국 문 초 록
복지차원에서의 노인교육 활성화방안
-평생교육을 중심으로-
경희대학교 행정대학원
사획복지학과
박현숙
전 세계적으로 노령화가 가속화되면서 평생교육과 사회복지의 차원에서 노인을 위한 교육복지의 문제가 매우 중요한 사안으로 대두되고 있다.
우리나라의 경우 지금까지 주로 노인문제 특히, 노인을 위한 교육문제는 선언적 차원에서 그 중요성만이 강조되어왔을 뿐, 실제적인 노인문제에서의 사회적 관심 제고나 교육적 정책 수립은 청소년이나 여성문제, 노동문제 등 여타 사회문제에 비해 주 관심사로 부각되지 못한 채 사각지대에 방치되어 왔었음을 부인할 수 없 을 것이다. 노령인구의 급증 추세는 노인문제의 심각성에 비추어 볼 때 최근 우리나라에서도 노인문제에 대한 관심이 교육복지분야를 중심으로 크게 증대 되어 지고 있다.
이렇듯 우리 사회의 노인의 수는 증가되고 있고 노인의 학력, 경제력, 사회참여도 역시 같이 증가하고 있다. 학력과 부와 건강 등을 가진 노인의 수가 증가함에 따라 요구되어지는 복지의 종류도 다양하고 세분화 되어지고 있다.
이 연구에서는 경제력과 학식 등을 가진 또 다른 노년층을 대상으로 여가 생활에 필요한 교육 뿐 아니라 교육의 재 교육을 통해 제 2, 제 3의 인생의 길을 열어 주는데 그 목적이 있다고 하겠다.
목적달성을 위해서 고령사회를 이해하고 노인에 대한 이론을 정리해 보며 노인의 특성을 살펴본 후 현존하는 ...
국 문 초 록
복지차원에서의 노인교육 활성화방안
-평생교육을 중심으로-
경희대학교 행정대학원
사획복지학과
박현숙
전 세계적으로 노령화가 가속화되면서 평생교육과 사회복지의 차원에서 노인을 위한 교육복지의 문제가 매우 중요한 사안으로 대두되고 있다.
우리나라의 경우 지금까지 주로 노인문제 특히, 노인을 위한 교육문제는 선언적 차원에서 그 중요성만이 강조되어왔을 뿐, 실제적인 노인문제에서의 사회적 관심 제고나 교육적 정책 수립은 청소년이나 여성문제, 노동문제 등 여타 사회문제에 비해 주 관심사로 부각되지 못한 채 사각지대에 방치되어 왔었음을 부인할 수 없 을 것이다. 노령인구의 급증 추세는 노인문제의 심각성에 비추어 볼 때 최근 우리나라에서도 노인문제에 대한 관심이 교육복지분야를 중심으로 크게 증대 되어 지고 있다.
이렇듯 우리 사회의 노인의 수는 증가되고 있고 노인의 학력, 경제력, 사회참여도 역시 같이 증가하고 있다. 학력과 부와 건강 등을 가진 노인의 수가 증가함에 따라 요구되어지는 복지의 종류도 다양하고 세분화 되어지고 있다.
이 연구에서는 경제력과 학식 등을 가진 또 다른 노년층을 대상으로 여가 생활에 필요한 교육 뿐 아니라 교육의 재 교육을 통해 제 2, 제 3의 인생의 길을 열어 주는데 그 목적이 있다고 하겠다.
목적달성을 위해서 고령사회를 이해하고 노인에 대한 이론을 정리해 보며 노인의 특성을 살펴본 후 현존하는 실버 프로그램을 되짚어 보면서 보완점을 찾고 향후 발전을 위한 프로그램 제안을 해 봄으로써 노인교육복지 프로그램의 개발과 발전을 위한 기초가 되도록 하려 한다.
첫째, 복지차원에서의 노인교육의 이론적 배경조사를 통해 고령화 사회를 정리하고 세계의 고령화와 우리나라의 고령화에 대해 비교해 보며 노인의 특성에 관한 이론들도 정리한다.
