국내 미술시장에서의 아트페어의 역할과 발전방안 모색 : 한국국제아트페어를 중심으로 A Study on the Role of Art Fair in Domestic Fine Art Market and the Measure for Its Development : With a focus on Korean International Art Fair원문보기
본 연구는 국내 아트페어에서 나타나는 문제점 개선을 통해 국내 미술시장의 활성을 유도하고, 나아가 국내 아트페어가 세계 미술시장에서 경쟁력을 갖추기 위한 발전 방안을 다각도로 모색한 내용으로 구성되어 있다. 과거, 화랑을 중심으로 이루어지던 미술품 유통은 사회 경제의 다변화를 맞아 경매, 아트페어, 아트펀드, 사이버 미술시장 등과 같은 다양한 경로로 확장되었고, 이러한 양상은 미술품 거래의 세계화를 가속시켰다. 미술품 유통에서 나타나는 이러한 국경 없는 치열한 경쟁 현상은 특히 미술품의 견본시장이라 불리는 아트페어에서 잘 나타나는데, 해마다 전 세계에서 개최되는 크고 작은 아트페어들은 미술시장에의 접근성을 용이하게 함으로써 세계 미술시장의 트렌드를 주도하고 있다. 그중에서 스위스의 아트 바젤, 미국의 아트 시카고, 독일의 아트 쾰른, 프랑스의 피악, 스페인의 아르코가 세계의 주요 아트페어로서 활약하고 있으며, 이들은 미술품 거래라는 아트페어의 본질적 기능의 수행과 더불어 세계적인 경쟁력을 갖춘 문화 축제적 행사로서 자리매김 하고 있다. 아트페어는 보통 특정 기간과 장소에서, 세계에서 모인 각국 화랑들의 집단 전시 형태로 이루어지며, 이러한 행사 개최 시스템은 작품에 관한 다양한 정보들을 한 자리에서 접할 수 있다는 장점을 유도해 화랑과 미술 관계자, ...
본 연구는 국내 아트페어에서 나타나는 문제점 개선을 통해 국내 미술시장의 활성을 유도하고, 나아가 국내 아트페어가 세계 미술시장에서 경쟁력을 갖추기 위한 발전 방안을 다각도로 모색한 내용으로 구성되어 있다. 과거, 화랑을 중심으로 이루어지던 미술품 유통은 사회 경제의 다변화를 맞아 경매, 아트페어, 아트펀드, 사이버 미술시장 등과 같은 다양한 경로로 확장되었고, 이러한 양상은 미술품 거래의 세계화를 가속시켰다. 미술품 유통에서 나타나는 이러한 국경 없는 치열한 경쟁 현상은 특히 미술품의 견본시장이라 불리는 아트페어에서 잘 나타나는데, 해마다 전 세계에서 개최되는 크고 작은 아트페어들은 미술시장에의 접근성을 용이하게 함으로써 세계 미술시장의 트렌드를 주도하고 있다. 그중에서 스위스의 아트 바젤, 미국의 아트 시카고, 독일의 아트 쾰른, 프랑스의 피악, 스페인의 아르코가 세계의 주요 아트페어로서 활약하고 있으며, 이들은 미술품 거래라는 아트페어의 본질적 기능의 수행과 더불어 세계적인 경쟁력을 갖춘 문화 축제적 행사로서 자리매김 하고 있다. 아트페어는 보통 특정 기간과 장소에서, 세계에서 모인 각국 화랑들의 집단 전시 형태로 이루어지며, 이러한 행사 개최 시스템은 작품에 관한 다양한 정보들을 한 자리에서 접할 수 있다는 장점을 유도해 화랑과 미술 관계자, 컬렉터, 그리고 일반 미술 애호가들에게 긍정적인 반응을 얻고 있다. 한편 국내에서의 미술품 거래는 절반 정도가 화랑에서 이루어 질 정도로 그 경로가 한정되어 있었으나 1990년대 후반 경매와 아트페어의 본격적인 등장으로 그러한 편중 현상이 완화되었고, 이러한 유통 경로의 다양화와 국내 경기의 호황은 한국 미술시장 활성의 기반을 제공하였다. 특히, 국내 화랑들의 해외 아트페어에의 활발한 참여와 국내에서의 개최 열기는 국내 미술시장의 활성화와 더불어 세계 미술시장에서 한국의 미술품이 경쟁력을 갖는데 역할하고 있다. 1979년 한국화랑협회에 의해 출발한 화랑미술제를 시작으로, 국내는 물론 세계 시장을 겨냥한 아트페어가 개최되고 있으며 2000년대에 들어서는 다양한 성격의 아트페어가 출범하며 국내 미술품 유통 문화 양산을 위해 노력하고 있다. 하지만 국내에서 개최되는 아트페어는 세계 주요 아트페어와의 비교에 있어서 체계적인 운영과 기획력 측면에서 많은 부족함을 드러내고 있고, 이로 인해 미술시장 내에서 아트페어가 갖는 제 기능이 역할하지 못하고 있는 실정이다. 아트페어 운영 자체에서 나타나는 미약함도 문제지만, 이에 앞서 체계적으로 정립되지 못한 국내 미술시장 전반의 구조적 사항도 커다란 영향을 미치고 있다. 본 논문은 이러한 문제의식을 바탕으로, 국내 아트페어의 발전을 미술시장의 활성으로 이끌기 위해 국내 아트페어의 현황 분석을 통해 도출된 문제점과 이에 대한 개선방안을 제시하였다. 먼저 본문의 첫 장에서는 미술품 유통이 발생하는 범주인 미술시장과 아트페어의 제반 사항에 관해 다루었다. 미술품의 경제적 거래를 의미하는 미술시장의 발생 배경을 해외와 국내의 사례로 나누어 간략히 살펴보고, 미술품 유통의 주요 경로인 화랑, 경매, 아트페어의 특성을 도출해 미술시장에서 각 유형이 갖는 위치와 역할을 탐색하였다. 이어지는 생산자, 중개인, 수요자로 구성되는 미술시장의 유통 구조를 정리하고, 그 과정에서 국내 미술시장이 내포하고 있는 구조적인 문제 사항들을 지적하였다. 이어 본 논문의 주요 화두인 아트페어가 미술시장에서 갖는 의미와 역할을 짚어보았다. 본격적으로 국내 아트페어에 관한 부분에서는, 먼저 국내 화랑들의 해외 아트페어 참여 사례와 함께 국내 아트페어의 개최 역사, 그리고 국내 주요 아트페어 현황 분석을 통해 국내 아트페어에서 나타나는 문제점들을 도출하였다. 국내 대표 아트페어로 평가되는 한국국제아트페어는 그 중요성을 감안하여, 하나의 단원으로 구성해 보다 상세히 검토하였다. 이어지는 부분에서는 검토된 내용들을 바탕으로 국내 아트페어에서 나타나는 문제점을 크게 세 가지로 분류하여 제시하고, 그에 대한 해결 방안을 해외 성공 사례 아트페어와의 비교와 내부적 개선에 의한 방안으로 나누어 모색하였다. 결론적으로, 국내 아트페어의 활성을 위해서는 행사 자체의 개선에 앞서 국내 미술시장의 근본적인 체제의 정립이 뒷받침되어야 하고, 이는 미술문화에 대한 전반적 인식 개선을 요구한다는 점을 강조할 수 있다. 아트페어에서 나타나는 문제점 중, 미술 정책과 제도적인 사항들은 미술시장에 대한 정부의 정책적인 제도 미비와 국내 미술시장의 구조적 문제에서 기인한다. 아트페어에 대한 정부의 표면적 수준의 지원은 국내 아트페어가 세계 미술시장에서 경쟁력을 갖는데 있어서 장애로 작용하며, 인기 작가 위주의 편중 현상, 음성적인 미술품 거래, 작품 가격의 공신력 부재, 위작 시비와 같이 국내 미술품 유통에서 나타나고 있는 고질적인 문제들은 그대로 아트페어에 전이되어 비활성 요인으로 작용하고 있다. 