MBTI 성격 유형에 따른 영어듣기 학습 전략 : 고등학교 학생을 중심으로 A Study of English Listening Learning Strategies Based on Myers-Briggs Type Indicator of the High School Students in Korea원문보기
본 연구는 고등학교 학생의 성격유형, 학습 전략사용을 조사하여 상관관계를 생각해본다. 두 번째로 고등 영어교육에서 영어듣기의 능력과 효율성을 향상 시키고 개인의 학생이 가지고 있는 성격 유형별로 효과적인 학습 전략 지도법을 생각해보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구 대상자들의 MBTI 성격유형과 영어 학습 전략 사용 실태를 알아 보기위해서 경기도 부천 소재 고등학교 학생 321명을 대상으로 성격유형검사와 영어 학습 전략 설문조사를 실시하였다. 성격유형 검사는 ‘MBTI (Myers-Briggs Type Indicator)’ 의 한국어 판 검사를 각 9문항씩 줄여 설문지에 이용하였다. 영어 학습 전략 사용 설문지는 Oxford(1990)의 언어학습 전략을 측정하는데 효과적인 SILL(Strategy Inventory Language Learning)에서 30문항을 추출해 고등학교 학생들이 잘 이해할 수 있도록 재구성하였다. 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 고등학교 학생들은 외향적, 직관형, 감정형, 인식형 학습스타일을 선호하고 있다는 것을 알 수 있었다. 또 그들의 학습 전략 사용 빈도는 중간 수준으로 나타났다. 둘째, 연구 대상자들의 듣기 학습 전략에 관해서는 직접 전략과 간접 전략의 사용 중 직접 전략의 사용이 간접전략 사용보다 높게 나타났다. 직접 전략 중에서는 인지 전략, 기억 전략, 보상 전략 순으로 사용 빈도가 높게 나타났고, 간접 전략 중에서는 ...
본 연구는 고등학교 학생의 성격유형, 학습 전략사용을 조사하여 상관관계를 생각해본다. 두 번째로 고등 영어교육에서 영어듣기의 능력과 효율성을 향상 시키고 개인의 학생이 가지고 있는 성격 유형별로 효과적인 학습 전략 지도법을 생각해보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구 대상자들의 MBTI 성격유형과 영어 학습 전략 사용 실태를 알아 보기위해서 경기도 부천 소재 고등학교 학생 321명을 대상으로 성격유형검사와 영어 학습 전략 설문조사를 실시하였다. 성격유형 검사는 ‘MBTI (Myers-Briggs Type Indicator)’ 의 한국어 판 검사를 각 9문항씩 줄여 설문지에 이용하였다. 영어 학습 전략 사용 설문지는 Oxford(1990)의 언어학습 전략을 측정하는데 효과적인 SILL(Strategy Inventory Language Learning)에서 30문항을 추출해 고등학교 학생들이 잘 이해할 수 있도록 재구성하였다. 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 고등학교 학생들은 외향적, 직관형, 감정형, 인식형 학습스타일을 선호하고 있다는 것을 알 수 있었다. 또 그들의 학습 전략 사용 빈도는 중간 수준으로 나타났다. 둘째, 연구 대상자들의 듣기 학습 전략에 관해서는 직접 전략과 간접 전략의 사용 중 직접 전략의 사용이 간접전략 사용보다 높게 나타났다. 직접 전략 중에서는 인지 전략, 기억 전략, 보상 전략 순으로 사용 빈도가 높게 나타났고, 간접 전략 중에서는 상위인지 전략, 사회적 전략, 정의적 전략 순으로 사용 빈도가 높게 나타났다. 셋째, 학습자들의 성격 유형에 따른 학습 전략 사용을 살펴보면, 직접 전략에서는 외향형과 내향형이 가장 큰 차이를 보인 전략은 보상 전략으로 나타났다. 또 외향형과 내향형에 따른 간접 전략 사용 차이에서는 가장 큰 차이를 보인 전략은 상위인지 전략으로 나타났다. 감각형과 직관형에는 기억전략, 인지 전략, 보상 전략, 직접 전략 모두 감각형이 직관형보다 사용 빈도가 높게 나타났다. 사고 형과 감정 형에서는 간접전략에서 상위 인지 전략, 정의적 전략, 사회적 전략, 간접 전략 모두 사고 형이 감정 형보다 사용 빈도가 높았다. 마지막으로 판단 형에서는 직접전략과 간접 전략 두 가지에서 유의미한 차이가 나타났다. 먼저 직접 전략에서는 기억 전략은 판단 형이 인식 형보다 사용 빈도가 높았고 인지 전략은 판단 형이 인식 형보다 사용 빈도가 높았다. 보상 전략은 판단 형이 인식 형 보다 사용 빈도가 더 높았다. 따라서 직접 전략에서는 판단 형이 인식 형보다 사용 빈도가 더 높다는 걸로 밝혀졌다. 간접 전략 사용에 대해서는 상위 인지 전략은 판단 형이 인식 형보다 사용빈도가 더 높았다. 정의적 전략에서는 판단 형이 인식 형보다 사용빈도가 더 높았다. 사회적 전략은 판단 형이 인식 형 보다 사용 빈도가 더 높았다. 따라서 간접 전략에서는 판단 형이 인식 형보다 사용빈도가 더 높다는 것을 알 수 있었다. 따라서 영어를 지도할 때 학습자를 일괄적으로 똑같은 방식으로 지도하기보다는 학습자 개인의 성격특징과 유형에 따라 다양한 학습 전략을 사용하도록 훈련받는 것이 필요하다고 생각된다. 학습자 또한 자신의 성격을 스스로 잘 파악하여 자신에게 맞는 전략을 다양하게 활용해야 하며 영어듣기를 보다 효율적인 방법으로 공부할 수 있도록 노력해야 한다.
