국 문 초 록
이 논문은 거문고 창작음악의 역사와 미학에 관한 연구이다. 거문고는 백악지장(百樂之丈)이라 하여 전통사회에서 선비문화의 상징으로 인식되었다. 이 논문은 먼저 ‘창작음악’의 근본 개념에 관하여 논의하였다. 창작음악은 우리 역사가 성립하면서 부터 비롯된 것일 터이나, 본고에서는 작곡가가 분명하고, 작곡된 음악이 오선보로 남아있는 20세기의 창작음악만을 대상으로 삼았다. 그리고 거문고 창작음악을 대상으로 삼아 연구한 논저에 대하여 연구사를 점검하였다. 거문고 창작음악을 연구하는 연구사에서 그 동안의 연구가 진행되는...
국 문 초 록
이 논문은 거문고 창작음악의 역사와 미학에 관한 연구이다. 거문고는 백악지장(百樂之丈)이라 하여 전통사회에서 선비문화의 상징으로 인식되었다. 이 논문은 먼저 ‘창작음악’의 근본 개념에 관하여 논의하였다. 창작음악은 우리 역사가 성립하면서 부터 비롯된 것일 터이나, 본고에서는 작곡가가 분명하고, 작곡된 음악이 오선보로 남아있는 20세기의 창작음악만을 대상으로 삼았다. 그리고 거문고 창작음악을 대상으로 삼아 연구한 논저에 대하여 연구사를 점검하였다. 거문고 창작음악을 연구하는 연구사에서 그 동안의 연구가 진행되는 경향을 7개 부문으로 나누어 그 경향성을 조사․분석하였다.
Ⅱ장에서는 거문고 창작음악사를 기술함에 있어 다음의 기준을 제시하였다. 창작음악개념과 거문고의 기원과 창작음악의 변천되는 양상을 조사하고 창작사에 19세기 말에 서양의 선교사에 의하여 오선보 음악이 소개되고 교육되었고 백용선 선사· 홍난파·안익태·윤이상을 위시한 작곡가들이 오선보를 통하여 서양어법이거나 전통어법으로 작곡을 시작하였음을 확인했다. 거문고 시대별 창작음악사는 1939년, 김기수의 오선보악보체계를 지닌 형태로 작곡된 시점을 출발점으로 하여, 2009년까지 70년 동안의 역사적 업적을 태동기부터 성장Ⅲ기까지 다섯개 시기로 나누어 시대구분을 하였다. 그리고 각 시기마다의 작품 창작경향 흐름 가운데서 중요한 사항을 지표로 삼아 시대별 특징을 살펴보았다.
거문고 창작음악 태동기는 1939년부터 1960년까지의 시기로, 김기수·지영희로 대표되는 두분의 작품을 기준으로 시대구분을 하였다. 본격적인 거문고 창작음악으로서 진정성을 갖춘 작품으로 분석되기보다 오선보에 거문고 선율을 담고 있다는 점이 태동기로 구분하는 중요한 기준이 되었다. 이 두분 작곡가의 활약으로 거문고 창작작품에서 한국적 생명의식을 구현하기 위한 노력이 시작되었다.
거문고 창작음악 모색기는 1961년부터 1979년까지를 기준으로 삼았다. 이 시기에 이르면 본격적으로 작곡의 개념으로 거문고를 사용한 음악이 작곡되며, 한국적 음악을 담아내려고 모색하던 시기였다. 황병기·이성천·김희조와 같은 분들이 자신들의 작품에 한국사상과 독창적인 색채를 담으려고 노력한 업적이 출현하였다.
거문고 창작음악 성장Ⅰ기는 1980년부터 1989년까지에 해당한다. 성장Ⅰ기에 이르면 창작국악 전반과 거문고 창작음악의 수준이 한층 작곡․연주․공연 등에서 체계화되며 사상성이 높아지고, 소재가 다양화된다. 김영재·정대석·박범훈․이해식․전인평을 위시한 창작사에 또 다른 장을 넘기는 음악영역을 구축하고 업적을 남기는 작곡가들이 배출되기 시작하였다.
