디지털과 정보기술의 발전은 미디어의 환경을 근본적으로 바꾸어놓았다. 필름, 방송, 비디오 시장 역시 디지털 기반 환경으로 바뀌었거나 이전 중이고, 인터넷, IPTV 등 새로운 온라인 유통채널을 통해 방대한 양의 디지털 영상물들이 생산·소비되고 있다. 디지털정보는 화질 저하 없이 무한히 복제가 가능하고, 유형적인 매체에 얽매여 있지도 않아 네트워크를 통해 어디든지 손쉽게 배포가 가능하다. 디지털정보의 이러한 특성으로 인해 아날로그 자료가 지닌 영구보존의 한계-시간 경과 및 복사에 따른 마멸, 훼손-를 극복할 수 있는 기회로 여겨지기도 하였다. 그러나 실상 디지털정보의 생산이 기하급수적으로 늘어나는 상황에서 급속한 폐기와 망실이라는 이해하기 어려운 현상이 나타나고 있다. 또한 디지털정보의 장기 보존과 접근을 보장할 수 있는 어떠한 하드웨어와 소프트웨어도 존재하기 않기 때문에 디지털 보존을 크게 위협하고 있다. 우리가 디지털 정보를 보존하는데 노력을 기울이지 않는다면 이 시대는 잊혀진 문명이라 불릴 지도 모를 일이다. 세계 각국은 필름, 방송, 비디오 등 영상물을 인류의 소중한 문화유산으로 인식하고 소중히 보존하고 후대에 전승하기 위해 국가적 차원에서 또는 민간 차원에서 영상 ...
디지털과 정보기술의 발전은 미디어의 환경을 근본적으로 바꾸어놓았다. 필름, 방송, 비디오 시장 역시 디지털 기반 환경으로 바뀌었거나 이전 중이고, 인터넷, IPTV 등 새로운 온라인 유통채널을 통해 방대한 양의 디지털 영상물들이 생산·소비되고 있다. 디지털정보는 화질 저하 없이 무한히 복제가 가능하고, 유형적인 매체에 얽매여 있지도 않아 네트워크를 통해 어디든지 손쉽게 배포가 가능하다. 디지털정보의 이러한 특성으로 인해 아날로그 자료가 지닌 영구보존의 한계-시간 경과 및 복사에 따른 마멸, 훼손-를 극복할 수 있는 기회로 여겨지기도 하였다. 그러나 실상 디지털정보의 생산이 기하급수적으로 늘어나는 상황에서 급속한 폐기와 망실이라는 이해하기 어려운 현상이 나타나고 있다. 또한 디지털정보의 장기 보존과 접근을 보장할 수 있는 어떠한 하드웨어와 소프트웨어도 존재하기 않기 때문에 디지털 보존을 크게 위협하고 있다. 우리가 디지털 정보를 보존하는데 노력을 기울이지 않는다면 이 시대는 잊혀진 문명이라 불릴 지도 모를 일이다. 세계 각국은 필름, 방송, 비디오 등 영상물을 인류의 소중한 문화유산으로 인식하고 소중히 보존하고 후대에 전승하기 위해 국가적 차원에서 또는 민간 차원에서 영상 아카이브를 설치 운영하여 왔다. 영상 아카이브는 디지털 시대에도 마찬가지로 디지털 영상물을 안전하게 수집보존하고 후대에게 전승할 임무를 가진다. 그런데, 디지털은 아날로그 영상물과는 기술적 기반이 매우 다를 뿐만 아니라, 방대한 생산과 급속한 폐기, 장기 보존기술의 부재 등 아카이브 기관에게 해결해야 할 적지 않은 어려운 과제를 던지고 있다. 따라서 본 논문은 영상물의 제작·유통 환경이 디지털로 변화함에 따라 영상 아카이브에 미치는 영향을 파악하고, 현재 국내외 영상 아카이브들이 어떻게 대응하고 있는지 현황과 문제점을 살펴보고, 디지털 환경 하에서의 영상 아카이브의 새로운 역할을 정립하고자 하였다. 