인간은 대상을 지각하는데 있어 시각과 청각, 후각, 미각, 촉각뿐만이 아니라 두뇌의 기능까지 사용하고 있다. 두뇌는 오감이 쉬지 않고 보내오는 모든 정보를 처리하기 위해서 사실적 정보를 단순화시키는 성질을 가지고 있으며 또 이미 알고 있는 다른 정보에 의한 재인식을 통해 재차 걸러진 거짓정보를 지각하기도 한다. 이렇게 전부를 보지 않고 보고 싶은 것만을 받아들이려는 성질을 영상미학에선 ‘콘텍스트’ 효과라고 하는데 이것은 리미티드 애니메이션의 기본 원리이며 동시에 본 연구의 핵심이기도 하다. 리미티드 애니메이션은 ‘이미지적 변화’라는 진보적 성향과 ‘제작비 절감’이라는 현실적 한계에서 출발하였다. 각자의 표현방식에 따라 크게 미국식과 일본식으로 구별되었으며 리미티드 관습을 통해 대표적인 두 스타일로 자리 잡게 되었다. 그리고 그것이 종속되어 있는 3가지 요소 즉, 움직임의 과장된 몸짓과 정적인 미학, 이미지의 기하학적 표현과 ...
인간은 대상을 지각하는데 있어 시각과 청각, 후각, 미각, 촉각뿐만이 아니라 두뇌의 기능까지 사용하고 있다. 두뇌는 오감이 쉬지 않고 보내오는 모든 정보를 처리하기 위해서 사실적 정보를 단순화시키는 성질을 가지고 있으며 또 이미 알고 있는 다른 정보에 의한 재인식을 통해 재차 걸러진 거짓정보를 지각하기도 한다. 이렇게 전부를 보지 않고 보고 싶은 것만을 받아들이려는 성질을 영상미학에선 ‘콘텍스트’ 효과라고 하는데 이것은 리미티드 애니메이션의 기본 원리이며 동시에 본 연구의 핵심이기도 하다. 리미티드 애니메이션은 ‘이미지적 변화’라는 진보적 성향과 ‘제작비 절감’이라는 현실적 한계에서 출발하였다. 각자의 표현방식에 따라 크게 미국식과 일본식으로 구별되었으며 리미티드 관습을 통해 대표적인 두 스타일로 자리 잡게 되었다. 그리고 그것이 종속되어 있는 3가지 요소 즉, 움직임의 과장된 몸짓과 정적인 미학, 이미지의 기하학적 표현과 자연주의의 표현, 리미티드 연출이 내러티브의 단순성과 복잡성에 미치는 영향에 대해 크게 구별되고 있으며 이런 기표(signifier)들이 다시 의미화과정을 거쳐 ‘리미티드 연출기법의 시각적 안정화’를 나타내고 있다. 기하학적 스타일화에 초점을 맞춘 미국식 리미티드의 경우는 슬랩스틱 위주의 단순한 플롯구성이 특징이며 캐릭터의 과거설정은 그다지 복잡하지 않은 편이다. 또한 성인물이라 할지라도 명확한 목적과 단순화된 구성으로 시청자로 하여금 이해하기 쉬운 형태를 취하고 있으며 또한 움직임(movement)이 강조되는 ‘액션연출의 기법’에 비중을 두고 있다. 반면 제작비에 초점을 맞춘 일본식 리미티드의 경우는 복잡한 형태의 플롯구성으로 불필요한 액션을 최대한 줄이고 대사위주의 설명을 통해 스토리를 전달시키고 있으며 이런 복잡한 내러티브를 전달하기 위해서 다양한 리미티드 기법이 개발되었으나 대부분은 ‘카메라연출의 기법’에 의존하여 적은 양의 그림을 마치 움직이는 것처럼 보이도록 하는 식의 기법이 대부분이다. 결과적으로 두 ‘움직임기법’과 ‘카메라기법’의 차이점이 복잡한 스토리와 단순한 스토리를 진행시키는데 있어 유기적으로 다르게 활용되고 있다는 결론에 도달하게 된다. 연구과정에서는 TV시리즈 애니메이션에 나타나는 리미티드 연출기법에 대해 각 쇼트들을 분석하였다. 그 결과물을 내러티브의 유기적 관계에 묶어 다시 논하였고, 다음 카메라연출이 작화매수에 직접적인 영향을 주고 있다는 사실을 검증한 후, 카메라 연출의 사용 패턴을 조사하여 리미티드 애니메이션이 시각적 안정화를 갖는 최소한의 상수 값이 어떤 것인지 분석하여 결론으로 추론하였다. 리미티드 애니메이션은 말 그대로 ‘제한’을 말한다. 1초에 8장을 그린 것만이 리미티드가 아니고 작화매수와는 별개의 개념으로 12장을 그리던 24장을 그리던 간에 제작비 및 매수 등 어떠한 제한을 두고 변칙적으로 프레임을 늘려 촬영하는 방식을 리미티드 애니메이션이라고 한다. 이것이 ‘이미지적 변화’에서 출발했건 ‘생존형 제한’에서 출발했건 결과적으로는 미국식과 일본식이 모두 자신들만의 스타일화에 성공을 이루었다. 이러한 리미티드 연출에 대한 분석은 내러티브에 따라 혹은 이미지의 표현방식에 따라 작품의 스타일을 창조할 때 제작자에게 확실한 기준점이 될 수 있다. 따라서 범주화된 연출기법과 내러티브의 상관관계에 대한 연구가 상업적 리미티드 애니메이션에 응용될 수 있다고 본다.