거문고 창작음악 성장Ⅱ기는 1990년부터 1999년에 이르는 시기의 작품에 해당된다. 성장Ⅱ기에는 거문고 창작음악이 다양화되고, 깊이 또한 심화된다. 이 시기에 북한작품이 소개되고 연주되었다. 악기 개량에도 눈을 돌려 개량거문고로 작곡되고 연주되는 작품이 많아졌다. 거문고 중주단이 생겨나서 거문고 창작음악이 다채로워졌다. ‘금률악회’, ‘감’을 위시하여 다양한 중주단이 생겨났고, 중주곡과 합주곡이 기왕의 시기보다 다수 창작되었다.
거문고 창작음악 성장Ⅲ기는 2000년부터 2009년에 해당하는 시기의 작품을 기준으로 삼았다. 성장Ⅲ기에는 창작음악이 활성화되며, 작품의 경향도 민족적 성격을 유지한 작품이 많이 작곡되었다. 한국적이라는 말이 거문고 음악의 작곡경향에 주된 흐름을 유지하였다. ‘한국거문고앙상블’을 비롯한 대규모의 합주단과 소규모합주단󰡐동보악회󰡑와, ‘거믄’ 같은 거문고 중주단이 생겨나, 독주곡·중주곡·합주곡 등 거문고 창작작품이 활발하게 작곡되고 연주되었다. 중요한 거문고 연주자들이 배출되어 창작세계에 당당히 면모를 드러내는 시기라고 할 수 있다.
Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 논의한 내용을 기반으로, 거문고 창작음악의 존재적 가치를 통시적이고 공시적인 측면에서 살펴보았다. 1절에서는 먼저 시대별로 어떤 작곡가의 거문고 창작작품이 어느 정도 선택되어 연주되었는지, 공연형태를 중심으로 살펴보았다. 그리고 작곡가들이 작품을 창작할 때 사용하는 연주유형에 대하여 논의하였다. 창작작품이 선택되어 연주되는 기준은 작품의 우수성뿐 아니라 음악외적 영향도 있음을 밝혔다. 작품의 시대적 배경과 작곡가․연주자․연주단체의 활동을 자료로 삼아 작품 분류를 상세하게 살피는 것과 함께, 공시적으로 작품의 공연 빈도수에 대한 통계를 통하여 창작작품이 선정되고 연주되는 경향성에 대하여 살펴보았다. 또한 공연목록과 음반출반 등의 자료를 분석하여 거문고 창작음악이 역사적으로 공연연주형태가 발전되는 산업적 흐름을 살펴보았다.
2절에서는 거문고 창작음악이 갖고있는 고유경향을 크게 둘로 나누어 논의를 전개하였다. 창작음악의 개념을 경향을 중심으로 전통어법재현과 순수음악형태로 분류됨을 분석하였다. 거문고 창작작품은 두가지 내재된 차별화된 경향성을 가지면서 작곡되었음을 밝혔다. 우선 전통에 기반을 두고 창작되는 작품들을 중심으로, 이들 작품이 연주된 빈도수를 통하여 그 경향성을 살펴보았다. 또한 작곡가의 순수한 아이디어와 감성으로 창작되는 작품들을 중심으로, 이들 작품이 연주된 빈도수를 통하여 그 경향성을 논증하였다. 그리고 그 후 시대의 흐름에 변천된 창작작품 연주기법의 전개양상을 추가로 알아보았다.