둘째, 사회복지관점에서의 노인복지와 평생교육의 관점에서의 노인복지를 비교함으로써 노인교육복지에 대한 새로운 시각을 갖도록 한다.
셋째, 노인교육기관에 관한 현황을 분석해보고 노인교육프로그램에 대한 특성도 분석해 본다.
마지막으로 활성화 및 실천화를 위한 방안으로 교육기관과 복지사, 지역사회 등 제 역할 등에 대해 조사 정리한다.
본 연구에서는 문헌연구를 통해 선행조사를 실시하였으며, 통계청자료를 적극 활용하여 통계자료를 재해석하고, 현존하는 실버대상기관의 프로그램을 조사하여 운영현황에 대해 조사 정리하였다.
조사 결과 고학력 노인은 증가하고 있으나 기관의 진화나 프로그램의 향상은 제자리 걸음을 하고 있는 실정이었다. 프로그램의 질적 향상과 기관의 변화, 정부의 지원, 노인의 특성을 파악하여 욕구를 채워 줄 수 있는 복지 양성이 시급한 문제로 대두되었으며, 노인을 둘러싼 문제해결을 위한 대안으로 교육복지의 적극 활용이 필요함을 인식할 수 있었다.
이러한 문제점들을 해결하기 위해서는 첫째, 외국의 고령화 성공사례를 분석하고 우리의 환경에 맞춰 재구성하는 것이다.
둘째, 노인의 특성을 파악하고 욕구조사를 통해 필요한 교육, 원하는 교육을 실시 할 수 있는 교육복지서비스를 체계적으로 제공하는 것이다.
셋째, 노인교육 프로그램의 질적 향상과 다양화, 구체화, 보편화 할 수 있는 작업을 실시해야 할 것이다.
넷째, 복지차원에서의 노인교육 제공을 전담할 노인교육복지사를 양성해야 할 것이다. 노인에 대한 공부를 하고 복지학을 전공한 자를 채용해 실습과 교육을 통해 차별화된 노인교육을 제공해야 할 것이다.
다섯째, 지역사회의 역할도 중요하다. 지역사회의 지원이 늘어나야 할 것이며, 지역노인에게 지역의 특색을 살려 그 지역에 적합한 프로그램을 제공하고 지역내 학습 기관들과의 연계를 통해 시설적 보완을 해야 할 것이며 지역과의 네트워크 확충에 힘써야 할 것이다. 덧붙여 지역사회 뿐 아니라 정부의 적극적인 지원도 이루어져야 할 것이다.
이 밖에도 무엇보다 시급한 것은 노인이 되면 일선에서 물러나야 한다는 생각이 들게 만드는 사회구조가 변화를 가져야 할 것이며 노인의 의식개선도 시급한 개선 사항이라 생각해 본다.
국 문 초 록
복지차원에서의 노인교육 활성화방안
-평생교육을 중심으로-
경희대학교 행정대학원
사획복지학과
박현숙
전 세계적으로 노령화가 가속화되면서 평생교육과 사회복지의 차원에서 노인을 위한 교육복지의 문제가 매우 중요한 사안으로 대두되고 있다.
우리나라의 경우 지금까지 주로 노인문제 특히, 노인을 위한 교육문제는 선언적 차원에서 그 중요성만이 강조되어왔을 뿐, 실제적인 노인문제에서의 사회적 관심 제고나 교육적 정책 수립은 청소년이나 여성문제, 노동문제 등 여타 사회문제에 비해 주 관심사로 부각되지 못한 채 사각지대에 방치되어 왔었음을 부인할 수 없 을 것이다. 노령인구의 급증 추세는 노인문제의 심각성에 비추어 볼 때 최근 우리나라에서도 노인문제에 대한 관심이 교육복지분야를 중심으로 크게 증대 되어 지고 있다.
이렇듯 우리 사회의 노인의 수는 증가되고 있고 노인의 학력, 경제력, 사회참여도 역시 같이 증가하고 있다. 학력과 부와 건강 등을 가진 노인의 수가 증가함에 따라 요구되어지는 복지의 종류도 다양하고 세분화 되어지고 있다.