본 연구는 고등학교 학생의 성격유형, 학습 전략사용을 조사하여 상관관계를 생각해본다. 두 번째로 고등 영어교육에서 영어듣기의 능력과 효율성을 향상 시키고 개인의 학생이 가지고 있는 성격 유형별로 효과적인 학습 전략 지도법을 생각해보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구 대상자들의 MBTI 성격유형과 영어 학습 전략 사용 실태를 알아 보기위해서 경기도 부천 소재 고등학교 학생 321명을 대상으로 성격유형검사와 영어 학습 전략 설문조사를 실시하였다. 성격유형 검사는 ‘MBTI (Myers-Briggs Type Indicator)’ 의 한국어 판 검사를 각 9문항씩 줄여 설문지에 이용하였다. 영어 학습 전략 사용 설문지는 Oxford(1990)의 언어학습 전략을 측정하는데 효과적인 SILL(Strategy Inventory Language Learning)에서 30문항을 추출해 고등학교 학생들이 잘 이해할 수 있도록 재구성하였다. 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 고등학교 학생들은 외향적, 직관형, 감정형, 인식형 학습스타일을 선호하고 있다는 것을 알 수 있었다. 또 그들의 학습 전략 사용 빈도는 중간 수준으로 나타났다. 둘째, 연구 대상자들의 듣기 학습 전략에 관해서는 직접 전략과 간접 전략의 사용 중 직접 전략의 사용이 간접전략 사용보다 높게 나타났다. 직접 전략 중에서는 인지 전략, 기억 전략, 보상 전략 순으로 사용 빈도가 높게 나타났고, 간접 전략 중에서는 상위인지 전략, 사회적 전략, 정의적 전략 순으로 사용 빈도가 높게 나타났다. 셋째, 학습자들의 성격 유형에 따른 학습 전략 사용을 살펴보면, 직접 전략에서는 외향형과 내향형이 가장 큰 차이를 보인 전략은 보상 전략으로 나타났다. 또 외향형과 내향형에 따른 간접 전략 사용 차이에서는 가장 큰 차이를 보인 전략은 상위인지 전략으로 나타났다. 감각형과 직관형에는 기억전략, 인지 전략, 보상 전략, 직접 전략 모두 감각형이 직관형보다 사용 빈도가 높게 나타났다. 사고 형과 감정 형에서는 간접전략에서 상위 인지 전략, 정의적 전략, 사회적 전략, 간접 전략 모두 사고 형이 감정 형보다 사용 빈도가 높았다. 마지막으로 판단 형에서는 직접전략과 간접 전략 두 가지에서 유의미한 차이가 나타났다. 먼저 직접 전략에서는 기억 전략은 판단 형이 인식 형보다 사용 빈도가 높았고 인지 전략은 판단 형이 인식 형보다 사용 빈도가 높았다. 보상 전략은 판단 형이 인식 형 보다 사용 빈도가 더 높았다. 따라서 직접 전략에서는 판단 형이 인식 형보다 사용 빈도가 더 높다는 걸로 밝혀졌다. 간접 전략 사용에 대해서는 상위 인지 전략은 판단 형이 인식 형보다 사용빈도가 더 높았다. 정의적 전략에서는 판단 형이 인식 형보다 사용빈도가 더 높았다. 사회적 전략은 판단 형이 인식 형 보다 사용 빈도가 더 높았다. 따라서 간접 전략에서는 판단 형이 인식 형보다 사용빈도가 더 높다는 것을 알 수 있었다. 따라서 영어를 지도할 때 학습자를 일괄적으로 똑같은 방식으로 지도하기보다는 학습자 개인의 성격특징과 유형에 따라 다양한 학습 전략을 사용하도록 훈련받는 것이 필요하다고 생각된다. 학습자 또한 자신의 성격을 스스로 잘 파악하여 자신에게 맞는 전략을 다양하게 활용해야 하며 영어듣기를 보다 효율적인 방법으로 공부할 수 있도록 노력해야 한다.
The study explores the personality type, learning strategies and their correlation of first grade high school students. The purpose is to improve the students’ competency and efficiency in English listening in high school English education, and to explore the efficient teaching strategies by persona...