Ⅳ장에서는 거문고 창작음악의 미학적 분석을 직접 작품분석을 통하여 살펴보았다. 먼저 작품의 미학적 분석에 가까이 다가가기 위하여, 동양철학과 서양철학에서 다루는 예술사상에 해당하는 미학적 개념을 살펴보았다. 그리고 거문고 창작음악의 미학적 범주가 어떻게 독자적으로 구분될 수 있는지 그 가능성에 대하여 분류하였다. 거문고 창작음악의 범주를 여섯가지로 나누고, 각각의 범주에 해당하는 작품을 대상으로 구체적으로 분석하여 미학적 기반을 논의하였다. 여섯가지 범주는 다음과 같다. ①우아미 ②숭고미 ③신명미 ④상상미 ⑤환상미 ⑥표제미 등이 그것이다. 첫째, 우아미는 ‘순수거문고어법을 가진 아정하고 고아한 경향’을 가진 작품군을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 둘째, 숭고미는 종교성향의 경향성을 띠고 있는 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 셋째 신명미는 민속음악어법에 충실한 바탕을 두고 작곡한 경향의 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 넷째, 상상미는 작곡가의 다양한 상상력과 표현력을 분방하게 표한 경향의 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 다섯째, 환상미는 설화의 판타지를 표방하여 작곡한 경향의 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 그리고 마지막으로 표제를 내세워 그것을 작품에 적용한 음악 경향을 표제미로 분류하여 해당되는 작품을 분석하였다. 이를 통하여 거문고 근간에 보다 적합한 새로운 시각의 분류법을 제안하였다
Ⅴ장에서는 거문고 창작음악사회적 예술미 모색에 관하여 지금까지의 논의를 바탕으로 정리하고 거문고 예술정신구현 방안을 포함하여 지금까지의 거문고 창작음악의 종적, 횡적 분석을 통하여 추출되는 거문고 창작음악 특성화를 위한 콘텐츠적인 방향성을 다음과 같이 제시하였다. 거문고 창작음악의 미학적 분석을 통하여 궁극적으로 예술은 인간에게 윤활유와 휴식을 제공하는 공간이라는 사실을 확인하였다. 거문고를 개량하여 작곡되고 연주한 성과를 평가하며 이와 같은 작업이 거문고 창작음악의 중요한 방향성을 제시하고 있음을 논증하였다. 거문고 특성화의 방안으로 사상성을 대입하여 음악사회에 위상을 높이는 방법을 제시하였다.
다음으로 거문고 창작음악 작업에서 우리가 분명히 인식하고 과제로 삼아야 할 것들에 대하여 논의하였다. 동양사상과 자연성을 존중하는 거문고음악을 통하여 오늘의 우리에게 정신적 높이와 깊이를 제시하는 방향성을 제시하였다. 거문고 창작곡의 미학적 역할을 개발할 수 있는 방안과 가능성으로, 산조를 위시한 전통적 색채를 지닌 거문고 작품에 기반을 두고 이를 콘텐츠화하는 방안과 창작교육 미래를 거문고의 고유원리로 개발될 수 있는 영역에 대해서도 살펴보았다. 거문고는 철학성을 지닌 자연미를 보이는 악기이다. 거문고 창작음악의 다양한 쓰임새로서 음악치료․음악환원과 거문고정신구현을 제안하였다. 앞으로 거문고 창작음악사의 영역을 고구려시대로 확대하여 분석해, 탄생배경과 과정을 재점검하며 앞으로 창작음악사를 새로운 시각으로 재구성 하는 것과 거문고의 미적재료를 추출하여 거문고의 빛을 증폭시키는 일은 현대 창작시대 생명력으로 부가되어야 한다.
주요 검색어:거문고, 예술, 생명력, 창작, 동양, 미학, 사상, 표제음악, 순수음악, 콘텐츠, 공연, 작곡가, 연주자.
국 문 초 록
이 논문은 거문고 창작음악의 역사와 미학에 관한 연구이다. 거문고는 백악지장(百樂之丈)이라 하여 전통사회에서 선비문화의 상징으로 인식되었다. 이 논문은 먼저 ‘창작음악’의 근본 개념에 관하여 논의하였다. 창작음악은 우리 역사가 성립하면서 부터 비롯된 것일 터이나, 본고에서는 작곡가가 분명하고, 작곡된 음악이 오선보로 남아있는 20세기의 창작음악만을 대상으로 삼았다. 그리고 거문고 창작음악을 대상으로 삼아 연구한 논저에 대하여 연구사를 점검하였다. 거문고 창작음악을 연구하는 연구사에서 그 동안의 연구가 진행되는 경향을 7개 부문으로 나누어 그 경향성을 조사․분석하였다.
