21세기는 문화의 시대라고 한다. 또한 감성중심의 문화적 창의성이 중심이 되는 시대이다. 현대인들의 소득수준이 향상되고 여가시간이 증가함에 따라 삶의 질적 수준의 향상, 예술향유에 대한 소비자의 욕구가 늘면서 공연예술에 대한 수요가 증가하게 되고 본격적인 산업화가 진행되고 있다. 또한 문화예술의 패러다임이 예술공급자 중심에서 예술향유자 중심으로 변모해 감에 따라 고객만족 개념이 중심화 되어가고 있다. 따라서 소비자의 욕구와 수요를 충족시키고 만족의 극대화에 근접할 수 있는 소비자지향적인 마케팅활동과 소비자의 행동과 태도에 대한 연구가 필요해지고 있다. 본 논문은 최근 급격히 성장하고 있는 국내뮤지컬을 중심으로 관객들의 티켓구매에 관한 결정요인을 연구한 것이다. 문헌연구와 선행연구를 함으로 서비스마케팅에서 다루고 있는 7P를 통해 관객의 선택기준과 공연관람 행태, 관람동기요인을 알아내었고 라이선스뮤지컬과 국내창작뮤지컬을 분류하여 관객들의 뮤지컬 유형에 따른 결정요인을 연구하였다. 이러한 목적을 위해 본 연구는 서울지역 공연장에서 편의표본추출방법으로 뮤지컬관람객 320명을 대상으로 직접면접법에 의하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 데이터코딩의 과정을 거쳐 ...
21세기는 문화의 시대라고 한다. 또한 감성중심의 문화적 창의성이 중심이 되는 시대이다. 현대인들의 소득수준이 향상되고 여가시간이 증가함에 따라 삶의 질적 수준의 향상, 예술향유에 대한 소비자의 욕구가 늘면서 공연예술에 대한 수요가 증가하게 되고 본격적인 산업화가 진행되고 있다. 또한 문화예술의 패러다임이 예술공급자 중심에서 예술향유자 중심으로 변모해 감에 따라 고객만족 개념이 중심화 되어가고 있다. 따라서 소비자의 욕구와 수요를 충족시키고 만족의 극대화에 근접할 수 있는 소비자지향적인 마케팅활동과 소비자의 행동과 태도에 대한 연구가 필요해지고 있다. 본 논문은 최근 급격히 성장하고 있는 국내뮤지컬을 중심으로 관객들의 티켓구매에 관한 결정요인을 연구한 것이다. 문헌연구와 선행연구를 함으로 서비스마케팅에서 다루고 있는 7P를 통해 관객의 선택기준과 공연관람 행태, 관람동기요인을 알아내었고 라이선스뮤지컬과 국내창작뮤지컬을 분류하여 관객들의 뮤지컬 유형에 따른 결정요인을 연구하였다. 이러한 목적을 위해 본 연구는 서울지역 공연장에서 편의표본추출방법으로 뮤지컬관람객 320명을 대상으로 직접면접법에 의하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 데이터코딩의 과정을 거쳐 SPSS for Windows 14 통계 프로그램을 이용하여, 기술통계, 빈도분석, 교차분석, 분산분석을 실시하였다. 연구 결과 뮤지컬관객의 관람 동기는 ‘스트레스해소/ 즐거움’, ‘정신적 만족/정서순화’, ‘생생한 체험/새로운 경험’을 위해서였다. 연간 관람횟수가 높을수록 관람동기의 각 항목에 대한 평균점수가 높게 나왔으며 여성은 스트레스해소와 즐거움을 위해 공연을 관람하는 한편, 남성은 데이트나 특별한 날을 기념하기 위한 동기가 높게 나타났다. 선택기준에서 뮤지컬유형에 관계없이 가장 결정적인 요인은 ‘작품의 내용/질/예술성’ 이었다. 