그리고 이들 영상 아카이브가 디지털 환경에 적응하고 그들의 임무를 충실히 수행하고 발전하기 위한 정책적, 기술적, 제도적인 방안을 제시하였다. 요약하면 다음과 같다. 첫째, 디지털 보존에 요구되는 비용은 상상 외로 매우 크므로, 디지털 보존 활동을 지속적으로 유지하기 위해서는 새로운 비즈니스 모델 개발이 필요하다. 둘째, 디지털 환경 하에서는 너무나 방대한 콘텐츠와 정보가 쏟아지기 때문에 이들 모두를 수집하여 보관하는 것은 불가능하며, 보존 가치가 있는 콘텐츠에 대한 가치 판단이 더욱 중요해진다. 또한 디지털정보의 폐기와 망실이 급속한 속도로 이루어지기 때문에 수집에 대한 조기 조치가 필요하다. 셋째, 디지털영상물을 보존하는 것이 필름, 비디오 등을 보존하는 것과 근본적으로 다르다는 것을 이해하고, 디지털영상물을 효과적으로 보존하기 위한 보존 전략을 따로 수립하여야 한다. 넷째, 일련의 디지털 아카이브 업무를 효율적으로 수행하기 위해서는 이를 체계적으로 관리하고 통제하기 위한 시스템 구축이 필수불가결하다. 시스템의 확장성 및 상호운용성 확보를 위해 표준기술을 적용해야 한다. 다섯째, 디지털 보존과 접근에 대한 문제를 드러내고 영상 아카이브가 필요로 하는 요구사항을 관철시키기 위해 조직적으로 협력할 필요가 있다. 여섯째, 보존할 영상포맷과 저장매체의 선택은 보존을 얼마나 오래도록 지속하고 비용을 절감할 수 있는가에 직결되는 중요한 문제이므로, 장기간 상용 가능하고, 비용효율적인 표준기술을 적용해야 한다. 일곱째, 디지털 저장장치의 짧은 수명은 디지털 콘텐츠의 장기보존을 위해 추가적인 보존 전략이 필요하다는 것을 의미한다. 현재 고려될 수 있는 전략은 매체이전(Migration)과 에뮬레이션(Emulation)이 있다. 여덟째, 디지털화에는 막대한 비용이 소요되므로 차후에 중복해서 디지털화 작업을 하는 일이 발생하지 않도록 최상의 품질과 포맷으로 추진해야 하고, 디지털 복원을 통해 사라진 영화 유산의 적극적인 회복을 추진할 필요가 있다. 아홉째, 기관 간 데이터 연계 및 통합검색을 위해 표준 메타데이터 규격을 마련하고 준수하여야 한다. 열째, 필름 아카이브의 일차적 의무는 그들이 관리하는 자료를 보존하는데 있으나, 더불어 보존한 자료들이 영속적으로 이용될 수 있도록 접근을 제공할 의무를 지닌다. 영상 아카이브는 참을성 없는 디지털 시대의 관객들을 위해 언제 어디서나 손쉽게 ‘좋은 영화’에 접근할 수 있도록 온라인을 통한 시네마테크 활동을 시작하여야 한다. 열한째, 콘텐츠의 이용을 저해하는 가장 큰 걸림돌은 저작권 문제이다. 저작권 문제를 해결하고 영상자료의 활용을 촉진하기 위해. 저작권정보DB구축 및 위탁관리제도의 도입을 제안하였다. 열둘째, 수집을 효과적으로 추진하기 위한 방안으로서 비영리목적으로 제한없이 접근가능하도록 공표된 온라인영상콘텐츠에 대한 복사수집권한의 부여를 제안하였다. 그리고, 마지막으로 매체 융합 현상이 가속화됨에 따라 매체 간 구분이 어려워지고, 아카이브 대상에서 누락되는 경우가 발생함에 따라, 모든 영상콘텐츠를 포괄할 수 있는 통합된 형태의 영상 전문 아카이브에 대한 필요성을 제안하였다.
