본 연구는 평생교육으로서 태권도 교육을 어떻게 활성화 시키며 또한 생활체육으로 자리매김하여 대중화시킬 수 있는가에 관한 방안을 찾고자 시작되었다. 그러한 방안을 찾고자 인천시 남구 체육관 운영자 51명과 인천시 남구 지역 주민 298명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 설문지법을 사용하여 설문지에서 얻어지는 자료를 토대로 지역주민의 태권도에 대한 인식과 평생교육으로서의 태권도에 관한 인식을 조사하였고 태권도 체육관 운영자에게 태권도에 대한 인식과 평생교육으로서의 프로그램 활용과 경험의 유무, 앞으로 평생교육으로서의 태권도에 대한 인식을 설문지를 통해 조사하였다. 설문조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육 프로그램에 대한 인식은 태권도 교육 운영자와 지역주민 모두 매우 높게 나타났다. 남녀노소 누구나 배울 수 있으며 나이가 들어서도 계속 할 수 있다는 조사 결과로 보아 태권도는 우리나라의 생활체육으로서 인식이 높다고 할 수 있다. 둘째, 태권도 교육 프로그램에 참여 또는 프로그램 실시 경험은 참여율과 실시율 모두 높게 나왔으며, 참여결과 만족도 또한 긍정적인 대답이 높게 나타났다. 셋째, 태권도 교육 프로그램에 참여경험 또는 프로그램 실시 경험이 없거나, 현재 미참여, 미실시일 경우 장애요인은 여러 가지 형태로 나타났다. 넷째, 평생교육으로서 태권도 교육의 인식은 현재 프로그램으로 진행하기 보다는 시설 확충, 제도적 보완, 다양한 프로그램 개발 및 홍보가 뒷받침 되어질 때 긍정적으로 본다는 의견이 매우 많았다. 태권도 교육자들은 대중교육 시대 주체로서 평생교육 개념을 활용하여 ...
본 연구는 평생교육으로서 태권도 교육을 어떻게 활성화 시키며 또한 생활체육으로 자리매김하여 대중화시킬 수 있는가에 관한 방안을 찾고자 시작되었다. 그러한 방안을 찾고자 인천시 남구 체육관 운영자 51명과 인천시 남구 지역 주민 298명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 설문지법을 사용하여 설문지에서 얻어지는 자료를 토대로 지역주민의 태권도에 대한 인식과 평생교육으로서의 태권도에 관한 인식을 조사하였고 태권도 체육관 운영자에게 태권도에 대한 인식과 평생교육으로서의 프로그램 활용과 경험의 유무, 앞으로 평생교육으로서의 태권도에 대한 인식을 설문지를 통해 조사하였다. 설문조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육 프로그램에 대한 인식은 태권도 교육 운영자와 지역주민 모두 매우 높게 나타났다. 남녀노소 누구나 배울 수 있으며 나이가 들어서도 계속 할 수 있다는 조사 결과로 보아 태권도는 우리나라의 생활체육으로서 인식이 높다고 할 수 있다. 둘째, 태권도 교육 프로그램에 참여 또는 프로그램 실시 경험은 참여율과 실시율 모두 높게 나왔으며, 참여결과 만족도 또한 긍정적인 대답이 높게 나타났다. 셋째, 태권도 교육 프로그램에 참여경험 또는 프로그램 실시 경험이 없거나, 현재 미참여, 미실시일 경우 장애요인은 여러 가지 형태로 나타났다. 넷째, 평생교육으로서 태권도 교육의 인식은 현재 프로그램으로 진행하기 보다는 시설 확충, 제도적 보완, 다양한 프로그램 개발 및 홍보가 뒷받침 되어질 때 긍정적으로 본다는 의견이 매우 많았다. 태권도 교육자들은 대중교육 시대 주체로서 평생교육 개념을 활용하여 삶의 질 향상과 자아실현을 위해 노력해야 한다. 따라서 지역주민들에게 지역사회 학습 공동체를 이끌어 나가기 위해 다양한 교육 기회를 제공해야 할 것이다. 또한 태권도는 특수한 집단의 전유물이 아니라 일상생활 속에서 쉽게 행할 수 있는 대중적 생활체육이다. 태권도 교육은 현대사회 교육 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 평생교육 프로그램으로 거듭나야 할 것이다. 그러기 위해서 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 태권도 교육자의 자격요건 및 재교육 확대의 필요성이다. 둘째, 태권도 교육 프로그램 개발이 시급하다. 셋째, 태권도 체육관 시설 및 운영의 획기적 변화가 필요하다. 지역주민을 위해 모든 연령을 포괄할 수 있도록 대형화, 고급화 되어져야 한다. 넷째, 태권도 교육 프로그램 홍보 및 마케팅이 활발히 이루어져야 한다. 평생교육으로서 태권도 교육뿐만 아니라 학교체육이나 기초체력향상에 관한 생활체육의 대중화의 방안과 모색이 필요하다. 국민들의 건강과 자아실현을 위한 평생교육국가로 나아가기 위해 노력한다면 평생교육으로서 태권도 교육 활성화에 대한 미래는 매우 긍정적이며 밝을 것이다.