그 다음으로 ‘작품의 유명도/인지도’, ‘입소문/공연 평/관람후기’, ‘음악’, ‘입장권가격/할인여부’, ‘출연배우의 유명도/인지도’의 순으로 높은 결정요인임을 나타내었다. 관객들이 공연 외적인 요인보다 뮤지컬의 가장 중요한 요소인 작품성과 배우, 그리고 음악과 같은 뮤지컬 작품의 질을 중요한 선택기준으로 삼고 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 ‘음악’이나 ‘연출/작가’에 대해서는 남성, 40대, 예술/연예관련자, 대학원이상, 고소득자, 고관람자가 높은 선택기준으로 삼는 반면, ‘가수나 연예인 등 스타의 출연’에 대해서는 50대 이상, 고졸이하, 주부가 영향을 많이 받고 있었다. 또한 ‘입장권가격/할인여부’에 대해서는 저관람자, 여성, 20대, 고졸이하, 주부, 저소득자가 높은 영향을 받고 있었으며, ‘방송, 잡지, 인터넷 등의 광고’에 대해서는 저관람자, 여성, 40대, 고졸이하, 주부, 고소득자가 중시하는 것으로 나타났다. 공연관람 행태 분석결과 뮤지컬을 관람할 때 동반하는 사람으로는 친구, 가족, 애인 순으로 조사되었고, 남성의 경우 가족이나 애인, 여성의 경우 친구와 함께 관람하는 경우가 월등히 높았다. 또한 뮤지컬을 관람하는데 방해요인으로 작용하는 것은 비용과다와 시간부족으로 나타나 대부분의 관객이 입장권가격에 대한 부담과 시간적인 제약이 여전히 큰 걸림돌로 작용함을 알 수 있었다. 또한 뮤지컬에 대한 정보경로는 저관람자의 경우에는 TV/라디오 광고에 의존하는 반면, 고관람자는 주로 인터넷예매사이트를 이용하는 결과가 나왔다. 티켓구입방법은 인터넷예매를 통하여 티켓을 구입하는 관객이 월등히 높았으며 무료초대권이 13%나 되었다. 지정예매처나 전화예매는 거의 하지 않는 것으로 나타났다. 공연예술단체와 기관은 인터넷을 통한 정보제공 뿐만 아니라 홈페이지개설, 리얼플레이어를 통한 동영상 등 각종 온라인서비스인 커뮤니케이션방법과 체계적이고 철저한 고객관리인 회원제도를 통해 고객확보와 고객관계유지의 수단으로 활용해야 할 것이다. 뮤지컬 공연장으로 선호하는 장소는 대학로소극장이 가장 많았으며, 저관람자는 예술의 전당과 세종문화회관을 선호하는 반면 고관람자는 LG아트센터와 충무아트홀을 더 선호하는 차이를 보였다. 또한 공연장이용 시 불편한 점으로는 좌석의자, 교통편, 화장실 순이었다. 이처럼 관람동기와 선택기준은 인구통계학적 분류와 관람정도에 따라 차등화 된 양상으로 나타난다. 따라서 공연기획자는 관객들의 다양한 선택기준, 관람동기, 공연관람 행태에 관한 사항을 고려하여 공연을 기획할 때 표적시장을 선정해서 그 표적시장의 인구통계학적 특성과 공연수용정도를 바탕으로 한 마케팅전략을 세워야 할 것이다. 매우 다양한 요인에 의해 영향을 받고 있는 뮤지컬시장은 이와 같은 차별화 된 마케팅을 통해 그 표적에 맞는 다양한 관객 활성화전략을 펼칠 수 있을 것이다. 향후 뮤지컬 매니아와 비 매니아 간의 비교연구, 서울 이외의 지역과의 비교연구, 관람경험이 없는 대상자와의 비교연구, 공연시간대에 따른 소비자의 태도연구, 공연장의 규모에 따른 비교연구, 뮤지컬관객에 대한 관람 후 재 구매 행동에 대한 정교한 논문들이 요구된다.