Ⅱ장에서는 거문고 창작음악사를 기술함에 있어 다음의 기준을 제시하였다. 창작음악개념과 거문고의 기원과 창작음악의 변천되는 양상을 조사하고 창작사에 19세기 말에 서양의 선교사에 의하여 오선보 음악이 소개되고 교육되었고 백용선 선사· 홍난파·안익태·윤이상을 위시한 작곡가들이 오선보를 통하여 서양어법이거나 전통어법으로 작곡을 시작하였음을 확인했다. 거문고 시대별 창작음악사는 1939년, 김기수의 오선보악보체계를 지닌 형태로 작곡된 시점을 출발점으로 하여, 2009년까지 70년 동안의 역사적 업적을 태동기부터 성장Ⅲ기까지 다섯개 시기로 나누어 시대구분을 하였다. 그리고 각 시기마다의 작품 창작경향 흐름 가운데서 중요한 사항을 지표로 삼아 시대별 특징을 살펴보았다.
거문고 창작음악 태동기는 1939년부터 1960년까지의 시기로, 김기수·지영희로 대표되는 두분의 작품을 기준으로 시대구분을 하였다. 본격적인 거문고 창작음악으로서 진정성을 갖춘 작품으로 분석되기보다 오선보에 거문고 선율을 담고 있다는 점이 태동기로 구분하는 중요한 기준이 되었다. 이 두분 작곡가의 활약으로 거문고 창작작품에서 한국적 생명의식을 구현하기 위한 노력이 시작되었다.
거문고 창작음악 모색기는 1961년부터 1979년까지를 기준으로 삼았다. 이 시기에 이르면 본격적으로 작곡의 개념으로 거문고를 사용한 음악이 작곡되며, 한국적 음악을 담아내려고 모색하던 시기였다. 황병기·이성천·김희조와 같은 분들이 자신들의 작품에 한국사상과 독창적인 색채를 담으려고 노력한 업적이 출현하였다.
거문고 창작음악 성장Ⅰ기는 1980년부터 1989년까지에 해당한다. 성장Ⅰ기에 이르면 창작국악 전반과 거문고 창작음악의 수준이 한층 작곡․연주․공연 등에서 체계화되며 사상성이 높아지고, 소재가 다양화된다. 김영재·정대석·박범훈․이해식․전인평을 위시한 창작사에 또 다른 장을 넘기는 음악영역을 구축하고 업적을 남기는 작곡가들이 배출되기 시작하였다.
거문고 창작음악 성장Ⅱ기는 1990년부터 1999년에 이르는 시기의 작품에 해당된다. 성장Ⅱ기에는 거문고 창작음악이 다양화되고, 깊이 또한 심화된다. 이 시기에 북한작품이 소개되고 연주되었다. 악기 개량에도 눈을 돌려 개량거문고로 작곡되고 연주되는 작품이 많아졌다. 거문고 중주단이 생겨나서 거문고 창작음악이 다채로워졌다. ‘금률악회’, ‘감’을 위시하여 다양한 중주단이 생겨났고, 중주곡과 합주곡이 기왕의 시기보다 다수 창작되었다.
거문고 창작음악 성장Ⅲ기는 2000년부터 2009년에 해당하는 시기의 작품을 기준으로 삼았다. 성장Ⅲ기에는 창작음악이 활성화되며, 작품의 경향도 민족적 성격을 유지한 작품이 많이 작곡되었다. 한국적이라는 말이 거문고 음악의 작곡경향에 주된 흐름을 유지하였다. ‘한국거문고앙상블’을 비롯한 대규모의 합주단과 소규모합주단󰡐동보악회󰡑와, ‘거믄’ 같은 거문고 중주단이 생겨나, 독주곡·중주곡·합주곡 등 거문고 창작작품이 활발하게 작곡되고 연주되었다. 중요한 거문고 연주자들이 배출되어 창작세계에 당당히 면모를 드러내는 시기라고 할 수 있다.
Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 논의한 내용을 기반으로, 거문고 창작음악의 존재적 가치를 통시적이고 공시적인 측면에서 살펴보았다. 1절에서는 먼저 시대별로 어떤 작곡가의 거문고 창작작품이 어느 정도 선택되어 연주되었는지, 공연형태를 중심으로 살펴보았다. 그리고 작곡가들이 작품을 창작할 때 사용하는 연주유형에 대하여 논의하였다. 창작작품이 선택되어 연주되는 기준은 작품의 우수성뿐 아니라 음악외적 영향도 있음을 밝혔다. 작품의 시대적 배경과 작곡가․연주자․연주단체의 활동을 자료로 삼아 작품 분류를 상세하게 살피는 것과 함께, 공시적으로 작품의 공연 빈도수에 대한 통계를 통하여 창작작품이 선정되고 연주되는 경향성에 대하여 살펴보았다. 또한 공연목록과 음반출반 등의 자료를 분석하여 거문고 창작음악이 역사적으로 공연연주형태가 발전되는 산업적 흐름을 살펴보았다.
2절에서는 거문고 창작음악이 갖고있는 고유경향을 크게 둘로 나누어 논의를 전개하였다. 창작음악의 개념을 경향을 중심으로 전통어법재현과 순수음악형태로 분류됨을 분석하였다. 거문고 창작작품은 두가지 내재된 차별화된 경향성을 가지면서 작곡되었음을 밝혔다. 우선 전통에 기반을 두고 창작되는 작품들을 중심으로, 이들 작품이 연주된 빈도수를 통하여 그 경향성을 살펴보았다. 또한 작곡가의 순수한 아이디어와 감성으로 창작되는 작품들을 중심으로, 이들 작품이 연주된 빈도수를 통하여 그 경향성을 논증하였다. 그리고 그 후 시대의 흐름에 변천된 창작작품 연주기법의 전개양상을 추가로 알아보았다.
Ⅳ장에서는 거문고 창작음악의 미학적 분석을 직접 작품분석을 통하여 살펴보았다. 먼저 작품의 미학적 분석에 가까이 다가가기 위하여, 동양철학과 서양철학에서 다루는 예술사상에 해당하는 미학적 개념을 살펴보았다. 그리고 거문고 창작음악의 미학적 범주가 어떻게 독자적으로 구분될 수 있는지 그 가능성에 대하여 분류하였다. 거문고 창작음악의 범주를 여섯가지로 나누고, 각각의 범주에 해당하는 작품을 대상으로 구체적으로 분석하여 미학적 기반을 논의하였다. 여섯가지 범주는 다음과 같다. ①우아미 ②숭고미 ③신명미 ④상상미 ⑤환상미 ⑥표제미 등이 그것이다. 첫째, 우아미는 ‘순수거문고어법을 가진 아정하고 고아한 경향’을 가진 작품군을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 둘째, 숭고미는 종교성향의 경향성을 띠고 있는 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 셋째 신명미는 민속음악어법에 충실한 바탕을 두고 작곡한 경향의 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 넷째, 상상미는 작곡가의 다양한 상상력과 표현력을 분방하게 표한 경향의 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 다섯째, 환상미는 설화의 판타지를 표방하여 작곡한 경향의 작품을 대상으로 삼아 구체적으로 분석하였다. 그리고 마지막으로 표제를 내세워 그것을 작품에 적용한 음악 경향을 표제미로 분류하여 해당되는 작품을 분석하였다. 이를 통하여 거문고 근간에 보다 적합한 새로운 시각의 분류법을 제안하였다
Ⅴ장에서는 거문고 창작음악사회적 예술미 모색에 관하여 지금까지의 논의를 바탕으로 정리하고 거문고 예술정신구현 방안을 포함하여 지금까지의 거문고 창작음악의 종적, 횡적 분석을 통하여 추출되는 거문고 창작음악 특성화를 위한 콘텐츠적인 방향성을 다음과 같이 제시하였다. 거문고 창작음악의 미학적 분석을 통하여 궁극적으로 예술은 인간에게 윤활유와 휴식을 제공하는 공간이라는 사실을 확인하였다. 거문고를 개량하여 작곡되고 연주한 성과를 평가하며 이와 같은 작업이 거문고 창작음악의 중요한 방향성을 제시하고 있음을 논증하였다. 거문고 특성화의 방안으로 사상성을 대입하여 음악사회에 위상을 높이는 방법을 제시하였다.
