WTO가입 전에 중국택배시장에서는 국유택배기업과 민영택배기업이 두 가지 형태로 존재하였다. 시장점유율은 국유택배기업이 더 크지만 경제의 발전과 더불어 택배수요가 증가하면서 민영택배의 시장점유율의 증가속도가 더 커지게 되었다. 2001년에 중국은 WTO가입 후에 다국적 택배기업들이 중국시장에 진출되고 경쟁 더 심해졌다.
현재 중국 국제택배시장에서 다국적 택배기업이 80%의 시장점유율이 절대적인 우위를 차지하고 있으며 국유EMS는 15%, 민영택배기업이 5%밖에 안 되는 것을 나타나고 있다. 중국 국내택배시장을 보면 국유EMS...
WTO가입 전에 중국택배시장에서는 국유택배기업과 민영택배기업이 두 가지 형태로 존재하였다. 시장점유율은 국유택배기업이 더 크지만 경제의 발전과 더불어 택배수요가 증가하면서 민영택배의 시장점유율의 증가속도가 더 커지게 되었다. 2001년에 중국은 WTO가입 후에 다국적 택배기업들이 중국시장에 진출되고 경쟁 더 심해졌다.
현재 중국 국제택배시장에서 다국적 택배기업이 80%의 시장점유율이 절대적인 우위를 차지하고 있으며 국유EMS는 15%, 민영택배기업이 5%밖에 안 되는 것을 나타나고 있다. 중국 국내택배시장을 보면 국유EMS는 약 40% 비중을 차지하고 있으며 나머지는 민영택배기업과 다국적 택배기업이 거의 반분하고 있다.
이런 배경에서 본 연구의 목적은 중국 택배산업의 현황을 바탕으로 현재 중국에 진출된 다국적 택배기업과 한국, 일본과 같은 선진국 택배업의 발전경험의 분석을 통하여 중국택배산업의 발전방안을 제시하는 것이다.
본 논문은 중국 택배산업에서 국유 택배기업과 민영택배기업의 경쟁요소, 종합능력 등에 대하여 비교해서 택배산업의 문제점을 도출하였고 외국계 택배기업의 경영현황 및 시사점을 통하여 중국 택배산업이 앞으로 발전방안을 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 서비스품질을 개선해야 한다. 택배의 서비스 품질은 고객에게 그 서비스를 판매하는데 있어서 가장 중요한 요소이다.
둘째, 다국적 택배기업과 전략적 제휴를 해야 한다. 선진 관리경험을 배워 자체의 경쟁력을 강화해야 한다.
셋째, 서비스 상품의 다양화 및 전문화해야 한다. 차별화 전략을 구사하고 경쟁력을 확보해야 된다.
넷째, 시설 및 장비 투자해야 한다. 택배업은 소위 장치산업이라고 일컫는 바와 물류 시설에 대한 투자가 요구된다.
다섯째, e-Logistics를 활용해야 한다.
동시에 가격우위전략이나 서비스차별화 등 이런 전략적 방안을 통하여 중국택배산업의 발전을 촉진시키고 택배선진국으로 나아갈 수 있도록 노력해야 한다.
WTO가입 전에 중국택배시장에서는 국유택배기업과 민영택배기업이 두 가지 형태로 존재하였다. 시장점유율은 국유택배기업이 더 크지만 경제의 발전과 더불어 택배수요가 증가하면서 민영택배의 시장점유율의 증가속도가 더 커지게 되었다. 2001년에 중국은 WTO가입 후에 다국적 택배기업들이 중국시장에 진출되고 경쟁 더 심해졌다.
현재 중국 국제택배시장에서 다국적 택배기업이 80%의 시장점유율이 절대적인 우위를 차지하고 있으며 국유EMS는 15%, 민영택배기업이 5%밖에 안 되는 것을 나타나고 있다. 중국 국내택배시장을 보면 국유EMS는 약 40% 비중을 차지하고 있으며 나머지는 민영택배기업과 다국적 택배기업이 거의 반분하고 있다.
이런 배경에서 본 연구의 목적은 중국 택배산업의 현황을 바탕으로 현재 중국에 진출된 다국적 택배기업과 한국, 일본과 같은 선진국 택배업의 발전경험의 분석을 통하여 중국택배산업의 발전방안을 제시하는 것이다.
본 논문은 중국 택배산업에서 국유 택배기업과 민영택배기업의 경쟁요소, 종합능력 등에 대하여 비교해서 택배산업의 문제점을 도출하였고 외국계 택배기업의 경영현황 및 시사점을 통하여 중국 택배산업이 앞으로 발전방안을 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 서비스품질을 개선해야 한다. 택배의 서비스 품질은 고객에게 그 서비스를 판매하는데 있어서 가장 중요한 요소이다.
둘째, 다국적 택배기업과 전략적 제휴를 해야 한다. 선진 관리경험을 배워 자체의 경쟁력을 강화해야 한다.
