최근 중국산 식품 중 납이 들어있거나 물먹인 생선의 수입, 비위생적인 김치의 수입·판매 등으로 소비자들이 국내에서 유통되고 있는 식품에 대한 불신이 최고조에 달해있다. 특히, 국내에서 판매되고 있는 중국식품 점유율이 갈수록 증가하고 있는 상황에서 식품시장에 대한 불신은 갈수록 증폭될 것으로 판단되며, 이에 따라 한국의 지역 전통식품까지도 불신을 받는 위기에 봉착해 있다.
이런 가운데 인테넷쇼핑몰을 통한 매출 규모가 급성장하면서 인테넷쇼핑몰은 대형마트, 백화점에 이어 3대 유통경로로 자리잡고 있으며, 인터넷쇼핑몰을 통한 식품...
최근 중국산 식품 중 납이 들어있거나 물먹인 생선의 수입, 비위생적인 김치의 수입·판매 등으로 소비자들이 국내에서 유통되고 있는 식품에 대한 불신이 최고조에 달해있다. 특히, 국내에서 판매되고 있는 중국식품 점유율이 갈수록 증가하고 있는 상황에서 식품시장에 대한 불신은 갈수록 증폭될 것으로 판단되며, 이에 따라 한국의 지역 전통식품까지도 불신을 받는 위기에 봉착해 있다.
이런 가운데 인테넷쇼핑몰을 통한 매출 규모가 급성장하면서 인테넷쇼핑몰은 대형마트, 백화점에 이어 3대 유통경로로 자리잡고 있으며, 인터넷쇼핑몰을 통한 식품의 판매점유율도 꾸준히 증가하고 있다. 인터넷쇼핑몰은 구매자들이 식품시장에 직접 가서 상품을 보고 구입하는 것이 아니고, PC 화면을 통해서 상품을 구매하는 것이기 때문에 고객의 신뢰관계 형성이 무엇보다 중요하다.
이에 따라 인터넷쇼핑몰에서 지역 전통식품에 대한 고객의 구매요인 및 만족도 분석을 통하여 급성장하고 있는 인터넷쇼핑몰에서 지역 전통식품의 경쟁력을 강화하기 위한 구매자 관점의 새로운 연구가 요구되었다.
따라서 본 연구의 목적은 인터넷 쇼핑시장의 성장에 따라 우체국 인터넷쇼핑몰과 G마켓의 식품매장(지역 전통식품)의 구매요인, 구매만족도 및 재구매 의도의 분석을 통해 우체국 인터넷쇼핑몰의 전략적 발전방향을 제시하고자 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
우체국쇼핑몰은 식품품질 및 배송에서 높은 구매요인을 나타내고 있으나 가격 및 프로모션에서는 G마켓에 비해 낮게 나타났다. 또한, 통계분석 결과 두 회사의 쇼핑몰간 구매요인이 차이가 없는 것으로 나타났으나 신뢰성 평점은 우체국쇼핑몰이 약간 높았고, 편리성은 약간 낮게 나타나고 있다.
즉, 국가가 직접 운영하며 배송망을 잘 갖추고 있는 우체국 쇼핑몰의 특징을 소비자들도 거의 비슷하게 인식하는 것을 알 수 있다. 그러나 우체국 쇼핑몰의 단점인 프로모션 등을 극복하기 위하여 쇼핑몰 운영을 산하기관인 한국우편사업지원단에 위탁하여 운영하고 있음에도 프로모션, 가격, 편리성에서 낮은 구매요인을 보인 것은 아직까지 쇼핑몰의 활성화를 위한 개선의 여지가 많다는 것을 의미한다.
또한, 생산자와 소비자를 직접 연결하여 상품을 공급함에도 소비자들이 높은 가격으로 인식하는 것으로 나타나 개선의 필요성이 제기된다.
특히, 연구모형 분석결과 식품품질은 구매만족도에 영향력(+)이 높은 것으로 나타나고 있으나 가격에서는 구매만족도에 미미한 영향(+)을 주는 것으로 나타나 식품품질을 중점적으로 관리하고 가격요인의 개선이 필요할 것으로 판단된다.
또한 신뢰성요인도 구매만족도에 유의한 영향(+)을 주고 있어 꾸준한 관리가 요구된다.