디지털과 정보기술의 발전은 미디어의 환경을 근본적으로 바꾸어놓았다. 필름, 방송, 비디오 시장 역시 디지털 기반 환경으로 바뀌었거나 이전 중이고, 인터넷, IPTV 등 새로운 온라인 유통채널을 통해 방대한 양의 디지털 영상물들이 생산·소비되고 있다. 디지털정보는 화질 저하 없이 무한히 복제가 가능하고, 유형적인 매체에 얽매여 있지도 않아 네트워크를 통해 어디든지 손쉽게 배포가 가능하다. 디지털정보의 이러한 특성으로 인해 아날로그 자료가 지닌 영구보존의 한계-시간 경과 및 복사에 따른 마멸, 훼손-를 극복할 수 있는 기회로 여겨지기도 하였다. 그러나 실상 디지털정보의 생산이 기하급수적으로 늘어나는 상황에서 급속한 폐기와 망실이라는 이해하기 어려운 현상이 나타나고 있다. 또한 디지털정보의 장기 보존과 접근을 보장할 수 있는 어떠한 하드웨어와 소프트웨어도 존재하기 않기 때문에 디지털 보존을 크게 위협하고 있다. 우리가 디지털 정보를 보존하는데 노력을 기울이지 않는다면 이 시대는 잊혀진 문명이라 불릴 지도 모를 일이다. 세계 각국은 필름, 방송, 비디오 등 영상물을 인류의 소중한 문화유산으로 인식하고 소중히 보존하고 후대에 전승하기 위해 국가적 차원에서 또는 민간 차원에서 영상 아카이브를 설치 운영하여 왔다. 영상 아카이브는 디지털 시대에도 마찬가지로 디지털 영상물을 안전하게 수집보존하고 후대에게 전승할 임무를 가진다. 그런데, 디지털은 아날로그 영상물과는 기술적 기반이 매우 다를 뿐만 아니라, 방대한 생산과 급속한 폐기, 장기 보존기술의 부재 등 아카이브 기관에게 해결해야 할 적지 않은 어려운 과제를 던지고 있다. 따라서 본 논문은 영상물의 제작·유통 환경이 디지털로 변화함에 따라 영상 아카이브에 미치는 영향을 파악하고, 현재 국내외 영상 아카이브들이 어떻게 대응하고 있는지 현황과 문제점을 살펴보고, 디지털 환경 하에서의 영상 아카이브의 새로운 역할을 정립하고자 하였다. 그리고 이들 영상 아카이브가 디지털 환경에 적응하고 그들의 임무를 충실히 수행하고 발전하기 위한 정책적, 기술적, 제도적인 방안을 제시하였다. 요약하면 다음과 같다. 첫째, 디지털 보존에 요구되는 비용은 상상 외로 매우 크므로, 디지털 보존 활동을 지속적으로 유지하기 위해서는 새로운 비즈니스 모델 개발이 필요하다. 둘째, 디지털 환경 하에서는 너무나 방대한 콘텐츠와 정보가 쏟아지기 때문에 이들 모두를 수집하여 보관하는 것은 불가능하며, 보존 가치가 있는 콘텐츠에 대한 가치 판단이 더욱 중요해진다. 또한 디지털정보의 폐기와 망실이 급속한 속도로 이루어지기 때문에 수집에 대한 조기 조치가 필요하다. 셋째, 디지털영상물을 보존하는 것이 필름, 비디오 등을 보존하는 것과 근본적으로 다르다는 것을 이해하고, 디지털영상물을 효과적으로 보존하기 위한 보존 전략을 따로 수립하여야 한다. 넷째, 일련의 디지털 아카이브 업무를 효율적으로 수행하기 위해서는 이를 체계적으로 관리하고 통제하기 위한 시스템 구축이 필수불가결하다. 시스템의 확장성 및 상호운용성 확보를 위해 표준기술을 적용해야 한다. 다섯째, 디지털 보존과 접근에 대한 문제를 드러내고 영상 아카이브가 필요로 하는 요구사항을 관철시키기 위해 조직적으로 협력할 필요가 있다. 여섯째, 보존할 영상포맷과 저장매체의 선택은 보존을 얼마나 오래도록 지속하고 비용을 절감할 수 있는가에 직결되는 중요한 문제이므로, 장기간 상용 가능하고, 비용효율적인 표준기술을 적용해야 한다. 일곱째, 디지털 저장장치의 짧은 수명은 디지털 콘텐츠의 장기보존을 위해 추가적인 보존 전략이 필요하다는 것을 의미한다. 현재 고려될 수 있는 전략은 매체이전(Migration)과 에뮬레이션(Emulation)이 있다. 여덟째, 디지털화에는 막대한 비용이 소요되므로 차후에 중복해서 디지털화 작업을 하는 일이 발생하지 않도록 최상의 품질과 포맷으로 추진해야 하고, 디지털 복원을 통해 사라진 영화 유산의 적극적인 회복을 추진할 필요가 있다. 아홉째, 기관 간 데이터 연계 및 통합검색을 위해 표준 메타데이터 규격을 마련하고 준수하여야 한다. 열째, 필름 아카이브의 일차적 의무는 그들이 관리하는 자료를 보존하는데 있으나, 더불어 보존한 자료들이 영속적으로 이용될 수 있도록 접근을 제공할 의무를 지닌다. 영상 아카이브는 참을성 없는 디지털 시대의 관객들을 위해 언제 어디서나 손쉽게 ‘좋은 영화’에 접근할 수 있도록 온라인을 통한 시네마테크 활동을 시작하여야 한다. 열한째, 콘텐츠의 이용을 저해하는 가장 큰 걸림돌은 저작권 문제이다. 저작권 문제를 해결하고 영상자료의 활용을 촉진하기 위해. 저작권정보DB구축 및 위탁관리제도의 도입을 제안하였다. 열둘째, 수집을 효과적으로 추진하기 위한 방안으로서 비영리목적으로 제한없이 접근가능하도록 공표된 온라인영상콘텐츠에 대한 복사수집권한의 부여를 제안하였다. 그리고, 마지막으로 매체 융합 현상이 가속화됨에 따라 매체 간 구분이 어려워지고, 아카이브 대상에서 누락되는 경우가 발생함에 따라, 모든 영상콘텐츠를 포괄할 수 있는 통합된 형태의 영상 전문 아카이브에 대한 필요성을 제안하였다.