The study explores the personality type, learning strategies and their correlation of first grade high school students. The purpose is to improve the students’ competency and efficiency in English listening in high school English education, and to explore the efficient teaching strategies by personality types of the respective students. To investigate the 'MBTI(Myers-Briggs Type Indicator)'personality type and English learning strategies, a personality type test and a survey on English learning strategies were conducted on 321 first grade high school students in Bucheon, Gyeonggi-do. For the personality type test, the shortened Korean version of the ‘MBTI ’ test was used. For the survey regarding English learning strategies, 30 questions were taken from SILL (Strategy Inventory Language Learning) by Oxford (1990), which is effective in measuring language learning strategies, and revised to make it easier to understand for first grade high school students. The following are the results from this study. First, it could be seen that high school students prefer extrovert, intuitive, sensing and perceiving learning styles. Also, the frequency of use in their learning strategies was medium. Second, related to the subjects’ listening learning strategies, among direct strategy and indirect strategy, direct strategy was higher than indirect strategy. Among the direct strategy: perceptive strategy, memorization strategy, and reward strategy were used the most in descending order. In indirect strategy: higher perceptive strategy, social strategy and definitive strategy were used the most in descending order. Third, looking at the use of learning strategy by personality type, in direct strategy, the strategy that showed the biggest difference between extrovert and introvert was the reward strategy. Also, the strategy that showed the biggest difference in indirect strategy use between extrovert and introvert was the higher perceptive strategy. For sensing and intuition types, the use of memorization strategy, perceptive strategy, reward strategy, direct strategy were all more frequently used for sensing types than intuition types. For thinking and feeling types, in indirect strategy, higher perceptive strategy, definitive strategy, and social strategy, indirect strategy was all used more frequently for thinking types than sensing types. Last, for judging types, there was only a significant difference in direct and indirect strategy. First, in direct strategy, the memorization strategy was used more often for the judging types than perceiving types. For the perceptive strategy, judging types used it more often than perceiving types. For reward strategies, judging types used it more often than perceiving types. Therefore, in direct strategy, it was proven that judging types use these strategies more frequently than perceiving types. In indirect strategy use, judging types used the higher perceptive strategy more often than perceiving types. With regards to definitive strategy, judging types used it more often than perceiving types. For social strategies, judging types showed higher frequency than perceiving types. Therefore, it could be seen that in indirect strategy, judging types had a higher frequency of using strategies than perceiving types. Therefore, when teaching English, rather than teaching the learners all in the same way, there needs to be training with regards to using various learning strategies according to the individual student’s personality characteristics. The learner themselves must also have a good understanding about themselves so that they can utilize various strategies according to what suits them, and study English listening in a more effective way.
The study explores the personality type, learning strategies and their correlation of first grade high school students. The purpose is to improve the students’ competency and efficiency in English listening in high school English education, and to explore the efficient teaching strategies by personality types of the respective students. To investigate the 'MBTI(Myers-Briggs Type Indicator)'personality type and English learning strategies, a personality type test and a survey on English learning strategies were conducted on 321 first grade high school students in Bucheon, Gyeonggi-do. For the personality type test, the shortened Korean version of the ‘MBTI ’ test was used. For the survey regarding English learning strategies, 30 questions were taken from SILL (Strategy Inventory Language Learning) by Oxford (1990), which is effective in measuring language learning strategies, and revised to make it easier to understand for first grade high school students. The following are the results from this study. First, it could be seen that high school students prefer extrovert, intuitive, sensing and perceiving learning styles. Also, the frequency of use in their learning strategies was medium. Second, related to the subjects’ listening learning strategies, among direct strategy and indirect strategy, direct strategy was higher than indirect strategy. Among the direct strategy: perceptive strategy, memorization strategy, and reward strategy were used the most in descending order. In indirect strategy: higher perceptive strategy, social strategy and definitive strategy were used the most in descending order. Third, looking at the use of learning strategy by personality type, in direct strategy, the strategy that showed the biggest difference between extrovert and introvert was the reward strategy. Also, the strategy that showed the biggest difference in indirect strategy use between extrovert and introvert was the higher perceptive strategy. For sensing and intuition types, the use of memorization strategy, perceptive strategy, reward strategy, direct strategy were all more frequently used for sensing types than intuition types. For thinking and feeling types, in indirect strategy, higher perceptive strategy, definitive strategy, and social strategy, indirect strategy was all used more frequently for thinking types than sensing types. Last, for judging types, there was only a significant difference in direct and indirect strategy. First, in direct strategy, the memorization strategy was used more often for the judging types than perceiving types. For the perceptive strategy, judging types used it more often than perceiving types. For reward strategies, judging types used it more often than perceiving types. Therefore, in direct strategy, it was proven that judging types use these strategies more frequently than perceiving types. In indirect strategy use, judging types used the higher perceptive strategy more often than perceiving types. With regards to definitive strategy, judging types used it more often than perceiving types. For social strategies, judging types showed higher frequency than perceiving types. Therefore, it could be seen that in indirect strategy, judging types had a higher frequency of using strategies than perceiving types. Therefore, when teaching English, rather than teaching the learners all in the same way, there needs to be training with regards to using various learning strategies according to the individual student’s personality characteristics. The learner themselves must also have a good understanding about themselves so that they can utilize various strategies according to what suits them, and study English listening in a more effective way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.