본 연구의 목적은 고등학교 영어 학습자의 학습 유형(learning style)과 에니어그램 성격 유형 (Enneagram personality type)에 대해 연구하여 고등학교 영어 학습 현장에서 학습자 중심 교육의 기초를 제공하고자 한다. 국제화, 세계화 국제에 발맞춰 영어 교육에 대한 중요성은 나날이 부각되고 있으나, 현재 우리나라 영어 교육은 언어학...
본 연구의 목적은 고등학교 영어 학습자의 학습 유형(learning style)과 에니어그램 성격 유형 (Enneagram personality type)에 대해 연구하여 고등학교 영어 학습 현장에서 학습자 중심 교육의 기초를 제공하고자 한다. 국제화, 세계화 국제에 발맞춰 영어 교육에 대한 중요성은 나날이 부각되고 있으나, 현재 우리나라 영어 교육은 언어학적 지식을 주입시키는 교수법에서 큰 변화는 없는 듯하다. 이에 학습자 개개인마다 특색 있는 학습 유형과 에니어그램 성격 유형을 파악하여, 학습자 개개인에 맞는 맞춤 영어 교육을 실시하여 영어 교육의 효과를 높이고자 한다. 특히 학습자의 성격 변인을 연구할 때 MBTI가 흔히 사용돼 왔는데 본 연구에서는 Riso-Hudson Enneagram Personality Type Indicator (version2.5) 샘플 버전을 사용하여 학습자의 성격 유형을 파악하였다. 위의 목적을 위해 첫째 고등학교 학습자들의 선호 학습 유형을 분석하고, 둘째 고등학교 학습자들의 선호 학습 유형과 실제 학습에서 사용하고 있는 학습 유형간에는 차이가 없는지, 셋째 선호 학습 유형과 실제 학습 유형간 차이가 있다면 그 차이가 성적에 영향을 미치는지, 넷째 고등학교 학습자들의 에니어그램 성격 유형은 어떠하며, 에니어그램 성격 유형과 학습 유형간에는 상관 관계가 있는지 살펴보았다. 위의 연구 주제를 알아보기 위해 경기도 광명시 소재의 고등학교 2학년 남학생 99명의 설문 조사를 바탕으로 학습 유형과 성격 유형을 분석하였는데 학습자들은 권위 지향적 학습 유형(authority-centered learning style)을 가장 선호했으며(33.3%), 그 다음으로 구체적 학습 유형(concrete learning style), 의사 소통 중심(communicative learning style)을 선호하였으며, 분석적 학습 유형(analytic learning style)을 가장 낮게 선호한 것으로 나타났다. 그러나 학습자들의 선호 학습 스타일과 실제 학습에서 사용하는 학습 스타일에는 큰 차이가 있었다. 학습자들은 실제 학습에서는 권위 지향적 학습 유형을 가장 많이 사용하고, 그 다음으로 분석적 학습 유형, 의사 소통 중심 학습 유형, 구체적 학습 유형 순으로 사용했다. 선호하는 학습 유형과 실제 학습에서 사용하는 학습 유형의 차이는 성적에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 선호하는 학습 유형대로 학습하지 않는 학습자들은 대체적으로 성적이 낮았다. 고등학교 학습자의 에니어그램 성격 유형을 분석한 결과 제 2유형인 조력자(Helper)가 가장 높은 분포(24.3%)를 보였다. 그 뒤를 이어 제 5유형 탐구자(Investigator)와 제 9유형 조정자(Peacemaker), 제 6유형 충성가 (Loyalist), 제 7유형 열정가(Enthusiast), 제 8유형 도전자(Challenger), 제 3유형 성취자(Achiever)와 제 4유형 개인주의자(Individualist) 순의 분포를 보였다. 