미술교과는 우리의 전통문화를 이해하고 애호하는 태도를 갖게하여 전통 미술에 대한 자긍심을 길러 미술문화창조에 기여하며, 나아가 전통미술에 대한 관심과 이해를 높일 수 있는 제재를 전 영역에서 강조하고, 이를 지도하도록 요구하고 있다. 또한 효과적인 재료와 기법을 제공해 주고 작업을 경험하게 함으로써, 미술활동을 통해 스스로의 문제를 선택하고 결정하는 태도를 기르도록 한다. 본 논문은 중학교 미술 교과의 전통 한지공예수업에 있어서 수업내용의 획일적인 한지 기법내용을 변화시키기 위한 방향을 모색하는데 목적을 두고 있다. 따라서 본 연구는 시대의 흐름에 따라 새로운 재료와 표현방법이 다양하게 도입되는 현 시대를 반영 했을 때, 우리의 전통 한지공예기법들을 고찰하여 잘 알려지지 않은 한지기법 중 줌치기법에 대해 살펴보고, 이것의 직접 표현경험을 제공하여 현대에 알맞은 한지공예를 구성하게 한다. 이로써 학생들에게 다양한 한지공예기법 활용에 대한 보다 폭넓은 미술 경험을 제공하고, 자유로운 줌치기법의 표현을 하게하여 창의적인 표현력을 기르도록 하는 것이다. 줌치기법은 한지공예기법의 한 장르로 한지의 성질을 이용하여 만드는 기법이다. 이를 흥미 유발시키는 교육으로의 전개할 필요성은 더욱 절실히 요구된다. 본 연구의 내용은 한지공예 교육에 있어서 소재로서의 한지의 일반적인 내용인 한지의 기원, 특성, 제작과정, 종류 및 재료와 공예의 종류에 대해서 알아보고 전통공예의 종류에서 한발 더 나아가 그동안 잘 알지 못했던 줌치기법에 대하여 자세히 조사하였다. 줌치기법의 유래, 정의, 일반 한지와 줌치기법을 이용한 줌치종이와의 비교, 그리고 다양하게 활용될 수 있음을 문헌연구로 고찰하였다. 중학교 제7차 교육과정 미술교과서를 중심으로 분석‧방안을 모색하였으며, 중학교 수준에서 학습할 수 있는 줌치기법 표현지도를 위한 지도안을 구안해 실제 수업에 적용하였다. 실제 수업 후 질문지법과 수업 결과물인 작품분석으로 학생들의 흥미도와 교육적 ...
미술교과는 우리의 전통문화를 이해하고 애호하는 태도를 갖게하여 전통 미술에 대한 자긍심을 길러 미술문화창조에 기여하며, 나아가 전통미술에 대한 관심과 이해를 높일 수 있는 제재를 전 영역에서 강조하고, 이를 지도하도록 요구하고 있다. 또한 효과적인 재료와 기법을 제공해 주고 작업을 경험하게 함으로써, 미술활동을 통해 스스로의 문제를 선택하고 결정하는 태도를 기르도록 한다. 본 논문은 중학교 미술 교과의 전통 한지공예수업에 있어서 수업내용의 획일적인 한지 기법내용을 변화시키기 위한 방향을 모색하는데 목적을 두고 있다. 따라서 본 연구는 시대의 흐름에 따라 새로운 재료와 표현방법이 다양하게 도입되는 현 시대를 반영 했을 때, 우리의 전통 한지공예기법들을 고찰하여 잘 알려지지 않은 한지기법 중 줌치기법에 대해 살펴보고, 이것의 직접 표현경험을 제공하여 현대에 알맞은 한지공예를 구성하게 한다. 이로써 학생들에게 다양한 한지공예기법 활용에 대한 보다 폭넓은 미술 경험을 제공하고, 자유로운 줌치기법의 표현을 하게하여 창의적인 표현력을 기르도록 하는 것이다. 줌치기법은 한지공예기법의 한 장르로 한지의 성질을 이용하여 만드는 기법이다. 이를 흥미 유발시키는 교육으로의 전개할 필요성은 더욱 절실히 요구된다. 본 연구의 내용은 한지공예 교육에 있어서 소재로서의 한지의 일반적인 내용인 한지의 기원, 특성, 제작과정, 종류 및 재료와 공예의 종류에 대해서 알아보고 전통공예의 종류에서 한발 더 나아가 그동안 잘 알지 못했던 줌치기법에 대하여 자세히 조사하였다. 줌치기법의 유래, 정의, 일반 한지와 줌치기법을 이용한 줌치종이와의 비교, 그리고 다양하게 활용될 수 있음을 문헌연구로 고찰하였다. 중학교 제7차 교육과정 미술교과서를 중심으로 분석‧방안을 모색하였으며, 중학교 수준에서 학습할 수 있는 줌치기법 표현지도를 위한 지도안을 구안해 실제 수업에 적용하였다. 실제 수업 후 질문지법과 수업 결과물인 작품분석으로 학생들의 흥미도와 교육적 기대효과를 검증하였다. 본 논문을 통하여 연구자는 미술수업에 있어서 교사는 수업의 매개자로서 다양하고 새로운 표현재료 및 표현기법을 학생들에게 제공해 주고 연결시켜주는 중요한 역할을 하여야 한다고 본다. 한지전통공예 교육에서 줌치 기법을 활용하여 학생들의 삶에 미적 감수성과 가치관 함양을 부여해 줄 수 있는 미술교육이 되었음 한다.