이 외에도 행사의 기획력과 체계적인 운영에 필수적인 전문 인력 양성 문제도 국가의 제도적 뒷받침이 절실한 부분이다. 그리고 아트페어 운영에서 나타나는 구조적인 비효율성, 참신하지 못한 기획력으로 인한 특성 없는 아트페어의 범람 현상은 국내 아트페어의 전문성과 국제적 문화 경쟁력 확보를 위해 시급히 해결해야 할 과제이다. 이러한 문제 해결을 위해서는 아트페어의 주최, 운영위 측이 아트페어를 통해 국내 미술품 유통 문화를 선도한다는 주체적인 역할 의식에서 비롯되는 합리성을 바탕으로 한, 자체적인 운영 구조의 개선과 참신한 기획력 보강이 요구 될 것이다. 그리고 무엇보다 정부, 아트페어 주최 측, 일반 미술 애호가들과 같이 국내 미술시장에 관여하는 모든 사람들의 미술 문화에 대한 전반적 인식 개선이 이루어져야 할 것이다. 바람직한 미술시장 문화 형성을 위한 정부의 체계적인 제도 지원과 운영 및 기획에 있어서의 아트페어 자체의 보강, 범 미술계 차원의 노력이 융합될 때, 국내 아트페어는 보다 경쟁력을 갖춘 미술 전문 행사로서 자리매김 할 수 있을 것이다. 나아가 합리적인 국내 미술품 유통 문화를 주도하며, 세계 아트페어의 위상에 준하는 반열에 올라 세계 미술시장에서 한국의 미술문화를 알리는 계기로 작용할 수 있을 것이라고 기대해 본다.
본 연구는 국내 아트페어에서 나타나는 문제점 개선을 통해 국내 미술시장의 활성을 유도하고, 나아가 국내 아트페어가 세계 미술시장에서 경쟁력을 갖추기 위한 발전 방안을 다각도로 모색한 내용으로 구성되어 있다. 과거, 화랑을 중심으로 이루어지던 미술품 유통은 사회 경제의 다변화를 맞아 경매, 아트페어, 아트펀드, 사이버 미술시장 등과 같은 다양한 경로로 확장되었고, 이러한 양상은 미술품 거래의 세계화를 가속시켰다. 미술품 유통에서 나타나는 이러한 국경 없는 치열한 경쟁 현상은 특히 미술품의 견본시장이라 불리는 아트페어에서 잘 나타나는데, 해마다 전 세계에서 개최되는 크고 작은 아트페어들은 미술시장에의 접근성을 용이하게 함으로써 세계 미술시장의 트렌드를 주도하고 있다. 그중에서 스위스의 아트 바젤, 미국의 아트 시카고, 독일의 아트 쾰른, 프랑스의 피악, 스페인의 아르코가 세계의 주요 아트페어로서 활약하고 있으며, 이들은 미술품 거래라는 아트페어의 본질적 기능의 수행과 더불어 세계적인 경쟁력을 갖춘 문화 축제적 행사로서 자리매김 하고 있다. 아트페어는 보통 특정 기간과 장소에서, 세계에서 모인 각국 화랑들의 집단 전시 형태로 이루어지며, 이러한 행사 개최 시스템은 작품에 관한 다양한 정보들을 한 자리에서 접할 수 있다는 장점을 유도해 화랑과 미술 관계자, 컬렉터, 그리고 일반 미술 애호가들에게 긍정적인 반응을 얻고 있다. 한편 국내에서의 미술품 거래는 절반 정도가 화랑에서 이루어 질 정도로 그 경로가 한정되어 있었으나 1990년대 후반 경매와 아트페어의 본격적인 등장으로 그러한 편중 현상이 완화되었고, 이러한 유통 경로의 다양화와 국내 경기의 호황은 한국 미술시장 활성의 기반을 제공하였다. 특히, 국내 화랑들의 해외 아트페어에의 활발한 참여와 국내에서의 개최 열기는 국내 미술시장의 활성화와 더불어 세계 미술시장에서 한국의 미술품이 경쟁력을 갖는데 역할하고 있다. 1979년 한국화랑협회에 의해 출발한 화랑미술제를 시작으로, 국내는 물론 세계 시장을 겨냥한 아트페어가 개최되고 있으며 2000년대에 들어서는 다양한 성격의 아트페어가 출범하며 국내 미술품 유통 문화 양산을 위해 노력하고 있다. 하지만 국내에서 개최되는 아트페어는 세계 주요 아트페어와의 비교에 있어서 체계적인 운영과 기획력 측면에서 많은 부족함을 드러내고 있고, 이로 인해 미술시장 내에서 아트페어가 갖는 제 기능이 역할하지 못하고 있는 실정이다. 아트페어 운영 자체에서 나타나는 미약함도 문제지만, 이에 앞서 체계적으로 정립되지 못한 국내 미술시장 전반의 구조적 사항도 커다란 영향을 미치고 있다. 본 논문은 이러한 문제의식을 바탕으로, 국내 아트페어의 발전을 미술시장의 활성으로 이끌기 위해 국내 아트페어의 현황 분석을 통해 도출된 문제점과 이에 대한 개선방안을 제시하였다. 먼저 본문의 첫 장에서는 미술품 유통이 발생하는 범주인 미술시장과 아트페어의 제반 사항에 관해 다루었다. 미술품의 경제적 거래를 의미하는 미술시장의 발생 배경을 해외와 국내의 사례로 나누어 간략히 살펴보고, 미술품 유통의 주요 경로인 화랑, 경매, 아트페어의 특성을 도출해 미술시장에서 각 유형이 갖는 위치와 역할을 탐색하였다. 이어지는 생산자, 중개인, 수요자로 구성되는 미술시장의 유통 구조를 정리하고, 그 과정에서 국내 미술시장이 내포하고 있는 구조적인 문제 사항들을 지적하였다. 이어 본 논문의 주요 화두인 아트페어가 미술시장에서 갖는 의미와 역할을 짚어보았다. 본격적으로 국내 아트페어에 관한 부분에서는, 먼저 국내 화랑들의 해외 아트페어 참여 사례와 함께 국내 아트페어의 개최 역사, 그리고 국내 주요 아트페어 현황 분석을 통해 국내 아트페어에서 나타나는 문제점들을 도출하였다. 국내 대표 아트페어로 평가되는 한국국제아트페어는 그 중요성을 감안하여, 하나의 단원으로 구성해 보다 상세히 검토하였다. 이어지는 부분에서는 검토된 내용들을 바탕으로 국내 아트페어에서 나타나는 문제점을 크게 세 가지로 분류하여 제시하고, 그에 대한 해결 방안을 해외 성공 사례 아트페어와의 비교와 내부적 개선에 의한 방안으로 나누어 모색하였다. 결론적으로, 국내 아트페어의 활성을 위해서는 행사 자체의 개선에 앞서 국내 미술시장의 근본적인 체제의 정립이 뒷받침되어야 하고, 이는 미술문화에 대한 전반적 인식 개선을 요구한다는 점을 강조할 수 있다. 아트페어에서 나타나는 문제점 중, 미술 정책과 제도적인 사항들은 미술시장에 대한 정부의 정책적인 제도 미비와 국내 미술시장의 구조적 문제에서 기인한다. 아트페어에 대한 정부의 표면적 수준의 지원은 국내 아트페어가 세계 미술시장에서 경쟁력을 갖는데 있어서 장애로 작용하며, 인기 작가 위주의 편중 현상, 음성적인 미술품 거래, 작품 가격의 공신력 부재, 위작 시비와 같이 국내 미술품 유통에서 나타나고 있는 고질적인 문제들은 그대로 아트페어에 전이되어 비활성 요인으로 작용하고 있다. 이 외에도 행사의 기획력과 체계적인 운영에 필수적인 전문 인력 양성 문제도 국가의 제도적 뒷받침이 절실한 부분이다. 