한편, 재구매 의도에서도 우체국은 쇼핑몰만족도가 식품만족도보다 크게 나타나고 있으나 G마켓은 식품만족도가 쇼핑몰만족도보다 크게 나타나고 있다. 이는 우체국 쇼핑몰의 재구매 의도를 높이기 위해서는 우체국에서 쇼핑몰의 만족도를 높여야 하며, 이에 따라 쇼핑몰에 대한 꾸준한 관리 및 신뢰 형성의 필요성이 제기된다고 할 것이다.
최근 중국산 식품 중 납이 들어있거나 물먹인 생선의 수입, 비위생적인 김치의 수입·판매 등으로 소비자들이 국내에서 유통되고 있는 식품에 대한 불신이 최고조에 달해있다. 특히, 국내에서 판매되고 있는 중국식품 점유율이 갈수록 증가하고 있는 상황에서 식품시장에 대한 불신은 갈수록 증폭될 것으로 판단되며, 이에 따라 한국의 지역 전통식품까지도 불신을 받는 위기에 봉착해 있다.
이런 가운데 인테넷쇼핑몰을 통한 매출 규모가 급성장하면서 인테넷쇼핑몰은 대형마트, 백화점에 이어 3대 유통경로로 자리잡고 있으며, 인터넷쇼핑몰을 통한 식품의 판매점유율도 꾸준히 증가하고 있다. 인터넷쇼핑몰은 구매자들이 식품시장에 직접 가서 상품을 보고 구입하는 것이 아니고, PC 화면을 통해서 상품을 구매하는 것이기 때문에 고객의 신뢰관계 형성이 무엇보다 중요하다.
이에 따라 인터넷쇼핑몰에서 지역 전통식품에 대한 고객의 구매요인 및 만족도 분석을 통하여 급성장하고 있는 인터넷쇼핑몰에서 지역 전통식품의 경쟁력을 강화하기 위한 구매자 관점의 새로운 연구가 요구되었다.
따라서 본 연구의 목적은 인터넷 쇼핑시장의 성장에 따라 우체국 인터넷쇼핑몰과 G마켓의 식품매장(지역 전통식품)의 구매요인, 구매만족도 및 재구매 의도의 분석을 통해 우체국 인터넷쇼핑몰의 전략적 발전방향을 제시하고자 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
우체국쇼핑몰은 식품품질 및 배송에서 높은 구매요인을 나타내고 있으나 가격 및 프로모션에서는 G마켓에 비해 낮게 나타났다. 또한, 통계분석 결과 두 회사의 쇼핑몰간 구매요인이 차이가 없는 것으로 나타났으나 신뢰성 평점은 우체국쇼핑몰이 약간 높았고, 편리성은 약간 낮게 나타나고 있다.
즉, 국가가 직접 운영하며 배송망을 잘 갖추고 있는 우체국 쇼핑몰의 특징을 소비자들도 거의 비슷하게 인식하는 것을 알 수 있다. 그러나 우체국 쇼핑몰의 단점인 프로모션 등을 극복하기 위하여 쇼핑몰 운영을 산하기관인 한국우편사업지원단에 위탁하여 운영하고 있음에도 프로모션, 가격, 편리성에서 낮은 구매요인을 보인 것은 아직까지 쇼핑몰의 활성화를 위한 개선의 여지가 많다는 것을 의미한다.
또한, 생산자와 소비자를 직접 연결하여 상품을 공급함에도 소비자들이 높은 가격으로 인식하는 것으로 나타나 개선의 필요성이 제기된다.
특히, 연구모형 분석결과 식품품질은 구매만족도에 영향력(+)이 높은 것으로 나타나고 있으나 가격에서는 구매만족도에 미미한 영향(+)을 주는 것으로 나타나 식품품질을 중점적으로 관리하고 가격요인의 개선이 필요할 것으로 판단된다.
또한 신뢰성요인도 구매만족도에 유의한 영향(+)을 주고 있어 꾸준한 관리가 요구된다.
한편, 재구매 의도에서도 우체국은 쇼핑몰만족도가 식품만족도보다 크게 나타나고 있으나 G마켓은 식품만족도가 쇼핑몰만족도보다 크게 나타나고 있다. 이는 우체국 쇼핑몰의 재구매 의도를 높이기 위해서는 우체국에서 쇼핑몰의 만족도를 높여야 하며, 이에 따라 쇼핑몰에 대한 꾸준한 관리 및 신뢰 형성의 필요성이 제기된다고 할 것이다.