The recent advance of digital and IT has led to the radical changes in media environments. For example, film, broadcasting and video markets have been substituted for and are substituted for digital-based environments. Enormous digital moving images are produced and consumed through new online distr...
The recent advance of digital and IT has led to the radical changes in media environments. For example, film, broadcasting and video markets have been substituted for and are substituted for digital-based environments. Enormous digital moving images are produced and consumed through new online distribution channels such as internet and IPTV. Digital information would possibly be reproduced without loss and damage. Besides, it is not affected by tangible media and can give an easy access to distribution through network anywhere. These features of digital information have provided an opportunity to overcome some limits-loss and damage in length of time and from reproduction-analogue data had in the process of being permanently preserved. However, the strange phenomenon has happened that a recently surging number of digital information production triggers the rapid disposal and loss of the digital information. Also, no media, hardware or software exists that can reasonably assure long-term accessibility to digital assets. Unless we try to preserve digital information, this era might be considered 'forgotten civilization'. The entire world has established and operated moving image archives through government and non-government sponsorship, in order to hand down next generation of moving images, such as film, broadcasting and videos, under the perception of such moving images as valuable cultural heritages. Moving image archives are obliged to collect and gather safe digital images and inherit them to next generations. Digital take on the different forms in technological factors from analogue, and they take up the problems, such as very enormous production/ rapid disposal/ and the absence of long-term preservation technologies. These things pose not a few difficult tasks that archives have to solve. Thus, the aim of this research thesis is at considering effects of the digitalized production and distribution environments of moving image archives, and at analyzing how moving image archives respond to such trend, and then at establishing new roles of moving image archives in digital environments. And, this thesis seek political/ technological/ and institutional strategy for moving image archives to adapt to digital environments and fulfill their duties and grow. This can be summarized as follows: First, it requires even more enormous cost than we imagine to preserve digital. Therefore, it needs to develop new business models capable of preserving digital without cease. Second, it is more important to make the careful judgements on contents worth while to be preserved, given that very enormous contents and information are overflowing in digital environments and it is impossible to collect and keep all of these factors. Also, the recent situations of the rapid disposal and loss of digital information require prompt measures to collect it. Third, we must remember that the preservation of digital moving images is fundamentally different from the preservation of film and video, and try to establish effective strategies to preserve digital moving images. Fourth, it is indispensable to establish the system which can manage and control digital archives systematically, so that a series of digital archives could be effectively performed. And, applying standardized technologies need to expand systems and maintain mutual operations. Fifth, organizational group should cooperate to raise problems surrounding digital preservation and access, and satisfy requests from moving image archives. Sixth, the choice of image formats and storage media depend on long durability of preservation and low cost. This is one of important matters, so low-priced standardized technologies must be applied to be used/ commercialized for a long time. Seventh, short durability of digital storage units means, in other words, that the added preservation strategies are required to preserve digital contents for a long time. As convertible media factors, 'Migration' and 'Emulation' are the strategies to be considered. Eighth, Digitization is desirable to convert to the best quality format to avoid trying again, considering that digital conversion requires tremendous cost and labor. Digital technology can serve to restore film heritages which disappeared. Ninth, it needs to establish and follow standardized meta-data necessary for linking and searching each organizational data. Tenth, the primary task of film archives is to preserve and maintain data. At the same time, they are obliged to give an access to the data has been preserved. Moving image archives ought to play a role as 'cinematheque provider' through online, which can attract the impatient audience to 'good films' at anytime and anywhere. Eleventh, one of the biggest obstacles to interrupt to make contents available is the copyright problem. This thesis proposed the introduction of DB on copyright information and commission management business, in an effort to solve problems of copyright and reinforce available contents. Lastly, to gather effectively moving images, this suggested the right to replicate and collect non-profit online moving image contents announced to approach without any limit. As the accelerated media convergence makes it difficult to distinguish between multi-media and causes media to be eliminated out of categories of archives, this research thesis suggested the necessity of archives for integrated moving image archives.