에니어그램 성격 유형과 학습 유형의 상관 관계를 분석한 결과 에니어그램 성격 유형과 선호 학습 유형간에는 통계학적으로 유의미한 상관관계는 없었다. 그러나 에니어그램 성격 유형과 실제 학습 유형간에는 유의미한 상관 관계를 보였는데 에니어그램 제 2유형 조력자의 성격 유형을 보이는 학습자는 실제 학습에서 권위 지향적 학습 유형을 높은 빈도로 사용하는 것으로 나타났다. 에니어그램 제 2 유형 조력자 성격 유형을 가지는 사람들은 타인에게 도움을 주고, 타인에게 사랑과 인정을 받고자 한다. 이들의 순종하려는 성향은 영어 학습에서 교실 내 권위를 가진 교사에 대해 순응하고 그 가르침에 순종하려는 경향으로 나타나 권위지향적 학습 유형(authority-oriented learning style)을 선호하게 되는 것으로 분석할 수 있다. 또한 에니어그램 제 5유형 탐구자 성격 유형과 분석적 학습 유형, 에니어그램 제7유형 열정가 성격 유형과 의사 소통 중심 학습 유형간 상관 관계가 높은 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 학습자들은 자신의 학습 유형이 무엇인지 깨닫고 학습에서 자신의 강점과 단점을 영어 학습에 활용하여 학습의 능률을 높일 수 있을 것으로 기대한다. 또한 교사도 학습자마다 독특한 학습 유형과 성격 유형이 있음을 인지하여 학습자들의 학습 유형과 성격 유형에 맞는 학습 교수법으로 학습자 중심의 교육을 진행할 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 고등학교 영어 학습자의 학습 유형(learning style)과 에니어그램 성격 유형 (Enneagram personality type)에 대해 연구하여 고등학교 영어 학습 현장에서 학습자 중심 교육의 기초를 제공하고자 한다. 국제화, 세계화 국제에 발맞춰 영어 교육에 대한 중요성은 나날이 부각되고 있으나, 현재 우리나라 영어 교육은 언어학적 지식을 주입시키는 교수법에서 큰 변화는 없는 듯하다. 이에 학습자 개개인마다 특색 있는 학습 유형과 에니어그램 성격 유형을 파악하여, 학습자 개개인에 맞는 맞춤 영어 교육을 실시하여 영어 교육의 효과를 높이고자 한다. 특히 학습자의 성격 변인을 연구할 때 MBTI가 흔히 사용돼 왔는데 본 연구에서는 Riso-Hudson Enneagram Personality Type Indicator (version2.5) 샘플 버전을 사용하여 학습자의 성격 유형을 파악하였다. 위의 목적을 위해 첫째 고등학교 학습자들의 선호 학습 유형을 분석하고, 둘째 고등학교 학습자들의 선호 학습 유형과 실제 학습에서 사용하고 있는 학습 유형간에는 차이가 없는지, 셋째 선호 학습 유형과 실제 학습 유형간 차이가 있다면 그 차이가 성적에 영향을 미치는지, 넷째 고등학교 학습자들의 에니어그램 성격 유형은 어떠하며, 에니어그램 성격 유형과 학습 유형간에는 상관 관계가 있는지 살펴보았다. 위의 연구 주제를 알아보기 위해 경기도 광명시 소재의 고등학교 2학년 남학생 99명의 설문 조사를 바탕으로 학습 유형과 성격 유형을 분석하였는데 학습자들은 권위 지향적 학습 유형(authority-centered learning style)을 가장 선호했으며(33.3%), 그 다음으로 구체적 학습 유형(concrete learning style), 의사 소통 중심(communicative learning style)을 선호하였으며, 분석적 학습 유형(analytic learning style)을 가장 낮게 선호한 것으로 나타났다. 