을 얻는 이야기, 가족 같은 유아와의 관계, 교사 스스로 ‘우물 안 개구리’가 되지 않도록 노력하는 적극적인 의지를 엿볼 수 있다. 공립유치원 단일학급 교사들은 혼합연령 학급 특성으로 인해 구조화된 계획과 다양한 교수·학습 자료의 확보, 교사의 철저한 수업준비가 되어야 하나 과중한 수업량과 업무량으로 계획적인 수준별 지도를 하기에는 어려움이 있다. 하지만 교사들은 혼합연령 학급을 운영하면서 나이 많은 유아들은 어린 유아들과의 관계 속에서 인내와 배려 등을 배우고 나이 어린 유아들은 나이 많은 유아들에게 학습과 경험의 모델을 배우는 또 다른 교육의 장을 발견하면서 어려움을 극복해 나가고 있다. 뿐만 아니라 공립유치원 단일학급 교사와 유아와의 관계는 자녀와 같은 애정적이고 애틋한 관계를 유지해 나간다. 교사들이 바쁘고 힘든 업무를 하면서도 교직생활을 영위할 수 있는 원천은 유아들의 발전된 과정을 지켜보면서 많은 보람과 성취감을 느끼는 것이다. 또한 ‘우물 안 개구리’가 되기 일쑤인 여건 속에서 교사들은 나태해 질 수 있으나 안일한 현실에 안주하지 않고 수업공개를 자청해 전문성 신장을 위해 노력하고 있으며 단독으로 교육과정을 계획하기 어려운 현실에도 인근 유치원 교사와의 협의 하여 공동교육과정을 운영하려는 시도를 엿볼 수 있다. 둘째, 『살림꾸리기』에서는 단일학급 교사가 유치원 전반적인 업무와 초등학교 업무까지 해야 하는 갈등과 어려움, 유치원 운영에 있어 교사의 주관에 의해 자율적으로 운영할 수 있는 장점, 현재 유치원이 처한 상황에서 유치원을 살리기 위한 열정을 보이고 있다. 공립유치원 단일학급 교사들은 원아모집, 행사운영, 공문처리 등 모든 업무를 혼자 처리하고 있으며 겸임원장과 원감이 있다고는 하나 대외적인 의사결정자로서의 역할을 할 뿐 실질적인 유치원 운영 전반에 관한 모든 것은 교사에게 일임되고 있는 실정이다. 이로 인해 업무의 체계적인 계획 및 운영이 어렵고 수업준비나 수업연구를 해야 할 시간이 부족해 갈등을 느끼는 경우가 많다. 유치원 일 뿐만 아니라 초등학교의 한 교직원으로서 업무를 해야 하는 이중고를 겪고 있다. 초등학교 교육과정 일정에 유치원 교육과정이 따라가야 하는 일들이 발생할 경우 교사들은 부정적 인식과 태도를 갖게 되나 교사들은 이를 지혜롭고 융통성 있게 잘 해결해 나가고 있다. 또한 단일학급 교사들은 유치원 교육과정 운영의 실질적 권한을 부여하고 있는 기관이 많아 교사들의 교육관 및 교육 철학에 맞게 자율적으로 운영할 수 있으며 학급수가 많은 교사들에 비해 대인관계의 심리적인 스트레스를 덜 받고 교사 나름의 의사결정권을 발휘해 나갈 수 있다. 그리고 단일학급 교사들은 소규모 농·어촌 지역의 병설유치원으로 원아모집이 어려워 폐원될 위기에 처하자 지역 교육청뿐만 아니라 도교육청 및 다른 지역 유치원까지 연락을 하면서 폐원되지 않도록 힘을 썼으며 평소에도 매일 자가로 유아들을 등·하원 시키는 적극적인 의지를 엿볼 수 있다. 셋째, 『함께하는 사람들』에서는 단일학급 교사가 어려움을 극복할 수 있도록 격려․인정해 주는 학부모, 초등학교 교사와는 긍정적인 부분에 위안을 삼으며 적절한 관계를 유지해 나가는 이야기, 교육과정 운영 지원에 한계를 보이나 격려와 지지를 해 주는 관리자와의 관계를 볼 수 있다. 공립유치원 단일학급 교사와 학부모들은 서로 어렵고 힘든 과정의 노력을 인정해 주고 그에 조금이라도 감사한 마음을 표현하려고 애쓰는 모습에서 가족 못지않은 애틋한 정을 느끼며 생활하고 있다. 단일학급 교사들이 바쁘고 힘든 업무를 하면서도 교직생활을 영위할 수 있는 원천은 유아들의 발전된 과정을 지켜보면서 많은 보람과 성취감을 느끼고 학부모에게 이를 인정받고 많은 격려와 지지를 받기 때문이다. 초등학교 동료 교사와의 관계는 한 울타리 안에서 함께 생활하고 있기는 하나 서로 교류하고 공감할 시간적 여유가 많이 부족해 서로의 업무에 대해 잘 이해하지 못한다. 하지만 단일학급 교사들은 자신의 인력을 초등학교에 제공하기도 하고 알게 모르게 초등학교의 인적·물적 자원을 많이 공유하며 활용함으로써 긍정적인 측면에 위안을 삼고 단일학급의 부정적인 측면을 극복해 나가고 있다. 원감·원장과의 관계에서는 유아교육을 전공하지 않은 관리자가 대다수여서 실질적인 원감·원장의 역할은 모두 교사의 몫이다. 현장에서 교육과정을 이해하고 교수활동 및 정보지원, 원내장학, 연수, 환경, 자료 등 교사들이 필요로 하는 교육과정 운영 지원에 한계를 보이기도 하지만 관리자의 성향이나 인품, 교직관에 따라 물품지원, 학교차량지원, 환경개선 등 적극적인 지지를 해 주고 있다. 이러한 격려와 지지 속에서 단일학급 교사들은 자신의 위치를 재정립하고 막중한 책임감을 갖고 노력을 기울이는 모습을 볼 수 있다.
This study was to qualitatively analyze what difficulties and worth the teachers of one-class public kindergartens go through and what meanings the teachers give to those difficulties and worth. For the purpose, following research question was set up and addressed: 1. What is the teaching profession...