인간은 대상을 지각하는데 있어 시각과 청각, 후각, 미각, 촉각뿐만이 아니라 두뇌의 기능까지 사용하고 있다. 두뇌는 오감이 쉬지 않고 보내오는 모든 정보를 처리하기 위해서 사실적 정보를 단순화시키는 성질을 가지고 있으며 또 이미 알고 있는 다른 정보에 의한 재인식을 통해 재차 걸러진 거짓정보를 지각하기도 한다. 이렇게 전부를 보지 않고 보고 싶은 것만을 받아들이려는 성질을 영상미학에선 ‘콘텍스트’ 효과라고 하는데 이것은 리미티드 애니메이션의 기본 원리이며 동시에 본 연구의 핵심이기도 하다. 리미티드 애니메이션은 ‘이미지적 변화’라는 진보적 성향과 ‘제작비 절감’이라는 현실적 한계에서 출발하였다. 각자의 표현방식에 따라 크게 미국식과 일본식으로 구별되었으며 리미티드 관습을 통해 대표적인 두 스타일로 자리 잡게 되었다. 그리고 그것이 종속되어 있는 3가지 요소 즉, 움직임의 과장된 몸짓과 정적인 미학, 이미지의 기하학적 표현과 자연주의의 표현, 리미티드 연출이 내러티브의 단순성과 복잡성에 미치는 영향에 대해 크게 구별되고 있으며 이런 기표(signifier)들이 다시 의미화과정을 거쳐 ‘리미티드 연출기법의 시각적 안정화’를 나타내고 있다. 기하학적 스타일화에 초점을 맞춘 미국식 리미티드의 경우는 슬랩스틱 위주의 단순한 플롯구성이 특징이며 캐릭터의 과거설정은 그다지 복잡하지 않은 편이다. 또한 성인물이라 할지라도 명확한 목적과 단순화된 구성으로 시청자로 하여금 이해하기 쉬운 형태를 취하고 있으며 또한 움직임(movement)이 강조되는 ‘액션연출의 기법’에 비중을 두고 있다. 반면 제작비에 초점을 맞춘 일본식 리미티드의 경우는 복잡한 형태의 플롯구성으로 불필요한 액션을 최대한 줄이고 대사위주의 설명을 통해 스토리를 전달시키고 있으며 이런 복잡한 내러티브를 전달하기 위해서 다양한 리미티드 기법이 개발되었으나 대부분은 ‘카메라연출의 기법’에 의존하여 적은 양의 그림을 마치 움직이는 것처럼 보이도록 하는 식의 기법이 대부분이다. 결과적으로 두 ‘움직임기법’과 ‘카메라기법’의 차이점이 복잡한 스토리와 단순한 스토리를 진행시키는데 있어 유기적으로 다르게 활용되고 있다는 결론에 도달하게 된다. 연구과정에서는 TV시리즈 애니메이션에 나타나는 리미티드 연출기법에 대해 각 쇼트들을 분석하였다. 그 결과물을 내러티브의 유기적 관계에 묶어 다시 논하였고, 다음 카메라연출이 작화매수에 직접적인 영향을 주고 있다는 사실을 검증한 후, 카메라 연출의 사용 패턴을 조사하여 리미티드 애니메이션이 시각적 안정화를 갖는 최소한의 상수 값이 어떤 것인지 분석하여 결론으로 추론하였다. 리미티드 애니메이션은 말 그대로 ‘제한’을 말한다. 1초에 8장을 그린 것만이 리미티드가 아니고 작화매수와는 별개의 개념으로 12장을 그리던 24장을 그리던 간에 제작비 및 매수 등 어떠한 제한을 두고 변칙적으로 프레임을 늘려 촬영하는 방식을 리미티드 애니메이션이라고 한다. 이것이 ‘이미지적 변화’에서 출발했건 ‘생존형 제한’에서 출발했건 결과적으로는 미국식과 일본식이 모두 자신들만의 스타일화에 성공을 이루었다. 이러한 리미티드 연출에 대한 분석은 내러티브에 따라 혹은 이미지의 표현방식에 따라 작품의 스타일을 창조할 때 제작자에게 확실한 기준점이 될 수 있다. 따라서 범주화된 연출기법과 내러티브의 상관관계에 대한 연구가 상업적 리미티드 애니메이션에 응용될 수 있다고 본다.
To recognize subjects, man uses not only the five senses but also the function of brains. To process all the information sent by the five senses, the brains have the function of simplifying factual information and sometimes recognize false information which is re-filtered through re-recognizing by d...
