본 연구는 차문화 고찰을 위해 정치․경제․문화적으로 가장 독창적 발전을 이룬 조선 후기의 당대 문인들 중 가장 대표적인 다산 정약용과 추사 김정희의 詩ㆍ書ㆍ畵를 살펴보았다.
조선 후기는 우리 문화가 독창적으로 발전한 문예부흥기로, 당시의 문화를 선도하던 사대부들의 문인화를 비롯하여 중인계급인 화가의 그림에까지 風流世界와 仙的인 정신세계 그리고 자연과 더불어 하나가 되는 物我一致의 세계의 추구가 잘 드러났던 차 문화가 잘 나타나 있다.
다산은 道家思想과 陰陽思想, 中庸思想의 茶道觀을 가지고 있었으며, 강진에...
본 연구는 차문화 고찰을 위해 정치․경제․문화적으로 가장 독창적 발전을 이룬 조선 후기의 당대 문인들 중 가장 대표적인 다산 정약용과 추사 김정희의 詩ㆍ書ㆍ畵를 살펴보았다.
조선 후기는 우리 문화가 독창적으로 발전한 문예부흥기로, 당시의 문화를 선도하던 사대부들의 문인화를 비롯하여 중인계급인 화가의 그림에까지 風流世界와 仙的인 정신세계 그리고 자연과 더불어 하나가 되는 物我一致의 세계의 추구가 잘 드러났던 차 문화가 잘 나타나 있다.
다산은 道家思想과 陰陽思想, 中庸思想의 茶道觀을 가지고 있었으며, 강진에 유배되어 있을 때 만났던 아암과 초의 등 승려와 친분이 계기가 되어 차생활이 시작되었고 아암혜장을 만나면서 본격적으로 시작되었다. 그는 제다법까지 알고 있어 주민들에게 차를 만드는 제다법을 가르치기도 하였다. 18년간 유배생활을 마치고 강진을 떠날 때에는 「다신계」를 만들어 차인들과 교유를 계속 나누었을 만큼 차를 사랑하는 茶人이었다.
추사는 이른바 北學派의 巨擘으로 경학, 金石學, 文字學, 史學, 地理學, 天文學 등 광범위한 학문의 영역까지 두루 섭렵하였으며 특히 書道에서는 秋史體로 서예사상 至高의 경지를 이룩하였다. 차생활과 함께 깊어진 그의 예술정신은 詩ㆍ書ㆍ畵속에서 잘 드러나고 있으며, 학문과 예술을 대하는 자세에서 禪의 경지에 드는 수행의 과정을 볼 수 있다. 추사는 차를 마시며 정신을 맑게 하며 시상을 얻었고 학문과 예술의 경지를 끌어올렸으며 차생활 속에서 더 높은 경지의 茶道三昧에 들기도 하였다.
조선후기를 대표하는 최고의 학자이자 차를 좋아했던 다산과 추사는 몇 점의 차그림과 현판을 전하고 있다. 그들이 그린 차그림과 글 속에는 다양한 배경과 다양한 상황 속의 차문화를 볼 수 있다. 書畵를 즐기는 문인으로서 차를 매개로 하여 신분이나 종교에 관계없이 茶와 詩ㆍ書ㆍ畵를 생활화하였으며, 정신세계와 학문과 예술의 경지를 넓혀 차문화의 지평을 연 茶人이었고, 차를 주제로 詩ㆍ書ㆍ畵를 남길 만큼 차를 사랑했음을 알 수 있다.
詩ㆍ書ㆍ畵에 나타난 작품을 통해 당시 문인들은 늘 차와 함께하면서 차를 통해 위안과 위로를 얻는 차의 벗이었음을 알 수 있다. 이는 당시 조선후기 문인들의 차문화적 위치를 보여준다는 점에서 그 의의가 크다고 하겠다.