This study was to qualitatively analyze what difficulties and worth the teachers of one-class public kindergartens go through and what meanings the teachers give to those difficulties and worth. For the purpose, following research question was set up and addressed: 1. What is the teaching profession narrated by the teachers of one-class public kindergartens? Three teachers of one-class public kindergartens in Tae-an, Chungnam participated in this study which utilized their personal documentations including anecdotes, in-depth interview, and other documents collected from July to December, 2008. The researcher summarized and arranged the collected data using integration, analyses, and interpretation. Findings of this study can be summed up as follows: The teaching profession broadly consists of 『teaching』, 『housing』, and 『accompanying persons』 according to the description of the teachers of one-class public kindergartens First, with regard to 『teaching』 the teachers of one-class public kindergartens go through desolate feelings while they teach children of mixed-age. Nonetheless, they gradually brace themselves up, have family-like relations with their children, actively exercise their own intention of not being 'a babe in the woods.' The characteristics of mixed-age class require the teachers of one-class public kindergartens to plan their teaching in a structured way, to secure various teaching-learning materials, and to thoroughly prepare their teaching. In reality, heavy teaching and office work keeps the teachers from giving ability-appropriate effective lessons. The teachers go over these difficulties, however, by finding out a breakthrough in which older children learn patience and care for younger children, while younger children get learning and experiencing models from older children. Additionally, the teachers and children of one-class public kindergartens keep their relationships very affective and family-like ones. Much worth and accomplishment the teachers feel while watching their children's growth seem to be one of the main sources that the teachers busy in doing hard work manage their teaching profession. Despite of the working conditions where teachers tend to be 'a babe in the woods,' the teachers resist settling into their routines, try to enrich their teaching profession by opening their classes, and try to operate joint curriculum through discussing with teachers of nearby kindergartens. Second, for the 『housing』 the teachers of one-class public kindergartens have the conflicts and difficulties of handling primary school's work as well as kindergarten's whole work, the merit of administering the kindergarten autonomously, and the enthusiasm for strengthening and heightening kindergarten education. The teachers of one-class public kindergartens solely treat all the work including child recruiting, advancing educational events, and receiving and sending official documents. The affiliated director and vice-director just do external decision-making, while the practical administrations of kindergarten are mostly left in the hands of the teachers. This working condition cause the teachers to feel not only the difficulties in planning and operating various work but also the conflicts that they have insufficient time to prepare and research their lessons. What is worse, their difficulties are doubled by the work of primary school. The teachers, at first, get negative perceptions and attitude when kindergarten curriculum have to