미술교과는 우리의 전통문화를 이해하고 애호하는 태도를 갖게하여 전통 미술에 대한 자긍심을 길러 미술문화창조에 기여하며, 나아가 전통미술에 대한 관심과 이해를 높일 수 있는 제재를 전 영역에서 강조하고, 이를 지도하도록 요구하고 있다. 또한 효과적인 재료와 기법을 제공해 주고 작업을 경험하게 함으로써, 미술활동을 통해 스스로의 문제를 선택하고 결정하는 태도를 기르도록 한다. 본 논문은 중학교 미술 교과의 전통 한지공예수업에 있어서 수업내용의 획일적인 한지 기법내용을 변화시키기 위한 방향을 모색하는데 목적을 두고 있다. 따라서 본 연구는 시대의 흐름에 따라 새로운 재료와 표현방법이 다양하게 도입되는 현 시대를 반영 했을 때, 우리의 전통 한지공예기법들을 고찰하여 잘 알려지지 않은 한지기법 중 줌치기법에 대해 살펴보고, 이것의 직접 표현경험을 제공하여 현대에 알맞은 한지공예를 구성하게 한다. 이로써 학생들에게 다양한 한지공예기법 활용에 대한 보다 폭넓은 미술 경험을 제공하고, 자유로운 줌치기법의 표현을 하게하여 창의적인 표현력을 기르도록 하는 것이다. 줌치기법은 한지공예기법의 한 장르로 한지의 성질을 이용하여 만드는 기법이다. 이를 흥미 유발시키는 교육으로의 전개할 필요성은 더욱 절실히 요구된다. 본 연구의 내용은 한지공예 교육에 있어서 소재로서의 한지의 일반적인 내용인 한지의 기원, 특성, 제작과정, 종류 및 재료와 공예의 종류에 대해서 알아보고 전통공예의 종류에서 한발 더 나아가 그동안 잘 알지 못했던 줌치기법에 대하여 자세히 조사하였다. 줌치기법의 유래, 정의, 일반 한지와 줌치기법을 이용한 줌치종이와의 비교, 그리고 다양하게 활용될 수 있음을 문헌연구로 고찰하였다. 중학교 제7차 교육과정 미술교과서를 중심으로 분석‧방안을 모색하였으며, 중학교 수준에서 학습할 수 있는 줌치기법 표현지도를 위한 지도안을 구안해 실제 수업에 적용하였다. 실제 수업 후 질문지법과 수업 결과물인 작품분석으로 학생들의 흥미도와 교육적 기대효과를 검증하였다. 본 논문을 통하여 연구자는 미술수업에 있어서 교사는 수업의 매개자로서 다양하고 새로운 표현재료 및 표현기법을 학생들에게 제공해 주고 연결시켜주는 중요한 역할을 하여야 한다고 본다. 한지전통공예 교육에서 줌치 기법을 활용하여 학생들의 삶에 미적 감수성과 가치관 함양을 부여해 줄 수 있는 미술교육이 되었음 한다.