본 연구는 평생교육으로서 태권도 교육을 어떻게 활성화 시키며 또한 생활체육으로 자리매김하여 대중화시킬 수 있는가에 관한 방안을 찾고자 시작되었다. 그러한 방안을 찾고자 인천시 남구 체육관 운영자 51명과 인천시 남구 지역 주민 298명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 설문지법을 사용하여 설문지에서 얻어지는 자료를 토대로 지역주민의 태권도에 대한 인식과 평생교육으로서의 태권도에 관한 인식을 조사하였고 태권도 체육관 운영자에게 태권도에 대한 인식과 평생교육으로서의 프로그램 활용과 경험의 유무, 앞으로 평생교육으로서의 태권도에 대한 인식을 설문지를 통해 조사하였다. 설문조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 교육 프로그램에 대한 인식은 태권도 교육 운영자와 지역주민 모두 매우 높게 나타났다. 남녀노소 누구나 배울 수 있으며 나이가 들어서도 계속 할 수 있다는 조사 결과로 보아 태권도는 우리나라의 생활체육으로서 인식이 높다고 할 수 있다. 둘째, 태권도 교육 프로그램에 참여 또는 프로그램 실시 경험은 참여율과 실시율 모두 높게 나왔으며, 참여결과 만족도 또한 긍정적인 대답이 높게 나타났다. 셋째, 태권도 교육 프로그램에 참여경험 또는 프로그램 실시 경험이 없거나, 현재 미참여, 미실시일 경우 장애요인은 여러 가지 형태로 나타났다. 넷째, 평생교육으로서 태권도 교육의 인식은 현재 프로그램으로 진행하기 보다는 시설 확충, 제도적 보완, 다양한 프로그램 개발 및 홍보가 뒷받침 되어질 때 긍정적으로 본다는 의견이 매우 많았다. 태권도 교육자들은 대중교육 시대 주체로서 평생교육 개념을 활용하여 삶의 질 향상과 자아실현을 위해 노력해야 한다. 따라서 지역주민들에게 지역사회 학습 공동체를 이끌어 나가기 위해 다양한 교육 기회를 제공해야 할 것이다. 또한 태권도는 특수한 집단의 전유물이 아니라 일상생활 속에서 쉽게 행할 수 있는 대중적 생활체육이다. 태권도 교육은 현대사회 교육 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 평생교육 프로그램으로 거듭나야 할 것이다. 그러기 위해서 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 태권도 교육자의 자격요건 및 재교육 확대의 필요성이다. 둘째, 태권도 교육 프로그램 개발이 시급하다. 셋째, 태권도 체육관 시설 및 운영의 획기적 변화가 필요하다. 지역주민을 위해 모든 연령을 포괄할 수 있도록 대형화, 고급화 되어져야 한다. 넷째, 태권도 교육 프로그램 홍보 및 마케팅이 활발히 이루어져야 한다. 평생교육으로서 태권도 교육뿐만 아니라 학교체육이나 기초체력향상에 관한 생활체육의 대중화의 방안과 모색이 필요하다. 국민들의 건강과 자아실현을 위한 평생교육국가로 나아가기 위해 노력한다면 평생교육으로서 태권도 교육 활성화에 대한 미래는 매우 긍정적이며 밝을 것이다.