본 연구는 차문화 고찰을 위해 정치․경제․문화적으로 가장 독창적 발전을 이룬 조선 후기의 당대 문인들 중 가장 대표적인 다산 정약용과 추사 김정희의 詩ㆍ書ㆍ畵를 살펴보았다.
조선 후기는 우리 문화가 독창적으로 발전한 문예부흥기로, 당시의 문화를 선도하던 사대부들의 문인화를 비롯하여 중인계급인 화가의 그림에까지 風流世界와 仙的인 정신세계 그리고 자연과 더불어 하나가 되는 物我一致의 세계의 추구가 잘 드러났던 차 문화가 잘 나타나 있다.
다산은 道家思想과 陰陽思想, 中庸思想의 茶道觀을 가지고 있었으며, 강진에 유배되어 있을 때 만났던 아암과 초의 등 승려와 친분이 계기가 되어 차생활이 시작되었고 아암혜장을 만나면서 본격적으로 시작되었다. 그는 제다법까지 알고 있어 주민들에게 차를 만드는 제다법을 가르치기도 하였다. 18년간 유배생활을 마치고 강진을 떠날 때에는 「다신계」를 만들어 차인들과 교유를 계속 나누었을 만큼 차를 사랑하는 茶人이었다.
추사는 이른바 北學派의 巨擘으로 경학, 金石學, 文字學, 史學, 地理學, 天文學 등 광범위한 학문의 영역까지 두루 섭렵하였으며 특히 書道에서는 秋史體로 서예사상 至高의 경지를 이룩하였다. 차생활과 함께 깊어진 그의 예술정신은 詩ㆍ書ㆍ畵속에서 잘 드러나고 있으며, 학문과 예술을 대하는 자세에서 禪의 경지에 드는 수행의 과정을 볼 수 있다. 추사는 차를 마시며 정신을 맑게 하며 시상을 얻었고 학문과 예술의 경지를 끌어올렸으며 차생활 속에서 더 높은 경지의 茶道三昧에 들기도 하였다.
조선후기를 대표하는 최고의 학자이자 차를 좋아했던 다산과 추사는 몇 점의 차그림과 현판을 전하고 있다. 그들이 그린 차그림과 글 속에는 다양한 배경과 다양한 상황 속의 차문화를 볼 수 있다. 書畵를 즐기는 문인으로서 차를 매개로 하여 신분이나 종교에 관계없이 茶와 詩ㆍ書ㆍ畵를 생활화하였으며, 정신세계와 학문과 예술의 경지를 넓혀 차문화의 지평을 연 茶人이었고, 차를 주제로 詩ㆍ書ㆍ畵를 남길 만큼 차를 사랑했음을 알 수 있다.
詩ㆍ書ㆍ畵에 나타난 작품을 통해 당시 문인들은 늘 차와 함께하면서 차를 통해 위안과 위로를 얻는 차의 벗이었음을 알 수 있다. 이는 당시 조선후기 문인들의 차문화적 위치를 보여준다는 점에서 그 의의가 크다고 하겠다.
This study searched poems, writings, and pictures of Dasan Yak-Yong Jeong and Chusa Jeong-Hui Kim who are most representative of literary persons in the later of Chosun Dynasty who achieved most unique development in politics, economy, and culture for consideration of tea culture.
The later of Chos...
This study searched poems, writings, and pictures of Dasan Yak-Yong Jeong and Chusa Jeong-Hui Kim who are most representative of literary persons in the later of Chosun Dynasty who achieved most unique development in politics, economy, and culture for consideration of tea culture.
The later of Chosun Dynasty was renaissance which our culture developed uniquely, and to the paintings of artist who was middle class including the painting in literary artist style of the gentry who were leading due culture, tea culture which showed elegance world(風流世界), spirit world of Taoistic hermit, and the pursuit of 'harmonization between material and me(物我一致)' world.