21세기는 문화의 시대라고 한다. 또한 감성중심의 문화적 창의성이 중심이 되는 시대이다. 현대인들의 소득수준이 향상되고 여가시간이 증가함에 따라 삶의 질적 수준의 향상, 예술향유에 대한 소비자의 욕구가 늘면서 공연예술에 대한 수요가 증가하게 되고 본격적인 산업화가 진행되고 있다. 또한 문화예술의 패러다임이 예술공급자 중심에서 예술향유자 중심으로 변모해 감에 따라 고객만족 개념이 중심화 되어가고 있다. 따라서 소비자의 욕구와 수요를 충족시키고 만족의 극대화에 근접할 수 있는 소비자지향적인 마케팅활동과 소비자의 행동과 태도에 대한 연구가 필요해지고 있다. 본 논문은 최근 급격히 성장하고 있는 국내뮤지컬을 중심으로 관객들의 티켓구매에 관한 결정요인을 연구한 것이다. 문헌연구와 선행연구를 함으로 서비스마케팅에서 다루고 있는 7P를 통해 관객의 선택기준과 공연관람 행태, 관람동기요인을 알아내었고 라이선스뮤지컬과 국내창작뮤지컬을 분류하여 관객들의 뮤지컬 유형에 따른 결정요인을 연구하였다. 이러한 목적을 위해 본 연구는 서울지역 공연장에서 편의표본추출방법으로 뮤지컬관람객 320명을 대상으로 직접면접법에 의하여 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 데이터코딩의 과정을 거쳐 SPSS for Windows 14 통계 프로그램을 이용하여, 기술통계, 빈도분석, 교차분석, 분산분석을 실시하였다. 연구 결과 뮤지컬관객의 관람 동기는 ‘스트레스해소/ 즐거움’, ‘정신적 만족/정서순화’, ‘생생한 체험/새로운 경험’을 위해서였다. 연간 관람횟수가 높을수록 관람동기의 각 항목에 대한 평균점수가 높게 나왔으며 여성은 스트레스해소와 즐거움을 위해 공연을 관람하는 한편, 남성은 데이트나 특별한 날을 기념하기 위한 동기가 높게 나타났다. 선택기준에서 뮤지컬유형에 관계없이 가장 결정적인 요인은 ‘작품의 내용/질/예술성’ 이었다. 그 다음으로 ‘작품의 유명도/인지도’, ‘입소문/공연 평/관람후기’, ‘음악’, ‘입장권가격/할인여부’, ‘출연배우의 유명도/인지도’의 순으로 높은 결정요인임을 나타내었다. 관객들이 공연 외적인 요인보다 뮤지컬의 가장 중요한 요소인 작품성과 배우, 그리고 음악과 같은 뮤지컬 작품의 질을 중요한 선택기준으로 삼고 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 ‘음악’이나 ‘연출/작가’에 대해서는 남성, 40대, 예술/연예관련자, 대학원이상, 고소득자, 고관람자가 높은 선택기준으로 삼는 반면, ‘가수나 연예인 등 스타의 출연’에 대해서는 50대 이상, 고졸이하, 주부가 영향을 많이 받고 있었다. 또한 ‘입장권가격/할인여부’에 대해서는 저관람자, 여성, 20대, 고졸이하, 주부, 저소득자가 높은 영향을 받고 있었으며, ‘방송, 잡지, 인터넷 등의 광고’에 대해서는 저관람자, 여성, 40대, 고졸이하, 주부, 고소득자가 중시하는 것으로 나타났다. 공연관람 행태 분석결과 뮤지컬을 관람할 때 동반하는 사람으로는 친구, 가족, 애인 순으로 조사되었고, 남성의 경우 가족이나 애인, 여성의 경우 친구와 함께 관람하는 경우가 월등히 높았다. 또한 뮤지컬을 관람하는데 방해요인으로 작용하는 것은 비용과다와 시간부족으로 나타나 대부분의 관객이 입장권가격에 대한 부담과 시간적인 제약이 여전히 큰 걸림돌로 작용함을 알 수 있었다. 또한 뮤지컬에 대한 정보경로는 저관람자의 경우에는 TV/라디오 광고에 의존하는 반면, 고관람자는 주로 인터넷예매사이트를 이용하는 결과가 나왔다. 티켓구입방법은 인터넷예매를 통하여 티켓을 구입하는 관객이 월등히 높았으며 무료초대권이 13%나 되었다. 지정예매처나 전화예매는 거의 하지 않는 것으로 나타났다. 공연예술단체와 기관은 인터넷을 통한 정보제공 뿐만 아니라 홈페이지개설, 리얼플레이어를 통한 동영상 등 각종 온라인서비스인 커뮤니케이션방법과 체계적이고 철저한 고객관리인 회원제도를 통해 고객확보와 고객관계유지의 수단으로 활용해야 할 것이다. 뮤지컬 공연장으로 선호하는 장소는 대학로소극장이 가장 많았으며, 저관람자는 예술의 전당과 세종문화회관을 선호하는 반면 고관람자는 LG아트센터와 충무아트홀을 더 선호하는 차이를 보였다. 또한 공연장이용 시 불편한 점으로는 좌석의자, 교통편, 화장실 순이었다. 이처럼 관람동기와 선택기준은 인구통계학적 분류와 관람정도에 따라 차등화 된 양상으로 나타난다. 따라서 공연기획자는 관객들의 다양한 선택기준, 관람동기, 공연관람 행태에 관한 사항을 고려하여 공연을 기획할 때 표적시장을 선정해서 그 표적시장의 인구통계학적 특성과 공연수용정도를 바탕으로 한 마케팅전략을 세워야 할 것이다. 매우 다양한 요인에 의해 영향을 받고 있는 뮤지컬시장은 이와 같은 차별화 된 마케팅을 통해 그 표적에 맞는 다양한 관객 활성화전략을 펼칠 수 있을 것이다. 향후 뮤지컬 매니아와 비 매니아 간의 비교연구, 서울 이외의 지역과의 비교연구, 관람경험이 없는 대상자와의 비교연구, 공연시간대에 따른 소비자의 태도연구, 공연장의 규모에 따른 비교연구, 뮤지컬관객에 대한 관람 후 재 구매 행동에 대한 정교한 논문들이 요구된다.
The twenty first century is the era of culture and it focuses on the sensitivity of cultural creativity. As people's economic standard improves and leisure time increases, the demand of quality life along with the desire for art enjoyment grow together and as the result the performing arts are to be...
The twenty first century is the era of culture and it focuses on the sensitivity of cultural creativity. As people's economic standard improves and leisure time increases, the demand of quality life along with the desire for art enjoyment grow together and as the result the performing arts are to be industrialized. And the paradigm of cultural art transfigures from the art supplier to art customer and centralizes on the customers' satisfaction. So the research on the satisfactory marketing activity for the supply and demand of customers and the study on consumers' attitude and reaction are needed. This thesis researched the main conditions of purchasing ticket for domestic musical. Through book research and preceding studies, this thesis found out the 7P in service marketing, choice conditions, viewing attitudes of audiences, and reason for choice and researched the audiences' musical fashion by classifying the lisensed musical and domestically created musical. The study