follow the schedule of primary schools' curriculum. But they again try to resolve this problem in intelligent and flexible ways. Luckily, many teachers of one-class public kindergartens have actual authority over administering kindergarten. This means that they can exercise their autonomy in educating children in accordance with their own educational viewpoint and philosophy. Furthermore, compared with the teachers of many-class kindergartens, they feel less psychological stress coming from the interpersonal relations and exercise their own decision more often. Surprisingly enough, the teachers of one-class public kindergartens which are mostly located in farming and fishing villages make every effort for their kindergartens not to be closed due to the child shortage and show their strong wills by commuting their children using their cars. Third, regarding 『accompanying people』 the teachers of one-class public kindergartens have parents who recognize the difficulties teachers have and help them overcome those difficulties. The teachers manage their interpersonal relations with the teachers of primary school by emphasizing bright sides. They also have the interpersonal relations with the director and vice-director who provide the teachers with warm encouragement and support, though lack the backups for curriculum administration. The teachers and parents of one-class public kindergartens get along with family-like affection, since they show deep gratitude to each other as well as understand each other's difficulties and effort. The teachers with heavy work can manage their teaching profession mainly thanks to the fact that the teachers feel much worth and accomplishments while observing their children's growth and get clear recognitions and much encouragement and support from parents. The teachers' relations with primary schools' teachers have some limitations because they don't have enough time to interact, sympathize, and understand each other, although they work in the same schools. The teachers go over these limitations, however, by realizing that they share and use primary schools' human and material resources while providing primary schools with their own human resources. The practical roles of director and vice-director are left into the hands of the teachers, since most of the affiliated director and vice-director don't have any specialty in early childhood education. The affiliated director and vice-director reveal some limitations of understanding kindergarten curriculum and supporting for kindergarten administration such as teaching activities, educational inspection, in-service training, educational environment, and teaching aids and materials. Some of the affiliated director and vice-director, depending upon their personality or educational viewpoint, provide strong support for commodity, transportation, and environmental improvement. With these encouragement and support, the teachers of one-class public kindergartens redefine their roles, feel heavy responsibility, and endeavor to do their duties.