이 연구에서는 경제력과 학식 등을 가진 또 다른 노년층을 대상으로 여가 생활에 필요한 교육 뿐 아니라 교육의 재 교육을 통해 제 2, 제 3의 인생의 길을 열어 주는데 그 목적이 있다고 하겠다.
목적달성을 위해서 고령사회를 이해하고 노인에 대한 이론을 정리해 보며 노인의 특성을 살펴본 후 현존하는 실버 프로그램을 되짚어 보면서 보완점을 찾고 향후 발전을 위한 프로그램 제안을 해 봄으로써 노인교육복지 프로그램의 개발과 발전을 위한 기초가 되도록 하려 한다.
첫째, 복지차원에서의 노인교육의 이론적 배경조사를 통해 고령화 사회를 정리하고 세계의 고령화와 우리나라의 고령화에 대해 비교해 보며 노인의 특성에 관한 이론들도 정리한다.
둘째, 사회복지관점에서의 노인복지와 평생교육의 관점에서의 노인복지를 비교함으로써 노인교육복지에 대한 새로운 시각을 갖도록 한다.
셋째, 노인교육기관에 관한 현황을 분석해보고 노인교육프로그램에 대한 특성도 분석해 본다.
마지막으로 활성화 및 실천화를 위한 방안으로 교육기관과 복지사, 지역사회 등 제 역할 등에 대해 조사 정리한다.
본 연구에서는 문헌연구를 통해 선행조사를 실시하였으며, 통계청자료를 적극 활용하여 통계자료를 재해석하고, 현존하는 실버대상기관의 프로그램을 조사하여 운영현황에 대해 조사 정리하였다.
조사 결과 고학력 노인은 증가하고 있으나 기관의 진화나 프로그램의 향상은 제자리 걸음을 하고 있는 실정이었다. 프로그램의 질적 향상과 기관의 변화, 정부의 지원, 노인의 특성을 파악하여 욕구를 채워 줄 수 있는 복지 양성이 시급한 문제로 대두되었으며, 노인을 둘러싼 문제해결을 위한 대안으로 교육복지의 적극 활용이 필요함을 인식할 수 있었다.
이러한 문제점들을 해결하기 위해서는 첫째, 외국의 고령화 성공사례를 분석하고 우리의 환경에 맞춰 재구성하는 것이다.
둘째, 노인의 특성을 파악하고 욕구조사를 통해 필요한 교육, 원하는 교육을 실시 할 수 있는 교육복지서비스를 체계적으로 제공하는 것이다.
셋째, 노인교육 프로그램의 질적 향상과 다양화, 구체화, 보편화 할 수 있는 작업을 실시해야 할 것이다.
넷째, 복지차원에서의 노인교육 제공을 전담할 노인교육복지사를 양성해야 할 것이다. 노인에 대한 공부를 하고 복지학을 전공한 자를 채용해 실습과 교육을 통해 차별화된 노인교육을 제공해야 할 것이다.
다섯째, 지역사회의 역할도 중요하다. 지역사회의 지원이 늘어나야 할 것이며, 지역노인에게 지역의 특색을 살려 그 지역에 적합한 프로그램을 제공하고 지역내 학습 기관들과의 연계를 통해 시설적 보완을 해야 할 것이며 지역과의 네트워크 확충에 힘써야 할 것이다. 덧붙여 지역사회 뿐 아니라 정부의 적극적인 지원도 이루어져야 할 것이다.
이 밖에도 무엇보다 시급한 것은 노인이 되면 일선에서 물러나야 한다는 생각이 들게 만드는 사회구조가 변화를 가져야 할 것이며 노인의 의식개선도 시급한 개선 사항이라 생각해 본다.
ABSRACT
Research On Better Education On Seniors In Viewpoints Of Welfare
-Focused on Lifelong education-
Administration Graduate School of Kyonghi University
Majoring in Social Welfare Science
Park Hyun-suk
As the aging society has been accelerating all across the globe, the problems of e...
