본 논문에서는 제 7차 교육과정에서의 과학과 과목의 교육목표와 성격을 알아보고, 고등학교 물리와 대학교 일반물리학의 연계성이 적절하게 이루어지고 있는지 확인하기 위하여 고등학교 물리와 대학 일반물리학 체제의 연계성을 비교하였으며, 설문조사를 통하여 현재 고등학교 물리교육에 대한 교육현황에 대해 파악해보고 물리교육의 바람직한 물리 교육방법을 연구 하였다. 고등학교에서의 물리교육 방법에 대한 설문조사에서 대학생과 물리교사의 의견을 종합하여 분석한 결과, 현재의 암기중심과 문제풀이 중심의 교육방법에서 탈피하여 개념 중심 교육으로의 전환...
본 논문에서는 제 7차 교육과정에서의 과학과 과목의 교육목표와 성격을 알아보고, 고등학교 물리와 대학교 일반물리학의 연계성이 적절하게 이루어지고 있는지 확인하기 위하여 고등학교 물리와 대학 일반물리학 체제의 연계성을 비교하였으며, 설문조사를 통하여 현재 고등학교 물리교육에 대한 교육현황에 대해 파악해보고 물리교육의 바람직한 물리 교육방법을 연구 하였다. 고등학교에서의 물리교육 방법에 대한 설문조사에서 대학생과 물리교사의 의견을 종합하여 분석한 결과, 현재의 암기중심과 문제풀이 중심의 교육방법에서 탈피하여 개념 중심 교육으로의 전환이 절실하게 필요함을 알 수 있었으며, 개념 중심 교육이 물리교육의 올바른 방향이며, 이공계 전공을 준비하고 공부하는 학생들의 창의력과 과학적 사고 능력을 증진시킬 수 있는 개선책 중 하나로 판단되었다. 학습 내용의 연계성을 적절히 유지하기 위하여 현재 심화선택 과정으로 인해 “물리I”만 이수하고 대학에 진학하게 되는 과정을 없애는 제도적 개선이 필요하며 이공계를 진학하는 학생들을 위해 고등학교 과정 물리의 수직적 연계의 보완이 필요한 것으로 판단 되었다. 즉, 심화선택 과정인 "12학년 물리II" 과정을 이수하지 않은 학생들 중 이공계 전공을 희망하는 학생에게는 현재 운영되고 있는 대학과목 선이수(UP-University level Program)제도와 유사한 제도를 만들어 대학 입학 전에 반드시 일반물리학에 해당하는 과정을 수강하도록 유도하는 제도적 장치마련도 필요하다고 생각한다.
본 논문에서는 제 7차 교육과정에서의 과학과 과목의 교육목표와 성격을 알아보고, 고등학교 물리와 대학교 일반물리학의 연계성이 적절하게 이루어지고 있는지 확인하기 위하여 고등학교 물리와 대학 일반물리학 체제의 연계성을 비교하였으며, 설문조사를 통하여 현재 고등학교 물리교육에 대한 교육현황에 대해 파악해보고 물리교육의 바람직한 물리 교육방법을 연구 하였다. 고등학교에서의 물리교육 방법에 대한 설문조사에서 대학생과 물리교사의 의견을 종합하여 분석한 결과, 현재의 암기중심과 문제풀이 중심의 교육방법에서 탈피하여 개념 중심 교육으로의 전환이 절실하게 필요함을 알 수 있었으며, 개념 중심 교육이 물리교육의 올바른 방향이며, 이공계 전공을 준비하고 공부하는 학생들의 창의력과 과학적 사고 능력을 증진시킬 수 있는 개선책 중 하나로 판단되었다. 학습 내용의 연계성을 적절히 유지하기 위하여 현재 심화선택 과정으로 인해 “물리I”만 이수하고 대학에 진학하게 되는 과정을 없애는 제도적 개선이 필요하며 이공계를 진학하는 학생들을 위해 고등학교 과정 물리의 수직적 연계의 보완이 필요한 것으로 판단 되었다. 즉, 심화선택 과정인 "12학년 물리II" 과정을 이수하지 않은 학생들 중 이공계 전공을 희망하는 학생에게는 현재 운영되고 있는 대학과목 선이수(UP-University level Program)제도와 유사한 제도를 만들어 대학 입학 전에 반드시 일반물리학에 해당하는 과정을 수강하도록 유도하는 제도적 장치마련도 필요하다고 생각한다.
Examines the training objective and character of science and subject from 7th education course from the present paper, the connectedness of high school physics and university general physics appropriately, are become accomplished, in order to confirm compared the connectedness of high school physics...
Examines the training objective and character of science and subject from 7th education course from the present paper, the connectedness of high school physics and university general physics appropriately, are become accomplished, in order to confirm compared the connectedness of high school physics and university general physics setup, question investigation led and a desirable physical instructional method about educational present condition currently about high school physical education tries to grasp physical education researched. About physical instructional method from the high school synthesizes the opinion of the college student and teacher physics from question investigation and the result which analyzes from instructional method in the memorizing center and the problematic explaining center of present time, exuviates and the conversion in conceptual central education earnestly, was necessary there to be a possibility of knowing, a direction where the conceptual central education physical education is proper was, prepared the science and engineering department military merit and with one in the reform measure will be able to increase the originality and a scientific accident ability of the students whom studies was judged. In order appropriately to maintain the connectedness of studying contents was caused by with current deepening selective process and “physical I” challenge entered upon studies the institutional improvement which removes the process was necessary and for the students who enter upon studies the science and engineering department with the fact that the complement of vertical connection of high school process physics is necessary was judged to the university. Namely, " where is a deepening selective process; 12 grade physics II" Middle of the students process two currently the university subject line which is operated (UP-University level Program) systems and organizes the system which is similar in the student who hopes the science and engineering department military merit and before college admission thinks that certainly also the institutional system preparation which the possibility fall atlas induces the process which corresponds to a general physics is necessary.
Examines the training objective and character of science and subject from 7th education course from the present paper, the connectedness of high school physics and university general physics appropriately, are become accomplished, in order to confirm compared the connectedness of high school physics and university general physics setup, question investigation led and a desirable physical instructional method about educational present condition currently about high school physical education tries to grasp physical education researched. About physical instructional method from the high school synthesizes the opinion of the college student and teacher physics from question investigation and the result which analyzes from instructional method in the memorizing center and the problematic explaining center of present time, exuviates and the conversion in conceptual central education earnestly, was necessary there to be a possibility of knowing, a direction where the conceptual central education physical education is proper was, prepared the science and engineering department military merit and with one in the reform measure will be able to increase the originality and a scientific accident ability of the students whom studies was judged. In order appropriately to maintain the connectedness of studying contents was caused by with current deepening selective process and “physical I” challenge entered upon studies the institutional improvement which removes the process was necessary and for the students who enter upon studies the science and engineering department with the fact that the complement of vertical connection of high school process physics is necessary was judged to the university. Namely, " where is a deepening selective process; 12 grade physics II" Middle of the students process two currently the university subject line which is operated (UP-University level Program) systems and organizes the system which is similar in the student who hopes the science and engineering department military merit and before college admission thinks that certainly also the institutional system preparation which the possibility fall atlas induces the process which corresponds to a general physics is necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.