그리고 아트페어 운영에서 나타나는 구조적인 비효율성, 참신하지 못한 기획력으로 인한 특성 없는 아트페어의 범람 현상은 국내 아트페어의 전문성과 국제적 문화 경쟁력 확보를 위해 시급히 해결해야 할 과제이다. 이러한 문제 해결을 위해서는 아트페어의 주최, 운영위 측이 아트페어를 통해 국내 미술품 유통 문화를 선도한다는 주체적인 역할 의식에서 비롯되는 합리성을 바탕으로 한, 자체적인 운영 구조의 개선과 참신한 기획력 보강이 요구 될 것이다. 그리고 무엇보다 정부, 아트페어 주최 측, 일반 미술 애호가들과 같이 국내 미술시장에 관여하는 모든 사람들의 미술 문화에 대한 전반적 인식 개선이 이루어져야 할 것이다. 바람직한 미술시장 문화 형성을 위한 정부의 체계적인 제도 지원과 운영 및 기획에 있어서의 아트페어 자체의 보강, 범 미술계 차원의 노력이 융합될 때, 국내 아트페어는 보다 경쟁력을 갖춘 미술 전문 행사로서 자리매김 할 수 있을 것이다. 나아가 합리적인 국내 미술품 유통 문화를 주도하며, 세계 아트페어의 위상에 준하는 반열에 올라 세계 미술시장에서 한국의 미술문화를 알리는 계기로 작용할 수 있을 것이라고 기대해 본다.
This study consists of the details explored in multi-faceted ways to stimulate domestic fine art market and increase the competitiveness of domestic art fairs in international fine art market by resolving problems identified in relation to domestic art fair. The distribution of fine art works, which...
This study consists of the details explored in multi-faceted ways to stimulate domestic fine art market and increase the competitiveness of domestic art fairs in international fine art market by resolving problems identified in relation to domestic art fair. The distribution of fine art works, which relied on the gallery in the past, has been diversified into various channels encompassing the auction, art fair, art fund, cyber fine art market, etc, amid the multiple changes of the society and economy, and this tendency has accelerated the transaction of fine art works. This fierce competition beyond the boundary of countries in the distribution of fine art works is revealed clearly particularly in the art fair called the 'sample market of fine art works', and small and large art fairs held around the world every year facilitates the access to the fine art market, spearheading the trend in the global fine art. Among the most outstanding art fairs are included the art bagel in Switzerland, Art Chicago in the United States, Art Koeln in Germany, Piac in France, and Arco in Spain, which have been taken root as the globally competitive cultural festival while playing their essential roles of art fair which is the transaction of fine art works. Art fair is held in the form of collective exhibition of galleries from all over the world at specific period and venue, and this event system provides a platform for having access to various information at one place, an advantage which is attracting positive reactions from galleries, people related to fine art, collectors, and general fans of fine art. Although the transaction of fine art works in Korea has been confined to a degree that about a half of total transactions have been made in galleries, the emergence of auction and art fair in late 1990s helped decrease such predominant role of galleries in the transaction of fine art works. And the resulting diversification of distribution channel and the brisk market condition paved the way for stimulating Korean fine art market. Specifically, the vigorous participation of domestic galleries and overseas art fairs and the enthusiastic opening of event in Korea have played a pivotal role in helping boost the competitiveness of Korean fine art works in the global fine art markets, as