‘메소드 연기’의 본질과 영화연기에 영향을 미치는 현장구성요소에 대한 연구 A Study on the Essence of Method Acting and On-Site Components that Having Influence upon the Film Acting원문보기
이 논문은 영화사에 나타난 영화연기시스템을 초기무성영화시대부터 확인하여 그 중 독자적 연기론으로 인정받고 있는 리 스트라스버그의 ‘메소드 연기’의 성립과정을 알아보고 있다. 또한 더 나아가 이런 ‘메소드 연기’에 대한 정확한 인식을 마치고 현대 영화의 제작현장에서 배우의 연기에 영향을 미치는 1차적 구성요소인 카메라, 사운드(마이크), 조명의 종류와 기능을 연구한다. 이는 각 구성요소와 연기의 상관관계를 추적하여 보다 효과적인 영화연기를 구현하기 위함이다. 기존의 다른 예술들의 유산을 발전적으로 수용하며 독립적인 예술로써 존재하려는 시도는 영화역사의 흐름의 본질이었다. 특히 영화는 독자성을 갖기 위해 무한한 노력을 하였으나 연극이라는 거대한 예술과 늘 부딪혔다. 실제적으로 영화가 탄생 된지 100년이 넘는 오늘날 까지도 영화연기와 연극연기의 차이점은 간과되고 무시되거나 사소하게 극복 할 수 있는 기술적인 차이로 간주되곤 한다. 그러나 초기 무성영화부터 영화연기는 영화의 가장 중심적 본질인 실질적인 ‘사실성’을 향한 전조를 보이며 다른 장르의 예술과는 다른 독립적인 경향을 보여 주고 있었다. 모든 예술의 가장 중요한 척도인 관객들은 연극과는 다른 영화연기 만의 세계를 알게 되었고 이는 영화연기를 매체에 맞는 독자적인 예술로 발전하게 하는 계기가 되었다. 먼저 영화연기의 결정적 영향을 주었던 요소들 , 무성영화에서 클로즈업의 도입과 유성영화로서의 전환, 영화의 본질성을 점차 찾아가며 형성된 스타의 연기 메소드와 리 스트라스버그의 ‘메소드 연기법’의 과정을 토대로 영화연기의 변천사와 발전된 방향을 찾아본다. 그리고 과거부터 현재까지 가장 큰 영향력을 가지고 있는 ‘헐리우드’를 바탕으로 ‘메소드 연기’를 사용하는 스타들의 모습을 비추어 본다. 이를 통해 메소드의 형성 과정을 뿐만 아니라 그런 변화의 필요성을 확인할 수 있다. 이 필요성은 영화연기의 목적성과도 일치한다. 이 목적성은 영화연기의 본질과도 같은데 이는 실질적인 ‘사실성’이다. ‘자기 자신에게 집중하여 있는 그대로 보여 준다.’이는 카메라가 실존하는 피사체를 그대로 담아 보여주는 그런 특성을 지녔기 때문이다. 이것이 바로 영화연기와 연극연기의 차이로 나타난다. 공연하는 배우와 배역이 한 공간에 공존하는 연극과 달리 영화는 오직 극중의 배역만이 빛을 통해 스크린에 나타난다. 배우가 부재한 영화관에서 관객들은 스크린에 나타난 배우를 한치의 의심 없이 캐릭터와 일치하는 인물로 받아들인다. 이런 특성과 ‘메소드 연기’는 어떤 상관관계를 가지며 이루어지고 있는지를 살펴본다. 이런 연구를 통해 실체를 파악한 ‘메소드 연기’를 실전에서 사용함에 있어 영향을 미치는 구성요소에 대한 연구도 이어진다. ‘메소드 연기’에 대한 연구는 배우의 내적인 부분을 채우기 위함이었다면 ‘구성요소에 대한 연구’는 배우가 연기를 함에 있어 자신의 연기를 더욱 효과적으로 표현할 수 있는 테크닉적인 부분이다. 많은 영화의 구성요소 중 연기를 함에 있어 가장 큰 영향을 주는 카메라와 사운드, 조명 이세가지 요소에 범위를 한정하여 알아본. 카메라와 사운드는 ...