그러나 학습자들의 선호 학습 스타일과 실제 학습에서 사용하는 학습 스타일에는 큰 차이가 있었다. 학습자들은 실제 학습에서는 권위 지향적 학습 유형을 가장 많이 사용하고, 그 다음으로 분석적 학습 유형, 의사 소통 중심 학습 유형, 구체적 학습 유형 순으로 사용했다. 선호하는 학습 유형과 실제 학습에서 사용하는 학습 유형의 차이는 성적에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 선호하는 학습 유형대로 학습하지 않는 학습자들은 대체적으로 성적이 낮았다. 고등학교 학습자의 에니어그램 성격 유형을 분석한 결과 제 2유형인 조력자(Helper)가 가장 높은 분포(24.3%)를 보였다. 그 뒤를 이어 제 5유형 탐구자(Investigator)와 제 9유형 조정자(Peacemaker), 제 6유형 충성가 (Loyalist), 제 7유형 열정가(Enthusiast), 제 8유형 도전자(Challenger), 제 3유형 성취자(Achiever)와 제 4유형 개인주의자(Individualist) 순의 분포를 보였다. 에니어그램 성격 유형과 학습 유형의 상관 관계를 분석한 결과 에니어그램 성격 유형과 선호 학습 유형간에는 통계학적으로 유의미한 상관관계는 없었다. 그러나 에니어그램 성격 유형과 실제 학습 유형간에는 유의미한 상관 관계를 보였는데 에니어그램 제 2유형 조력자의 성격 유형을 보이는 학습자는 실제 학습에서 권위 지향적 학습 유형을 높은 빈도로 사용하는 것으로 나타났다. 에니어그램 제 2 유형 조력자 성격 유형을 가지는 사람들은 타인에게 도움을 주고, 타인에게 사랑과 인정을 받고자 한다. 이들의 순종하려는 성향은 영어 학습에서 교실 내 권위를 가진 교사에 대해 순응하고 그 가르침에 순종하려는 경향으로 나타나 권위지향적 학습 유형(authority-oriented learning style)을 선호하게 되는 것으로 분석할 수 있다. 또한 에니어그램 제 5유형 탐구자 성격 유형과 분석적 학습 유형, 에니어그램 제7유형 열정가 성격 유형과 의사 소통 중심 학습 유형간 상관 관계가 높은 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 학습자들은 자신의 학습 유형이 무엇인지 깨닫고 학습에서 자신의 강점과 단점을 영어 학습에 활용하여 학습의 능률을 높일 수 있을 것으로 기대한다. 또한 교사도 학습자마다 독특한 학습 유형과 성격 유형이 있음을 인지하여 학습자들의 학습 유형과 성격 유형에 맞는 학습 교수법으로 학습자 중심의 교육을 진행할 수 있을 것으로 기대한다.
The goal of this study is to research the learning styles and Enneagram personality types of high school English learners in order to provide a basis for learner-centered education in actual high school English education. The essential components of a program for English education which can keep pac...