To recognize subjects, man uses not only the five senses but also the function of brains. To process all the information sent by the five senses, the brains have the function of simplifying factual information and sometimes recognize false information which is re-filtered through re-recognizing by different information as true. This phenomenon, which wants to accept not all the information but some desired information, is called the effect of 'context' in the field of visual aesthetics. This is a basic principle of limited animation and the integral portion of this study as well. Limited animation has begun with the progressive disposition of 'image-oriented changes' and with the practical limitation of 'reduction of production cost'. It is classified into American style and Japanese one by its method of expression, and these two styles take root as representative ones through limited habits. In addition, limited animation is further divided by its sub-factors, namely the exaggerated gestures of motion and static aesthetics, the geometrical and naturalistic expression of images, and the influence of limited direction upon the simplicity and complexity of narrative, and these signifiers present 'the visual stabilization of limited direction technique' via the process of signification. In case of American limited of which focus is on the geometric stylization, the slapstick-centered simple composition of plot is characteristic and the past establishment of character is relatively not complex. In addition, even in adult contents, it bears a form which audience can easily understand via clear goals and simplified composition, and attaches great importance to the 'technique of action direction' which emphasizes movement. On the other hand, Japanese limited, of which focus is on production cost, reduces unnecessary actions maximally with complex composition of plot and delivers stories through speech-oriented explanation. In order to deliver these complex narrative, it has developed a variety of limited techniques, but most of them depend on the 'technique of camera direction' and make a few pictures appeared as if moving. As a result, the difference between 'the two techniques of movement' and between 'the two techniques of camera' is utilized to proceed both complex and simple stories in an organically different manner. In this study, the investigator analyzed every shot for the limited direction techniques presented in the TV series animation. The investigator examined the results again by combining them with the organic relationship of narrative. And then, after verifying the fact that camera direction has firsthand influence upon the number of story-making sheets, the investigator examined the use pattern of camera direction in order to analyze the minimal constant which provides visual stabilization to limited animation. Limited animation literally means 'limitation'. Limited consists not only of 8 sheets per second. Regardless of 12 or 24 sheets, limited animation means the abnormal extension of picture-taking of frames within the limitation of certain production cost and number of sheet. Regardless of their start points, namely 'image-oriented changes' and 'survival-style limitation', both American and Japanese styles have been successful in their stylization. This kind of analysis of limited direction can be a definite criterion for producers who create a style according to narratives or image expressions. Therefore, studies on the correlation between categorized direction techniques and narratives can be applied to commercial limited animation.
To recognize subjects, man uses not only the five senses but also the function of brains. To process all the information sent by the five senses, the brains have the function of simplifying factual information and sometimes recognize false information which is re-filtered through re-recognizing by different information as true. This phenomenon, which wants to accept not all the information but some desired information, is called the effect of 'context' in the field of visual aesthetics. This is a basic principle of limited animation and the integral portion of this study as well. Limited animation has begun with the progressive disposition of 'image-oriented changes' and with the practical limitation of 'reduction of production cost'. It is classified into American style and Japanese one by its method of expression, and these two styles take root as representative ones through limited habits. In addition, limited animation is further divided by its sub-factors, namely the exaggerated gestures of motion and static aesthetics, the geometrical and naturalistic expression of images, and the influence of limited direction upon the simplicity and complexity of narrative, and these signifiers present 'the visual stabilization of limited direction technique' via the process of signification. In case of American limited of which focus is on the geometric stylization, the slapstick-centered simple composition of plot is characteristic and the past establishment of character is relatively not complex. In addition, even in adult contents, it bears a form which audience can easily understand via clear goals and simplified composition, and attaches great importance to the 'technique of action direction' which emphasizes movement. On the other hand, Japanese limited, of which focus is on production cost, reduces unnecessary actions maximally with complex composition of plot and delivers stories through speech-oriented explanation. In order to deliver these complex narrative, it has developed a variety of limited techniques, but most of them depend on the 'technique of camera direction' and make a few pictures appeared as if moving. As a result, the difference between 'the two techniques of movement' and between 'the two techniques of camera' is utilized to proceed both complex and simple stories in an organically different manner. In this study, the investigator analyzed every shot for the limited direction techniques presented in the TV series animation. The investigator examined the results again by combining them with the organic relationship of narrative. And then, after verifying the fact that camera direction has firsthand influence upon the number of story-making sheets, the investigator examined the use pattern of camera direction in order to analyze the minimal constant which provides visual stabilization to limited animation. Limited animation literally means 'limitation'. Limited consists not only of 8 sheets per second. Regardless of 12 or 24 sheets, limited animation means the abnormal extension of picture-taking of frames within the limitation of certain production cost and number of sheet. Regardless of their start points, namely 'image-oriented changes' and 'survival-style limitation', both American and Japanese styles have been successful in their stylization. This kind of analysis of limited direction can be a definite criterion for producers who create a style according to narratives or image expressions. Therefore, studies on the correlation between categorized direction techniques and narratives can be applied to commercial limited animation.
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