well as stimulate domestic fine art market. With the Hwarang(gallery) fine art festival as the starting point which was organized by the Galleries Association of Korea in 1979, art fairs have been held which target domestic and international markets, and various types of art fairs have been launched since 2000 which aim to promote the culture of domestic fine art distribution. However, many problems have come to the fore in the art fairs held in Korea from the overall perspective of systematic operation and planning in comparison with major art fairs of other countries, which has been a stumbling block preventing the art fair from playing its full roles in art fair within fine art market. Though the weakness in the operation of art fair may be a problem, the overall structural problem in domestic fine art market, which is not systematic very well, had a significantly negative effect. This paper attempted to present a measure for resolving the problems and improving the current situation, which were identified through the analysis of the current condition of domestic art fair, in order to stimulate fine art market and promote the development of domestic art fair, based on the aforesaid problems. This first chapter of this paper touched the overall details about fine art market and art fair where the distribution of fine art works occur. It examined briefly the background for the creation of fine art market where the economic trade of fine art works occur through the examples in Korea and abroad separately, and explored the location and role that the distribution of fine art works take in the fine art market by identifying the characteristics of major channel of the distribution, such as gallery, auction, and art fair. It summarized the distribution structure of fine art market composed of producer, broker, and consumer, and pointed out structural problem inherent in domestic fine art market in the process. And subsequently, the meaning and role of art fair for fine art market was reviewed, which is the main subject of this paper. In relation to the domestic fine art, it provides an analysis on the history of art fairs in Korea and comparison of major domestic art fairs, as well as examples pertinent to the participation of domestic galleries in overseas art fairs. The Korean International Art Fair, one of the most typical art fairs in Korea, was reviewed in detail by dealing with it exclusively in one section. Based on the reviewed details, the subsequent parts classify the problems of domestic art fair into three categories and explored the measure to cope with them through the internal improvement by comparing with the cases of successful art fairs abroad. In conclusion, the domestic fine art market need to be bolstered with fundamental reform of system prior to attempting any improvement of the event itself, and it is emphasized that it requires the improvement of overall awareness toward the fine art culture. Among the problems of art fair, problems related to fine art policies and systems stem from the lack of system at policy level of the government and the structural problem of domestic fine art market. The superficial