ABSRACT
Research On Better Education On Seniors In Viewpoints Of Welfare
-Focused on Lifelong education-
Administration Graduate School of Kyonghi University
Majoring in Social Welfare Science
Park Hyun-suk
As the aging society has been accelerating all across the globe, the problems of educational welfare for seniors appear as one of very important agenda, in the aspects of lifelong education and social welfare.
In the case of South Korea, problems surrounding seniors, and especially, educational problems for seniors have, formally received the important attention, up to now. But, strictly speaking, the problems surrounding seniors are left in zones remote out of human rights, raising no main concerns in the respect of social and educational policies, compared with juvenile, women and labor problems and etc. This is the indisputable fact. The serious problem surrounding a recently surging number of seniors population breeds South Korea to become concerned mainly about educational welfare fields as to the problems of seniors.
The emergence of a rising number of seniors in South Korean society is accompanied by the concern with educational experiences, productivity and social participations that seniors have. The advance of the number of the highly-educated/ rich/ and healthy seniors gives rise to a wide variety of sub-dived sorts of welfare.
This aim of this research thesis is at providing the financially competent and highly-educated seniors with reeducational training necessary for opening the second and third ways of life, not to mention educational training on leisure activities.
In order to attain this goal, this thesis attempted to understand the aging society, formulate theories on seniors, and explore the characteristics of seniors. And then, this sought to reexamine 'Silver programs for seniors, and seek improvement measures, and propose programs for the better seniors welfare, as part of a bid to lay the basic framework on the high-quality programs.
In the first place, this research thesis was intended to make a review on the aging society based on researches on theoretical factors and backgrounds of the education on seniors, and make the comparative analysis on the aging society of the entire world and South Korea and to systemize theories on traits that seniors have.
Second, this thesis was intended to broaden the viewpoints of 'educational welfare for seniors, in comparison with 'welfare for the aged seniors from the perspectives of social welfare and lifelong education, respectively.
Third, this was meant to conduct the analysis on educational institutions for seniors and educational programs for seniors.
Lastly, this thesis was meant to study and summarize about roles and functions of educational institutions, social workers and local community, as part of a bid to revitalize the practical standpoint of welfare for seniors
In addition to these, this research thesis studied preceding study on the basis of literary researches and data. And, this thesis used statistical data, most of all, and based on it, reinterpreted such data in different viewpoints and contexts and observed and researched the ongoing situations through various programs in Silver agencies for seniors.
The analytic research results showed that while seniors of highly educated levels were steadily rising, while agencies and programs for seniors remained status-quo.
At this point, it is a pressing task to study the changing aspects of programs in qualitative terms, and governmental supports and characteristics attributes of seniors, and raise welfare appropriate for satisfying needs seniors. In this regard, making the active approach to educational welfare is unavoidable as an alternative to deal with problems surrounding seniors.
As solutions to these problems surrounding the aging society, the following five factors need to be adopted.
First, it is important to analyze successful cases of the aging society in foreign countries, and reconstruct and pattern the cases after situations in South Korea.
Second, it is important to find out the characteristics and provide systemic educational welfare services to accept the introduction of education that seniors want to receive, through the survey of their needs.
Third, it is recommended to implement education training or activities right for improving/ diversifying/ and universalizing the qualities of educational programs for seniors.
Fourth, it is advisable to foster what's called 'social workers for educational training for the aged'. Specifically, it is necessary to employ those who studied about theories of seniors and majored in welfare science, and then offer them curriculum seniors different and unique from the past, through training practice.
Lastly, it is of importance for the local community to intervene in educational activities for seniors. In details, it is essential to increase supports from the local community, provide seniors with programs right for local traits, and to rebuild social welfare agencies or settlements for seniors through links with local educational training centers, and furthermore, extend networks. As well as the local community, the government ought to provide active support for it.
It is, above all, urgent to restructure the social organizations and systems, where instigate us to think that all seniors have to retire from their work. Also, the awareness of seniors must be urgently improved.