이 논문은 영화사에 나타난 영화연기시스템을 초기무성영화시대부터 확인하여 그 중 독자적 연기론으로 인정받고 있는 리 스트라스버그의 ‘메소드 연기’의 성립과정을 알아보고 있다. 또한 더 나아가 이런 ‘메소드 연기’에 대한 정확한 인식을 마치고 현대 영화의 제작현장에서 배우의 연기에 영향을 미치는 1차적 구성요소인 카메라, 사운드(마이크), 조명의 종류와 기능을 연구한다. 이는 각 구성요소와 연기의 상관관계를 추적하여 보다 효과적인 영화연기를 구현하기 위함이다. 기존의 다른 예술들의 유산을 발전적으로 수용하며 독립적인 예술로써 존재하려는 시도는 영화역사의 흐름의 본질이었다. 특히 영화는 독자성을 갖기 위해 무한한 노력을 하였으나 연극이라는 거대한 예술과 늘 부딪혔다. 실제적으로 영화가 탄생 된지 100년이 넘는 오늘날 까지도 영화연기와 연극연기의 차이점은 간과되고 무시되거나 사소하게 극복 할 수 있는 기술적인 차이로 간주되곤 한다. 그러나 초기 무성영화부터 영화연기는 영화의 가장 중심적 본질인 실질적인 ‘사실성’을 향한 전조를 보이며 다른 장르의 예술과는 다른 독립적인 경향을 보여 주고 있었다. 모든 예술의 가장 중요한 척도인 관객들은 연극과는 다른 영화연기 만의 세계를 알게 되었고 이는 영화연기를 매체에 맞는 독자적인 예술로 발전하게 하는 계기가 되었다. 먼저 영화연기의 결정적 영향을 주었던 요소들 , 무성영화에서 클로즈업의 도입과 유성영화로서의 전환, 영화의 본질성을 점차 찾아가며 형성된 스타의 연기 메소드와 리 스트라스버그의 ‘메소드 연기법’의 과정을 토대로 영화연기의 변천사와 발전된 방향을 찾아본다. 그리고 과거부터 현재까지 가장 큰 영향력을 가지고 있는 ‘헐리우드’를 바탕으로 ‘메소드 연기’를 사용하는 스타들의 모습을 비추어 본다. 이를 통해 메소드의 형성 과정을 뿐만 아니라 그런 변화의 필요성을 확인할 수 있다. 이 필요성은 영화연기의 목적성과도 일치한다. 이 목적성은 영화연기의 본질과도 같은데 이는 실질적인 ‘사실성’이다. ‘자기 자신에게 집중하여 있는 그대로 보여 준다.’이는 카메라가 실존하는 피사체를 그대로 담아 보여주는 그런 특성을 지녔기 때문이다. 이것이 바로 영화연기와 연극연기의 차이로 나타난다. 공연하는 배우와 배역이 한 공간에 공존하는 연극과 달리 영화는 오직 극중의 배역만이 빛을 통해 스크린에 나타난다. 배우가 부재한 영화관에서 관객들은 스크린에 나타난 배우를 한치의 의심 없이 캐릭터와 일치하는 인물로 받아들인다. 이런 특성과 ‘메소드 연기’는 어떤 상관관계를 가지며 이루어지고 있는지를 살펴본다. 이런 연구를 통해 실체를 파악한 ‘메소드 연기’를 실전에서 사용함에 있어 영향을 미치는 구성요소에 대한 연구도 이어진다. ‘메소드 연기’에 대한 연구는 배우의 내적인 부분을 채우기 위함이었다면 ‘구성요소에 대한 연구’는 배우가 연기를 함에 있어 자신의 연기를 더욱 효과적으로 표현할 수 있는 테크닉적인 부분이다. 많은 영화의 구성요소 중 연기를 함에 있어 가장 큰 영향을 주는 카메라와 사운드, 조명 이세가지 요소에 범위를 한정하여 알아본. 카메라와 사운드는 쇼트에 따라 그 역할과 목적이 다르다는 사실을 확인하고 그에 따른 연기 방식을 연구한다. 또한 현장에서 사용되는 조명들의 기능과 사용 목적을 확인하여 배우가 현장에서 조명을 보다 효과적으로 사용할 수 있는 방안을 알아본다. 전체적으로 이 논문은 ‘메소드 연기’의 발전 과정과 그 실체를 고찰하고 ‘영화연기와 그에 영향을 미치는 구성요소의 상관관계’를 연구를 하는 것이 목적이다. 이를 통해 영화연기에 대한 내외적인 부분에 있어서 척도가 되길 바라는 마음으로 이 논문은 쓰여 졌다.