support of government for the art fair has been an hindrance to increasing the competitiveness of domestic art fair in global fine art market, and furthermore, problems have been affecting art fair adversely as factors that prevent the dynamicity, such as the predominance of popular artists, illegal transaction of fine art works, absence of price system for art works that is recognized publicly, and persistent problems in the distribution of domestic fine art works. Besides, the training and development of professional manpower which is essential for the planning and operation of event desperately requires the institutional support of government. And the reckless proliferation of art fairs without efficiency or creativity that do not have any particular distinctive characteristics is an urgent problem that needs to be tackled immediately in order to ensure professionalism and competitiveness of international culture. To resolve such problems, it may be necessary to reform the structure of operation and strengthen the planning with creativity on the principle of rationality required specifically for the organizer and operator of art fair in taking initiatives to spearheading the culture of domestic fine art work distribution through art fair. And above all, the awareness toward fine art culture need to change among all people involved in the domestic fine art market, such as the government, organizer of art fair, general fans of fine art. Domestic art fair may take root as a competitive event of fine art if the government provides systematic and institutional support and the fine art itself is strengthened in terms of the operation and planning, and furthermore, concerted efforts are made in all sectors of fine art circles. If so, domestic art fair will play a leading role in domestic distribution of fine art works reasonably and it will be put on a par with international art fair, providing an effective platform for promoting Korea fine art in global art markets.
This study consists of the details explored in multi-faceted ways to stimulate domestic fine art market and increase the competitiveness of domestic art fairs in international fine art market by resolving problems identified in relation to domestic art fair. The distribution of fine art works, which relied on the gallery in the past, has been diversified into various channels encompassing the auction, art fair, art fund, cyber fine art market, etc, amid the multiple changes of the society and economy, and this tendency has accelerated the transaction of fine art works. This fierce competition beyond the boundary of countries in the distribution of fine art works is revealed clearly particularly in the art fair called the 'sample market of fine art works', and small and large art fairs held around the world every year facilitates the access to the fine art market, spearheading the trend in the global fine art. Among the most outstanding art fairs are included the art bagel in Switzerland, Art Chicago in the United States, Art Koeln in Germany, Piac in France, and Arco in Spain, which have been taken root as the globally competitive cultural festival while playing