Recently there is a heat of growing distrust about the foods which are distributed from foreign countries especially China to local markets. for example, lead based fishes and unsanitary Kimchi. While Chinese foods are expanding market shares, they are posing a serious threat to Korean nationals. Co...
Recently there is a heat of growing distrust about the foods which are distributed from foreign countries especially China to local markets. for example, lead based fishes and unsanitary Kimchi. While Chinese foods are expanding market shares, they are posing a serious threat to Korean nationals. Consequently there should be more dissatisfaction as times goes on. As a result, Korean local traditional foods are placed to more severe threat from these incidents.
Amid this trend, Internet shopping mall are the fastest growing market segments along with department stores and large retail marts. also the market shares of electronic foods sales are increasing gradually. The most important thing in electronic purchase is a trust between the producers and consumers. Because nobody can see directly and touch items while choosing ones.
So It is required to implement a thorough analysis about the customer satisfaction and the buying factors while selecting local traditional foods with customers' perspective to strengthen the overall competitiveness and safety standards.
Therefore the purpose of this research is to present a Korea Post Internet Shopping Mall development strategy of local traditional foods focusing on the customer satisfaction, the initial buying and repurchasing factors while mainly analyzing two online shopping malls (Korea Post and G-Market)
The key findings of this research are as follows
The Korea Post online shopping mall are competitive in the quality and delivery of foods while G-market are so in the pricing and Promotion maneuvers. There is no significant difference in the buying factors. The Korea Post online shopping mall has a little advantage in trust index among the consumers, little less in the convenience one.
There seems to be consumers' consensus about the reliability of delivery through the Korea Post offices which the government are running securely. But there is also indication that the KOVIX(Korea Post Business Value, Information and Express) which is an affiliated organization of the Korea Post need to implement more market-driven sales strategies especially in Promotion, pricing and convenience to overcome the low buying factors.
In pricing, there is a room for low price improvement because the Korea Post online shopping mall has a direct connection between the producers and consumers. According to the result of research model analysis, the quality of foods and the reliance factors are more direct impact on buying products than the pricing.
In one side, the repurchasing intent among the consumers in the Korea Post online shopping mall are more stronger than the satisfaction index of food purchasing. G-market is vice versa. This indicates that to heighten the intent of repurchasing in the Korea Post online shopping mall the KOVIX needs to maintain the hightest quality care of its own website to cement the relationship with customers more efficiently.
Recently there is a heat of growing distrust about the foods which are distributed from foreign countries especially China to local markets. for example, lead based fishes and unsanitary Kimchi. While Chinese foods are expanding market shares, they are posing a serious threat to Korean nationals. Consequently there should be more dissatisfaction as times goes on. As a result, Korean local traditional foods are placed to more severe threat from these incidents.
Amid this trend, Internet shopping mall are the fastest growing market segments along with department stores and large retail marts. also the market shares of electronic foods sales are increasing gradually. The most important thing in electronic purchase is a trust between the producers and consumers. Because nobody can see directly and touch items while choosing ones.
So It is required to implement a thorough analysis about the customer satisfaction and the buying factors while selecting local traditional foods with customers' perspective to strengthen the overall competitiveness and safety standards.
Therefore the purpose of this research is to present a Korea Post Internet Shopping Mall development strategy of local traditional foods focusing on the customer satisfaction, the initial buying and repurchasing factors while mainly analyzing two online shopping malls (Korea Post and G-Market)
The key findings of this research are as follows
The Korea Post online shopping mall are competitive in the quality and delivery of foods while G-market are so in the pricing and Promotion maneuvers. There is no significant difference in the buying factors. The Korea Post online shopping mall has a little advantage in trust index among the consumers, little less in the convenience one.
There seems to be consumers' consensus about the reliability of delivery through the Korea Post offices which the government are running securely. But there is also indication that the KOVIX(Korea Post Business Value, Information and Express) which is an affiliated organization of the Korea Post need to implement more market-driven sales strategies especially in Promotion, pricing and convenience to overcome the low buying factors.
In pricing, there is a room for low price improvement because the Korea Post online shopping mall has a direct connection between the producers and consumers. According to the result of research model analysis, the quality of foods and the reliance factors are more direct impact on buying products than the pricing.
In one side, the repurchasing intent among the consumers in the Korea Post online shopping mall are more stronger than the satisfaction index of food purchasing. G-market is vice versa. This indicates that to heighten the intent of repurchasing in the Korea Post online shopping mall the KOVIX needs to maintain the hightest quality care of its own website to cement the relationship with customers more efficiently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.