이 논문은 영화사에 나타난 영화연기시스템을 초기무성영화시대부터 확인하여 그 중 독자적 연기론으로 인정받고 있는 리 스트라스버그의 ‘메소드 연기’의 성립과정을 알아보고 있다. 또한 더 나아가 이런 ‘메소드 연기’에 대한 정확한 인식을 마치고 현대 영화의 제작현장에서 배우의 연기에 영향을 미치는 1차적 구성요소인 카메라, 사운드(마이크), 조명의 종류와 기능을 연구한다. 이는 각 구성요소와 연기의 상관관계를 추적하여 보다 효과적인 영화연기를 구현하기 위함이다. 기존의 다른 예술들의 유산을 발전적으로 수용하며 독립적인 예술로써 존재하려는 시도는 영화역사의 흐름의 본질이었다. 특히 영화는 독자성을 갖기 위해 무한한 노력을 하였으나 연극이라는 거대한 예술과 늘 부딪혔다. 실제적으로 영화가 탄생 된지 100년이 넘는 오늘날 까지도 영화연기와 연극연기의 차이점은 간과되고 무시되거나 사소하게 극복 할 수 있는 기술적인 차이로 간주되곤 한다. 그러나 초기 무성영화부터 영화연기는 영화의 가장 중심적 본질인 실질적인 ‘사실성’을 향한 전조를 보이며 다른 장르의 예술과는 다른 독립적인 경향을 보여 주고 있었다. 모든 예술의 가장 중요한 척도인 관객들은 연극과는 다른 영화연기 만의 세계를 알게 되었고 이는 영화연기를 매체에 맞는 독자적인 예술로 발전하게 하는 계기가 되었다. 먼저 영화연기의 결정적 영향을 주었던 요소들 , 무성영화에서 클로즈업의 도입과 유성영화로서의 전환, 영화의 본질성을 점차 찾아가며 형성된 스타의 연기 메소드와 리 스트라스버그의 ‘메소드 연기법’의 과정을 토대로 영화연기의 변천사와 발전된 방향을 찾아본다. 그리고 과거부터 현재까지 가장 큰 영향력을 가지고 있는 ‘헐리우드’를 바탕으로 ‘메소드 연기’를 사용하는 스타들의 모습을 비추어 본다. 이를 통해 메소드의 형성 과정을 뿐만 아니라 그런 변화의 필요성을 확인할 수 있다. 이 필요성은 영화연기의 목적성과도 일치한다. 이 목적성은 영화연기의 본질과도 같은데 이는 실질적인 ‘사실성’이다. ‘자기 자신에게 집중하여 있는 그대로 보여 준다.’이는 카메라가 실존하는 피사체를 그대로 담아 보여주는 그런 특성을 지녔기 때문이다. 이것이 바로 영화연기와 연극연기의 차이로 나타난다. 공연하는 배우와 배역이 한 공간에 공존하는 연극과 달리 영화는 오직 극중의 배역만이 빛을 통해 스크린에 나타난다. 배우가 부재한 영화관에서 관객들은 스크린에 나타난 배우를 한치의 의심 없이 캐릭터와 일치하는 인물로 받아들인다. 이런 특성과 ‘메소드 연기’는 어떤 상관관계를 가지며 이루어지고 있는지를 살펴본다. 이런 연구를 통해 실체를 파악한 ‘메소드 연기’를 실전에서 사용함에 있어 영향을 미치는 구성요소에 대한 연구도 이어진다. ‘메소드 연기’에 대한 연구는 배우의 내적인 부분을 채우기 위함이었다면 ‘구성요소에 대한 연구’는 배우가 연기를 함에 있어 자신의 연기를 더욱 효과적으로 표현할 수 있는 테크닉적인 부분이다. 많은 영화의 구성요소 중 연기를 함에 있어 가장 큰 영향을 주는 카메라와 사운드, 조명 이세가지 요소에 범위를 한정하여 알아본. 카메라와 사운드는 쇼트에 따라 그 역할과 목적이 다르다는 사실을 확인하고 그에 따른 연기 방식을 연구한다. 또한 현장에서 사용되는 조명들의 기능과 사용 목적을 확인하여 배우가 현장에서 조명을 보다 효과적으로 사용할 수 있는 방안을 알아본다. 전체적으로 이 논문은 ‘메소드 연기’의 발전 과정과 그 실체를 고찰하고 ‘영화연기와 그에 영향을 미치는 구성요소의 상관관계’를 연구를 하는 것이 목적이다. 이를 통해 영화연기에 대한 내외적인 부분에 있어서 척도가 되길 바라는 마음으로 이 논문은 쓰여 졌다.
The aim of this study was to examine the historical system of film acting since the silent picture days and then look into the formational process of Lee Strasberg's method acting that was recognized as an independent theory of acting. In addition, the investigator examined the kind and function of ...