surveyed 320 people at Seoul public venues by haphazard sampling process and direct interview. Through the data coding process and SPSS for Window 14 Statistic Program, the collected data was studied by technology statistics, frequency analysis, crossing analysis, and dispersion analysis. The result shows that the main reasons for watching the musical was for getting rid of stress, having amusement, mental satisfaction, emotional purification, vivid experience, and new challenges. As the number of yearly watching got increased, the average points also were increased. Especially women enjoyed musical for getting rid of stress and enjoyment while men chose for dating or memorable events. The first priority for choice was the content of production, quality, and beauty of art. The popularity of works, rumors on works, review of works, criticism, music, admission price, discounting point, characters' popularity are followed after them. The study shows that the audiences have clear choice conditions on quality of works, characters, and music which are the essential elements of musical rather than the external conditions. Men, 40s, art or entertainment personnel, graduate schools graduates, large income earner, frequent watcher have preference on music and authors while 50s, high school graduates, house wives have preference on pop singer or entertainers. And not-frequent watchers, 20s, under high school graduates, house wives, small income earner were highly affected by ticket price and admission discount issue. Not-frequent watchers, women, 40s, under high school graduates, house wives, large income earner seriously regarded TV, magazine, and internet promotion. The survey reports that friends, family members, and sweet hearts were in order going for watching together, men were highly shown bringing their family members and sweet hearts, while women friends. And the main disturbing matters for audiences to watch were high price of ticket and lack of leisure time. The not-frequent watcher depended on TV/Radio's promotion information while the frequent watcher used internet ticketing sites. The ticketing sales was really good in internet and 13% of the total internet ticketing was free. The fixed ticketing from one site or phone ticketing were not reported many. Each performance art organization needs to have its own web-sites for offering speedy information with real-player video service through internet and utilizing on-line communication program in order to manage the membership security and membership preservation. The favorite venue for musical performance was DaeHakNo Small Theater, Seoul Arts Center and SeJong Center were chosen by low viewers and LG Arts Center and ChungMoo Art Hall for high viewers. The marked inconveniences for the viewers in order were seats, transportation, and toilet. The personal motivation and choice condition took on graded aspect according to population statistics classification and viewing degree. Therefore, performance planners must consider various choice conditions, viewing motivations, performance viewing attitudes from the beginning of planning. The also need to map out marketing strategies as they set the target population according to specialty of population statistics and the degree of performance acceptance. Since the musical business is to be affected by these many conditions, it should apply graded strategies for viewer activation according to its needs. Hereafter, a comparative analysis on musical mania vs non-musical mania, a comparative research on Seoul vs other areas, a case study on non- experienced viewers, a research on viewers' attitudes according to performance time setting, a comparative research on the size of venues, and delicate thesis on viewers' re-buying attitude are to be written.