This study was to qualitatively analyze what difficulties and worth the teachers of one-class public kindergartens go through and what meanings the teachers give to those difficulties and worth. For the purpose, following research question was set up and addressed: 1. What is the teaching profession narrated by the teachers of one-class public kindergartens? Three teachers of one-class public kindergartens in Tae-an, Chungnam participated in this study which utilized their personal documentations including anecdotes, in-depth interview, and other documents collected from July to December, 2008. The researcher summarized and arranged the collected data using integration, analyses, and interpretation. Findings of this study can be summed up as follows: The teaching profession broadly consists of 『teaching』, 『housing』, and 『accompanying persons』 according to the description of the teachers of one-class public kindergartens First, with regard to 『teaching』 the teachers of one-class public kindergartens go through desolate feelings while they teach children of mixed-age. Nonetheless, they gradually brace themselves up, have family-like relations with their children, actively exercise their own intention of not being 'a babe in the woods.' The characteristics of mixed-age class require the teachers of one-class public kindergartens to plan their teaching in a structured way, to secure various teaching-learning materials, and to thoroughly prepare their teaching. In reality, heavy teaching and office work keeps the teachers from giving ability-appropriate effective lessons. The teachers go over these difficulties, however, by finding out a breakthrough in which older children learn patience and care for younger children, while younger children get learning and experiencing models from older children. Additionally, the teachers and children of one-class public kindergartens keep their relationships very affective and family-like ones. Much worth and accomplishment the teachers feel while watching their children's growth seem to be one of the main sources that the teachers busy in doing hard work manage their teaching profession. Despite of the working conditions where teachers tend to be 'a babe in the woods,' the teachers resist settling into their routines, try to enrich their teaching profession by opening their classes, and try to operate joint curriculum through discussing with teachers of nearby kindergartens. Second, for the 『housing』 the teachers of one-class public kindergartens have the conflicts and difficulties of handling primary school's work as well as kindergarten's whole work, the merit of administering the kindergarten autonomously, and the enthusiasm for strengthening and heightening kindergarten education. The teachers of one-class public kindergartens solely treat all the work including child recruiting, advancing educational events, and receiving and sending official documents. The affiliated director and vice-director just do external decision-making, while the practical administrations of kindergarten are mostly left in the hands of the teachers. This working condition cause the teachers to feel not only the difficulties in planning and operating various work but also the conflicts that they have insufficient time to prepare and research their lessons. What is worse, their difficulties are doubled by the work of primary school. The teachers, at first, get negative perceptions and attitude when kindergarten curriculum have to follow the schedule of primary schools' curriculum. But they again try to resolve this problem in intelligent and flexible ways. Luckily, many teachers of one-class public kindergartens have actual authority over administering kindergarten. This means that they can exercise their autonomy in educating children in accordance with their own educational viewpoint and philosophy. Furthermore, compared with the teachers of many-class kindergartens, they feel less psychological stress coming from the interpersonal relations and exercise their own decision more often. Surprisingly enough, the teachers of one-class public kindergartens which are mostly located in farming and fishing villages make every effort for their kindergartens not to be closed due to the child shortage and show their strong wills by commuting their children using their cars. Third, regarding 『accompanying people』 the teachers of one-class public kindergartens have parents who recognize the difficulties teachers have and help them overcome those difficulties. The teachers manage their interpersonal relations with the teachers of primary school by emphasizing bright sides. They also have the interpersonal relations with the director and vice-director who provide the teachers with warm encouragement and support, though lack the backups for curriculum administration. The teachers and parents of one-class public kindergartens get along with family-like affection, since they show deep gratitude to each other as well as understand each other's difficulties and effort. The teachers with heavy work can manage their teaching profession mainly thanks to the fact that the teachers feel much worth and accomplishments while observing their children's growth and get clear recognitions and much encouragement and support from parents. The teachers' relations with primary schools' teachers have some limitations because they don't have enough time to interact, sympathize, and understand each other, although they work in the same schools. The teachers go over these limitations, however, by realizing that they share and use primary schools' human and material resources while providing primary schools with their own human resources. The practical roles of director and vice-director are left into the hands of the teachers, since most of the affiliated director and vice-director don't have any specialty in early childhood education. The affiliated director and vice-director reveal some limitations of understanding kindergarten curriculum and supporting for kindergarten administration such as teaching activities, educational inspection, in-service training, educational environment, and teaching aids and materials. Some of the affiliated director and vice-director, depending upon their personality or educational viewpoint, provide strong support for commodity, transportation, and environmental improvement. With these encouragement and support, the teachers of one-class public kindergartens redefine their roles, feel heavy responsibility, and endeavor to do their duties.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.