ABSRACT
Research On Better Education On Seniors In Viewpoints Of Welfare
-Focused on Lifelong education-
Administration Graduate School of Kyonghi University
Majoring in Social Welfare Science
Park Hyun-suk
As the aging society has been accelerating all across the globe, the problems of educational welfare for seniors appear as one of very important agenda, in the aspects of lifelong education and social welfare.
In the case of South Korea, problems surrounding seniors, and especially, educational problems for seniors have, formally received the important attention, up to now. But, strictly speaking, the problems surrounding seniors are left in zones remote out of human rights, raising no main concerns in the respect of social and educational policies, compared with juvenile, women and labor problems and etc. This is the indisputable fact. The serious problem surrounding a recently surging number of seniors population breeds South Korea to become concerned mainly about educational welfare fields as to the problems of seniors.
The emergence of a rising number of seniors in South Korean society is accompanied by the concern with educational experiences, productivity and social participations that seniors have. The advance of the number of the highly-educated/ rich/ and healthy seniors gives rise to a wide variety of sub-dived sorts of welfare.
This aim of this research thesis is at providing the financially competent and highly-educated seniors with reeducational training necessary for opening the second and third ways of life, not to mention educational training on leisure activities.
In order to attain this goal, this thesis attempted to understand the aging society, formulate theories on seniors, and explore the characteristics of seniors. And then, this sought to reexamine 'Silver programs for seniors, and seek improvement measures, and propose programs for the better seniors welfare, as part of a bid to lay the basic framework on the high-quality programs.
In the first place, this research thesis was intended to make a review on the aging society based on researches on theoretical factors and backgrounds of the education on seniors, and make the comparative analysis on the aging society of the entire world and South Korea and to systemize theories on traits that seniors have.
Second, this thesis was intended to broaden the viewpoints of 'educational welfare for seniors, in comparison with 'welfare for the aged seniors from the perspectives of social welfare and lifelong education, respectively.
Third, this was meant to conduct the analysis on educational institutions for seniors and educational programs for seniors.
Lastly, this thesis was meant to study and summarize about roles and functions of educational institutions, social workers and local community, as part of a bid to revitalize the practical standpoint of welfare for seniors
In addition to these, this research thesis studied preceding study on the basis of literary researches and data. And, this thesis used statistical data, most of all, and based on it, reinterpreted such data in different viewpoints and contexts and observed and researched the ongoing situations through various programs in Silver agencies for seniors.
The analytic research results showed that while seniors of highly educated levels were steadily rising, while agencies and programs for seniors remained status-quo.
At this point, it is a pressing task to study the changing aspects of programs in qualitative terms, and governmental supports and characteristics attributes of seniors, and raise welfare appropriate for satisfying needs seniors. In this regard, making the active approach to educational welfare is unavoidable as an alternative to deal with problems surrounding seniors.
As solutions to these problems surrounding the aging society, the following five factors need to be adopted.
First, it is important to analyze successful cases of the aging society in foreign countries, and reconstruct and pattern the cases after situations in South Korea.
Second, it is important to find out the characteristics and provide systemic educational welfare services to accept the introduction of education that seniors want to receive, through the survey of their needs.
Third, it is recommended to implement education training or activities right for improving/ diversifying/ and universalizing the qualities of educational programs for seniors.
Fourth, it is advisable to foster what's called 'social workers for educational training for the aged'. Specifically, it is necessary to employ those who studied about theories of seniors and majored in welfare science, and then offer them curriculum seniors different and unique from the past, through training practice.
Lastly, it is of importance for the local community to intervene in educational activities for seniors. In details, it is essential to increase supports from the local community, provide seniors with programs right for local traits, and to rebuild social welfare agencies or settlements for seniors through links with local educational training centers, and furthermore, extend networks. As well as the local community, the government ought to provide active support for it.
It is, above all, urgent to restructure the social organizations and systems, where instigate us to think that all seniors have to retire from their work. Also, the awareness of seniors must be urgently improved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.