Art textbooks are required to teach and encourage students to understand Korean traditional cultures and art, so that students can learn respectful manners to the culture and contribute to significant art creations within the pride of Korean traditional Art. In advance, students should have better u...
Art textbooks are required to teach and encourage students to understand Korean traditional cultures and art, so that students can learn respectful manners to the culture and contribute to significant art creations within the pride of Korean traditional Art. In advance, students should have better understanding with much interest throughout studying art textbooks that deliver aspects of Korean traditional art. Art textbooks are also expected to educate students to question and solve the problems themselves through suggested arts and craft activities that they can experience practical materials and techniques of Korean traditional art. This paper seeks out for efficient ways and directions to changethe standardized contents of Korean traditional paper craft in current middle school art textbooks. As the time goes by, new challengesare constantly introduced in materials and techniques of arts and craft. Accordingly, this study examines suitable ways to teach Korean traditional paper craft in modern times by exploring its traditional aspects, especially Jumchi technique, which is not as well known as the other ones. Furthermore, this study investigates educational methods to establish students’ creativity throughout the course that consists of Korean traditional paper art activities including exploration of Jumchi technique. Jumchi technique, a genre of Korean traditional paper craft, is a special way to use the nature of Korean paper. Teaching Jumchi technique in middle school is strongly recommended because the technique can possibly motivate students’ interest in Korean traditional art. This study provides general informationof Korean traditional paper such as its origin, kinds, characteristics as a craft material, and manufacturing process. In addition, through sufficient document studies, the study far examines Jumchi technique with its History and definition, various possible ways to apply itinto arts and craft, and significant difference between the regular Korean traditional paper and Jumchi paper. This paper analyzes the study by using the art textbook in the 7thmiddle school course of study. Representing the paper, the ways to teach Jumchi technique in middle school is applied to actually teaching middle school classes. As a result, the study is proved by questionnaireand analysis of students’ work that teaching Jumchi technique holds further possibilities to motivate students’interests and to fulfill educational expectations. Through this study, I address importance of teacher’s role in art education. As a mediator between students and contents of education, a teacher should provide students variety of materials and ways to express art. Middle school art teachers can allow students to find aesthetic sensibility and values in their lives by teaching them Korean paper craft, especially with use of Jumchi technique.
Art textbooks are required to teach and encourage students to understand Korean traditional cultures and art, so that students can learn respectful manners to the culture and contribute to significant art creations within the pride of Korean traditional Art. In advance, students should have better understanding with much interest throughout studying art textbooks that deliver aspects of Korean traditional art. Art textbooks are also expected to educate students to question and solve the problems themselves through suggested arts and craft activities that they can experience practical materials and techniques of Korean traditional art. This paper seeks out for efficient ways and directions to changethe standardized contents of Korean traditional paper craft in current middle school art textbooks. As the time goes by, new challengesare constantly introduced in materials and techniques of arts and craft. Accordingly, this study examines suitable ways to teach Korean traditional paper craft in modern times by exploring its traditional aspects, especially Jumchi technique, which is not as well known as the other ones. Furthermore, this study investigates educational methods to establish students’ creativity throughout the course that consists of Korean traditional paper art activities including exploration of Jumchi technique. Jumchi technique, a genre of Korean traditional paper craft, is a special way to use the nature of Korean paper. Teaching Jumchi technique in middle school is strongly recommended because the technique can possibly motivate students’ interest in Korean traditional art. This study provides general informationof Korean traditional paper such as its origin, kinds, characteristics as a craft material, and manufacturing process. In addition, through sufficient document studies, the study far examines Jumchi technique with its History and definition, various possible ways to apply itinto arts and craft, and significant difference between the regular Korean traditional paper and Jumchi paper. This paper analyzes the study by using the art textbook in the 7thmiddle school course of study. Representing the paper, the ways to teach Jumchi technique in middle school is applied to actually teaching middle school classes. As a result, the study is proved by questionnaireand analysis of students’ work that teaching Jumchi technique holds further possibilities to motivate students’interests and to fulfill educational expectations. Through this study, I address importance of teacher’s role in art education. As a mediator between students and contents of education, a teacher should provide students variety of materials and ways to express art. Middle school art teachers can allow students to find aesthetic sensibility and values in their lives by teaching them Korean paper craft, especially with use of Jumchi technique.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.