The goal of this study is to research the learning styles and Enneagram personality types of high school English learners in order to provide a basis for learner-centered education in actual high school English education. The essential components of a program for English education which can keep pace with internationalization and globalization are becoming increasingly clear, but current English education in Korea has not changed much from a style of teaching that imparts linguistic knowledge. This study is aimed to recognize each individual student's particular learning style and Enneagram personality type to create an English educational program that is appropriate for that individual to increase the efficacy of our English education. To meet the objectives of the study, high school students' preferred learning styles was surveyed; second, it is investigated if there was a difference between their preferred learning style and the learning style that they actually use; Third, it is researched that the difference between the preferred learning styles and the learning style that students actually use had an effect on the students' grades; Fourth, it was found out what the high school student's Enneagram personality types were and if there was a relationship between their personality types and their learning style. 99 second-year high school male students' learning styles and personality types were analyzed by survey, and an authority-centered learning style was the most preferred, followed by the concrete learning style, then the communicative learning style and the analytic learning style was the least preferred. However, there was a great difference between the students' preferred learning style and the actual learning style that was being used. Most of the students were using an authority-centered learning style, followed by the analytic learning style, communicative learning style and the concrete learning style. The difference between the preferred learning style and the learning style which is actually used has a negative impact on grades, and students who did not use their preferred learning style had generally lower grades. In the analysis of the high school students Enneagram personality types, the Helper (type 2) was found to be the most common type. After that came the Investigator (type 5) and the Peacemaker (type 9), the Loyalist (type 6), the Enthusiast (type 7), the Challenger (type 8), and the Achiever (type 3) and the Individualist (type 4). It is found that there was no meaningful co-relation between Enneagram personality type and the preferred learning style, but there was a relationship between the Enneagram personality type and the learning style that was actually being used. There were high co-relations between the Ennegram personality type 2 (The Helper) learners and the authority-oriented learning style, the type 5 (The Investigator) learners and the analytic learning style, and the type 7 (The Enthusiast) learners and the communicative learning style. People who are Enneagram personality type 2 (The Helper) seek to give help to others and in turn receive love and recognition. Their propensity to obey makes them respond to a teacher who carries authority during English education and follow his/her instruction, and that they prefer the authority-oriented learning style. Through this research students can realize what their learning style is and use their strong and weak points during their English studies to raise the efficiency of their learning. Also, teachers can recognize that each student has a particular learning style and come to think of students not as a single group but as individuals. This can introduce students to learning styles which are different from their accustomed learning style and help them become flexible learners.
The goal of this study is to research the learning styles and Enneagram personality types of high school English learners in order to provide a basis for learner-centered education in actual high school English education. The essential components of a program for English education which can keep pace with internationalization and globalization are becoming increasingly clear, but current English education in Korea has not changed much from a style of teaching that imparts linguistic knowledge. This study is aimed to recognize each individual student's particular learning style and Enneagram personality type to create an English educational program that is appropriate for that individual to increase the efficacy of our English education. To meet the objectives of the study, high school students' preferred learning styles was surveyed; second, it is investigated if there was a difference between their preferred learning style and the learning style that they actually use; Third, it is researched that the difference between the preferred learning styles and the learning style that students actually use had an effect on the students' grades; Fourth, it was found out what the high school student's Enneagram personality types were and if there was a relationship between their personality types and their learning style. 99 second-year high school male students' learning styles and personality types were analyzed by survey, and an authority-centered learning style was the most preferred, followed by the concrete learning style, then the communicative learning style and the analytic learning style was the least preferred. However, there was a great difference between the students' preferred learning style and the actual learning style that was being used. Most of the students were using an authority-centered learning style, followed by the analytic learning style, communicative learning style and the concrete learning style. The difference between the preferred learning style and the learning style which is actually used has a negative impact on grades, and students who did not use their preferred learning style had generally lower grades. In the analysis of the high school students Enneagram personality types, the Helper (type 2) was found to be the most common type. After that came the Investigator (type 5) and the Peacemaker (type 9), the Loyalist (type 6), the Enthusiast (type 7), the Challenger (type 8), and the Achiever (type 3) and the Individualist (type 4). It is found that there was no meaningful co-relation between Enneagram personality type and the preferred learning style, but there was a relationship between the Enneagram personality type and the learning style that was actually being used. There were high co-relations between the Ennegram personality type 2 (The Helper) learners and the authority-oriented learning style, the type 5 (The Investigator) learners and the analytic learning style, and the type 7 (The Enthusiast) learners and the communicative learning style. People who are Enneagram personality type 2 (The Helper) seek to give help to others and in turn receive love and recognition. Their propensity to obey makes them respond to a teacher who carries authority during English education and follow his/her instruction, and that they prefer the authority-oriented learning style. Through this research students can realize what their learning style is and use their strong and weak points during their English studies to raise the efficiency of their learning. Also, teachers can recognize that each student has a particular learning style and come to think of students not as a single group but as individuals. This can introduce students to learning styles which are different from their accustomed learning style and help them become flexible learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.