The recent advance of digital and IT has led to the radical changes in media environments. For example, film, broadcasting and video markets have been substituted for and are substituted for digital-based environments. Enormous digital moving images are produced and consumed through new online distribution channels such as internet and IPTV. Digital information would possibly be reproduced without loss and damage. Besides, it is not affected by tangible media and can give an easy access to distribution through network anywhere. These features of digital information have provided an opportunity to overcome some limits-loss and damage in length of time and from reproduction-analogue data had in the process of being permanently preserved. However, the strange phenomenon has happened that a recently surging number of digital information production triggers the rapid disposal and loss of the digital information. Also, no media, hardware or software exists that can reasonably assure long-term accessibility to digital assets. Unless we try to preserve digital information, this era might be considered 'forgotten civilization'. The entire world has established and operated moving image archives through government and non-government sponsorship, in order to hand down next generation of moving images, such as film, broadcasting and videos, under the perception of such moving images as valuable cultural heritages. Moving image archives are obliged to collect and gather safe digital images and inherit them to next generations. Digital take on the different forms in technological factors from analogue, and they take up the problems, such as very enormous production/ rapid disposal/ and the absence of long-term preservation technologies. These things pose not a few difficult tasks that archives have to solve. Thus, the aim of this research thesis is at considering effects of the digitalized production and distribution environments of moving image archives, and at analyzing how moving image archives respond to such trend, and then at establishing new roles of moving image archives in digital environments. And, this thesis seek political/ technological/ and institutional strategy for moving image archives to adapt to digital environments and fulfill their duties and grow. This can be summarized as follows: First, it requires even more enormous cost than we imagine to preserve digital. Therefore, it needs to develop new business models capable of preserving digital without cease. Second, it is more important to make the careful judgements on contents worth while to be preserved, given that very enormous contents and information are overflowing in digital environments and it is impossible to collect and keep all of these factors. Also, the recent situations of the rapid disposal and loss of digital information require prompt measures to collect it. Third, we must remember that the preservation of digital moving images is fundamentally different from the preservation of film and video, and try to establish effective strategies to preserve digital moving images. Fourth, it is indispensable to establish the system which can manage and control digital archives systematically, so that a series of digital archives could be effectively performed. And, applying standardized technologies need to expand systems and maintain mutual operations. Fifth, organizational group should cooperate to raise problems surrounding digital preservation and access, and satisfy requests from moving image archives. Sixth, the choice of image formats and storage media depend on long durability of preservation and low cost. This is one of important matters, so low-priced standardized technologies must be applied to be used/ commercialized for a long time. Seventh, short durability of digital storage units means, in other words, that the added preservation strategies are required to preserve digital contents for a long time. As convertible media factors, 'Migration' and 'Emulation' are the strategies to be considered. Eighth, Digitization is desirable to convert to the best quality format to avoid trying again, considering that digital conversion requires tremendous cost and labor. Digital technology can serve to restore film heritages which disappeared. Ninth, it needs to establish and follow standardized meta-data necessary for linking and searching each organizational data. Tenth, the primary task of film archives is to preserve and maintain data. At the same time, they are obliged to give an access to the data has been preserved. Moving image archives ought to play a role as 'cinematheque provider' through online, which can attract the impatient audience to 'good films' at anytime and anywhere. Eleventh, one of the biggest obstacles to interrupt to make contents available is the copyright problem. This thesis proposed the introduction of DB on copyright information and commission management business, in an effort to solve problems of copyright and reinforce available contents. Lastly, to gather effectively moving images, this suggested the right to replicate and collect non-profit online moving image contents announced to approach without any limit. As the accelerated media convergence makes it difficult to distinguish between multi-media and causes media to be eliminated out of categories of archives, this research thesis suggested the necessity of archives for integrated moving image archives.
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