their essential roles of art fair which is the transaction of fine art works. Art fair is held in the form of collective exhibition of galleries from all over the world at specific period and venue, and this event system provides a platform for having access to various information at one place, an advantage which is attracting positive reactions from galleries, people related to fine art, collectors, and general fans of fine art. Although the transaction of fine art works in Korea has been confined to a degree that about a half of total transactions have been made in galleries, the emergence of auction and art fair in late 1990s helped decrease such predominant role of galleries in the transaction of fine art works. And the resulting diversification of distribution channel and the brisk market condition paved the way for stimulating Korean fine art market. Specifically, the vigorous participation of domestic galleries and overseas art fairs and the enthusiastic opening of event in Korea have played a pivotal role in helping boost the competitiveness of Korean fine art works in the global fine art markets, as well as stimulate domestic fine art market. With the Hwarang(gallery) fine art festival as the starting point which was organized by the Galleries Association of Korea in 1979, art fairs have been held which target domestic and international markets, and various types of art fairs have been launched since 2000 which aim to promote the culture of domestic fine art distribution. However, many problems have come to the fore in the art fairs held in Korea from the overall perspective of systematic operation and planning in comparison with major art fairs of other countries, which has been a stumbling block preventing the art fair from playing its full roles in art fair within fine art market. Though the weakness in the operation of art fair may be a problem, the overall structural problem in domestic fine art market, which is not systematic very well, had a significantly negative effect. This paper attempted to present a measure for resolving the problems and improving the current situation, which were identified through the analysis of the current condition of domestic art fair, in order to stimulate fine art market and promote the development of domestic art fair, based on the aforesaid problems. This first chapter of this paper touched the overall details about fine art market and art fair where the distribution of fine art works occur. It examined briefly the background for the creation of fine art market where the economic trade of fine art works occur through the examples in Korea and abroad separately, and explored the location and role that the distribution of fine art works take in the fine art market by identifying the characteristics of major channel of the distribution, such as gallery, auction, and art fair. It summarized the distribution structure of fine art market composed of producer, broker, and consumer, and pointed out structural problem inherent in domestic fine art market in the process. And subsequently, the meaning and role of art fair for fine art market was reviewed, which is the main subject of