The aim of this study was to examine the historical system of film acting since the silent picture days and then look into the formational process of Lee Strasberg's method acting that was recognized as an independent theory of acting. In addition, the investigator examined the kind and function of primary components that had influence upon performers' acting in the on-site production of modern films, such as the cameras, sounds (microphones) and lighting. It was to realize more effective film acting by tracing back the interrelations between components and acting. The essence of film acting seems to accept the inheritance of other traditional arts in a developmental manner and then attempts to exist as an independent art. In particular, the movie has endlessly exerted every effort to have independence, but it has always encountered with the enormous obstacle of play. Although it has been 100 years since the movie was born, the difference between film acting and play acting is overlooked, ignored, or regarded as a simple difference of technology that could be overcome easily. However, since the silent picture days, the film acting has presented a sign of directing to substantial 'actuality', a core essence of movie, and then showed an independent trend from other genres of art. Thus, audience, a most important criterion of art, came to understand the world of film that was different from the world of play. And it was an opportunity of allowing the film acting to be developed into a media-oriented independent art. In this study, the investigator first examined the historical change and developmental direction of film acting on the basis of its conclusively influential factors, the introduction of close-up in the silent picture and its conversion into the sound picture, the method of acting of stars which was formed in the course of pursuing the essence of movie, and Lee Strasberg's method acting. In addition, the investigator looked into 'method acting'-used stars in Hollywood, a most influential place in the film acting from the past to the present. It was to find out the formational process of method and the necessity of change as well. This necessity is in line with the finality of film acting. And this finality is the same with the essence of film acting, namely 'actuality'. There is a saying, 'Concentrating on himself, one presents himself as he is'. This is possible for a camera to have such a characteristic as taking and presenting an existing subject as it is. This is the difference between film acting and play acting. Different from a play of which performing players and characters share a same space, a film presents dramatic characters only on the screen through light. In a movie theater in which no performers present, audience doubtlessly accepts the performers appeared on the screen as the same figures with characters. So, the investigator examined the correlation between this characteristic and 'method acting'. In addition to the examination of 'method acting', the investigator also examined the components which having influence upon the actual use of 'method acting'. The study on 'method acting' was to fill up the internal part of performer, whereas the study on 'components' was to find out the technique with which a performer could present his acting more effectively. For this, the investigator looked into most influential three components of film such as cameras, sounds and lighting. It was because the investigator wanted to find out the fact that the role and goal of cameras and sounds were different by shots. In addition, by examining the function and use goal of on-site lighting, the investigator tried to find out a strategy with which a performer could use the lighting more effectively. In conclusion, this study was carried out to examine the developmental process and true identity of 'method acting' and then look into the correlation between 'film acting and components that having influence upon film acting'. The investigator hopes that study findings can be a criterion for the internal and external factors of film acting.
The aim of this study was to examine the historical system of film acting since the silent picture days and then look into the formational process of Lee Strasberg's method acting that was recognized as an independent theory of acting. In addition, the investigator examined the kind and function of primary components that had influence upon performers' acting in the on-site production of modern films, such as the cameras, sounds (microphones) and lighting. It was to realize more effective film acting by tracing back the interrelations between components and acting. The essence of film acting seems to accept the inheritance of other traditional arts in a developmental manner and then attempts to exist as an independent art. In particular, the movie has endlessly exerted every effort to have independence, but it has always encountered with the enormous obstacle of play. Although it has been 100 years since the movie was born, the difference between film acting and play acting is overlooked, ignored, or regarded as a simple difference of technology that could be overcome easily. However, since the silent picture days, the film acting has presented a sign of directing to substantial 'actuality', a core essence of movie, and then showed an independent trend from other genres of art. Thus, audience, a most important criterion of art, came to understand the world of film that was different from the world of play. And it was an opportunity of allowing the film acting to be developed into a media-oriented independent art. In this study, the investigator first examined the historical change and developmental direction of film acting on the basis of its conclusively influential factors, the introduction of close-up in the silent picture and its conversion into the sound picture, the method of acting of stars which was formed in the course of pursuing the essence of movie, and Lee Strasberg's method acting. In addition, the investigator looked into 'method acting'-used stars in Hollywood, a most influential place in the film acting from the past to the present. It was to find out the formational process of method and the necessity of change as well. This necessity is in line with the finality of film acting. And this finality is the same with the essence of film acting, namely 'actuality'. There is a saying, 'Concentrating on himself, one presents himself as he is'. This is possible for a camera to have such a characteristic as taking and presenting an existing subject as it is. This is the difference between film acting and play acting. Different from a play of which performing players and characters share a same space, a film presents dramatic characters only on the screen through light. In a movie theater in which no performers present, audience doubtlessly accepts the performers appeared on the screen as the same figures with characters. So, the investigator examined the correlation between this characteristic and 'method acting'. In addition to the examination of 'method acting', the investigator also examined the components which having influence upon the actual use of 'method acting'. The study on 'method acting' was to fill up the internal part of performer, whereas the study on 'components' was to find out the technique with which a performer could present his acting more effectively. For this, the investigator looked into most influential three components of film such as cameras, sounds and lighting. It was because the investigator wanted to find out the fact that the role and goal of cameras and sounds were different by shots. In addition, by examining the function and use goal of on-site lighting, the investigator tried to find out a strategy with which a performer could use the lighting more effectively. In conclusion, this study was carried out to examine the developmental process and true identity of 'method acting' and then look into the correlation between 'film acting and components that having influence upon film acting'. The investigator hopes that study findings can be a criterion for the internal and external factors of film acting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.