물류 산업의 핵심적인 역할을 수행하는 영업용 물류센터는 고객의 주문에 따라 제품의 입고로부터 보관 및 출고까지 이루어지는 프로세스를 수행하는 곳이다. 대부분의 기업들은 수익 창출 및 원가 절감을 목표로 물류센터의 지속적인 운영 개선 활동을 전개하고 있다. 이러한 물류센터는 물동량, 보관 품목에 따라 물적 흐름이 상이하기 때문에, 물류 경로의 최소화를 가능하게 하는 레이아웃 배치를 통한 효율적인 운용이 이루어져야 한다. 그러나 신규 물류센터의 건립, 보관 품목의 변경이나 프로세스 개선에 의하여 레이아웃 배치가 필요한 경우, 가장 짧은 물류 경로 설정을 위한 체계적 방법론을 제공하는 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 물류센터를 대상으로 제품 물동량, 제품군에 따른 레이아웃(I, L, U 타입) 형태별 최단 경로 설계를 위한 모델을 개발하였으며, 구체적으로 첫째, 물류센터 유형별 프로세스의 ...
물류 산업의 핵심적인 역할을 수행하는 영업용 물류센터는 고객의 주문에 따라 제품의 입고로부터 보관 및 출고까지 이루어지는 프로세스를 수행하는 곳이다. 대부분의 기업들은 수익 창출 및 원가 절감을 목표로 물류센터의 지속적인 운영 개선 활동을 전개하고 있다. 이러한 물류센터는 물동량, 보관 품목에 따라 물적 흐름이 상이하기 때문에, 물류 경로의 최소화를 가능하게 하는 레이아웃 배치를 통한 효율적인 운용이 이루어져야 한다. 그러나 신규 물류센터의 건립, 보관 품목의 변경이나 프로세스 개선에 의하여 레이아웃 배치가 필요한 경우, 가장 짧은 물류 경로 설정을 위한 체계적 방법론을 제공하는 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 물류센터를 대상으로 제품 물동량, 제품군에 따른 레이아웃(I, L, U 타입) 형태별 최단 경로 설계를 위한 모델을 개발하였으며, 구체적으로 첫째, 물류센터 유형별 프로세스의 모델 구축, 둘째, 입고부터 출고 시점까지 물류프로세스 시간단축과 경로 모형 분석, 마지막으로, 시뮬레이션 기법을 적용한 사례 연구를 통한 유효성 검증을 수행하였다. 본 논문의 연구 결과는 U형 모델이 L형과 I형 대비 프로세스 시간이 단축된 결과 값이 도출되었다. 하지만 U형 모델은 일반적으로 외부환경과 많은 영향력을 받기 때문에 L형 모델을 선택의 가능성도 높다. 본 연구가 신규 물류센터에 고객사별 물동량 조사 결과에 따라 물류 경로를 결정하기 위하여 활용되며, 기존 물류센터에서 이동 경로 변경에도 활용될 수 있기를 기대한다.
물류 산업의 핵심적인 역할을 수행하는 영업용 물류센터는 고객의 주문에 따라 제품의 입고로부터 보관 및 출고까지 이루어지는 프로세스를 수행하는 곳이다. 대부분의 기업들은 수익 창출 및 원가 절감을 목표로 물류센터의 지속적인 운영 개선 활동을 전개하고 있다. 이러한 물류센터는 물동량, 보관 품목에 따라 물적 흐름이 상이하기 때문에, 물류 경로의 최소화를 가능하게 하는 레이아웃 배치를 통한 효율적인 운용이 이루어져야 한다. 그러나 신규 물류센터의 건립, 보관 품목의 변경이나 프로세스 개선에 의하여 레이아웃 배치가 필요한 경우, 가장 짧은 물류 경로 설정을 위한 체계적 방법론을 제공하는 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 물류센터를 대상으로 제품 물동량, 제품군에 따른 레이아웃(I, L, U 타입) 형태별 최단 경로 설계를 위한 모델을 개발하였으며, 구체적으로 첫째, 물류센터 유형별 프로세스의 모델 구축, 둘째, 입고부터 출고 시점까지 물류프로세스 시간단축과 경로 모형 분석, 마지막으로, 시뮬레이션 기법을 적용한 사례 연구를 통한 유효성 검증을 수행하였다. 본 논문의 연구 결과는 U형 모델이 L형과 I형 대비 프로세스 시간이 단축된 결과 값이 도출되었다. 하지만 U형 모델은 일반적으로 외부환경과 많은 영향력을 받기 때문에 L형 모델을 선택의 가능성도 높다. 본 연구가 신규 물류센터에 고객사별 물동량 조사 결과에 따라 물류 경로를 결정하기 위하여 활용되며, 기존 물류센터에서 이동 경로 변경에도 활용될 수 있기를 기대한다.
The logistics center used for the purpose of sales performs the process from product warehousing to delivery according to customers' order. Most of enterprises develop activities of operation improvement for profit creating and cost reduction. To effectively operate the logistics center, it has to b...
The logistics center used for the purpose of sales performs the process from product warehousing to delivery according to customers' order. Most of enterprises develop activities of operation improvement for profit creating and cost reduction. To effectively operate the logistics center, it has to be minimized the logistics route which requires to devise an effective lay-out. However, the real study has not been sufficient to support the newly established logistics center and change of custody product or new layout for process improvement. This study conducts the several tests as developing the model for the shortest route establishment per each product types of layout (I, L, U type) and product mobilization quantification, specifically 1) establishing the each types of logistics center 2) analysis model for processing time of logistics and route 3) a simulation case study through the validity verification. This study is able to induce the result value from each model of U, L, I. However, it is highly chance to select L model rather U because this model is influenced by external environment. This study will be utilized for determining the logistics route according as the result of survey with regards to logistics mobilization quantity by each customer at new logistics center and layout re-arrangement due to flow change on the existing centers.
The logistics center used for the purpose of sales performs the process from product warehousing to delivery according to customers' order. Most of enterprises develop activities of operation improvement for profit creating and cost reduction. To effectively operate the logistics center, it has to be minimized the logistics route which requires to devise an effective lay-out. However, the real study has not been sufficient to support the newly established logistics center and change of custody product or new layout for process improvement. This study conducts the several tests as developing the model for the shortest route establishment per each product types of layout (I, L, U type) and product mobilization quantification, specifically 1) establishing the each types of logistics center 2) analysis model for processing time of logistics and route 3) a simulation case study through the validity verification. This study is able to induce the result value from each model of U, L, I. However, it is highly chance to select L model rather U because this model is influenced by external environment. This study will be utilized for determining the logistics route according as the result of survey with regards to logistics mobilization quantity by each customer at new logistics center and layout re-arrangement due to flow change on the existing centers.
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