this paper. In relation to the domestic fine art, it provides an analysis on the history of art fairs in Korea and comparison of major domestic art fairs, as well as examples pertinent to the participation of domestic galleries in overseas art fairs. The Korean International Art Fair, one of the most typical art fairs in Korea, was reviewed in detail by dealing with it exclusively in one section. Based on the reviewed details, the subsequent parts classify the problems of domestic art fair into three categories and explored the measure to cope with them through the internal improvement by comparing with the cases of successful art fairs abroad. In conclusion, the domestic fine art market need to be bolstered with fundamental reform of system prior to attempting any improvement of the event itself, and it is emphasized that it requires the improvement of overall awareness toward the fine art culture. Among the problems of art fair, problems related to fine art policies and systems stem from the lack of system at policy level of the government and the structural problem of domestic fine art market. The superficial support of government for the art fair has been an hindrance to increasing the competitiveness of domestic art fair in global fine art market, and furthermore, problems have been affecting art fair adversely as factors that prevent the dynamicity, such as the predominance of popular artists, illegal transaction of fine art works, absence of price system for art works that is recognized publicly, and persistent problems in the distribution of domestic fine art works. Besides, the training and development of professional manpower which is essential for the planning and operation of event desperately requires the institutional support of government. And the reckless proliferation of art fairs without efficiency or creativity that do not have any particular distinctive characteristics is an urgent problem that needs to be tackled immediately in order to ensure professionalism and competitiveness of international culture. To resolve such problems, it may be necessary to reform the structure of operation and strengthen the planning with creativity on the principle of rationality required specifically for the organizer and operator of art fair in taking initiatives to spearheading the culture of domestic fine art work distribution through art fair. And above all, the awareness toward fine art culture need to change among all people involved in the domestic fine art market, such as the government, organizer of art fair, general fans of fine art. Domestic art fair may take root as a competitive event of fine art if the government provides systematic and institutional support and the fine art itself is strengthened in terms of the operation and planning, and furthermore, concerted efforts are made in all sectors of fine art circles. If so, domestic art fair will play a leading role in domestic distribution of fine art works reasonably and it will be put on a par with international art fair, providing an effective platform for promoting Korea fine art in global art markets.
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