This research is to find out how to revitalize and popularize Taekwondo education as a life-sports. To search for the solution, a set of questionaries were administered to 51 gymnasium managers and 298 residents in Namgu, Incheon. By using the questionaries, these followings were found the locals' p...
This research is to find out how to revitalize and popularize Taekwondo education as a life-sports. To search for the solution, a set of questionaries were administered to 51 gymnasium managers and 298 residents in Namgu, Incheon. By using the questionaries, these followings were found the locals' perception of Taekwondo, the perception of Taekwondo gymnasium's managers and their participatory experience of using Taekwondo as a life-long education, as well as its prospection. The results are belows First, the perceptions of Taekwondo education program were both high for Taekwondo education managers and for the local residents. All of residents expected they could practice Taekwondo until their senior days, which means Taekwondo is highly regarded as life-sports. Second, participating in the Taekwondo education program or practice experiences were both high in participation and operation. Satisfaction for the program was also high. Third, obstacles emerged in various ways when they lack experiences or don't have any experience in participating and operating. Fourth, perception of Taekwondo could be improved when these prerequisites are met; enrichment of the facilities, institutional complements and development and advertisement of various programs. Taekwondo teachers; the suject of generation have to make an effort to achieve self-realization, using concept of a life-long education. So they should provide various chance for local residents to lead the local education community. Taekwondo is not only for the specific groups but for the public as common life-sports. Taekwondo education should be transformed to a life-long education that can actively meet the current changes in the contemporary education. To achieve this goal, here are several suggestions. First, there are needs to expand the qualification of Taekwondo teachers and re-education. Second, Taekwondo education programs should be developed. Third, there should be innovative changes with equipments and operation of Taekwondo gymnasium should. To embrace all of the local residents, facilities should be expanded and upgraded. Fourth, advertisement and marketing should be performed actively. Not only for Taekwondo education as a life-long education, consideration for the methods to popularize life-sports in terms of school sports or basic fitness improvement is needed. If there is an effort to be a life-long education country for the people's health and self-realization, the prospection of Taekwondo education is bright and positive.
This research is to find out how to revitalize and popularize Taekwondo education as a life-sports. To search for the solution, a set of questionaries were administered to 51 gymnasium managers and 298 residents in Namgu, Incheon. By using the questionaries, these followings were found the locals' perception of Taekwondo, the perception of Taekwondo gymnasium's managers and their participatory experience of using Taekwondo as a life-long education, as well as its prospection. The results are belows First, the perceptions of Taekwondo education program were both high for Taekwondo education managers and for the local residents. All of residents expected they could practice Taekwondo until their senior days, which means Taekwondo is highly regarded as life-sports. Second, participating in the Taekwondo education program or practice experiences were both high in participation and operation. Satisfaction for the program was also high. Third, obstacles emerged in various ways when they lack experiences or don't have any experience in participating and operating. Fourth, perception of Taekwondo could be improved when these prerequisites are met; enrichment of the facilities, institutional complements and development and advertisement of various programs. Taekwondo teachers; the suject of generation have to make an effort to achieve self-realization, using concept of a life-long education. So they should provide various chance for local residents to lead the local education community. Taekwondo is not only for the specific groups but for the public as common life-sports. Taekwondo education should be transformed to a life-long education that can actively meet the current changes in the contemporary education. To achieve this goal, here are several suggestions. First, there are needs to expand the qualification of Taekwondo teachers and re-education. Second, Taekwondo education programs should be developed. Third, there should be innovative changes with equipments and operation of Taekwondo gymnasium should. To embrace all of the local residents, facilities should be expanded and upgraded. Fourth, advertisement and marketing should be performed actively. Not only for Taekwondo education as a life-long education, consideration for the methods to popularize life-sports in terms of school sports or basic fitness improvement is needed. If there is an effort to be a life-long education country for the people's health and self-realization, the prospection of Taekwondo education is bright and positive.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.