셋째, 서비스 상품의 다양화 및 전문화해야 한다. 차별화 전략을 구사하고 경쟁력을 확보해야 된다.
넷째, 시설 및 장비 투자해야 한다. 택배업은 소위 장치산업이라고 일컫는 바와 물류 시설에 대한 투자가 요구된다.
다섯째, e-Logistics를 활용해야 한다.
동시에 가격우위전략이나 서비스차별화 등 이런 전략적 방안을 통하여 중국택배산업의 발전을 촉진시키고 택배선진국으로 나아갈 수 있도록 노력해야 한다.
Before joining The WTO, there were state-owned express delivery companies and Private express delivery companies in China. State-owned express delivery companies took more market share. However, with the fast developing of economy, the requirement for the market of Chinese express delivery companies...
Before joining The WTO, there were state-owned express delivery companies and Private express delivery companies in China. State-owned express delivery companies took more market share. However, with the fast developing of economy, the requirement for the market of Chinese express delivery companies is raising and express delivery companies come out from place to place. In 2001, after China's entry to the WTO, multinational express delivery companies entered Chinese market, the competition became more fiercer than before.
Now in the international market of Chinese express delivery, multinational companies take the 80% of market share so they are predominant in this field. State-owned express delivery companies take 15% of market share and private express delivery companies only take 5% of market share. In the domestic market of Chinese express delivery, state-owned EMS takes about 40% proportion and the rest parts are taken by private express delivery company and the multinational express delivery company.
With this background, the purpose of this paper is to suggest the development programs for the Chinese express delivery industry. The development programs are based on the current situations of Chinese express delivery market, and summary of successful experience which arise from the companies in developed countries just like Korea, Japan and those multinational express delivery companies which have entered the Chinese market.
In this paper, according to comparison of the competition factors and the integration capabilities of state-owned and private express delivery companies, the problems of the Chinese express delivery industry are pointed out and through the analysis for the multinational express delivery companies' operating, implications, the following details should be payed more attention if the Chinese express delivery industry wants to develop further in the future.
Firstly, the quality of service should be improved. In the field of the express delivery, service which sold to customers is regarded as the most important factor.
Secondly, it is necessary for Chinese express delivery company to make a strategic cooperation with the multinational express delivery companies so that they can learn the advanced experience in administration and increase the competitive strength.
Thirdly, the good for service should be diversified and specialized to increase the competitive strength with the differential strategy.
Fourthly, it is necessary to invest for facilities and equipment. Express delivery industry is regarded as equipment industry so the investment will be more important for it.
Fifthly, make a better use of the e-Logistics.
At the same time, we should hold the dominant position for the price strategy and different service strategy and other strategic methods to make the Chinese express delivery industry improve for further. Also we should try hard to put Chinese express delivery industry to the developed standard.
Before joining The WTO, there were state-owned express delivery companies and Private express delivery companies in China. State-owned express delivery companies took more market share. However, with the fast developing of economy, the requirement for the market of Chinese express delivery companies is raising and express delivery companies come out from place to place. In 2001, after China's entry to the WTO, multinational express delivery companies entered Chinese market, the competition became more fiercer than before.
Now in the international market of Chinese express delivery, multinational companies take the 80% of market share so they are predominant in this field. State-owned express delivery companies take 15% of market share and private express delivery companies only take 5% of market share. In the domestic market of Chinese express delivery, state-owned EMS takes about 40% proportion and the rest parts are taken by private express delivery company and the multinational express delivery company.
With this background, the purpose of this paper is to suggest the development programs for the Chinese express delivery industry. The development programs are based on the current situations of Chinese express delivery market, and summary of successful experience which arise from the companies in developed countries just like Korea, Japan and those multinational express delivery companies which have entered the Chinese market.
In this paper, according to comparison of the competition factors and the integration capabilities of state-owned and private express delivery companies, the problems of the Chinese express delivery industry are pointed out and through the analysis for the multinational express delivery companies' operating, implications, the following details should be payed more attention if the Chinese express delivery industry wants to develop further in the future.
Firstly, the quality of service should be improved. In the field of the express delivery, service which sold to customers is regarded as the most important factor.
Secondly, it is necessary for Chinese express delivery company to make a strategic cooperation with the multinational express delivery companies so that they can learn the advanced experience in administration and increase the competitive strength.
Thirdly, the good for service should be diversified and specialized to increase the competitive strength with the differential strategy.
Fourthly, it is necessary to invest for facilities and equipment. Express delivery industry is regarded as equipment industry so the investment will be more important for it.
Fifthly, make a better use of the e-Logistics.
At the same time, we should hold the dominant position for the price strategy and different service strategy and other strategic methods to make the Chinese express delivery industry improve for further. Also we should try hard to put Chinese express delivery industry to the developed standard.
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