The twenty first century is the era of culture and it focuses on the sensitivity of cultural creativity. As people's economic standard improves and leisure time increases, the demand of quality life along with the desire for art enjoyment grow together and as the result the performing arts are to be industrialized. And the paradigm of cultural art transfigures from the art supplier to art customer and centralizes on the customers' satisfaction. So the research on the satisfactory marketing activity for the supply and demand of customers and the study on consumers' attitude and reaction are needed. This thesis researched the main conditions of purchasing ticket for domestic musical. Through book research and preceding studies, this thesis found out the 7P in service marketing, choice conditions, viewing attitudes of audiences, and reason for choice and researched the audiences' musical fashion by classifying the lisensed musical and domestically created musical. The study surveyed 320 people at Seoul public venues by haphazard sampling process and direct interview. Through the data coding process and SPSS for Window 14 Statistic Program, the collected data was studied by technology statistics, frequency analysis, crossing analysis, and dispersion analysis. The result shows that the main reasons for watching the musical was for getting rid of stress, having amusement, mental satisfaction, emotional purification, vivid experience, and new challenges. As the number of yearly watching got increased, the average points also were increased. Especially women enjoyed musical for getting rid of stress and enjoyment while men chose for dating or memorable events. The first priority for choice was the content of production, quality, and beauty of art. The popularity of works, rumors on works, review of works, criticism, music, admission price, discounting point, characters' popularity are followed after them. The study shows that the audiences have clear choice conditions on quality of works, characters, and music which are the essential elements of musical rather than the external conditions. Men, 40s, art or entertainment personnel, graduate schools graduates, large income earner, frequent watcher have preference on music and authors while 50s, high school graduates, house wives have preference on pop singer or entertainers. And not-frequent watchers, 20s, under high school graduates, house wives, small income earner were highly affected by ticket price and admission discount issue. Not-frequent watchers, women, 40s, under high school graduates, house wives, large income earner seriously regarded TV, magazine, and internet promotion. The survey reports that friends, family members, and sweet hearts were in order going for watching together, men were highly shown bringing their family members and sweet hearts, while women friends. And the main disturbing matters for audiences to watch were high price of ticket and lack of leisure time. The not-frequent watcher depended on TV/Radio's promotion information while the frequent watcher used internet ticketing sites. The ticketing sales was really good in internet and 13% of the total internet ticketing was free. The fixed ticketing from one site or phone ticketing were not reported many. Each performance art organization needs to have its own web-sites for offering speedy information with real-player video service through internet and utilizing on-line communication program in order to manage the membership security and membership preservation. The favorite venue for musical performance was DaeHakNo Small Theater, Seoul Arts Center and SeJong Center were chosen by low viewers and LG Arts Center and ChungMoo Art Hall for high viewers. The marked inconveniences for the viewers in order were seats, transportation, and toilet. The personal motivation and choice condition took on graded aspect according to population statistics classification and viewing degree. Therefore, performance planners must consider various choice conditions, viewing motivations, performance viewing attitudes from the beginning of planning. The also need to map out marketing strategies as they set the target population according to specialty of population statistics and the degree of performance acceptance. Since the musical business is to be affected by these many conditions, it should apply graded strategies for viewer activation according to its needs. Hereafter, a comparative analysis on musical mania vs non-musical mania, a comparative research on Seoul vs other areas, a case study on non- experienced viewers, a research on viewers' attitudes according to performance time setting, a comparative research on the size of venues, and delicate thesis on viewers' re-buying attitude are to be written.
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