Dasan had a tea ceremony view of Taoism(道家思想), Yin-Yang Ideology(陰陽思想), and Moderation Ideology(中庸思想), started his tea life with the chance of intimacy with Buddhist priests such as A'am and Choyui who met on his exile to Gangjin, and deepened by meeting A'am Hyejang. He also knew the method of manufacturing tea, and taught the method of manufacturing tea to residents. He was tea favoring person who loved tea enough to keep the friendship with other tea favoring persons by making [Dashingye] when he left Gangjin from his 18 years of exile.
Chusa was a so-called professionist of Bukhak party, and widely read broad academic areas such as Confucian classics, epigraphy, characters, history, geography, and astronomy, and especially in calligraphy, he achieved the level of supremacy with Chusa handwriting. His artistic spirit deepened with tea life is revealed well within poems, writings, and pictures, and training process which enters into the level of Zen is shown in the attitude for study and art. Chusa acquired poetic image by making spirit clear & drinking tea, drew up the level of study and art, and lifted him higher level of three flavors of tea manner in tea life.
Dasan and Chusa who were best scholars representing the later of Chosun Dynasty and loved tea handed down several pictures and hanging boards. We can see the tea culture within various backgrounds and various situations from their pictures and writings about tea. They lived always with tea, poem, writing, and picture regardless of class or religion by tea as literary men enjoying writing and painting, were tea favoring persons opening new horizon of tea culture by widening the level of spirit world, study, and art, and loved tea enough to leave poems, writings, and pictures about tea.
It is indicated that literary men at that time were the friends of tea who took the comfort through tea with tea in their poems, writings, and pictures. It has significant meaning in that it shows the tea cultural position of literary men in the later of Chosun Dynasty.
This study searched poems, writings, and pictures of Dasan Yak-Yong Jeong and Chusa Jeong-Hui Kim who are most representative of literary persons in the later of Chosun Dynasty who achieved most unique development in politics, economy, and culture for consideration of tea culture.
The later of Chosun Dynasty was renaissance which our culture developed uniquely, and to the paintings of artist who was middle class including the painting in literary artist style of the gentry who were leading due culture, tea culture which showed elegance world(風流世界), spirit world of Taoistic hermit, and the pursuit of 'harmonization between material and me(物我一致)' world.
Dasan had a tea ceremony view of Taoism(道家思想), Yin-Yang Ideology(陰陽思想), and Moderation Ideology(中庸思想), started his tea life with the chance of intimacy with Buddhist priests such as A'am and Choyui who met on his exile to Gangjin, and deepened by meeting A'am Hyejang. He also knew the method of manufacturing tea, and taught the method of manufacturing tea to residents. He was tea favoring person who loved tea enough to keep the friendship with other tea favoring persons by making [Dashingye] when he left Gangjin from his 18 years of exile.
Chusa was a so-called professionist of Bukhak party, and widely read broad academic areas such as Confucian classics, epigraphy, characters, history, geography, and astronomy, and especially in calligraphy, he achieved the level of supremacy with Chusa handwriting. His artistic spirit deepened with tea life is revealed well within poems, writings, and pictures, and training process which enters into the level of Zen is shown in the attitude for study and art. Chusa acquired poetic image by making spirit clear & drinking tea, drew up the level of study and art, and lifted him higher level of three flavors of tea manner in tea life.
Dasan and Chusa who were best scholars representing the later of Chosun Dynasty and loved tea handed down several pictures and hanging boards. We can see the tea culture within various backgrounds and various situations from their pictures and writings about tea. They lived always with tea, poem, writing, and picture regardless of class or religion by tea as literary men enjoying writing and painting, were tea favoring persons opening new horizon of tea culture by widening the level of spirit world, study, and art, and loved tea enough to leave poems, writings, and pictures about tea.
It is indicated that literary men at that time were the friends of tea who took the comfort through tea with tea in their poems, writings, and pictures. It has significant meaning in that it shows the tea cultural position of literary men in the later of Chosun Dynasty.
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