다음으로 거문고 창작음악 작업에서 우리가 분명히 인식하고 과제로 삼아야 할 것들에 대하여 논의하였다. 동양사상과 자연성을 존중하는 거문고음악을 통하여 오늘의 우리에게 정신적 높이와 깊이를 제시하는 방향성을 제시하였다. 거문고 창작곡의 미학적 역할을 개발할 수 있는 방안과 가능성으로, 산조를 위시한 전통적 색채를 지닌 거문고 작품에 기반을 두고 이를 콘텐츠화하는 방안과 창작교육 미래를 거문고의 고유원리로 개발될 수 있는 영역에 대해서도 살펴보았다. 거문고는 철학성을 지닌 자연미를 보이는 악기이다. 거문고 창작음악의 다양한 쓰임새로서 음악치료․음악환원과 거문고정신구현을 제안하였다. 앞으로 거문고 창작음악사의 영역을 고구려시대로 확대하여 분석해, 탄생배경과 과정을 재점검하며 앞으로 창작음악사를 새로운 시각으로 재구성 하는 것과 거문고의 미적재료를 추출하여 거문고의 빛을 증폭시키는 일은 현대 창작시대 생명력으로 부가되어야 한다.
주요 검색어:거문고, 예술, 생명력, 창작, 동양, 미학, 사상, 표제음악, 순수음악, 콘텐츠, 공연, 작곡가, 연주자.
Abstract
Thesis on the History and Aesthetics of Modern Komun'go Composition
HAN Seo-youn
Major in Culture Content
Graduate school, Korea University
July, 2009
This thesis is about history and aesthetics of modern Komun'go composition. Komun'go is called to be the m...
Abstract
Thesis on the History and Aesthetics of Modern Komun'go Composition
HAN Seo-youn
Major in Culture Content
Graduate school, Korea University
July, 2009
This thesis is about history and aesthetics of modern Komun'go composition. Komun'go is called to be the most noble of the hundred instruments, and thus were conceived as a symbol of Korean noble culture. The creative composition dates back to the beginning of our history, but this thesis will concentrate on the 20th century composition, which are written on the staves and whose composers are certain. The history of the Komun'go composition was thoroughly reviewed. The thesis divides the history into six divisions, which will be presented.
The second chapter presents a standard: the music on staves was introduced in the late 19th century, by Western missionaries. Baek Yong-Sun, Hong Nan-Pa, Ahn Ik-Tae, Yun Yi-Sang and many other composers began writing scores on staves, either following Western or Korean musical grammar. The beginning of modern Komungo composition begins in 1939, when Kim Ki-Su wrote the first Komungo score on the staves, and I divided following sixty years until year 2009 into five periods, and presented the characteristics of those periods.
The Quickening Period of Komun'go composition is from 1939 to 1960, and the baseline to define the period is the music written by artists such as Kim Ki-su and Ji Young-Hui. The criterion for defining it as the quickening period is not the fact that they were considered as the creative composition, but rather because they wrote their music on the staff notation. The effort to realize the modern Korean Komungo music was helped by those two composers.
The Exploring Period of modern Komun'go composition dates from 1961 to 1979. This is the period where the music is written by formal composition using Komun'go, and also where the attempts were made to shape the new music into something Korean. Figures like Hwang Byung-Ki, Lee Seong-Chun, and Kim Hee-Jo were prominent figures worked hard to comprise Korean ideas and creative colors into their works.
The 1st Ascending Period of Komun'go composition is from 1980 to 1989. In this certain period, the composition becomes more mature, and with more varied themes. Jung Dae-suck, Kim Young-Jae, Park Bum-Hoon and other famous composers are popular from this period.
The 2nd Ascending period of Komun'go composition is from 1990 to 1999. This period was famous for its varition and maturation. Also North Korean Komun'go music was introduced to the field and often performed. Improved Komungo was introduced in this period, adding further variation of the composition. ‘Kumryulakhoe’, ‘Kam’, and many other orchestras were formed, and many bands and orchestras were formed.
The 3rd Ascending Period is from 2000 to 2009. The creative original compositions are proliferous, and many nationalistic pieces were also composed. The term ‘Korean’ was the main word to describe the music from the period. Companies such as ‘Korean Komun'go Ensemble’ and orchestras like ‘Komeun’ were made, to compose and perform the Komun'go music. The important Komun'go players made their appearances in this period.
The third chapter utilizes the data presented on the second chapter to explain the value of Komun'go scores in generalized points of views. The first section presents the statistics of Komun'go performances, sorted by the number of the music performed by each composer. Also presented are the fact that the music are chosen to be performed not only because of their musical excellence, but also for their historical and social values. The thesis presents the historical backgrounds of the composers in association to their musical pieces, and the overall tendency to chose certain kind of music to be performed. Moreover, the publication data is included for further analysis.
The second section presents the general musical tendencies with the Komun'go composers themselves. The composers are divided into two groups. The first group writes music that depends on pure idea and creativeness, and provided the data according to this standard, The second group is the one who follows the tradition of Komun'go music.
The fourth chapter directly analyzed the scores themselves. The concept of aesthetics in both Eastern and Western philosophical traditions are presented, and the values in Komun'go music are presented in six different criteria: 1. Grace 2. Majesty 3. Livelihood 4. Dynamics 5. Visuality and 6. Programmed. The Grace is analyzed in those music that follows pure Komun'go grammar that follows sensitive beauty. The Majesty is analyzed in depth with more religious music. The Livelyhood is presented in music that follows the tradition of many local folk music. The Dynamics is presented in musics with free and creative expressions, and the Visuality is analyzed in fantasies in mythologies and legends. And the Programmed music are sorted, to analyze the music that has own methods in program.
The chapter five arranged the arguments presented, and also provided the way the modern Komun'go music should follow. Komun'go composition is ultimately defined as an art form that provides people with relief. In evaluating various modern attempts at Komun'go composition, the thesis argues that the works of the composers give important hints at where the music should proceed.
What we should understand clearly and execute are also presented. The thesis provides how Komun'go music can provide mental height and depth through modern creation. As its aesthetic possibility, traditional musical methods such as Sanjo performances are reemphasized, along with how we can make them into modern cultural contents. Also presented are the possibilities to use Komun'go composition as the methods to creative education and musical healing. It is also important to build a milestone around the Komun'go music, based on the future research on Komun'go music in Koguyro dynasty.
Abstract
Thesis on the History and Aesthetics of Modern Komun'go Composition
HAN Seo-youn
Major in Culture Content
Graduate school, Korea University
July, 2009
This thesis is about history and aesthetics of modern Komun'go composition. Komun'go is called to be the most noble of the hundred instruments, and thus were conceived as a symbol of Korean noble culture. The creative composition dates back to the beginning of our history, but this thesis will concentrate on the 20th century composition, which are written on the staves and whose composers are certain. The history of the Komun'go composition was thoroughly reviewed. The thesis divides the history into six divisions, which will be presented.
The second chapter presents a standard: the music on staves was introduced in the late 19th century, by Western missionaries. Baek Yong-Sun, Hong Nan-Pa, Ahn Ik-Tae, Yun Yi-Sang and many other composers began writing scores on staves, either following Western or Korean musical grammar. The beginning of modern Komungo composition begins in 1939, when Kim Ki-Su wrote the first Komungo score on the staves, and I divided following sixty years until year 2009 into five periods, and presented the characteristics of those periods.
The Quickening Period of Komun'go composition is from 1939 to 1960, and the baseline to define the period is the music written by artists such as Kim Ki-su and Ji Young-Hui. The criterion for defining it as the quickening period is not the fact that they were considered as the creative composition, but rather because they wrote their music on the staff notation. The effort to realize the modern Korean Komungo music was helped by those two composers.
The Exploring Period of modern Komun'go composition dates from 1961 to 1979. This is the period where the music is written by formal composition using Komun'go, and also where the attempts were made to shape the new music into something Korean. Figures like Hwang Byung-Ki, Lee Seong-Chun, and Kim Hee-Jo were prominent figures worked hard to comprise Korean ideas and creative colors into their works.
The 1st Ascending Period of Komun'go composition is from 1980 to 1989. In this certain period, the composition becomes more mature, and with more varied themes. Jung Dae-suck, Kim Young-Jae, Park Bum-Hoon and other famous composers are popular from this period.
The 2nd Ascending period of Komun'go composition is from 1990 to 1999. This period was famous for its varition and maturation. Also North Korean Komun'go music was introduced to the field and often performed. Improved Komungo was introduced in this period, adding further variation of the composition. ‘Kumryulakhoe’, ‘Kam’, and many other orchestras were formed, and many bands and orchestras were formed.
The 3rd Ascending Period is from 2000 to 2009. The creative original compositions are proliferous, and many nationalistic pieces were also composed. The term ‘Korean’ was the main word to describe the music from the period. Companies such as ‘Korean Komun'go Ensemble’ and orchestras like ‘Komeun’ were made, to compose and perform the Komun'go music. The important Komun'go players made their appearances in this period.
The third chapter utilizes the data presented on the second chapter to explain the value of Komun'go scores in generalized points of views. The first section presents the statistics of Komun'go performances, sorted by the number of the music performed by each composer. Also presented are the fact that the music are chosen to be performed not only because of their musical excellence, but also for their historical and social values. The thesis presents the historical backgrounds of the composers in association to their musical pieces, and the overall tendency to chose certain kind of music to be performed. Moreover, the publication data is included for further analysis.
The second section presents the general musical tendencies with the Komun'go composers themselves. The composers are divided into two groups. The first group writes music that depends on pure idea and creativeness, and provided the data according to this standard, The second group is the one who follows the tradition of Komun'go music.
The fourth chapter directly analyzed the scores themselves. The concept of aesthetics in both Eastern and Western philosophical traditions are presented, and the values in Komun'go music are presented in six different criteria: 1. Grace 2. Majesty 3. Livelihood 4. Dynamics 5. Visuality and 6. Programmed. The Grace is analyzed in those music that follows pure Komun'go grammar that follows sensitive beauty. The Majesty is analyzed in depth with more religious music. The Livelyhood is presented in music that follows the tradition of many local folk music. The Dynamics is presented in musics with free and creative expressions, and the Visuality is analyzed in fantasies in mythologies and legends. And the Programmed music are sorted, to analyze the music that has own methods in program.
The chapter five arranged the arguments presented, and also provided the way the modern Komun'go music should follow. Komun'go composition is ultimately defined as an art form that provides people with relief. In evaluating various modern attempts at Komun'go composition, the thesis argues that the works of the composers give important hints at where the music should proceed.
What we should understand clearly and execute are also presented. The thesis provides how Komun'go music can provide mental height and depth through modern creation. As its aesthetic possibility, traditional musical methods such as Sanjo performances are reemphasized, along with how we can make them into modern cultural contents. Also presented are the possibilities to use Komun'go composition as the methods to creative education and musical healing. It is also important to build a milestone around the Komun'go music, based on the future research on Komun'go music in Koguyro dynasty.
주제어
#미학 콘텐츠 거문고 창작
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.